Inainte, martie 1973 (Anul 30, nr. 8701-8727)

1973-03-22 / nr. 8719

k k @ 22 — III — 1973 ^.wmvAmww.'. % I ! 5 55 =: r ;■Cí Ne aflăm în preajma închiderii învățămintului de partid la sate. După cum se știe, potrivit instrucțiunilor C.C. al P.C.R. privitoare la învățămîntul de partid și propaganda prin conferințe, activitatea cursurilor la sate urmează să se încheie pînă cel mai tîrziu la 30 aprilie a.c. Timpul care a mai rămas din acest an de învățămînt trebuie folosit atît pentru aducerea la zi a acelor forme și cursuri rămase în urmă, din diferite motive, cît, mai ales, pentru organizarea și desfășurarea în toate organizațiile de partid a convorbirilor recapitulative, în centrul dezbaterilor finale, la toate cercurile și formele de învățământ, este necesar să stea între altele , problemele fundamentale cuprinse în documentele Conferinței Naționale, ale plenarelor C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 și februarie — martie 1973, în cuvîntările rostite de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu diferite prilejuri. Alegîndu-se pentru dezbaterile recapitulative teme legate de preocupările majore ale comuniștilor, organizațiile de partid vor trebui să aibă mereu în atenție, în cadrul discuțiilor, modul cum se înfăptuiesc hotărîrile Conferinței județene de partid din ianuarie a.c., felul în care se transpun în viață prevederile măsurilor stabilite de prima conferință pe județ a secretarilor comitetelor de partid și președinților consiliilor populare comunale. In toate cursurile se va insista pe înțelegerea deplină, de către cursanți, a necesității creșterii permanente a rolului conducător al partidului în etapa actuală, pe căile și mijloacele de creștere a influenței politicii partidului nostru în masele largi de oameni ai muncii, încheierea învățămîntului de partid la sate în acest an trebuie să marcheze un moment de seamă, de angajare totală a țărănimii pentru realizarea înainte de termen a actualului plan cincinal. Pe primul plan — EFICIENTA O recentă analiză, asupra activității desfășurată pînă în prezent, în calitatea mea de propagandist la un cerc de studiere a Statutului P.C.R., mi-a dat posibilitatea, pe lingă constatarea unor rezultate îmbucurătoare, să trag și o serie de învățăminte de mare folos în vederea organizării convorbirilor recapitulative ce vor avea loc în cursul lunii viitoare. Trebuie să arăt că învățămintul s-a desfășurat tot timpul pe baza documentelor elaborate de partid, în strînsă legătură cu sarcinile ce ne stau în față. In etapa parcursă, pînă acum, cursanții au putut să-și însușească în bună măsură o serie de probleme ce se referă, îndeosebi, la creșterea rolului conducător al partidului, să cunoască mai bine sarcinile ce revin organizației de partid în antrenarea tuturor membrilor cooperatori la lucrările pe care trebuie să le execute. Așa de pildă, dezbaterea cu tema : „Calitatea și îndatoririle membrului de partid“, s-a bucurat de o largă audiență din partea cursanților. Toți cei care au luat cuvîntul s-au referit, concret, la îndatoririle ce revin comuniștilor, la modul în care trebuie să acționeze aceștia pentru îndeplinirea angajamentului asumat de colectivul fermei hortiviticole. Cursanți ca Olaru Dumitru și Ion Albăstroiu au subliniat necesitatea ca toți comuniștii, prin exemplul lor personal și munca de lămurire de la om la om, să dezvolte în conștiința membrilor cooperatori dorința și hotărîrea de a depăși planul de producție. Competența cu care au abordat anumite aspecte ale temei menționate dovedește că membrii cursului au parcurs bibliografia indicată din documentele Congresului al X-lea al P.C.R., ale Conferinței Naționale partidului, precum și din a cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu la plenarele C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 și 28 februarie — 2 martie a.c. Pentru a face din proiectul de norme ale vieții și muncii comuniștilor, ale eticii și echității socialiste o realitate etică a colectivului, călăuză privind atitudinea în muncă și în viață a comuniștilor, la dezbaterea care a avut ca temă tocmai acest document, am invitat și o serie de membri cooperatori care nu sînt cursanți la învățămîntul de partid. La discuții au participat secretarul comitetului comunal de partid și alți factori de răspundere, care au clarificat o serie de teze, problemele fiind, astfel, abordate cu multă răspundere. Totodată, s-a luat atitudine