Inainte, iunie 1973 (Anul 30, nr. 8780-8805)

1973-06-08 / nr. 8786

o, . ainte ANUL XXIX NR. 8786 VINERI 8 IUNIE 1973 4 PAGINI 30 BANI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN n intîmpinarea marii sărbători RITM ASCENDENT ÎNTRECERII SOCIALISTE După cinci luni ■ BILANȚ EDIFICATOR PE JUDEȚ : O PRODUCȚIE INDUSTRIALĂ SUPLIMENTARĂ IN VALOARE DE 67,4 MILIOANE LEI însuflețită Întrecere socialistă, în care sînt angajate colectivele de muncă ale unităților industriale din județul nostru, consemnează remarcabile realizări în întîmpinarea celei de-a 29-a aniversări a insurecției naționale antifasciste armate. In această atmosferă de profundă angajare, graficele de producție au înregistrat, la finele primelor cinci luni ale acestui an, importante depășiri la principalii indicatori de plan. Din datele centralizate pe județ, rezultă o depășire a producției globale I în valoare de 67,4 milioane lei și a producției marfă I fabricată — de 24,2 milioane lei. Printre unitățile industriale care au obținut rezultate bune se numără Combinatul chimic, întreprinderea „Electroputere", întreprinderea de reparații auto, Întreprinderea electrocentrale, Fabrica de ulei „Oltenia“, Fabrica „Independența". Productivitatea muncii a fost realizată în proporție de 101,4 la sută. S-au înregistrat importante depășiri la : producția de energie electrică — 27221 mii kWh ; motoare electrice de 0,25 kW și mai mari — 5765 kW; îngrășăminte cu azot substanță activă — 3553 tone; butanol — 163 tone; utilaje tehnologice pentru industria chimică — 20 tone, O mai bună deservire a cetățenilor Datorită mai bunei organizări a activității în toate compartimentele, lucrătorii tiei județene Direcție poștă și telecomunicații Dolj, au reușit ca, in primele cinci luni ale anului curent, să îndeplinească angajamentul anual în proporție de 80 la sută. De asemenea, față de angajamentul inițial, cheltuielile la 1000 lei venituri au fost reduse cu 4 la sută. In perioada expirată de la începutul anului curent au fost instalate 2000 de posturi telefonice, iar în cartierul Valea Roșie s-a dat recent în folosință Oficiul P.T.T.R. nr. 8 Craiova. In prezent se lucrează la construcția unui nou local (în cartierul Piața Gării), unde urmează să se deschidă tot un oficiu poștal. De asemenea, în orașul Băilești se află în construcție un obiectiv în care, pînă la finele anului 1973, va fi instalată și pusă în funcțiune o centrală automată cu o capacitate de 1000 linii telefonice. Cinci stele și un luceafăr Datorită înaltei conștiinciozități, permanentei perseverențe în perfecționarea pregătirii profesionale, calităților de bun organizator și conducător al locului de muncă, activității intense desfășurată pe linie obștească, Dumitru Antonie, șefă de echipă izolații bobine în fabrica mașini rotative, s-a impus cu autoritate printre cei mai destoinici și de nădejde oameni ai acestei moderne citadele a industriei electrotehnice românești. Obiectivul aparatului nostru fotografic a surprins-o la lucru. Fără a-l întrerupe o clipă, ne-a răspuns la cîteva întrebări: — Cunoaștem că de cinci ani consecutiv dețineți tot atîtea steluțe de fruntaș în întrecerea socialistă. Cum ați reușit să vă mențineți în plutonul fruntașilor ? — Cred că asta nu este o performanță, pentru că, în uzină, sunt mulți oameni cu realizări mult mai bune. A a veni punctual la program, a folosi cu maximum de randament cele 480 de minute, a-ți iubi cu pasiune meseria aleasă, a sprijini cu dragoste colegele cu mai puțină experiență în meserie, — sunt atribute pe care le consider firești ce mi le-am impus de ani și ani în conduita mea. — Cum vă onorați angajamentul asumat în marea întrecere socialistă pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen ? — Ne-am angajat să executăm în anul 1973, peste prevederile de plan, izolațiile la