Glasul Bucovinei, noiembrie 1937 (Anul 20, nr. 5187-5208)

1937-11-02 / nr. 5187

Marţi 2 Noembrie 1937 CernăuţiAnul XX No. 5187 ABONAMENTUL: Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Flondor Nr. 83 Str. D. Petrino Nr. 1 pe un an 500 lei, pe un an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru săraci zilnic: pe un an 300 lei, pe l/s an 160 lei, pe trei luni 50 ld. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe 1/l an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 120 lei, pe un an 700 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Se primesc numai articole iscălite. Manuscrisele mi se înapoiază. ANUNŢURI Şl RECLAME Mtootoazi după tariful sa primase la »lătrați«. Strada Iancu Flondor Nr. S3 In interiorul ziarului se urcă«« cu 50V*. Ferul da Judecată în CarnAufi. Desvelirea monumentului lui I. G. Duca la Iaşi In cadrul unor impresionante solemnităţi, s’a desvelit ieri, Duminecă 31 Octombre, într’una din grădinile publice ale Iaşilor, monumentul marelui bărbat de stat şi fost preşedinte de consiliu, Ion G. Duca. Toată populaţia capitalei Moldovei a participat la această mare sărbătoare de cinstire şi imortalizare a chipului ilustrului român I. G. Duca. Deasemenea au venit în Iaşi o mulţime de membri ai partidului naţionalliberal din oraşele Moldovei. N’a lipsit nici guvernul, care a fost reprezentat de dnii prof. Ion I. Nistor, ministrul muncii şi al asigurărilor sociale, Dr. Costinescu, ministrul sănătăţii, Iamandi, ministrul cultelor, Negură, ministrul cooperaţiei, Bentoiu,—toţi în frunte cu d-l Dinu Brătianu, preşedintele partidului naţional-liberal. Serviciul divin a fost oficiat de un sobor de preoţi, în cap cu Mitropolitul Moldovei, I. P. S. Nicodim. După desvelirea statuii au luat cuvântul, vorbind despre personalitatea şi activitatea marelui om de stat Ion G. Duca, I. P. S. S. Mitropolitul Nicodim, d-1 ministru Iamandi, cum şi d-1 Dinu Brătianu. Preşedintele Partidului Naţional-Liberal, d-l Dinu Brătianu, s’a ocupat în expozeul politic al d-sale de toate problemele la ordinea zilei, de naţionalism, democraţie, probleme atinse în legătură cu înfăţişarea firului conducător de care s’a lăsat condusă prodigioasa activitate naţională, românească, a neuitatului I. G. Duca, decât care mai adevărat, mai onest şi convins apărător al democraţiei adevărate şi mai curajos şi înţelept naţionalist, d . Dinu Brătianu mărturiseşte că n’a cunoscut niciodată. Mai departe, oratorul desenează profilul de mare luptător naţional al celui imortalizat în bronz, în care calitate acesta a fost un intim colaborator al lui Ionel şi apoi al lui Vintilă Brătianu. Pentru îndeplinirea, pentru atingerea celor mai frumoase idealuri naţionale, idealuri româneşti, I. G. Duca şi-a dat toată contribuţia mare, de care era capabilă o inimă şi o putere de muncă uluitoare, ca aceea a lui. Model de cinste, de onestitate şi dragoste pentru binele obştesc în toată însemnata activitate, Ion G. Duca n’a cunoscut, n’a vrut să ţină seamă de interesele lui, personale. Mai întâi patria, neamul. Toată opinia publică românească îşidă seamă de marea, de ireparabila pierdere, pe care a suferit-o ţara românească prin înlăturarea lui I. G. Duca din viaţa statului nostru, o înlăturare care n’a putut îi înfăptuită decât de oameni care nu puteau îndura odinea şi legalitatea supragheate de acest om, cu o voinţă nesdruncinată. Noi promitem — a spus d-l Dinu Brătianu — în faţa acestui impunător monument, impunător prin figura pe care o reprezintă, să continuăm căile făurite de Ion G. Duca pentru viitorul şi fericirea României, căi zidite pe bazele democraţiei adevărate şi ale naţionalismului înţelept, creator. Dl ministru Iamandi a declarat că reprezentanţii guvernului au venit în faţa acestei statui, ca să cinstească memoria lui I. G. Duca, a cărui operă patriotică va străluci peste timpuri, totdeauna, ca un exemplu pentru noi toţi. I. G. Duca va rămânea în amintirea noastră ca o mare jertfă pentru ţară şi neam Seria cuvântărilor a fost încheiată cu discursurile dlui subsecretar de stat Bentoiu şi al primaruluiIaşilor, care a luat statuia în primire. O impozantă defilare a numeroșilor participanți pe dinaintea statuii a pus capăt apoi impresionantei festivități din capitala Moldovei. -a- Organizarea muncii de folos obştesc în anul viitor Membrii comitetului central al muncii de folos obştesc s’au întrunit Sâmbătă în şedinţă sub preşedinţia d-lui prof. Ion I. Nistor, ministrul muncii