împotriva unor neajunsuri, s-a venit cu propuneri ca organizația de bază să folosească mai bine o serie de forme și mijloace pentru cultivarea înaltei răspunderi privind îndeplinirea planului, creșterea avuției obștei, formarea profilului moral al tineretului. După cum se vede, ne-am preocupat ca tematica cercului să răspundă atît cerințelor pe care le ridică studiul la învățămîntul de partid, cît și sarcinilor ce stau în fața cooperativei agricole. Programa a cuprins și lecții referitoare la căile de dezvoltare tensivă și multilaterală anagriculturii, probleme subaliniate în mod deosebit în documentele Conferinței Naționale a partidului, ale Plenarei C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie a.c. și Conferinței județene de partid. Prin studierea și dezbaterea acestor teme, comuniștii au fost ajutați să cunoască și să înțeleagă sarcinile ce revin unităților agricole, în etapa actuală, și contribuția care trebuie s-o aducă membrii cooperatori la înfăptuirea acestora. De asemenea, o deosebită atenție am acordat sprijinirii cursanților spre a-și însuși teme privind sistemul de organizare și retribuire a muncii în acord global. Aceste preocupări au avut o influență pozitivă asupra conștiinței oamenilor. Dovada o constituie faptul că, la tot mai mulți cursanți, observăm o creștere a interesului pentru găsirea de noi căi și mijloace prin care să valorificăm potențialul uman și material, în vederea sporirii producției agricole. Bunăoară, dînd curs propunerilor unor cursanți, ca de exemplu Constantin Sîrbu, Ion Albăstroiu, Florea Negreț, Elena Bîrnoiu, Gheorghița Negreț, adunarea generală a hotărît ca, la ferma hortiviticolă, în repartizarea suprafețelor în acord global, să se țină seama și de gradul de rodire a fiecărui pom. Acest fapt are o mare importanță, fiindcă productivitatea diferă de la caz la caz și, neținînd seama de acest lucru, în repartizarea veniturilor, s-ar crea aspecte de neechitate. In perioada care ne-a mai rămas pînă la închiderea învățămîntului de partid și, în special, în cadrul convorbirilor recapitulative, vom încerca să elucidăm mai bine diferite teze și probleme ridicate de Plenara C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie a.c. DUMITRU ZAMFIRU propagandist la cercul de studiere a Statutului P.C.R. de la ferma hortiviticolă— Predești ♦ WW.WAVWWiW.WWW.WAV.T.V.V.V.WAW/JV.V.,'.' í NA1 NTE3 în timpul unei interesante dezbateri organizate în cadrul punctului de informare politică din comuna Podari Foto : Fr. Melineșteanu WWWUWUVWí In preajma închiderii învățămîntului de partid la sate Cu două zile în urmă, in cercul de studiere a politicii economice a partidului, din C.A.P. Răcari, comuna Brădești, am dezbătut cea de-a șaptea temă, intitulată „Dezvoltarea democrației cooperatiste. Rolul organizației de partid în asigurarea participării tuturor cooperatorilor la întreaga activitate de organizare, planificare și conducere a producției“. Ca și la celelalte șase teme, dezbaterile au fost vii, strîns legate de sarcinile economice și politice desprinse din documentele de partid și de stat, din hotărîrea Conferinței organizației județene de partid. O treime din cei 25 de cursanți au luat cuvîntul. In timpul dezbaterilor au fost aduse, în sprijinul ideilor teoretice cuprinse în scurta expunere făcută, numeroase fapte concrete și exemple semnificative despre modul în care organizația de bază veghează ca noastră toți membrii fermei să-și spună deschis părerea și să ia parte activă, așa cum au făcut-o și în luna ianuarie, la stabilirea planului de producție, la organizarea muncii pentru executarea la timp și de calitate a lucrării. Cu acest prilej, am organizat și dezbaterea Hotărîrii C.C. al P.C.R. privind îmbunătățirea organizării și retribuirii muncii în agricultură, document pe care toți membrii cooperatori l-au primit cu viures și satisfacție. Intecei care au luat cuvîntul au ținut să sublinieze grija partidului pentru înflorirea agriculturii noastre și au sprijinit, pe deplin, aplicarea prevederilor hotărîrii de generalizare a acordului global în toate sectoarele. Au fost folosite exemple chiar din cooperativa noastră, unde anul trecut, lucrîndu-se după acest sistem, am reușit să obținem cu 500 kg porumb și 1 500 kg arpagic la hectar mai mult decit prevederile de plan, însușindu-și indicațiile partidului, toți cursanții s-au aflat în primele rînduri la încheierea angajamentelor individuale scrise pentru