Graiul Sălajului, ianuarie 2013 (Anul 24, nr. 5247-5267)

2013-01-18 / nr. 5258

I Vineri-18 ianuarie 2013 " " GRAIUL SĂLAJULUI P W# N' w WWfwiWwff ...y........ .. Í .■ ... ..... .. | e-mail: graiulsj@unisys.ro Supliment săptămânal editat de Graiul Sălajului www.graiulsalajului.ro Cultivarea ciupercilor în gospodărie Amenajarea spațiului Mai mulți cititori ai suplimentului nostru ne roagă să publicăm materiale informative privind cultivarea ciupercilor în gospodărie.Cum astfel de informații presupun un spațiu gazetăresc vast, începând din acest număr vom publica în serial toate etapele referitoare la cultivarea ciupercilor, începem cu amenajarea spațiului. Viorel Varga Pentru creșterea efectivă a ciupercilor careți nevoie de un spațiu închis care poate fi un subsol, clădire veche, magazie, depozit, grajd, garaj, seră sau șopron. Sub nici o formă să nu creșteți ciupercile într-un spațiu locuibil, deoarece sporii emanați de ciuperci sunt dăunători plămânilor, cauzând probleme de respirație. Spațiul, în mod ideal, ar trebui să fie dotat cu ventilatoare plasate la nivelul culturii de ciuperci. Dacă nu, asigurați niște aerisiri manevrabile, niște mici ferestre care totuși să nu facă curent la nivelul culturii. De asemenea, în interiorul încăperii sau în apropiere trebuie să aveți o sursă de apă. Spațiul ales trebuie să fie dotat cu izolare termică ridicată, adică să nu permită variații mai mari de temperatură de două, trei grade Celsius între ziuă și noapte. Amenajarea spațiului cu rafturi va duce la eficientizarea cultivării. Pentru o bună izolare termică asigurați-vă că aveți fie perne de aer între plafon și acoperiș, fie o cameră tampon la intrare. O metodă și mai simplă este tapetarea pe exterior cu un strat izolator de polistiren, vată minerală sau un strat de paie sau trestie. Aceste metode de izolare asigură un ciclu, maxim două cicluri de ciuperci pe an. Pentru o producție de trei cicluri pe an trebuie se asigurați o ventilație permanentă cu aer cald. Dacă aveți ventilatoare cu aer cald construiți niște tampoane din tifon cu un strat de un centimetru de vară înăuntru tifonului, care vor fi plasate în fața ventilatorului pentru a reține sporii de miceliu. Cum pregătim oile pentru tătare în ultima perioadă de gestație hrana oilor se va majora cu 15-20 la sută, însă se vor reduce silozurile si borhoturile din alimentație. ) JS Viorel Varga După cum se știe, gestația la ovine durează 145-150 de zile, in medie cinci luni. Cei ce s-au gândit să comercializeze miei de Paște au dat femelele la montă incă din luna octombrie. In prima parte a gestației fătul (mielul) crește destul de puțin și nu sunt necesare măsuri speciale de ingrijire și furajare. Normele de hrană se vor majora insă cu 15-20 la sută in ultimele două luni de gestație, iar silozurile și borhoturile se reduc sau chiar se scot din rația furajeră. Rația de fibroase se va administra in 3-4 tainuri, iar cu două săptămâni inainte de fătare fibroasele se reduc cu 25 la sută pentru a evita supraincărcarea rumenului. In vederea protejării oilor gestante se vor evita aglomerările, alergările, loviturile oilor, in special la intrarea și ieșirea din adăpost. Cu aproximativ o lună înaintea fătării, obligatoriu se face codinitul oilor (tunderea lânii de pe coada și partea interioară a coapselor și din jurul ugerului) pentru a se putea asigura un supt cat mai igienic al mielului. Operațiunea de codinit trebuie făcută cu multă atenție avand in vedere gestația avansată și posibilitatea producerii de avorturi prin lovire. Cu două săptămani inainte de fătare se face un control al gestației, separandu-se oile cu gestație avansată și introducandu-se in compartimentul de fătare special amenajat, astfel construit incat să asigure o temperatură de 18-20 de grade Celsius. De asemenea trebuie să fie dezinfectat, văruit, iar așternutul să fie schimbat zilnic. începerea fătării se manifestă prin simptome ca: oaia devine neliniștită, întoarce capul spre flanc, se ridică și se culcă des, nu mănâncă, se retrage din turmă și apar pungile in care este invelit fătul. Atentie ! in Viorel Varga Mucegaiul de zăpadă poate produce pierderi importante de recoltă, mai ales in anii cu omături abundente Mucegaiul de zăpadă produs de Micronectriella nivalis se intâlnește pe terenuri joase și reci mai ales