Glasul Bucovinei, iunie 1931 (Anul 14, nr. 3521-3540)

1931-06-10 / nr. 3525

Redacţia şi fidminisraţia Cernăuţi, Strada iancu Fiondor Hr. 33 5« primesc sumai articole iscălite« Mamacriwls m a« înapoiază. Sl RECLftftft m wtojtâmaA tarif sl »« prinţese Iu adort» ritiraffe: Strada lancu Piontor Ho. 33 ia tataftonl ziarului m tentă ton n H% jgutiacstă Hm ABONAMENTUL: ,« as as 80 lei, pe »/* an 300 lei, pe trei luni 190 lei, pentru e’s-isl stifoie: pe un an 300 lei, pe »/, an 160 lei, pe trei luni M. Numai uumăml de Duminică: pe un an 120 lei, pe Vi ca tei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acraA prin curier*, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe unul 1200 lei, pe/„ an 700 lei. Plăţile ia fac la sediul Olarului Noul Parlament Alegerile generale s-au terminat iar noul Parlament se va întruni Luni, 15 iunie pentru a se constitui şi a-şi începe lucrările. Guvernul Uniunii Naţionale a întrunit majorităţi mari la Cameră şi la Senat, astfel cât dispune de instrumentul necesar pentru o legiferare sigură şi rodnică. Partidele de opoziţie îşi au şi ele toate reprezentanţii lor în Parlament. Opoziţia cea mai numeroasă 80 de mandate la Cameră şi 40 la Senat este reprezentată prin Partidul Naţional-Liberal. Programul sesiunii extraordinare din iunie nu este încă cunoscut. După cât transpiră din cercurile oficioase, guvernul îndată după validări, va aduce proecte de lege pentru modificarea bugetului şi a legii administrative, iar d-l ministru de justiţie Hamangiu pare să fie hotărît de a aduce un proect de lege pentru modificarea codurilor, civil, penal şi de procedură, extinzând codurile româneşti şi asupra Bucovinei şi Transilvaniei. In Basarabia această dispoziţie este luată din 1918. Sunt probleme mari la ordinea zilei cari vor trebui să fie bine studiate, pentru ca prin ele situaţia noi dorim ca opera legislativă a noului Parlament să fie un pas înainte pentru întărirea şi consolidarea României Mari, care în urma cartelului electoral a luptat de astăzi să se îmbunătăţească. Oricât, în alegeri alături de guvern pe lista Uniunii Naţionale, Naţional-ţărăniştii au în Cameră 30, iar în Senat 13 reprezentanţi, constituind şi ei o forţă de opoziţie destul de considerabilă. Urmează apoi reprezentanţii fracţiunilor mici cu gramăgioara lor de reprezentanţi ca Lupiştii, Cuziştii, Georgiştii, Socialiştii, Evreii, Steliştii şi Comuniştii, cari laolaltă întrunesc un număr de vre-o 40 de deputaţi şi vre-o 5 Senatori. La alegerile pentru corpurile restrânse pentru Senat, cum sunt Universităţile, Camerele de Industrie, Comerţ şi Agricultură, au reuşit pretutindeni cu majorităţi considerabile candidaţii Uniunii Naţionale. Noul Parlament se prezintă în condamni incomparabil superioare Parlamentului naţional-ţărănist. Nouii deputaţi şi Senatori sunt în marea lor majoritate oameni culţi şi specializaţii în diferite ramuri de îndeletnicire şi manifestaţie publică. De aceia se aşteaptă de la ei o înţelegere mai adâncă pentru nevoile obşteşti. Nădejdea pe care ţara o pune în noul ei Parlament este mare. Aşteptările sunt mari, nevoile sunt multe şi variate, şi ele nu pot fi satisfăcute decât prin munca armonioasă a tuturor bunilor Români pentru binele şi propăşirea ţării. Epoca de Sturm und Drang a guvernului Iorga-Argetoianu s’a încheiat cu o izbândă. Urmează acuma epoca de muncă liniştită, de maturitate, prin care guvernul urmează să-şi afirme vitalitatea sa. Parlamentul îi stă la îndemână, încrederea factorului constituţional este dată, nădejdea ţării în forţele lui creatoare este mare. Rămâne să-l vedem la lucru. Scrisoare deschisă adresată onor, alegători ai judeţului Storojineţ Acum, după încheierea alegerilor generale, am sentimentul că e nevoie de un cuvânt din parte-mi cătră alegătorii judeţului Storojineţ cari au votat în