a lucra și în acest an pe baza acordului global. Ei au fost, în același timp, și buni agitatori, convingîndu-i pe ceilalți cooperatori să le urmeze exemplul. O foarte interesantă dezbatere a avut loc la cursul nostru în legătură cu tema intitulată : „Creșterea rolului conducător al partidului în etapa actuală“. La această discuție am urmărit, și cred că am reușit, să evidențiem atît necesitatea obiectivă creșterii rolului de conducător politic al partidului in dezvoltarea societății socialiste, cît și modul concret în care organizația noastră de bază își afirmă această funcție de forță politică în cadrul fermei. De asemenea, s-a accentuat asupra necesității ca, în viitor, organizația să-și ancoreze mult mai bine munca politică în activitatea economică și socială a fermei, ca toți membrii de partid să pună umărul, cu toată răspunderea și hotărîrea, la sporirea influenței politice, în rîndul cooperatorilor, la îndeplinirea atribuțiilor actuale ce revin organizației de bază. Această idee am evidențiat-o prin criticarea lipsurilor manifestate de către cîțiva dintre comuniștii fermei noastre în ceea ce privește comportarea la locul de muncă și în activitatea obștească. Fiind de profesie inginer agronom, activitatea de propagandist, pe care o desfășor de mai bine de cinci ani, mi-a oferit posibilitatea să explic cursanților, pe înțelesul lor, sensul principalelor probleme ce decurg din politica partidului privind dezvoltarea agriculurii socialiste în scopul sporirii producției vegetale și animale, modul cum trebuie să acționăm pentru traducerea în viață a directivelor Congresului al X-lea. Și, spre marea noastră bucurie, efectul însușirii de către cooperatori a ideilor și tezelor politice „din documentele de partid dezbătute, se materializează în pregătirile intense pentru lucrările agricole din această primăvară, la care vom porni îndată ce vremea ne va permite. Dacă cursul nostru de învățămînt s-a desfășurat, după părerea noastră bine, aceasta se datorește și faptului că biroul organizației a manifestat mult interes pentru educarea politică și ideologică a membrilor de partid. Cei trei membri ai biroului, în frunte cu tovarășa Maria Văcaru, secretara organizației de bază, au fost prezenți la dezbateri, s-au interesat tot timpul de participarea cursanților, au asigurat condiții bune de desfășurare. La începutul lunii februarie, adunarea generală a organizației a analizat modul cum se desfășoară învățămîntul și eficiența acestuia în ridicarea nivelului politic al comuniștilor. Aș vrea să amintesc și faptul că, doi dintre cursanții fără de partid, participînd la cursuri și însușindu-și politica partidului, au cerut să fie primiți în rîndul comuniștilor. Aceștia sînt Georgeta Mihai și Maria Pîrjol, cooperatoare fruntașe. Timpul ce ne-a mai rămas pînă la închiderea învățămîntului îl vom folosi din plin pentru studierea temeinică a documentelor recentei Plenare a C.C. al P.C.R. și a Hotărîrii Conferinței județene de la partid, astfel încît ele să fie pe deplin însușite de către fiecare cursant, iar sarcinile ce revin cooperativei noastre să fie îndeplinite întocmai. Ing. EMIL CODOBAN propagandist la cercul de studiere a politicii economice a P.C.R. din C.A.P. Răcari Dezbateri strîns legate de viața cooperativei Investigația noastră privind modul cum se desfășoară învățămîntul de partid și care este eficiența acestuia în comuna Seaca de Pădure, a început cu un dialog purtat la cooperativa agricolă de producție „30 Decembrie“, unde am întîlnit numeroși cooperatori lucrînd de zor în diferite sectoare de activitate ale unității. — Pînă în prezent, la cursul de organizare a producției și a muncii în C.A.P., din care fac și eu parte, s-au dezbătut cinci teme — ne-a spus tovarășul Ion Bobîrcea. Zilele acestea, urmează să dezbatem cea de-a șasea temă. Eu sînt mulțumit de felul cum se poartă discuțiile în cadrul cursului. Problemele teoretice sunt împletite cu fapte exemple din fermele și brișigăzile cooperativei. Aceasta ne-a ajutat mult să putem înțelege mai bine politica partidului, eforturile statului pentru dezvoltarea agriculturii, indicațiile date de tovarășul Nicolae Ceaușescu în legătură cu sarcinile ce ne revin nouă cooperatorilor pentru sporirea producției agricole în acest cincinal. Propagandistul cursului, tovarășul Dumitru Bercea, și președintele unității, tovarășul Constantin Bercea, ne-au relatat că, studiind temeinic documentele de partid