bobinele pentru 150 motoare electrice de diferite tipuri. Din calculele făcute pînă acum rezultă că circa 80 la sută din acest angajament a fost materializat. Suntem hotărîți ca, în cinstea zilei de 23 August, nu numai să-l onorăm în totalitate, dar chiar să-l depășim substanțial. Cînd afirm acest lucru, mă bazez pe considerentul că, începlnd cu luna aprilie, întreaga echipă lucrează în acord global. Observînd că planul a fost depășit cu 20 la sută și, deci, și salariul a crescut, fiecare muncitoare este cointeresată să lucreze mai cu spor, să dea produse de calitate superioară și la un preț de cost cu mai scăzut. — Care a fost cea mai mare satisfacție personală din ultimii ani ? — Pot spune că am avut mai multe. Atît în familie cît și în serviciu. Dar, momentul cînd mi s-a înmînat Ordinul „Steaua Republicii“ clasa a V-a n-am să-l uit niciodată. Mă simt și mai mult datoare ca, împreună cu întreaga echipă, să ne aducem întreaga contribuție la îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan. ...Un angajament solemn, sigur și ferm al unei comuniste. Al unuia dintre miile de constructori craioveni de mașini și aparataje electrice, hotărîți să nu precupețească nici un efort pentru îndeplinirea angajamentelor, în întrecere, pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen. A. POPESCU Antonie Dumitra, bobinatoare la întreprinderea „Electroputere“ oaspete sovietic la Craiova Ieri, a sosit în județul nostru, într-o vizită de două zile, tovarășul Victor Rodionov, șef de secție la Revista „Partinaia jizni“, organ al C.C. al P.G.U.S. In cursul aceleiași zile, oaspetele sovietic a fost primit la Comitetul județean de partid de tovarășul Ion Cetățeanu, secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., cu care a avut o scurtă convorbire. Tovarășul Victor Rodionov a vizitat apoi, și vizitează și azi, obiective economice și socialculturale din municipiul Craiova și din județ. Proletari din toate tarile, unul-vâi Obiective rutiere in plină construcție Colectivul șantierului nr. 2 — drumuri Craiova, din cadrul întreprinderii de drumuri și poduri București, desfășoară cu succes lucrările de construcție a unor noi obiective rutiere. In prezent, se depune o stăruitoare activitate pentru scurtarea termenelor de construcție și punere în funcțiune a podurilor de la Bărbătești, Vladimiri și Vicvor. într-o fază avansată de construcție se află pasajul de la Coțofeni. Există create condiții pentru scurtarea termenului de dare în folosință a acestui important obiectiv rutier, cu 30 de zile mai devreme, așa după cum s-au angajat constructorii. Meșteșugarii raportează Alături de celelalte colective de oameni ai muncii din județul Dolj, și meșteșugarii Cooperativei „Deservirea“ Craiova sunt antrenați cu tot mai multă intensitate în întrecerea socialistă. Prin mai buna organizare a activității în secțiile de producție industrială și în cele de prestări de servicii către populație, această importantă unitate a reușit ca, în primele cinci luni expirate din anul curent, să depășească planul ducției marfă vîndută prost încasată cu 1 271 000 lei, iar al prestărilor de vicii către populație sercu 178 000 lei. De asemenea, indicatorul livrări la fondul pieții a fost îndeplinit în proporție de 101 la sută. Meșteșugarii din rul mobilă au mărit se dodiversificat producția desti tinată exportului. Deja s-au realizat cîteva de telebaruri, care, sute în cursul lunii iunie a.c., urmează să fie expediate în Franța. De altfel, de curînd a fost expediat, cu destinația în Olanda, un vagon încărcat cu 500 dulăpioare oltenești cu două sertare. Pentru clipele de răgaz Stațiunea „Victoria“, situată pe malul lacului cu același nume, în localitatea Prunet, cunoaște în aceste zile transformări înnoitoare. Cele șase vile, cu o capacitate de cazare de 106 locuri, au fost complet