Glasul Bucovinei, august 1936 (Anul 19, nr. 4868-4889)

1936-08-01 / nr. 4868

Ziarul: Telefon Nr.63/ APARE ZILNIC Tipografia: Telefon Nr.281 N ABONAMENTUL: nus au 500 lai, pe Va an 300 lei, pa trei luni 150 lei, pentruani zilnic: pe un an 300 Lei, pe Va an 160 lei, pe trei luni lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 66 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe la a* *1 700 lei. Plățile se fac la sediul ziarului. Şcoala nu e din poli! Sub acest titlu ,Viitorul“ de azi scrie următoarele: Dl dr. C. Angelescu, ministrul culturii naţionale, alarmat de directiva ce unii copii o iau în liceu, adică punerea politicei în locul grijei de carte, a dat o circulară, cu aspre sancţiuni, pentru a curma răul semnalat. Faptul că copiii minori socotesc că este folositor ca din şcoală să fie partizanii unuia din partidele politice, şi să creadă, că înainte de a avea drept de vot, înainte de a şti ceva din istoria trăită a vieţei şi înainte de orice experienţă, pot face politică, aceasta este însă una din acele erezii, vecine cu demenţa, şi pe care vremurilor noastre tulburi le-a fost dat să ne-o ofere. Când azi o carieră se cucereşte aşa de greu, şi când numai cei extrem de bine pregătiţi pot isbuti în viaţă, azi, când nu mai există norocul de altă dată, când era de ajuns o spoială de cultură şi-un certificat de studii, pentru ca cineva să intre în bugetul salvator, este o adevărată aberaţiune, ca copiii în şcoală în loc de a se pregăti pentru zilele de mâine, să facă pe bărbaţii majori, şi în loc de conferinţe, laboratorii, bibliotecă să frecventeze sălile de întruniri publice! Tinerimea de azi, trebue crescută în religia cinstei, în respectul muncei, în admiraţia marilor oameni ai trecutului. Tinerimei azi îi trebue o educaţie morală perfectă, iar şcoala îşi va scădea din importanţa şi din rolul ei, dacă ar îngădui ca în cuprinsul ei, în loc de a se învăţa carte, şi a se creia caractere, s’ar adăposti politician de 12 ani, adică elemente nepregătite pentru ţară şi societate ca unii ce în loc de-a învăţa carte, fac cea ce vârsta lor nu le îngădue. Iată de ce asprele măsuri luate de d. dr. C. Angelescu, ministrul instrucţiunei, sunt cu adevărat în asentimentul tuturor conştiinţelor româneşti, limpezi şi libere.» Dala Primărie Chestiunea apei rezolvită Ieri a avut loc la Primărie o şedinţă sub conducerea d-lui viceprimar Dr. Luţa, a d-lui director Iliuţ, fiind de faţă şi reprezentanţii firmei „Barusco“ din Bucureşti. In această şedinţă s-au rezolvit ultimele puncte privitoare la chestiunea apei. Ofertele vor fi trimise d-lui primar Dr. D. Marmeliuc la București, pentru ca să semneze pentru Primăria Cernăuți. Intre altele se prevede în contractul cu firma „larusco“, ca lucrările să înceapă imediat, la 8 zile după semnarea lui. Deci putem aproape sigur spune că săpăturile pentru aceste fântâni vor începe săptămâna viitoare. ". Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 Str. D. Petrino Nr. 1 SeTrimese numai articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la adiministraţie. Strada lancu Flondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa ca Ma. Forul tre judecaţi in cernăuţi. ul 1 1 pl. lm I. ii Ca şi anul trecut, dl prof. Ion I. Nistor, ministrul muncii, sănătăţii şi asigurărilor sociale, a început anul acesta, ciclul de inspecţii sanitare şi muncitoreşti în principalele localităţi industriale din ţară, permiţându-i să se intereseze la faţa locului de nevoile atât ale clasei muncitoare, cât şi ale locuitorilor în general. Rezultatele frumoase ale inspecţiunilor trecute, permit conducătorului ministerului muncii, sănătăţii şi ocrotirilor sociale să păşească la acţiuni imediate ori de câte ori constată lipsuri în gospodăria instituţiilor sanitare şi de ocrotire. Dl ministru Ion I. Nistor întreprinde inspecţiile Sâmbătă, Duminică şi Luni. Anul acesta seria cercetărilor pe teren a fost inaugurată prin vizitarea oraşului Braşov unde dl ministru al muncii a cercetat în amănunţime spitalele. D-sa a avut prilejul să