în cadrul cursului și, mai ales, pe cele ale recentei Plenare a C.C. al P.C.R., cu privire la îmbunătățirea organizării și retribuirii muncii în agricultură, cooperatorii au putut reține concluzii valoroase activitatea economică, pentru politică și socială de viitor. Ei au înțeles, astfel, că pentru obținerea unor producții agricole tot mai mari la hectar, o pîrghie importantă o constituie munca în acord global, pe care au și îmbrățișat-o, angajîndu-se să lucreze după acest sistem în toate sectoarele de activitate. Am continuat, apoi, discuția noastră pe tema învățămîntului la sediul comitetului comunal de partid. Ni s-a spus, aici, că în comună sînt organizate un număr de cinci cursuri, care cuprind aproape toți comuniștii și numeroși cooperatori, salariați și cadre didactice fără de partid. Deși învățămîntul de partid s-a deschis, practic, abia în ianuarie, aproape toate cursurile se găsesc la zi cu expunerea lecțiilor stabilite în program, aceasta și datorită faptului că, pentru recuperarea întîrzierii, dezbaterile s-au ținut din două în două săptămîni. Printre ele se găsesc cursul de educație moral-cetățenească din cadrul organizației de bază de la consiliul popular (propagandist Constantin I. Tănase) și cel de studiere a Statutului P.C.R. din organizația de bază de la ferma din satul Răchita (propagandist — Costică D. Tănase). Cum printre cei care s-au angajat să conducă ca propagandiști diferite forme de învățămînt se află și tov. Florian Ionașcu, secretarul comitetului comunal de partid, care conduce cursul de studiere a politicii economice a partidului, la C.A.P. din satul Veleni, i-am solicitat să ne înfățișeze diferite aspecte din activitatea și experiența sa, modul cum conduce dezbaterile și care este eficiența învățămîntului. Răsfoind un dosar „personal“, ne-a spus că are 25 de cursanți, că se află la secția a cincea, intitulată „Asigurarea specializării în C.A.P.“, ținută în ziua de 23 februarie, că cea de-a șasea lecție urmează s-o expună peste cîteva zile, că... Am luat de bine cele relatate de interlocutorul nostru, dar ne-am continuat investigația. Și, spre marea noastră surprindere, mergînd în cooperativa agricolă din satul Veleni, aveam să aflăm că lucrurile nu stau deloc așa cum ni le prezentase tovarășul Ionașcu la sediul comitetului de partid. Aici ni s-au relatat lucruri care, de ce să n-o mărturisim, ne-au uimit. „Cursul nici nu s-a deschis“— ne-a spus tovarășul Victor Niță, președintele cooperativei agricole, atunci cînd l-am rugat să ne relateze impresiile sale asupra desfășurării învățămîntului de partid în această unitate. Comuniștii Ion Pălărie, Eugen Găină și alții ne-au mărturisit și ei același lucru, declarînd că nu-și amintesc să se fi ținut, pînă acum, vreo lecție la învățămîntul de partid. Tovarășul Gh. Prslan, secretarul organizației de bază, a ținut să precizeze : „Noi am organizat în toamnă un curs cu cei 34 de membri de partid. Tovarășul Ionașcu ne-a promis că să facem deschiderea. Și vine fost pe aici de mai multe ori, a însă nu ne-a expus pînă acum nici una din temele prevăzute în program“... Oricît ar părea de necrezut, acesta este adevărul. Cursul al cărui propagandist este secretarul comitetului comunal de partid, nu și-a început încă activitatea. Aflat de față, tovarășul Ionașcu a mai încercat să găsească niște justificări, care să-i acopere propriile lipsuri, dar nu a reușit să ne convingă cu nimic în legătură cu inadmisibila iresponsabilitate de care a dat dovadă, mai ales în calitatea sa de secretar de partid. Să vedem care este și părerea tovarășului Nicolae Cimpoeru, locțiitorul tovarășului Ionașcu. „E drept că nu stăm de loc bine cu desfășurarea învățămîntului de partid. Situația cursului de la Veleni a fost discutată și în ședința de birou a comitetului comunal, ținută la începutul lunii martie“. Ce măsuri s-au adoptat ? Citind procesul verbal al acestei ședințe, am constatat că, de fapt, „analiza“ în biroul comitetului comunal de partid s-a rezumat la o scurtă informare verbală a tovarășului Cimpoeru, în rest, nimic deosebit. Nu am constatat să se fi luat cumva vreo măsură, să se fi dat vreo sancțiune. Iată deci, cu altă iresponsabilitate este privit învățămîntul de partid de către unii membri ai biroului comitetului comunal de partid din Seaca de Pădure, cum militează ei pentru educarea politico-ideologică a comuniștilor. Ce măsuri se impun ? Fără îndoială, cele mai hotărîte și operative. Și