Graiul Sălajului, octombrie-decembrie 2021 (Anul 32, nr. 7421-7482)

2021-11-08 / nr. 7448

"1 ACTUALITATE *TIMISI^A " | GRAIUL SĂLAJULUI /) www.graiulsalajului.ro Luni - 8 noiembrie 2021 " ~ : a ° J e-mail: gratulsj<aumsys.ro ^a. Alina Rad în contextul creșterii incidenței cazurilor de Covid- 19, mai multe acte normative apărute recent în Monitorul Oficial au fost modificate și s-au actualizat regulile ce se aplică tuturor angajatorilor privind măsurile care trebuie respectate în spațiile de lucru. Pe durata stării de alertă, angajatorii trebuie să dispună organizarea muncii la domiciliu sau în regim de telemuncă, pentru cel puțin 50% din angajați, acolo unde specificul activității permite, în situația în care nu se poate desfășura activitatea de către salariat în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu și în vederea evitării aglomerării transportului public, angajatorii care au un număr mai mare de 50 de salariați au obligația organizării programului de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în schimburi sau ture care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră. Accesul persoanelor, cu excepția angajaților, în incintele instituțiilor publice este permis numai persoanelor care fac dovada vaccinării prin intermediul certificatelor digitale ale Uniunii Europene privind Covid-19 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, care prezintă rezultatul negativ al unui test RT PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 ore, care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180- a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARSCoV-2. Această măsură se aplică și în cazul operatorilor economici care funcționează în clădiri cu birouri private în care își desfășoară activitatea cel puțin 50 de persoane simultan. Instituțiile publice și operatorii economici vor întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea accesului cetățenilor la serviciile publice oferite, în situații urgente, și persoanelor care nu fac dovada vaccinării, testării sau vindecării de infecția cu virusul SARS-CoV- 2, prin organizarea activității în mediul online, în spații deschise sau în orice alte condiții care să asigure respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii SARSpentru orice activitate susceptibilă să prezinte un risc de expunere la coronavirus, angajatorul trebuie să determine natura și nivelul de expunere, pentru a se putea stabili măsurile ce trebuie luate, prin limitarea expunerii, elaborarea unui plan de măsuri de urgență, întocmit în baza recomandărilor medicului de medicina muncii cu care are contract, anunțarea imediată a Direcției de Sănătate Publică. Masca este obligatorie la locul de muncă. Fac excepție doar persoanele care sunt singure în birou. Obligația privind purtarea măștii cade în responsabilitatea angajatorului, pentru că acesta este cel care trebuie să impună respectarea acestei măsuri. Instituțiile și operatorii economici au obligația de a-și organiza activitatea astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul propriu, cât și pentru vizitatori. De asemenea, angajatorii au obligația de a lua toate măsurile pentru prevenirea apariției și răspândirii Covid - 19 la locurile de muncă, asigurând o instruire și o informare corespunzătoare a lucrătorilor. CoV-2. Europarlamentarul Cristian Terheș s-a dus în Grecia Ana Tudoran Europarlamentarul sălăjean Cristian Terheș a fost, în perioada 2-4 noiembrie, din partea Comisiei LIBE a Parlamentului European, într-o vizită de monitorizare în Grecia pentru a vedea la fața locului situația migranților și a taberelor unde stau. Europarlamentarul sălăjean a făcut chiar și un live pe Facebook de pe insula Samos, unul dintre locurile pe unde mulți migranți intră în UE. ”De pe insulă se vede Turcia, și exista o zonă unde distanța dintre țărmul Turciei și insula Samos e de 300 de metri. Prin această zonă intră mulți migranți ilegal din Turcia în Grecia. Odată ajunși pe insulă migranții se predau autorităților elene, care-i triază și-i pun întrun „câmp”, până când se decide ce va fi cu ei. Relieful pe insulă e pietros, ceva similar cu Spania, în zona Madrid. Nu prea poți face agricultură aici. Repet, trebuie să mulțumim lui Dumnezeu pentru ce bogată