renovate și dotate cu mobilier corespunzător. La vilele „Pescăruș“ și „Violeta“ s-au amenajat o grădină de vară și o terasă. Pe marginea lacului au fost plantați peste 280 de trandafiri de diferite specii, plopi repede crescători, sălcioară, crini. Amatorii de recreere își pot petrece, astfel, clipele de răgaz într-un cadru natural, cu un pitoresc deosebit. MACARIE POSTOLACHE coresp. Azi, la Calafat începe Festivalul cultural-artistic „CUNUNA ROZELOR“ Incepînd de „orașul florilor“ azi, de pe malul bătrînului Danubiu, aflat într-o permanentă prefacere socială, găzduiește a doua ediție a unei manifestări culturalartistice de prestigiu : Festivalul „Cununa rozelor“. Timp de trei zile — vineri, sîmbătă și duminică — talentați artiști din localitate și din orașele Doljului, precum și prețuite solii din județele Olt, Gorj, Mehedinți și Vîlcea vor prinde din nou, într-o luminoasă cunună, cele mai alese flori din grădina folclorului oltenesc. Această frumoasă și statornică inițiativă artistică are darul de a aduce contribuții de preț la dezvoltarea valoroasei mișcări artistice pentru descoperirea și valorificarea unor piese autentice din tezaurul folclorului poetic și muzical românesc, pentru depistarea unor noi interpreți de talent în domeniul muzicii ușoare și cupletului muzical. In programul „tradițional“ al festivalului au fost înserate, la această a doua ediție, manifestări care-i conferă o sferă mai cuprinzătoare de preocupări și acțiuni, o multilateralitate utilă scopului general de promovare a valorilor : vernisaje de artă plastică și fotografică, o gală cu producțiile einocluburilor, diverse recitaluri etc. Importantele trofee — diplome, plachete și premii în obiecte acordate de Comitetul de cultură și educație socialistă Calafat, comitetul orășenesc U.T.C., biblioteca orășenească, Muzeul orășenesc și Casa de cultură a orașului — sporesc considerabil interesul participanților, convinși că o recunoaștere de către juriul unei manifestări tradiționale, cum este apropiata reuniune de la Calafat, poate fi hotărîtoare pentru deschiderea unui valoros drum artistic. C. DOBRE inspector al Comitetului de cultură și educație socialistă al județului Dolj | Biblioteca Municipală | cR A 1ov A Dinamism «dezvoltării :gsi»dls*ii e«ms#mire pezitru infc|liÍi»ii!«íi Timpul productiv sa fie mai bine folosit! Intensificarea eforturilor privind perfecționarea folosirii forței de muncă — problemă căreia Conferința Națională a partidului i-a acordat o mare importanță — este cu atît mai actuală cu cît însemnate rezerve de creștere a productivității muncii așteaptă să fie valorificate, în primul rînd, în domeniul utilizării productive a fondului de timp al muncitorilor. In acest context se impune, însă, și o temeinică pregătire economică a cadrelor de salariați, astfel încît fiecare om să-și poată depăși sarcinile ce-i revin, să propună o serie de soluții de natură să ducă la îndeplinirea cincinalului înainte de termen. Este indiscutabil faptul că diminuarea sau chiar eliminarea pierderilor de producție datorate timpului nefolosit permit realizarea unor importante sporuri de producție și de productivitate. Cu toate că la întreprinderea de utilaje și piese de schimb Filiași s-au inițiat în acest an măsuri menite să contribuie reducerea absențelor nemotilavate, a învoirilor, în general La I.U.P.S. Filiași a timpului nelucrat, la sfîrșitul primului trimestru al anului curent, acesta reprezenta 5,8 la sută. In timp ce o parte din salariații unității respective își desfășoară activitatea deplin conștienți de însemnătatea pe care o are folosirea fiecărui minut de lucru productiv, alții își permit să irosească orele de care dispun, utilizîndu-le în diferite scopuri — mai mult în afara unității. Este adevărat că întreprinderea a realizat productivitate superioară preo