Glasul Bucovinei, octombrie 1932 (Anul 15, nr. 3893-3916)

1932-10-01 / nr. 3893

Cernăuţi, Sâmbătă 1 Octomvrie 1932 Număr pentru ţărani flSONflilHTUL , Anul XV, No. 3893 ANUNŢURI ŞI RECLIlitE pe un an 500 lei, pe Va an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic, pe un an 300 lei, pe v/.an 100 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe Va an 70 lei, pe trei luni 35 lei Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate- pe un an 1200 lei, pe Ve an 700 lei.. Plăţile se fac la sediul ziarului. Reda^P^1 Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Clondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază, se calculează după tarif şi se primesc la administraţie . Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50°/». Forul de judecată in Cernăuți. tea am datorie Ca să poată îi un guvern, el trebue să se bucure şi de încrederea Ţării şi de încrederea Coroanei. încrederea Coroanei faţă de guvern se arată prin aceea că M. S. Regele îl însărcinează cu puterea şi i-o lasă atâta vreme cât are încredere în isprava şi destoinicia guvernului ce l-a aşezat. Încrederea Ţării se dovedeşte prin alegeri. Din alegeri trebue să iasă oameni cari sunt hotărîţi să sprijinească guvernul aşezat de Regele, având şi ei încredere în guvernul acela. Prin urmare aceste două Întcreceri trebue să se potrivească, dacă e vorba ca un guvern să stea în fruntea Ţării şi să poată lucra. Dacă Parlamentul ales în majoritatea lui nu are încredere într’un guvern şi nu mai vrea să-l sprijine, atunci M. S. Regele trebue sau să schimbe guvernul şi să aşeze unul potrivit cu încrederea Parlamentului ales de Ţară, sau trebue să desfacă parlamentul şi să se facă alegeri nouă prin care să se încerce alegerea unui nou parlament care să aibă încredere şi să sprijine guvernul. Un guvern fără încrederea şi a Ţării care se arată prin alegeri, şi a Coroanei care se arată prin aşezarea guvernului, adecă fără încrederea amânduror factorilor constituţionali, precum se spune în Constituţie, adecă legea de temelie a Ţării, nu se poate. Din aceste cuvinte puţine se vede ce mare răspundere are şi poporul şi cât de mult greşeşte când nu se gândeşte mult pe cine alege. Guvernul a fost încredinţat astăvară Partidului Naţional-Ţărănist, de a cărui guvernare nenorocită şi rea Ţara abia scăpase de un an. In alegeri însă, cum este alegătorul nostru, mai ales ţăranii pe la sate, şi aceştia sunt cei mai mulţi alegători, nu s’au prea gândit mult cui să-şi deie voturile şi au dat glasurile aşa, că a ieşit un parlament care m majoritatea lui este hotărît să sprijine guvernul naţional-ţărănist. Iar urmarea este că treburile în Ţară merg cum nu se poate mai prost şi mai rău. Şi nici nu-i cum să meargă altfel. Conducătorii Partidului Naţional-Ţărănesc şi oamenii lui din guvern nu au nici un plan şi nici o înţelegere cum să conducă treburile grele ale Ţării. Dacă spune unul Hăis ! celălalt spune Cea ! Dacă se întâmplă că azi s’au înţeles asupra unui lucru, mâne şi-au schimbat părerile şi gândurile şi încep a se sfădi din nou. N’avem decât să ne gândim cum hotărăşte şi iar schimbă guvernul, ca să facă cruţări în gospodăria cu banul statului, cum să modifice legea Conversiunei datoriilor agricole, cum să trateze cu Rusia Sovietică încheierea unui pact de neagresiune, adecă a unei învoeli, ca să nu înceapă întreolaltă niciodată nici un războiu, când ne gândim numai la lucrurile acestea atât de însemnate pentru Ţară, cum se pricepe guvernul acesta la ele, ca să le deslege, vedem ce nenorocire este pe Ţară, să aibă un guvern atât de slab şi nepriceput, precum, este acesta. De acea datoria cea mai mare a Ţării este, când vin alegeri să ieie bine seama pe cine alege şi să aleagă numai oameni de cari