recentele alegeri de Cameră şi Senat lista uniunii naţionale. E nevoe de un cuvânt deschis şi cinstit către membrii şi organizaţiunile partidului naţional-liberal din acest judeţ. Lista candidaţilor Uniunii naţionale pentru Cameră a obţinut in aceste alegeri 8829 voturi, neizbutind totuşi să ia decât un singur joc, celelalte două revenind, unul cuziştilor, altul evreilor. Dar acest mare număr de voturi este în prim rând rodul operei de lămurire şi propagandă a prietenilor noştri şi a organizaţiunilor partidului naţional-liberal din judeţul nostru. Devotaţilor şi disciplinaţilor luptători şi îndrumători ai oraşelor şi satelor judeţului Storojineţ, uniţi în cadrele de continua, sobră şi constructivă muncă ce partidul nostru o cere membrilor săi, le exprim şi pe calea aceasta cele mai vii şi adânc simţite mulţumiri. Am dat în aceste alegeri o luptă politică hotărîtă, dar folosind arme civilizate. Nimeni nu ar putea susţine contrarul fără a sfida adevărul. E locul însă să se precizeze cu acest prilej şi în publicitate un fapt, pe care cel ce semnează aceste şite l-a sesizat din timp, dar care fatal n’a putut fi înlăturat. Disciplinatul front al partidului nostru — dealtfel singura organizaţiune politică pe care s’a răzimat lista Uniunii naţionale — a trebuit să lupte în aceste alegeri cu spatele descoperit. Cei ce au fost alături de mine în lupta electorală ce am dat, au resimţit continuu efectele acestei stranii situaţiuni. Loialităţii şi devotamentului nostru i s’a răspuns cu suspiciuni şi rezervaţiuni. In asemenea împrejurări acţiunea noastră a fost fireşte mult stânjenită, iar adversarii noştri au folosit din plin lipsa de unitate şi solidaritate în lagărul aşazis guvernamental. Totuşi prietenii noştri şi-au făcut datoria până la capăt. Nu numai la Cameră dar şi pentru alegerea de Senat membrii partidului naţ.liberal au dat tot sprijinul candidatului uniunii naţionale. Şi bine au făcut! Căci aşa înţeleg oamenii cum se cade respectarea unui pact încheiat! Astfel îşi îndeplineşte omul cinstit angajamentul ce a luat asupra-şi! Fără a mă mai opri la calificarea atitudinei isteţilor, care cât p’aci să se păcălească complect cu propria lor deşteptăciune, găsesc că este locul să relev şi să fixez aci aceste fapte. Nu atât pentru a insista asupra cauzelor unui insucces, ci mai mult pentru a vădi opiniei noastre publice marea deosebire între două mentalităţi hotărît opuse: A omeniei de partea noastră, a lipsei de sinceritate de cealaltă. Iar pentru prietenii noştri devotaţi şi harnici, cari au muncit entusiast şi desinteresat sprijinind de data aceasta listele Uniunii naţionale, încă un cuvânt. Păstraţi acelaş avânt, aceiaşi omenie şi acelaş respect cuvântului dat. Astfel înzestraţi n’aveţi nimic de pierdut. Mai mult decât oricând mă simt strâns legat şi solidar cu judeţul pe care de atâtea ori am avut cinstea să-l reprezint în parlamentul ţării. Legaturi de veche, sinceră şi statornică prietenie nu se pot distruge şi nici uita. Dr. Aurel Morariu Alegerea de senator al Universităţii din Cernăuţi La alegerea de senator, colegiul universitar din 8 iunie a. c., s-au prezentat la Cernăuţi patru candidaţi şi anume: d-nii prof. universitari Eugen Botezat şi Constantin Isopescu-Grecul, foşti parlamentari naţional-ţărănişti,, D. Marmeliuc și Al. Procopovici. Voturi exprimate, au fost 60, din cari d. D. Marmeliuc a întrunit 24, d. C. Isopescu-aracul 23, d. Al. Procopovici 5 și d. Botezat 3, voturi albe fiind 5. Ales a fost declarată. Dimitrie Marmeliuc. o«*«  Alexandru Voevidca Sâmbătă 6 Iunie ora 10 jam. dim. s’a izbăvit din chinuitu-i sfârşit, în vârstă de 69 ani, marele meşter al cântecului nostru popular Alexandru Voevidca, fruntaş între fruntaşii folclorului românesc. înmormântarea a avut loc Duminică 7 Iunie ora 4 d. a. Cinste memoriei lui!