şi asigurărilor sociale. In această şedinţă s’a hotărât să se intervină In ministerele de agricultură şi domenii, comunicaţii, sănătate, apoi la comisia monumentelor istorice, oficiul naţional de turism şi Fundaţii Regală „Principele Carol" pentru a trimite programele, planurile de lucru şi devizele şi a se prevedea sumele necesare în buget pentru lucrările ce se vor executa cu tinerii premilitari rurali, şcolari şi universitari, pe timpul concentrărilor din anul 1938. Aceste lucrări trebuesc trimise ministerului muncii (inspectoratului general al muncii de folos obştesc) până la 1 Decemvrie curent, pentru ca să fie supuse Comitetului central al muncii de folos obştesc, spre aprobare. Pe lângă aceste lucrări mari ale autorităţilor de mai sus, se vor executa lucrări de folos obştesc în comunele reşedinţe de subcentre de pregătire premilitară. In acest scop s’a trimis un ordin circular către prefecturile de judeţe, subinspectoratele pregătirii premilitare, comitetele judeţene, orăşene şi comunale, prin care se arată dispoziţiunile Comitetului central al Muncii de folos obştesc. Apoi Comitetul central a hotărât fixarea concentrărilor de muncă de folos obştesc din anul 1938 pentru rurali, în lunile Aprilie, Mai, Iunie, Septembrie, Octombrie şi Noembrie în serii a căror durată se va fixa ulteror şi care nu va fi mai mare de 10 la 20 zile. Tinerii premilitari şcolari şi universitari în lunile Iulie şi August. Aceste concentrări se vor executa la centrele de muncă, ce se vor propune de comitetele de muncă judeţene, alese pe baza următoarelor consideraţiuni : Numărul, importanţa şi valoarea lucrărilor ce urmează a se executa; Comunele, reşedinţe de subcentre de pregătire premilitară sau învecinate, care-şi vor putea procura materialele prime necesare acestor lucrări şi care uramează să fie depozitate pe teren înainte de a începe lucrul. Pentru lucrările mai importante, judeţene, prefecturile vor prevedea în buget şi vor avea fondurile necesare pentru procurarea materialelor, executarea technică a acestor lucrări, întreţinerea tinerilor şi pentru partea medicală,ministerul muncii nu contribue decât cu întreţinerea tinerilor premilitari pe timpul concentrărilor acolo unde sunt lucrări de mică importanţă şi comunele sunt sărace. Personalul technic de care dispune serviciul technic al centrului respectiv astfel ca fiecare centru de muncă să aibă un conducător technic; uneltele de care dispun judeţele; efectivul unui centru de muncă să nu treacă de 120 de tineri premintari şi să nu fie sub 100; dacă o lucrare oarecare va necesita braţe mai multe (zile de lucru) se vor concentra alţi tineri şi în mai multe serii. La alegerea localităţilor se va ţine seamă de normele date cu ocazia concentrarilor din toamnă. Pe baza acestor consideraţiuni, comitetele judeţene vor centraliza propunerile comunelor şi vor întocmi proectul general cu programele de lucrări etc. şi organizarea concentrărilor pe anul 1938, care va fi trimis inspectoratului general al muncii de folos obştesc str. Amzei No. 3, Bucureşti, cel mai târziu până la 1 Decembrie a. c. Conferinţa d-lui general inspector Manolache la Teatrul Naţional Liga Culturală, secţia Cernăuţi, conţinând noua serie de conferinţe, a avut Duminică 31 crt. invitat al conferinţei pe d-l general Manolache, care a vorbit despre „iluzia dreptăţii“. Din partea Ligii culturale a fost salutat de d-l prof. Manoliuc, care a evocat în emoţionante cuvinte activitatea literară a d-lui conferenţiar magistrat, arătând onoratei asistenţe că generalul Manolache este şi un scriitor de o rară conştiinţă artistică. Răspunzând cuvintelor de bineventare, d-l general C. Manolache, reputatul scriitor, a omagiat prodigioasa activitate a secţiei cernăuţene a Ligii Culturale, după care, într-o expunere fină şi bine susţinută şi-a desvoltat timp de peste o oră subiectul anunţat. A urmat apoi o masă intimă la Cai. Astoria. • 10- O nouă Casă a Asigurărilor Sociale Marţi 2 Noembrie a. c., ora 11 jum. dimineaţa va avea loc în Bucureşti solemnitatea punerii pietrei fundamentale a localului Casei de Asigurări Sociale din Piaţa Lahovary Nr. 1 în prezenţa dlui prof. Ion I. Nistor ministrul Muncii şi Asigurărilor Sociale. La solemnitate vor participa conducătorii ministerului Muncii şi instituţiilor din Bucureşti precum şi delegaţii organizaţiunilor profesionale de muncitori meseriaşi şi funcţionari particulari. Italia şi-a rechemat ambasadorul din Paris, pentru a-l preschimba..