Glasul Bucovinei, iunie 1927 (Anul 10, nr. 2397-2418)

1927-06-10 / nr. 2404

Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Fiondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele se înapoiază. ABONAMENTUL: pe un an 500 lei, pe //1 an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe 1/2 an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe ua an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuți ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe ua an 700 lei. Plofile se fac la sediul ziarului. Jaful... Căderea guvernului Averescu a fost fără precedent. Lumea a răsuflat uşurată şi bucuroasă că scapă de un regim nefast, pe care nici toţi averescanii nu l puteau aproba, rege care, dacă ar mai fi dăinuit, ar fi dus ţara la un dezastru ireparabil. Ceea ce este însă şi mai straşnic, şi mai trist, şi mai neaşteptat este risipa sfidătoare de care s’au făcut vinovaţi miniştrii generalului Averescu Nici un guvern nu s’a prăbuşit aşa de ruşinos, nici un guvern nu a fost atât de mult acoperit de oprobriul public cum s’a întâmplat cu guvernul Averescu. Dar nici n’a existat în Ţara Românească o guvernare, în care miniştrii să nu ştie că în orice guvernare este şi o chestiune de obraz şi omenie. Deja demagogia, făcută pe spinarea funcţionarilor care nici astăzi nu şi au primit sporul votat prin legea bugetară, până la creditele extraordinare de trei miliarde deshise pe seama ministerelor Intr’o vreme când guvernul virtualmente era căzut, este numai un lanţ de samavolnicii, călcări de lege şi chetueli nesocotite şi amminţătoare a economiei naţionale. Ici un oficiu de „studii“ economice care a înghit zeci de milioane pentru a strânge material pentru o lege nefastă şi inaplicabilă, colo angajamente dezastroase pentru ţară cu străinătatea, amestec al unor factori străin în alcătuirea tarifului vamal. Ici cum păsări de imobile la ministerul şcoalelor, imobile ale partizanilor, nepotrvite pentru scopurile pentru care au fost cumpărate şi vândute de proprietarii averescani cu preţuri de speculă, cele panamale la tariful vamal, întocmit cu dispreţul intereselor naţionale. Ş pe lângă acestea patronează ca uriaşe paseri de pradă miniştrii cari şi-au votat cumpărări de vile scumpe sau şi-au asigurat sute de mii de lei din fondurile de despăgubire. După disolvarea samavolnică a consiliilor comunale şi judeţene, după revocarea oamenilor de şcoală, sfidând orice omenie, după nesocotirea hotârîrilor justiţiei, care a adus sancţiuni pentru ilegalităţile comise, după cadouri stoarse din punga funcţionarilor, după volume ale miniştrilor vândute cu forţa pe la primărie, după tripouri... din iniţiativă parlamentară iată şi ineleganţa ineleganţelor cu cadourile votate reciproc de miniştri, şi mai presus de toate: iarna In avutul statului ! Risipa banului pubic este mai presus de orice închipuire. Funcţionarii aşteaptă de şase luni de zile sporul, făgăduit prin lege, în sfârşit vine excedentul bugetar, rezultat numai pe urma politicei chibzuite a dlui Vintil I Brâtianu, din acest excedent de 3 miliarde trebuia să se plătească funcţionarii. Când colo se risipesc, în preajma plecării — fără respectarea formelor legale — sute de milioane la diferitele departamente fără nici o specificare a sumelor, cerută de lege. Intr’un strigăt opinia publică revoltată cere sancţiuni pentru acest jaf nermipoment în analele parlamentarismului român. Sancţiunile vor veni, fără Indiala. Dar cine ne salvează ţara din dezastrul economic în care a fost svârlită prin trecuta guvernare averescană ? Numai un guvern liberal, sprjinit pe partidul realizărilor naţionale şi pe conştiinţa morală a ţării. Deci, fiecare cetăţean la datorie! R. Cândea Importante declaraţii ale