constate pe de oparte buna gospodărie şi disciplină, iar pe de altă parte, a observat necesitatea complectării unor specialităţi medicamentoase. Reîntors la Bucureşti a dat dispoziţiuni şi chiar săptă mlni, intimilaii şi mâna trecută au fost trimise cele necesare. Săptămâna aceasta dl ministru Ion I. Nistor a continuat inspecţiunile prin Banat, însoţit de dl inspector general dr. Boteanu, vizitând instituţiunile din jud. Caraş şi anume: din Mehadia, spitalul Bozovici, sanatoriul în construcţie de la Marila. La Marila şi Oraviţa, dl ministru Ion I. Nistor a fost însoţit în timpul inspecţiunilor de către medicul primar şi prefectul jud. Caraş, cari au informat pe dl ministru asupra necesităţilor de ordin sanitar ale oraşului şi judeţului. Pretutindeni s’a constatat cu satisfacţie că lucrările în construcţie au progresat în condiţiuni normale urmând ca până la toamnă ele să fie redate scopurilor pentru care s-au construit. La Oraviţa d-sa a mai vizitat oficiul de asigurare, cerând explicaţii asupra activităţii acestui oficiu, care deserveşte un important centru industrial. Şi aici, ca pretutindeni, ministrul muncii a constatat perfectă ordine în conducere. Inspecţiile continuă. Grave acuzaţii aduse partidului naţional-ţărănesc Sub acest titlu „Viitorul“ de ieri scrie următoarele : D-l Vaida-Voevod, preşedintele „Frontului Românesc“ a făcut la Dej declaraţii asupra situaţiei politice şi în special asupra acţiunei partidului naţional-ţărănesc. D-sa a arătat că s’a despărţit de partid, pentru că acest organism n’are în viaţa politică o orientare românească. Pentru a documenta şi mai bine afirmaţia sa, d-l Vaida a arătat că partidul naţional-ţărănesc nu poate pretinde legătura cu massa ţărănească, întrucât pentru nişte „mizerabile voturi a încheiat pact cu comuniştii la Hunedoara“. Şeful „Frontului Românesc“ s-a întrebat apoi, de unde a avut partidul naţionalţărănesc peste 20 milioane pe care le-a cheltuit în alegerile parţiale ? D-l Vaida a condamnat cu toată rigoarea campaniile de perfidii şi insinuări pe care le încearcă d-l Maniu în Ardeal. Desigur că acuzaţiile d-lui Vaida nu vor rămâne fără răspuns din partea conducerii partidului naţional-ţărănesc. Dar ceea ce însă e mai complicat pentru partidul d-lui Mihalache e afirmaţia că se activează pe baza a două programe.’ D-l Mihalache încearcă să popularizeze utopia statului ţărănesc, iar d-l Vaida denunţă pe d-l Maniu că are azi un program extremist de dreapta care îl întrece pe acel al „Frontului Românesc“. De altfel, acest fapt reiese şi din desele întrevederi şi consfătuiri între d-l Maniu şi agitatorii anarhiei extremiste. Iată în ce situaţie este pus partidul naţional-ţârănesc, într’o vreme când anunţă „ofensive“ „campanii de răsturnare“ sau acţiuni de lămurire a opiniei publice. -------------------•••------------------ D-l N. Titulescu, ministrul nostru de externe, plecând de la principiul că „pentru români egalitatea în drepturi şi demnitate este o dogmă“, într-un recent interview acordat ziarului francez „Le Temps“, şi-a spus părerea că România cere suprimarea comisiunii europene a Dunării. --------------------------------------------- Conferinţa rectorilor are loc Marţi In continuarea discuţiilor pentru examinarea măsurilor de ordine ce urmează a fi luate în universităţi, d. dr. Const. Angelescu, ministrul instrucţiunii publice, va avea Marţi 4 August o nouă conferinţă cu rectorii şi decanii facultăţilor din ţară. Se plăteşte Administraţia financiară a primit ieri un acreditiv de 4 milioane lei pentru plata salariilor pe luna iulie, a funcţionarilor administraţiei financiare şi judecătoreşti din Cernăuţi. Plata a început azi dimineaţă. Interimatul lucrărilor publice Interimatul departamentului comunicaţiilor şi al lucrărilor publice, pe tot timpul concediului d-lui ministru R. Franasovici este ţinut de d. Valeriu Pop, ministrul justiţiei. -----------•••----------- Serviciul farmaciilor de noapte 1 August: Dr. Branowitzer Piaţa Ghica Vodă. Sager Piaţa Dacia No. H ; Arabin str. I. Flondor No. 6.