Glasul Bucovinei, iunie 1930 (Anul 13, nr. 3239-3259)

1930-06-01 / nr. 3239

B Pag. 2 GLASUL BUCOVINEI Munle H „fistin“ Str. 11 Noemvrie 5, Cernăuţi Bucătărie excelentă Grătar special Băuturi reci Preţuri. reduse Jazz de chelneri Dans 9512 Bună dispoziţie Jitia Cililor la Staa Apelul M. S. Regina Maria. — Iniţiativa Soc. „Principele Mircea“ din Bucureşti.— Activitatea filialei din Suceava. — Programul săptămânei. Ca în fiecare an, aşa şi anul acesta, M. S. Regina Maria, preocupată de marea chestie a Copilului, a lansat următorul apel către Ţara întreagă: „Sărbătorim pe copiii noştri şi copilăria lor. Cu dragostea cea mai curată să ne apropiem acum şi totdeauna de sufletele lor nevinovate şi să-i iubim şi să-i păstrăm sănătoşi la trup şi suflet, căci ei sunt nădejdea şi mândria Neamului. Pentru a-i bucura şi a-i feri de toată vătămarea trupească şi sufletească, să nu precupeţim nici o silinţă şi nici o jertfă. Din mult — puţinul vostru ajutaţi opera de protecţie a copilăriei. Adăugaţi la gândul cel curat fapta cea bună, căci în copiii Neamului, Neamul însuşi trăeşte.“ In urma apelului acestuia, Soc. Principele Mircea din Bucureşti a hotărît să organizeze „Săptămâna Copilului", începând de Duminică 25 Mai, şi până la 1 Iunie — cu îndoitul scop de a lumina marele public asupra necesităţii asistenţei infantile şi de a strânge fondurile necesare întreţinerii acestei opere. Programul, lansat de Societate şi trimis tuturor filialelor, prevede : ţinerea de predici în toate bisericile ; organizarea de chete cu medalioane speciale şi cărămizi; manifestaţii de copii, cu pancarde; emiterea unui timbru, numit „damia de un leua, care se va vinde în întreaga ţară, de către toate autorităţile, băncile, comercianţii, antreprenorii de spectacole; lecţii educative şi conferinţe la şcoale. In conformitate cu instrucţiunile acestea, comitetul filialei din Suceava al Soc. „Principele Mircea“ a convocat pe Vineri în 23 i. c. o şedinţă, la care au fost invitaţi şi şefii tuturor autorităţilor, instituţiunilor şi corporaţiunilor şi s’au luat hotărîrile în consecinţă: 1) ţinerea de conferinţe la şcoale, în cursul săptămânii, şi distribuirea de timbre; 2) Duminică în 1 iunie, toţi elevii şi elevele vor merge la biserică şi de acolo, după terminarea slujbei, vor manifesta pe străzi, purtând pancarte; 3) distribuirea timbrului „danie de un leu“ la autorităţi, bănci şi comercianţi ; 4) ţinerea de predici urmate de cheie la ieşirea din biserică. Aceleaşi directive se vor da şi pentru judeţ. Tot pentru strângerea de fonduri se va aranja la 12 iunie un concert şi o conferinţă. E locul aci să arătăm organizarea și activitatea filialei din Suceava. Comitetul se compune din următoarele persoane : d-na Olimpia Lupu, prezidentă ; d-na Octavia Lupu-Morariu, secretară; d. Nicu Donisă, casier; membri: d. T. Coclici, d-na E. Cojocar, d-na C. Ionescu, d-na Dr. Negulescu, d. Negulescu, d-na Teodorescu. Filiala întreţine un dispensar, al cărui local se află în edificiul Primăriei şi unde consultaţiile se dau în fiecare joi, de la orele 11—13. Ca medic al dispensarului funcţionează d-na Dr. Ana Negulescu, iar ca soră de caritate d-na Elena Burduja. Numărul copiilor, rămaşi în îngrijire la începutul anului 1929, a fost de 207; în cursul anului s-au mai adăugat 34. Numărul total al copiilor văzuţi la dispensar, de la înfiinţare (1923) se ridică la 1444. Mortalitatea a fost minimală: 3 în cursul anului. Numărul consultaţiilor date la dispensar au fost de 481, iar vizite făcute la domiciliul copiilor au fost 2485. S-au distribuit gratuit medicamente de la spitalul din localitate, iar ajutoare în natură (zahăr, gris, săpun) în valoare de lei 17.266; înlesniri făcute sub formă de alimente, îmbrăcăminte, tei 5783; ajutoare de sărbători copiilor: Iei 2643. Pentru strângerea fondurilor, d-na Oct. Lupu Morariu şi d. Dr. Leca Morariu au organizat un concert, cu concursul d-nei L. Ionescu-Milano şi al d-lui Dr. Aurel Morariu şi Dr. Victor Morariu, rezultând un beneficiu net de lei 3746. Starea cassei la finea anului 1929: lei 46.600. Din iniţiativa şi cu sprijinul moral şi material al filialei s’au mai înfiinţat în judeţ dispensare la Ilişeşti, Dărmăneşti, Bosanci şi Solca, reducându-se astfel în măsură considerabilă mortalitatea şi morbiditatea. ----------------------• • • •---------------------- Sărăciţi din zi în zi mai mult dacă nu menajaţi lingeria! Un săpun inferior vă cauzează o pagubă mai mare decât