d-lui I. I. C. Brătianu Partidul naţional-liberal trebue să dea ţării guvernul de mâne Foştii miniştri, foştii parlamentari şi toţi şefii organizaţiilor judeţene ale P. N. L. s-au întrunit în ziua de 8 iunie a. c. la Clubul partidului, unde d. I. I. C. Brătianu a făcut un expozeu luminos asupra situaţiei politice, arătând desăvârşita încredere în rezultatul alegerilor. Ţara având nevoie de operă constructivă, actualele alegeri trebue să asigure majorităţile de care ţara are nevoe. Pentru a-şi asigura aceste majorităţi P. N. L. se va servi în campania electorală numai de mijloace legale, evitând tot ce ar putea fi în contrazicere cu principiile conducătoare ale partidului, care nu e numai un partid de guvernământ, dar trebue să fie și partidul guvernului de mâne. Uneori P. N. L. a renunțat la guvernare, dar niciodată nu s’a întâmplat să nu reuşească atunci când a vroit şi a cerut să guverneze. P. N. L revendică acuma pentru sine greaua sarcină a guvernării. Ziarele din Capitală comentând declaraţiile d-lui I. I. C. Brătianu arată dreptul partidului naţional-liberal de a revendica în actualele împrejurări puterea de la țară. D-nul Petrescu Comrsen a plecat La Geneva București, 8 (Rador) — D-nul Petrescu Comnen a plecat ls Geneva. ANUNŢURI ŞI RECLAMAE se calculează după tarif şi nu primesc la administraţie. Strada Iancu Fiondor No. 33 Pentru înserare în interiorul ziarului se urcă taxn cu 9QV» Porul de Judecată in Cernăuţi« Numirea subprefecţilor „Monitorul Oficial“ a publicat lista subprefecţilor însărcinaţi prin decizia ministerială cu girarea prefecturilor. In judeţele din Bucovina au fost delegaţi cu conducerea prefecturilor următorii subprefecţi: In jud. Cernăuţi d. D. Lumbeanu, în jud. Suceava d. Miclea Isidor; în jud. Rădăuți d. N. Negruțiu; în jud. Storojineţ d. C. Bocancea; în jud. Câmpulung d. Michitovici Mihail. Reintegrarea inspectorilor şi revizorilor şcolari Bucureşti 8 (Rador). — D. ministru al instrucţiunii a dispus reintegrarea tuturor inspectorilor şi revizorilor şcolari cari, deşi inamovibili, fuseseră îndepărtaţi pe cale ilegală din posturi sub trecutul regim. ........ 9 — * ’ ——————— Manevră apostolicească cu... urmări In şedinţa de după amiază a consiliului comunal al Primăriei Cernăuţi, ţinută în ziua de Miercuri, 8 Iunie a. c., d. R. Sbiera a încercat sa facă o manevră de luptător curat „anticorupţionist*. Deşi ca mâine va fi debarcat de acolo unde s’a urcat cu macaraua demagogiei, apostolul de la Ţetina continuă vorba ceea, să „combată abuzurile şi ilegalităţile“. In pomenita şedinţă a consiliului comunal d. Robiera a prezintat spre urgentă aprobare o listă de cheltueli edilitare cari se ridică la suma de un milion şi jumătate, fără să specifice unci, când şi pentru ce au fost intrebunţaţi aceşti bani. Acest procedeu al apostolui „amicorupţionist* a provocat o egitimă indignare la majoritatea membrilor consiliuui comunal. Aceştia părăsiră ostentativ şedinţa, când au văzut că d. Sbiera se Incapăţinează să stoarcă cu orice preţ aprobarea sumei de un mion şi fum. Dar apostolul ,idealist, cum este, a trecut peste orice legalitate şi a luat hotărâri fără să fie de faţă majoritatea reglementară. De altfel lucrurile acestea îşi vor avea mai curând decât se aşteaptă d. Sbiera sancţiunile legale. Căci putem informa cetitorii noştri că s’a hotârât la Bucureşti să se revizuiască, în ce priveşte gestiunea lor financiară, nu numai ministerele ci şi toate primăriile comunale şi municipale, consiliile judeţene şi institutele financiare de toate felurile, unde a fost administraţia averescană. Căci cazul fără de precedent de împărţire a celor 3 miliarde, a arătat de ce administraţie abuzivă şi de ce concepţie sunt capabili averescanii.