Glasul Bucovinei, iunie 1933 (Anul 16, nr. 4071-4090)

1933-06-10 / nr. 4076

Ţara şi legea Pentru zilele de Rusalii Partidul Naţional-Liberal a convocat mari adunări populare în capitalele celor 71 de judeţe ale României. Membrii partidului nostru, dară şi mii de cetăţeni neînregimentaţi în partide politice au grăbit la Cernăuţi, Storojineţ, Rădăuţi, Suceava şi Câmpulung, ca să asculte cuvântul fruntaşilor liberali şi să primească sfaturi şi îndemnuri folositoare. Dl Ion I. Nistor a arătat în înălţătoarele sale cuvântări către mulţime că liniştea, pacea şi propăşirea ţării este ameninţată de tulburari primejdioase care pornesc de dincolo de Nistru din Rusia şi din German. Comunismul rusesc ca şi hitlerismul nemţesc sprijinit de caţaveicile verzi de la noi sunt deopotrivă de periculoase. Noi nu trebue să primim imbolduri politice şi nici sociale din afară de hotarele ţării noastre. Am suferit destul sub stăpânirile străine. Odată ce am ajuns stăpâni la noi acasă, trebue să ne cârmuim după gândul şi sufletul nostru şi nicidecum după placul altor neamuri. Dar tot atât de hotărît trebue să ne ridicăm şi împotriva acelora, cari vin să ne tulbure credinţa strămoşească. Căci ţara, legea vorbe sfinte la străbuni erau, şi ei ne-ar plânge în morminte, când ar vedea că îngăduim să se destrame. In sufletele credincioşilor noştri au început să prindă cuvintele înşelătoare ale sectarilor pripăşiţi la noi din toate colţurile lumii. Şi e de mirat că erezia lor prinde numai la noi, la băştinaşii ortodocşi, câtă vreme, catolicii, protestanţii, uniţii şi mozaicii sunt scutiţi de ademenirile lor înşelătoare. O dovadă că aceştia sunt mai tari în credinţa lor strămoşească decât noi Moldovenii. Prea ne-am obişnuit să dăm crezare tuturor vântură ţară ce se rătăcesc pe la noi şi prea uşor le deschidem inima nu numai în politică, ci şi în credinţă. Aşa se poartă numai neamurile becisnice care n’au ajuns conştiinţa vredniciei lor. Oare n’a sosit încă vremea să ne încuminţim? Intrebatu-ne-am oare de dragul cui se trudesc agenţii comunişti, hitlerişti, gardişti şi sectari în ţara noastră? De dragul propăşirii noastre? De bună samă că nu! Ei vin să scurme şi să ne zăpăcească, pentru ca apoi să poată pescui în apă tulbure. Ei umblă să ne dezbine, să arunce dihonia între noi, să ne aţite pe unii contra altora, pentru ca folosindu-se de slăbiciunea noastră să ne arunce din nou jugul robiei peste, grumaz, pe care l-am purtat atâta vreme. Aceştia sunt pregătitorii şi înainte mergătorii reviziei şi tratatelor de pace, aceştia sunt cioclii hotarelor noastre întregite. De aceea, oameni buni, treziţi-vă, deschideţi-vă ochii şi nu vă lăsaţi amăgiţi de proroci minciunoşi cari vă calcă pragurile în blană de oaie, iar la suflet sunt lupi răpitori. Păziţi-vă cinstea politică, şi apăraţi-vă cu sfinţenie credinţa strămoşească. Iată care au fost îndemnurile frumoase care s’au rostit cu glas tare la adunările liberale de Rusalii. Ele trebue să răsune până in cele mai îndepărtate colţuri ale ţării noastre. Ele sunt totodată şi semne de alarmă pentru conştiinţa românească, care trebue să trezească din letargie pentru ca să devină iarăşi vie şi activă. Români din patru unghiuri păziţi-vă ţara şi apăraţi-vă legea ! De ziua Regelui Cu prilejul zilei de 8 Iunie, când s’au împlinit trei ani dela venirea M. S. Regelui în ţară, Suveranul a semnat un Înalt Decret de graţieri şi reduceri de pedepse. Astfel au fost puşi în libertate şi studenţii, arestaţi cu prilejul tulburărilor de la Iaşi. Dl I. G. Duca felicită pe Suveran Dl I. G. Duca a trimis M. S. Regelui, în