nădăjduim că ele vor fi luate urgent de comitetul comunal de partid. I. VRAJITORI Cînd secretarul de partid nu este exemplu personal în actualitate In comuna Călărași, la învățămîntul de partid au fost mobilizați și sînt cuprinși aproape 400 de cursanți dintre care 319 sînt membri de partid. In cadrul celor 10 cercuri de studiere a Statutului P.C.R., Educație moral-cetățenească. Studierea politicii economice a partidului au fost în permanență prezenți membrii comitetului de partid. Cu sprijinul concret al acestora, unii dintre propagandiști, cum ar fi Ion Bulumaci, Gheorghe Constantin, Viorica Vălugă au reușit să ridice mult nivelul expunerilor și dezbaterilor legate organic de viața cooperativei agricole. Mulți dintre cursanți, între care Marin Cincă, Preda Vergică, Oprea Bileru, Gionea Marița și alții, au adus o contribuție substanțială la clarificarea numeroaselor probleme, de mare actualitate puse în discuție. ION BRANDIBUR locțiitorul secretarului Comitetului de partid de la C.A.P. Călărași ■„ .V/AV^iV.VAVAW.VW.VAV.W.V.V.V'.VAV/AVV.V.'.W.W.V.V.VAȘW.V.’AV^, (Urmare din pag. I) de azot la ha. De asemenea, am asigurat îngrășămintele chimice necesare tuturor culturilor ce se vor însămînța în această primăvară. La porumbul irigat asigurăm, deja, circa 130 kg azot substanță activă pe hectar. Pentru ca îngrășămintele chimice să dea un spor de producție cît mai mare, o parte din cadrele de specialitate fac cercetări cu aplicabilitate în practică, în vederea fundamentării științifice a lucrării de fertilizare. In acest an, cît și în viitor, lucrările de erbicidare se vor extinde la majoritatea culturilor. Menționăm că, în 1973, erbicidăm integral suprafețele cultivate cu soia și, în proporție de 80 la sută și, respectiv, 50 la sută, culturile de porumb și floarea-soarelui. De asemenea, jumătate din suprafața cultivată cu grîu se va erbicida în cursul acestui an. La această cultură, lucrarea de erbicidare se va efectua integral pînă în 1975. Ne-am propus ca, anul acesta, să efectuăm combaterea dăunătorilor cu sprijinul aviației utilitare pe întreaga suprafață cultivată cu viță de vie și pomi, cît și la o parte din culturile de cîmp. Deși numărul utilajelor din dotarea unităților noastre va spori cu 25 combine „Gloria“, 49 tractoare, cu mașini de mare capacitate pentru tocatul silozului, remorci tehnologice etc., vom amplifica preocupările pentru exploatarea rațională și la întreaga capacitate a tuturor utilajelor. Drept urmare, procentul de mecanizare a lucrărilor agricole va crește la toate culturile. Sporuri de producție importante se vor obține și ca urmare a creșterii suprafețelor irigate. In acest sens, se va acorda o atenție deosebită exploatării raționale a suprafețelor irigate. In zootehnie vom folosi cu maximă eficiență capacitățile de producție existente. De asemenea, vom acorda atenția cuvenită creșterii efectivului de animale, intensificării procesului de selecție și ameliorare. Dacă la I.A.S. Giubega s-a creat o fermă de selecție din rasa de vaci Holstein, începînd din acest an, de la această unitate se vor livra exemplare de tineret reproducător și celorlalte întreprinderi agricole. Totodată, se continuă acțiunea de holșteinizare a efectivului de taurine din rasa brună, efectuîndu-se însămînțări artificiale cu material biologic de la reproducători de valoare din rasa Holstein. Așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, în cuvîntarea la încheierea Plenarei C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie 1973, „începînd din acest an se va introduce salarizarea în acord global și pentru personalul din întreprinderile agricole de stat atît la cultura plantelor, cît și în zootehnie, ceea ce va trebui să ducă și în aceste unități la sporirea producției și a eficienței economice“. Cadrele de specialitate, ceilalți lucrători din întreprinderile agricole de stat vor acționa în acest an și pentru modernizarea procesului de producție, vizînd introducerea noilor tehnologii de lucru, aplicarea acordului global, creșterea productivității muncii, a producției agricole și animaliere, reducerea cheltuielilor materiale și scăderea simțitoare a consumului de muncă vie pe zona de produs și, în final, ridicarea unităților noastre pe noi trepte de rentabilitate. Obiective și metode Reglorii D. Catană, D. Olteanu și C. Voinea efectuînd remontul la o mașină de închis cutii din cadrul Fabricii de conserve Calafat Foto: P. Iovan