Glasul Bucovinei, iunie 1936 (Anul 19, nr. 4826-4844)

1936-06-04 / nr. 4826

zii Pag. 2 No. 4826 GLASUL BUCOVINEI Joi, 4 iunie 1936. serbare câmpenescă a tineretului universitar. Au participat profesorii universitari, împreună cu familiile, studenţimea, precum şi numeroşi alţi intelectuali din Cernăuţi. Serbarea câmpenească universitară de la Cernauca a început la orele 10 dimineaţa. După amiază, la orele 4, a avut loc solemnitatea sfinţirii şi inaugurării celor două case de recreaţie pentru studenţi şi profesori, ridicate de universitate. La această solemnitate au luat parte d-nii: Ion I. Nistor, ministrul muncii şi al sănătăţii şi rectorul Universităţii din Cernăuţi; maior Sidorovici adjutant regal, prof. univ. D. Marmeliuc primarul municipiului, George Vântu prefectul jud. Cernăuţi Artur Apáti prefectul jud. Storojineţ, apoi decanii facultăţilor şi profesorii universitari, deputaţi Al. Ieşan, Vasile Marcu şi Dr. Aurel Morariu, senatorul Loichiţă, director de liceu Al. Vitencu, prof. Logigan, precum şi studenţii în frunte cu preşedinţii sosocietăţilor academice şi cu preşedintele centrului studenţesc d-L Lauric. De asemenea, autorităţile din comuna Cernauca. Serviciul divin a fost oficiat de un sobor de preoţi, alcătuit din prof. univ. Gheorghiu, prof. univ. Simion Reli, inspector misionar Dr. Puiu, protopop Jancovschi şi alţii. Răspunsurile au fost date de corul studenţilor. Cuvântările La începutul serviciului divin, a vorbit d-l prof. univ. Vasile Gheorghiu, care a subliniat străduinţele şi jertfele universităţii de a clădi aceste două Case de recreaţie şi adăpost pentru profesori şi studenţi. După sfinţirea caselor, d-l inspector misionar Dr. Ioan Puiu, a vorbit în numele mitropolitului Visarion, aducând binecuvântarea acestuia la opera înfăptuită şi mulţumind d-lui ministru Nistor pentru grija pe care o manifestă pentru studenţi. D-l Valerian Doboş-Boca, administratorul univesităţii, relevă străduinţele d-lui ministru Ion I. Nistor pentru ridicarea acestor case de recreaţie şi de adăpost. Apoi mulţumeşte tuturor acelor cari au contribuit pentru realizarea acestei opere. Studentul Lauric, preşedintele centrului studenţesc, mulţumeşte d-lui rector Ion I. Nistor pentru darul pe care-l face studenţimii. Cuvântarea d-lui Ministru Ion I. Nistor D-l ministru Ion I. Nistor, rectorul universităţii, arată că e o fericită coincidenţă ca, tocmai în ziua de Rusalii, marea sărbătoare a pogorîrii Sfântului Duh, să aibă loc una din cele mai frumoase manifestări ale universităţii din Cernăuţi, cu care prilej, profesorii şi studenţii se găsesc uniţi în acelaş gând şi invoacă, prin mijlocirea preoţilor, harul ceresc. Mai departe, vorbitorul face o documentată comparaţie între studenţii de altădată şi cei de astăzi, ajungând la concluzia că studenţii de altădată aveau de luptat cu mari greutăţi şi cu împrejurări deosebit de neprielnice. Dar aurul se alege prin foc şi tocmai de aceia s’au ales din mulţi din noi, oameni cari au ştiut să fie la înălţimea vremurilor. Am ajuns să creiem o universitate românească, so ridicăm la înălţimea la care se află şi s’o facem respectată şi apreciată în afară. Lăsăm ca moştenire un aşezământ de cultură, pe care trebuie să-l menţineţi la aceiaş înălţime. Majestatea Sa Regele a venit toamna trecută la inaugurarea cursurilor universităţii, iar azi ne trimite pe adjutantul Său, d-1 maior Sidorovici. Mulţumesc M. S. Regelui pentru această cinste şi rog pe d-1 maior adjutant Sidorovici să aducă la cunoştinţa Suveranului omagiile noastre de nespusă dragoste şi supunere, pentru tot interesul ce-1 poartă universităţii. Mai departe, adresându-se studenţilor, d-1 rector Ion I. Nistor le dă folositoare îndrumări. Intre altele, d-sa spune: „Ţara aceasta nu poate ajunge la