numele P. N. L. o telegramă de felicitare pentru aniversarea a trei ani de domnie. NU ului tfrnstili După cum am anunţat, in toate judeţele din tară au avut loc mari întruniri cetăţeneşti ale organizaţiilor Partidului National-Liberal. In cele 4 sectoare ale Capitalei a vorbit dl I. G. Duca, ascultat de sute de mii de cetăţeni. Pretutindeni a domnit o însufleţire de nedescris. Capitala cu şeful suprem al P. N. L. dl I. G. Duca, Ardealul cu dl I. Lapedatu, Bucovina cu dl Dr. Ion I. Nistor, Basarabia cu dl I. Inculeț, Moldova, Muntenia şi Banatul s’au arătat pregătite pentru răsturnarea guvernului. Lungimea drumurilor de fier Lungimea drumurilor de fier din lume de 1.200.185 km., din care în Europa 370.464 km., în Asia 119.185 km., în Africa 51.881 km., în America 611.721 km., și Australia 46.934 km. Marea adunare politică a Partidului Naţional-Liberal din judeţul Suceava Potrivit hotărîrii Comitetului executiv al P. N. L. din Bucureşti, organizaţia judeţeană din Suceava a convocat pentru ziua 5 iunie o adunare de protest contra regimului naţionalţărănist. Adunarea era proectată să se ţină potrivit invitării în încăperile Clubului naţional-liberal din Suceava. Când însă la orele zece dimineaţa a sosit din Cernăuţi preşedintele organizaţiei, dl senator şi fost ministru Ion I. Nistor, însoţit de d-nii V. Grecu, F. Doboş, I. Petruc, Fr. Michelson şi V. Doboş Boca, în faţa clubului, organizaţiunile din întreg judeţul erau reprezentate în număr atât de mare, încât adunarea a trebuit să se ţină în cea mai mare sală din oraş, în sala cea mare din Casa Polonă. Aproape toate organizaţiunile comunale au ţinut să trimită puternice delegaţiuni în frunte cu cu preşedinţii comitetelor, cu şefii de sectoare şi cu subşefii de subsectoare, încât ar fi o grea încercare a-i arăta pe toţi cu numele. Numeroşi au fost intelectualii din oraş şi judeţ, precum şi reprezentanţii negoţului şi ai meseriilor. Dl Ion. Nistor deschide adunarea şi arată motivele de ce Partidul Naţional-Liberal a hotărît să înceapă această puternică şi stăruitoare campanie de răsturnare a guvernului naţional-ţărănist. Guvernul nu se mai bucură de încrederea ţârii, cu toate adunările comandate cu cheltueala banului obştesc. La alegerile generale n’a întrunit decât patruzeci la sută şi aceasta cu ajutorul atâtor grupări politice străine de partidul de la guvern, căruia azi aceste grupări îi refuză să-i mai dea cel mai mic sprijin. Din punct de vedere economic regimul naţional ţărănist a dus ţara la sapă de lemn şi la controlul ruşinos al străinătăţii. Birurile au fost sporite peste puterile de plată ale birnicilor şi se încasează în mod neomenos, iar banul obştesc strâns aşa de greu e risipit în mod ruşinos. Cheltuelile de prisos nu se împuţinează, ci sporesc mereu. Ceea ce e mai râu însă este că guvernul naţional-ţărănist este neputincios să apere şi să menţină liniştea şi ordinea publică. Curentele de desordine de dreapta şi de stânga primejduesc liniştea cetăţenilor, fără ca guvernul d-lui Vaida să le poată stăvili, cu toată starea de asediu ce a introdus-o şi pe care o combătea aşa de tare în opoziţie. Regimul naţional-ţărănist s-a arătat din capul locului neputincios, iar acum a ajuns de-a dreptul primejdios. De aceea Partidul Naţional-Liberal cheamă ţara să dea semnalul de alarmă pentru îndepărtarea partidului naţional-ţărănist de la guvern şi chemarea Partidului Naţional- Liberal la cârma ţării, singurul partid în stare să aducă o îndreptare pe urma relelor pricinuite de partidul naţional ţărănist. Acest semnal — Citiţi continuarea pe pag. II-a —