țară avem. Trebuie doar să fie condusă de oameni politici patrioți”, a fost mesajul transmis de europarlamentarul din Zalău de pe insula Samos. Florian Neaga. Soluțiile pentru depășirea crizei Covid-19 sunt vaccinarea, distanțarea și 1 ) ) purtarea măștii Ana Tudoran Deputatul PSD de Sălaj, doctorul Florian Neaga, a participat la întâlnirea cu reprezentanții Organizației Mondiale a Sănătății în cadrul reuniunii cu membrii comisiilor de sănătate din Camera Deputaților și din Senat. Potrivit deputatului din Sălaj, discuțiile au avut la bază o logică simplă, ’’pentru că soluțiile pentru depășirea crizei Covid-19 în România sunt, ca peste tot în lume, vaccinarea, respectarea regulilor de distanțare și purtarea măștii”. ’’Problema este de fapt în comunicarea corectă a soluțiilor, ca oamenii să le înțeleagă importanța și utilitatea, să le agreeze, să le pună în practică. Iar responsabilitatea pentru asta revine decidenților, guvernul trebuie să fie abil să facă în așa fel să se ajungă la vaccinare în masă și la respectarea regulilor în armonie socială. Delegația OMS a venit în România pentru a identifica motivul pentru care suntem țara cu cele mai mari probleme în acest al patrulea val al pandemiei și suntem pe primul loc în lume la numărul de decese. Managerul de criză al OMS România, Heather Papowitz, care în cele două săptămâni de când e în România a avut întâlniri cu responsabili din sănătate la diferite niveluri, a făcut la final recomandarea logică pentru un plan de acțiune cu obiective și elemente clare, iar deciziile ce decurg din plan să fie implementate. Foarte important este și cât de repede se face totul, pentru că rata mortalității din cauza Covid-19 tocmai ce a înregistrat un record de aproape 600 de decese în urmă cu două zile, iar sistemul de sănătate este copleșit”, spune Florian Neaga. Senatorul Viașu nu consideră relevant indicele vaccinării dascălilor pentru începerea școlii . Ana Tudoran Senatorul de Sălaj din partea USR, Cristian Viașu, nu crede că este relevant acel indice al vacinării personalului din școli pentru începerea școlii. Acesta crede că ar trebui înlocuit cu rata de infectare din comunitățile din care fac parte copiii. ’’Școala redevine unul din subiectele de principal interes zilele acestea, în contextul în care vacanța impusă de două săptămâni se termină, iar condițiile întoarcerii copiilor la cursuri au fost necunoscute până în ultimul moment, deși așteptate atât de părinți cât și de elevi și profesori. Așadar, elevii vor face cursuri cu prezență fizică în școlile în care rata de vaccinare anti-COVID a întregului personal este de peste 60%, conform ordinului comun de la Ministerele Educației și Sănătății. Aproximativ două treimi din elevi și preșcolari. Eu cred, însă, că acest indice al vaccinării personalului, care nu este considerat ca indice relevant în nicio altă țară, ar trebui înlocuit cu rata de infectare din comunitățile din care fac parte copiii. Pentru că, chiar dacă toți profesorii ar fi vaccinați, ei sunt foarte puțini în raport cu comunitățile. Eficientă mi se pare măsura testării de două ori pe săptămână, cu teste neinvazive, pe bază de salivă, atât a copiilor cât și a personalului didactic și auxiliar. Din păcate nu știm exact când va putea fi aplicată. Raed Arafat declara că testele vor ajunge în școli cel mai devreme pe 21 noiembrie. Până atunci școlile pot deveni focare de răspândire a virusului”, spune senatorul sălăjean. Pe de altă parte, senatorul USR spune că este nevoie de mai multă predictibilitate, nu de decizii de o eficiență îndoielnică, luate în ultimul moment,de care sunt afectați mai ales elevii din anii terminali. ’’Miercuri, 10 noiembrie, îl așteptăm pe Ministrul Educației, la Comisia de muncă, familie și protecție socială din Senat la o discuție constructivă în care să ne comunice ce soluții a găsit (dacă a găsit), ministerul său pentru combaterea impactului pandemiei asupra educației. Educația are probleme profunde și dincolo de pandemie, care necesită o reală reformă care să vizeze revizuirea programelor și a conținuturilor pentru toate nivelurile de învățământ, implementarea unor noi sisteme de evaluare, programe remediate funcționale, suport în digitalizare și multe altele”, mai spune Cristian Viașu.