Halászat, 1954 (1. évfolyam, 1-9. szám)

1954-10-01 / 7. szám

Az ezüst folyók gazdái, — A HALÁSZOK BESZÉLNEK... Verőfényes nyárvégi nap. Az Agro­kémiai Kutatóintézet tanácskozóter­me. A zsúfolt padsorokban napbar­nított arcú emberek, kezükben ce­ruza, előttük papírlapok, — a halá­szati termelőszövetkezetek elnökei, küldöttei gyűltek össze országos ta­pasztalatcsere-értekezletükre. Akik tíz évvel ezelőtt hogyan foghatnak csak azt nézték, ki minél több halat, most ívató tavakról, mester­séges megtermékenyítésről, profil­indexről, prémiumról, munkaegység­ről, haltenyésztési felelősökről be­szélnek. Mindez egészen természe­tes, hiszen ők a gazdái az „ezüst folyók“-nak és legtöbbjük elvégezte a szaktanfolyamot is. De most be­széljenek ők maguk, ahogyan né­hány szavukat, mondatukat elkap­tuk a tanácskozóteremben és szünet közben kint a folyosón. KRIZMANICS ISTVÁN (soproni „Április 4.): Fertőrákoson ívató és tároló tavat létesítettünk. Az állami kísérleti gazdaságnak, a htsz-nek és a hor­gászegyesületeknek adtunk ivarérett tük­örponty-anyagot. A használatunk­ban lévő vízterülete­k további be­népesítésére megállapodtunk a sop­roni horgászegyesülettel, melytől harcsaivadékot kapunk. VASS JÓZSEF (győri „Előre“): Szövetkezetünk a halasításra je­lentős összegeket fordított. Ivadék tekintetében már teljesen önellátók vagyunk. A ránk zúduló árvíz mér­hetetlen károkat okozott szövetke­zetünknek, de ennek ellenére nem csüggedünk. A kárt valószínűleg helyrehozhatjuk, mert a Duna és a Rába mentén a nagykiterjedésű ki­öntésekből óriási mennyiségű ponty­ivadék mentését végzik szervezetten brigádjaink. 34 árvízkárosult tagtár­sunk között 30.000 forint segélyt osz­tottunk szét. A mentési munkában élenjáró halászainkról a Szabad Nép is megemlékezett. PAPP OTTÓ (esztergomi „Üsző Falu“): Szövetkezetünk nagyobb tóberen­dezést létesített, ahova egyelőre az árterület ivadékait gyűjtjük össze, hogy az elpusztulástól megvédjük. A dorogi és a táti szennyvizek ki­küszöbölése végett tervbe vettük a táti szigetek közének lezárását, ez­zel többszáz holdnyi „kezelhető“ vízterülethez juthatnánk. ILLIK VIKTOR (újpesti „Május 1“): Szövetkezetünket a múltban „rosszak“ között emlegették, nem ok a nélkül. Ma már más a helyzet, az Alkotmány ünnepére az egész évi beadást 100 százalákra teljesítve, el­nyertük a Halértékesítő Vállalat se­lyemzászlaját. IFJ. SZALAI JÓZSEF (bajai „Új Élet“): Csávolyban korszerű ívató és iva­déknevelő tavat létesítettünk szi­vattyúberendezéssel. Felépült új ha­­lásztanyánk is. Motoraink számát gyarapítottuk, az árvíz után az iva­dékmentés szervezetten megindult. ZERZA ISTVÁN (paksi „Vörös Csillag“): A Dunapataj melletti Szelidi-tóba állami gazdaságtól vásárolt tükrös és pikkelyes pontyivadékot telepí­tettünk. Segítséget nyújtunk a kör­nyékbeli tsz.-ák halastavainak be­népesítéséhez. A Szelidi-tóban meg­honosítottuk a süllőt is. Szövetkeze­tünk az egyedüli az országban, mely a Haltenyésztési Kutatóintézet támo­gatásával a kecsege mesterséges szaporításával is foglalkozik, ered­ménnyel. Az idén nyert kecsege­­ivadék egy részét az élő Dunába helyeztük ki. IFJ. KÖPETI JÓZSEF (mohácsi „Petőfi“): Nagyobb távolságra már egyálta­lán nem evezün­k, munkahelyeinkre motorral megyünk. A haltenyésztés­ben elért jó eredményünk halte­nyésztési felelősünk kiváló munká­ját dicséri. Lelkiismeretességén kí­vül újításával is kitűnt, a süllőfészkeket vesszőből font szőnyegen engedi a vízbe, így védi az iszaptól és kön­­­nyíti a kezelést. JUHÁSZ JÓZSEF (szegedi „Kossuth“): A marosmenti Bökényes­i ívató tavunkban­­ az ívatás jól sikerült. A halászati felügyelőség megszerezte részünkre az Oncsa-telepi kubik­­gödröket, melyeket most ősszel szin­tén ivadéknevelésre rendezünk be. A közelmúltban nyitottuk meg ha­lászcsárdánkat, hogy öregbítsük a fogalomnak számító­ szegedi halász­lé hírnevét. JUHÁSZ NAGY SÁNDOR (hódmezővásárhelyi „Ady“): Halászház építésébe kezdtünk la­kás és raktár céljára, ezenkívül far­motort is vásároltunk. Az arató­­berendezés megvalósításánál terület­hiánnyal küzdünk. 32.000 forint ér­tékű hálóanyagot vásároltunk tag­jainknak. IFJ. MALIK FERENC (nagybaracskai „Szabadság“) : Bevezettük a mesterséges megter­mékenyítést, 105 darab pontyot fej­tünk le. A kikelés 40 százalékos volt, jövőre ennél sokkal jobb eredményt akarunk elérni. SCHEFFER FERENC (velencetavi „Törekvés“): Negyedmilliós befektetéssel ívóte­lepet létesítettünk s itt mesterséges megtermékenyítést végeztünk. Az ősszel ívató és ivadéknevelő tó épí­tését­­ kezdjük meg. Tagjaink között a közös gazdálkodás keretében fo­nalat, ezenkívül tüzelő- és egyéb anyagokat osztottunk szét. Ez csak néhány kiragadott mon­dat rögzítése volt, persze az egy­napos tárgyaláson más is került a „kirakat“-ba, nemcsak csupaszép és csupa jó. Hallottunk ott elhanyagolt holtágakról, egyoldalú gazdálkodás­ról, belső széthúzásról és egyebekről is. Ahol fény van, ott árnyék is szokott lenni. A távolkeleti halászok életéről, küzdelmeiről szóló szovjet regény címe: „Nálunk már reggel van“. Lassan a mi halászaink is el­mondhatják, hogy már oszlanak az árnyak és nálunk is virrad. A pa­pír betelt, egyelőre fejezzük be. A halászok beszéltek, legközelebb majd a „Halászat“ beszél. —ő­—r így húzzák a hálót a Körösön. Nem lehetne ezt a nehéz munkát csörlővel fel­szerelt könnyű traktorral végezni? (V­oynárovich felv.) 12 1