desăvârşirea ei pe alte căi, decât acelea care ne îndemnă la supunerea desăvârşită către Rege căci în ţara aceasta nu este loc pentru alt conducător, pentru alt căpitan, decât M. S. Regele. Dacă respectăm convingerea fiecăruia, vă cerem să respectaţi şi convingerea noastră, care ne întăreşte şi ne mână spre această dragoste şi devotament pentru capul statului“, încheind, d-l ministru Ion I. Nistor mulţumeşte tuturor colaboratorilor săi şi în special d-lui V. Doboş-Boca, administratorul univesităţii, pentru sprijinul dat la înfăptuirea acestei opere. După aceasta, a continuat serbarea câmpenească, până seara târziu. La Cura-Humorului Ziua de 1 Iunie 1936 marchează pentru viaţa culturală şi cetăţenească a oraşului Gura- Humorului (Bucovina) unul din cele mai înalte evenimente naţionale, ce s’a desfăşurat în faţa întregii populaţiuni a acestei localităţi pitoreşti dela poalele Carpaţilor Bucovinei, prezenţi fiind reprezentanţii înaltelor foruri constituţionale, în persoana d-lor Maior Adjutant Regal Dr. T. Sidorovici, delegatul M. S. Regelui şi ministru Dr. I. Nistor reprezentantul guvernului. Acest rar eveniment este înfăţişat printr’o întreită sărbătoare şi anume: 1) Sfinţirea şi ridicarea pavilioanelor naţionale ale organizaţiunilor străjereşti din această localitate, 2) desvelirea bustului M. S. Regelui Ferdinand întregitoriul de neam şi sxpunerea temeliei Casei de Recreaţie a studenţilor de pe lângă Universitatea Regele Carol II-lea din Cernăuţi. Sosirea autorităţilor şi asistenţa Conform programului oficial, alcătuit de de capii autorităţilor administrative de la Gura Homorului şi aprobat în prealabil de d-l Ministru dr. Nistor, această întreită solemnitate a început la stadionul Centrului P. P. „Homorul" la orele 9.30 dimineaţa. Dnii Ministru Dr. Nistor şi Adjutant Regal T. Sidorovici au sosit în localitate, cu un vagon ministerial, la orele 7 dimineaţa, pentru ca la ora fixată în program să se îndrepte spre admirabilul Stadion al Centrului premintar, situat pe malul stâng al râului Moldova şi amenajat într’un mod cât se poate mai impecabil de comandantul acestuia neobositul pion cultural-naţional d-l Alexandru Sahleanu. Intre timp suprafaţa stadionului a fost ocupată de unităţi ale Centrului P. P., de Cohorta Cercetaşilor Dragoş Vodă, de organizaţiiile străjereşti ale şcoalelor primare de băieţi şi fete şi în sfârşit de mai multe unităţi ale societăţilor arcăşeşti din Gura Humorului şi din împrejurime. De asemeni o nesfârşită marede capete ale populaţiei orăşeneşti, cât şi ale satelor învecinate, complectată de, corul festiv al acestui moment sărbătoresc. In marele număr al reprezentanţilor autorităţilor ecleziastice, civile şi militare, am remarcat personalităţilede mai jos: D-nii Maior Adjutant Regal T. Sidorovici, Ministru Dr. I. Nistor, Dr. C. J Leonties pref. jud. Câmpulung, Iacob Paicu [primarul oraşului Gura-Humorului, senator dr. Hacman cu doamna, deputat dr. Vasile Marcu, senator C. Cosmiuc, pres. dr. V. Grosariu, jud. pres. dr. Binovici, jud. Hackel, corpul didactic secundar în frunte cu d-l dir. Morariu, f. dep. C. Ardeleanu cu d-na preş. F. Laufer f. dep. dr. N. Caralilovschi, med. dr. Chibici Şt. ing. Tipa Eugeniu, dr. Cârsteanu, Valerian Doboş Boca, ing. Gaberdeen, primpretor Nossek, comisar şef A Braha, avocat Cărăuş Traian cu doamna, avocat Marceanu P., şef perceptor Albu, controlor Apostoliu, adm. Polonic, dir. Chiseliţa, dir. A. Larionescu, dir. Sahleanu, dir. şcol. Horia, dir. I. Brădăţeanu, inat. Marceanu, dir. Carakiovschi, inst. Biedermann, prim rabin Ginsberg, dir. gen. dr. T. Gramatevici cu d-na, inst. Reh, inst. Tudoraş, etc. etc. La intrarea reprezentanţilor autorităţilor pe stadionul Centrului P. P., d-l dir. A. Sahleanu, în calitatea sa de comandant al Centrului P. P. a prezentat raportul d-lui Maior Adjutant T. Sidorovici, care a trecut apoi în revistă diversele unităţi şi organizaţiuni, aflate sub îndrumarea lui C. E. T. R. şi anume: Campania Premilitarilor sub comanda d-lui sublocat. 