aţi putea vreodată economisi prin diferenţa de preţ. Săpunul „SCHICHT“ este produs din cele mai superioare materii prime, nu atacă lingeria şi nu distruge ţesătura. Vă economiseşte mulţi bani, osteneală şi necazuri. Cereţi deci totdeauna în mod insistent Săpunul Schicht Marea CHela $1 Cerb Histi mui premiii Societatea Meseriaşilor Români din Cernăuţi aranjează Duminică, 1 Iunie a. c., o Mare Serbare Populară cu dans în suburbia Clocucica în marea sală şi în curtea casei d-lui Gheorghe a lui Nicolae Hluşcu cu No. 263 (peste drum de pichetul de Poliţie din Clocucica). La serbare va cânta Corul Societăţii Meseriaşilor Români din Cernăuţi, sub conducerea d-lui Dr. Aurel Morariu şi se va vorbi despre: Menirea şi însemnătatea Societăţii Meseriaşilor Români. S-a îngrijit de muzică excelentă , tot astfel de mâncări şi băuturi foarte bune, începutul la orele 3 după masă. Intrarea: Intelectuali 40 lei de persoană, pentru popor 20 de persoană. In caz de timp ploios petrecerea se amână pentru o dată ce se va anunţa mai târziu. Trăsuri vor sta la dispoziţia publicului în piaţa V. Alecsandri, lângă Teatrul Naţional, începând de la orele 2 d. m. Staţiunea Mii-HM Iacobeni Se deschide la 1 iunie, pregătindu-se în stabilimentul nou construit Băi de apă sulfuroasă radioactivă şi băi de arnică cu adaosuri de sare şi cetină Indicate la reumatism, gută, boli de piele, scrofuloză, fenomenale la ischias (sciatică), băile de arnică cu adaosuri sunt excelente pentru întremarea copiilor debili, rachitici, scrofuloşi, anemici şi pentru femei slăbite după naşteri grele şi avorturi. Sezonul: 1 Iunie-30 Septembrie Restaurante şi locuinţe ieftine, autocamioane, — muzică, variate distracţii şi excurzii — 9464 Comisiunea Balneară Uniaţii la lucru Jelerii greco-catolici de la „Cuvântul Ţărănimii“ din Cernăuţi şi cu prefectul unit Neamţu sunt pe lucru. Folosindu-se de unealta inconştientă, adecă de ucrainomanul deputat guvernamental lakuban, au pornit dragămi-te o campanie de învrăjbire a eparhiei ortodoxe a Bucovinei cu I. P. S. S. Patriarhul. Numai că adevăratele intenţiuni ce inspiră această meschină campanie a uniaţilor numiţi împotriva liniştei şi bunei înţelegeri din sânul bisericii noastre drept măritoare sunt prea transparente. Tulburarea cu orice mijloace a vieţii bisericii ortodoxe este încă unul din punctele de program a iezuiţilor de sub conducerea d-lor Maniu, Vaida, etc. Iar Iakoban-ul trădător de neam de ce nt ar putea fi utilizat şi pentru „lovituri“ împotriva ortodoxiei!?... Este semnificativă şi desigur foarte caracteristică în această privinţă atitudinea insolentă a „Cuvântului Ţărănimii“ din Cernăuţi ori de câte ori crede că îşi poate permite să insinue şi să facă intrigi împotriva bisericii ortodoxe. Jelerii uniţi cari au cutropit redacţia pamfletului naţionalţărănist de la Cernăuţi sunt pe lucru! Azimâne vom ceti că Papa de la Roma i-a decorat pentru marile lor merite câştigate pentru catolicism p’aci prin această „terra missionis“ a României!! „Iii ini Inii No 3239 • • • • Ibii vitus episilis le liniştit Bucureşti, 31 (part.) — Eri a avut loc un consiliu de miniştri, în care s’au discutat ofertele pentru concesionarea telefoanelor. Consiliul a decurs foarte furtunos. Miniştrii interesaţi au insistat ca să se aprobe cât mai repede’această concesionare, de teamă să nu le scape din mână comisionul gras, rezultând din această afacere. Ministrul de războiu, dl general Condeescu s’a opus însă hotărît acestei concesionări, inducând motive de interes superior de stat. In faţa acestei situaţiuni, miniştri n’au mai cutezat să susţie una din aceste oferte, rămânând ca într’un viitor consiliu de miniştri să se discute din nou această chestiune. 1. Cei bolnavi, cei cari şi-au pierdut ■ dragostea de viaţă şi bucuria, nădăjduiţi! Ştiinţa a găsit mijlocul desăvârşitei vindecări a tuturor bolilor trupeşti şi sufleteşti. Cetiţi volumul: Lazar Popovici: „Taina vieţii lungi, bucătăria fără foc sau regimul crud“ cu peste 200 reţete. Preţul Iei 80.— plus lei 12.—pentru francatura recomand. Se poate comanda la Librăria diecezană din Arad, precum şi la toate librăriile din ţară. 9484 Dr. Melania Ceauşoglu fost medic secundar la Spitalul de copii şi Spitalul Central, secţia dermato-venerică Consultă zilnic dela orele 10—12 şi 2—4 Str. I. C. Brătianu 18 di II (Casa C. F. R.) Miercurea absolut gratuit pentru personalul C. F. R. şi dela 8—10 dim. pentru săraci Lampa de Quart și Sollux 9466