ăn iernile cu omături mari. Ciuperca atacă graminee , orzul, grâul, secara, ovăzul. Crește in sol la temperaturi intre 0 și 28 de grade Celsius, dar atinge maxima la 5-10 grade. Atacul este frecvent in e regiuneile in care staratul de zăpadă depus este gros și se topește primăvara târziu, creând astfel condiții de umiditate mare, temperaturi scăzute, in jur de 5...10 grade Celsius și lipsă de aerisire. De obicei simptomele apar la plantele de orz in faza de rozetă, sub un strat gros de zăpadă care se topește greu primăvara, pe plantele răsărite, pe coleptil apar pete brune. Pe frunze se formează un mucegai alb cenușiu cu unele zone de culoare roz. Atacul se manifestă in vetre. Ciuperca poate să trăiască pe resturile vegetale sub formă de miceliu sau se poate menține pe semințele infectate. In perioada de vegetație răspândirea patogenului se face prin conidiile purtate de curenții de aer. Pierderi importante de recoltă se produc in anii in care cad cantități abundente de zăpadă pe un sol cu temperaturi mai ridicate spre primăvară, patogenul se poate transmite prin resturile de plante atacate și prin semințe. Acumularea de bioxid de carbon sub o crustă de gheață favorizează apariția și manifestarea bolii. Pentru combaterea muce zăpadă gazului de zăpadă se recomandă utilizarea de semințe certificate din punctul de vedere al sănătății, evitarea terenurilor pe care stagnează apa și respectarea epocii optime de semănat. Tratarea semințelor cu produse recomandate pentru tratarea tăciunelui orzului și sfâșierii frunzelor orzului, cum sunt: Dimium 2 PUS (1 kilogram la o tonă); Sumi 8 Gold (1 litru la o tonă); Orius Combi (două kilograme la o tonă); Sumidan (1,8 litri la o tonă) sunt eficace și față de această boală, la mucegaiul de II ‘Editorial Griji de primăvară Vrând-nevrând, primăvara se apropie. Grijile încep iarăși pentru mai toți truditorii ogorului. Arat, pregătit și semănat, dar și fertilizat, combatere boli, dăunători și buruieni, iar pentru asta se procură sămânță, îngrășăminte, motorină, pesticide și câte alte imputuri nu sunt necesare pentru cultivarea pământului?! De unde și, mai ales cu ce pot fi procurate toate acestea, cu ce resurse să urnim cazul? Iată cele mai grele întrebări pe care agricultorii și le pun în fiecare primăvară, pentru că niciodată n-au reușit să mențină un echilibru între costuri și prețul de valorificare, între eforturile cultivatorilor și cele ale procesatorilor și cu atât mai mult ale comercianților. Răspunsul ar trebui să vină atât de la autorități, care trebuie să promoveze acele politici menite a stimula inițiative în domeniu cât și de la țăranul acela simplu, care știe că dacă nu poți sta cu fundul pe pământ din cauza frigului, n-are rost să semeni porumbul. Viorel Varga INFO Reducerea TVA la pâine la 9 la sută Premierul Victor Ponta a declarat la începutul acestei săptămâni că intenționează să pună în aplicare un proiect pilot pentru reducerea TVA la alimentele de bază, în 2013 existând propunerea pentru reducerea taxei în cazul pâinii, dar care să nu se aplice unor produse de panificație precum cozonacul. El a mai precizat că s-a hotărât să aplice această măsură pentru că este un produs unde există o "uriașă evaziune fiscală", dar și pentru că este un produs extrem de consumat în România această măsură având "o anumită semnificație". Ponta a spus că deocamdată există discuții cu ministrul Agriculturii și ministrul de Finanțe pentru punerea în aplicare a măsurii. Premierul a menționat că reducere TVA la pâine la 9 la sută ar presupune un impact de 150 de milioane de lei asupra bugetului de stat, bani care trebuie asigurați din alte părți ale bugetului. Pesticide vinovate de moartea albinelor Europarlamentarul Rareș Niculescu susține o acțiune de interzicere anumitor pesticide în agricultură, vinovate de moartea a milioane de albine. Potrivit acestuia, produsele Thiametoxan, Imidacloprid și Clothianidin, trei varietăți de neonicotinoide sunt considerate răspunzătoare pentru moarte a milioane de albine în fiecare an, în Europa. Albinele sunt singurele insecte care polenizează 250.000 de specii de plante beneficiază de pe urma albinelor, astfel fiind asigurată hinia pentru majoritatea animalelor. Specialiștii afirmă că 75 la sută din culturile agricole din lume depind de existența albinelor.