1. Spânu cohorta Dragoş Vodă sub comanda d-lui D. Marcu, organizaţiunile de străjeriţe în frunte cu d-nele Bogdan Ana şi Sihleanu Silvia, organizaţiunile de străjeri sub comanda d-lui L. Şandru, apoi unităţi de arcaşi din comunele Gura Homorului, Bucşoaia, Frasin, Capu-Codrului, Mănăstirea Homorului etc. etc. Sfinţirea Pavilioanelor şi Cuvântările După trecerea în revistă a efectivului străjeresc, Păr. Iftodi Vasile, înconjurat de preoţii Hojbotă G. şi Stolerciuc a procedat la sfinţirea pavilioanelor străjereşti, cari au fost apoi arborate în sunetul Imnului naţional, executat de muzica Direcţiunei Uzinei Electrice de la Suceava. Urmează apoi cuvântul reprezentanţilor diverselor autorităţii în ordinea de mai sus: Pâr. V. Iftodi în numele bisericii, d-1 Primar Iacob Paieu în numele primăriei şi al oraşului Gura-Humorului, d-1 Subit. I. Spânu în calitate de reprezentant al Subcentrului P. P. D 1 D. Marcu în numele organizaţiei cercetăşeşti, d 1 L. Şandru în numele străjeriei şi d-na Bogdan în numele cetelor de străjeriţe. D 1 Maior Adjutant Regal T. Sidorovici luând cuvântul în calitate de secretar General al O. E. T. R. aduce salutul înaltului Comandant al noii organizaţiuni străjereşti, scoate în relief importanţa misiuni educative şi naţionale a organizaţiunii străjereşti, explică simbolul etic al devizei străjeriei şi declară la sfârşit că va raporta M. S. Regelui că străjeria din Judeţul Câmpulung se statuiază, prin munca şi rezultatele ei, în fruntea întregei străjerii din Ţară D-l Ministru Dr. I. Nistor arată că tocmai în momentul, în care tineretul începuse a se strânge în jurul unor numeroase bisericuţe cu interese meschine a venit cuvântul izbăvitor al M. S. Regelui Carol II-lea care prin iniţiativa sa personală a ştiut să dea tinerimei de astăzi o îndrumare, pusă numai în serviciul celor mai înalte idealuri ale poporului român. Urmează apoi defilarea efectivului străjeresc a cercetaşilor şi arcaşilor, într’o ordine atât de perfectă, încât a stârnit admiraţia întregului public spectator. Casele universitare de recreaţie de la Cernauca Desvelirea Bustului Regelui Ferdinand De la stadion, întreaga asistenţă se îndreaptă spre piaţa Unirii din Centrul Oraşului pentru a participa la desvelirea bustului Regelui Ferdinand, ridicat de iniţiativa unui comitet de acţiune în frunte cu d-nii. Deputat Ardeleanu Constantin şi marele industriaş F. Laufer Preşedintele Comunităţii Israelite. Bustul este opera reputatului sculptor Dimitriu Bârlad. După oficierea slujbei religioase de către acelaş sobor preoţesc, după desvelirea bustului prin d-l Maior Adjutant Regal T. Sidorovici şi după cuvântul reprezentantului bisericei, Par. V. Iftodi, rosteşte un impresionant discurs omagial d-l C. Ardeleanu, din care spicuim următoarele pasagii impresionante: Discursul chiui f. deputat C. Ardeleanu „Când am luat moştenirea întemeietorului României moderne, am făgăduit înaintea reprezentanţilor naţiunei, că voiu fi bun român. Cred că m’am ţinut de cuvânt. Grele au fost timpurile, mari au fost jertfele, dar strălucită este răsplata şi astăzi pot spune cu fruntea senină: Faţă de Dumnezeu şi faţă de poporul meu am conştiinţa împăcată“. Aceste cuvinte au fost rostite de Regele Ferdinand la 18 Noemvrie 1918. Şi aşa a şi fost, căci regala făgăduinţă a fost pe deplin ţinută şi respectată, mergând până la cea mai mare jertfă — jertfa de sine. Urcat pe tron în momentul când Europa era scuturată de cel mai înfricoşător război, sufletul său era sbuciumat de lupta între sen-