s a încredinţat că sânt cei mai pricepuţi, cei mai hotărîţi şi mai destoinici la conducerea Ţării. In alegerile trecute trebuia să aleagă şi satele în majoritatea lor cea mare, aşa precum au făcut Bucureştii, unde sunt alegătorii cei mai luminaţi, numai oameni de ai Partidului Naţional- Liberal de sub conducerea d-lor Ion Duca şi Ion Nistor, dar nu naţional-ţărănişti cari stau şi se sfădesc şi nu ştiu ce să facă, sau cuzişti cari stau în parlament şi se bat ca ciomăgarii, dacă alegeam oameni de ai Partidului Naţional-Liberal, de bună seamă că acuma era mai bine de Ţara noastră. E vorba ca peste puţină vreme să vie alegeri comunale în cele mai urnite târguri şi sate. Măcar în aceste alegeri, până la alegerile cele mari pentru parlament, cari şi ele nu mai pot întârzia mult, alegătorii să-şi deie sama de răspunderea şi datoria cea mare ce o au să aleagă numai oameni cari sunt hotărîţi să nu deie sprijin acestui guvern care se arată aşa de slab, de nepriceput şi de rău. --------------------------------------------- Deputaţii basarabeni împotriva proectului de conversiune Deputaţii basarabeni din partidul naţionalţâranist s’au întrunit într’o consfătuire intima, spre a examina şi decide atitudinea lor la legea de modificare a conversiunei. Toţi au fost de acord că legea d-lor Maniu şi Mironescu nu numai ca nu soluţionează nimic, dar încurca enorm lucrurile, distrugându-se şi ultimul rest de credit, iar în acelaş timp constitue şi o grea lovitura adusa agricultorilor români. In consecinţă au hotărît ca reprezentanţii grupului, cari s’au înscris la cuvânt, sâ atace legea la discuţia generală, in acelaş timp şi-au luat angajamentul de a vota contra proectului, în cazul când guvernul nu va accepta larga modificare a proectului. Ittoului TihlEan Guvernul Vaida s’a înscăunat, după cum se ştie, cu sprijinul d-lui Titulescu. însuşi guvernul se lăuda ca aceasta. Iată însă că între dl Titulescu şi guvernul Vaida s’a ivit o neînţelegere pe chestiunea tratativelor cu Sovietele. Din cauza nepriceperii guvernului neinţelegerea a avut drept urmare demisia d-lui Titulescu, faptul acesta cauzând mari îngrijorări Dl N. Titulescu a fost ministru al Romaniei la Londra, colaborând de 10 ani cu toate guvernele române. Dl Titulescu a avut felurite însărcinări la diregătoriile internationale, apărând cu destoinicie interesele noastre şi făcându-ne numai cinste. Oricum, guvernul Vaida se găseşte în mare încurcătură. Gazetele scriu că dl ministru Mihalache se va duce la Londra să-l împace pe al Titulescu. Guvernul Vaida are destul de furcă doar cu nemulţumiţii din partidul naţional-ţârănist; pe lângă acestea a primit o lovitură puternică prin demisia d-lui Titulescu. Vom vedea dacă acest guvern nenorocit va putea să-l hotărască pe dl Titulescu sâ-şi retragă demisia. Convocarea Adunării Eparhiale Marţi, 4 octomvrie a. c., se va deschide Adunarea Eparhială prorogată în luna Mai a. c. Şedinţa va începe la orele 10 dimineaţa. ----------------------••••---------------------- Deputaţii naţional-ţărănişti pentru dl Robu Camera a luat Miercuri în discuţie raportul comisiei de disciplină asupra incidentului petrecut pe culoare în cursul şedinţei de alaltăieri,, când deputaţii cuzişti Adam şi Robu au lovit pe deputatul evreu Landau. Raportul comisiunii conchide la excluderea pe zece zile, a d-lor Robu şi Adam. Pus la vot, raportul comisiei a întrunit 86 bile albe şi 51 negre, aşa încât s’a declarat viatul nul, urmând sâ se repete. Faţă de această situaţie parlamentarii evreii au ţinut o consfătuire, în care au hotărît eu, fir, cazul când votul va fi tot nul, deputații partidului evreesc sâ se retragă din Cameră, cetind o declarație în acest sens. -----------------------------------------------------