vederilor, astfel încît, primele patru luni din după a.c., s-a obținut o producție globală suplimentară de 311 000 lei, dar aceasta nu este reprezentativă pentru posibilitățile existente aici. M. OLTEANU (Continuare în pag. a Il-a) A *s. Strungarul Logofătu Ștefan de la S.M.A. Calopăr, împreună cu sudorul Chițu Nicolae, lucrează în cadrul stațiunii încă de la înființare. Dragostea pentru meseria aleasă, preocupările pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan îi situează în rîndurile fruntașilor în întrecere. Consfătuire pe țară a lucrătorilor din rețeaua cinematografică Incepînd de astăzi dupăamiază, timp de două zile, se desfășoară, în sala operetei craiovene, consfătuirea pe țară a lucrătorilor din rețeaua cinematografică, organizată de Centrala „România-film“. Lucrările consfătuirii vizează, în primul rînd, rezultatele concursului organizat de Consiliul culturii și educației socialiste privind intensificarea difuzării culturii prin intermediul filmului românesc în rețeaua cinematografică de stat pe anul 1972, concurs la care au participat întreprinderile cinematografice județene. In intenția organizatorilor este, de asemenea, evidențierea experiențelor pozitive privind valorificarea eficientă în activitatea culturală a filmelor artistice românești și a filmelor documentare și de popularizare a realizărilor din țara noastră în domeniul social-politic, economic și cultural, propagarea în rîndul tineretului și copiilor a cunoștințelor de cultură generală și științifice prin organizarea de activități instructiv-educative cu filme, artistice, filme de știință popularizată, didactice, sportive. Totodată, vor fi relevate și cele mai bune rezultate în organizarea și desfășurarea Festivalului filmului pentru sate. Schimb de experiență în organizarea Consiliului județean al sindicatelor, la întreprinderea de transporturi Craiova a avut loc un schimb de experiență pe tema reducerii normelor de consum la carburanți și lubrifianți. Totodată, se va face și o analiză a efectelor pe care le-a avut inițiativa „Să lucrăm o zi pe lună cu carburanți economisiți“. La acest util schimb de opinii au participat reprezentanți ai unităților care dispun de mari parcuri auto precum: I.T.A., T.C.C., T.C.I., T.C.I.F. etc. Din producția acestui an Primele cantități de conserve de mazăre în această lună, la Fabrica de conserve din Calafat au intrat în producția curentă conservele de mazăre din recolta anului 1973. Fermele legumicole ale unității — din Calafat, Urzicuța, Tunarii Noi —, precum și cooperativele agricole de producție din vecinătatea fabricii au livrat deja importante cantități de mazăre, anunțind, spre satisfacția consumatorilor, o recoltă bogată, față de anii precedenți. De menționat faptul că, alături de alte conserve de legume, cele de mazăre sunt destinate atît consumului in țară, cit și beneficiarilor externi. SEBASTIAN STANCIU tehnician principal curiei: cotidian • UN OASPETE AL UNIVERSITĂȚII In cadrul intensificării relațiilor Universității din Craiova cu instituții similare din țările vecine, prof. dr. Maxim Mladenov, de la Sofia, în prezent profesor visiting la Universitatea din București, a susținut, la Facultatea de filologie din municipiul nostru, o prelegere pe tema „Confruntări între lexicul bulgar și cel românesc“. Oaspetele a prezentat, la filiala Craiova a Asociației slaviștilor din R.S.R., comunicarea „Repartiția dialectală a limbii bulgare“ și a participat, de asemenea, la cîteva cursuri de limbă bulgară care se predau la Facultatea de filologie din Craiova. • FRUCTE DE SEZON LA EXPORT Din plantațiile prinderilor agricole întrede stat din județul nostru se expediază zilnic, atît pe piețele interne cît și la export, cantități apreciabile de fructe de sezon. In ultimele zile au fost recoltate, sortate și expediate beneficiarilor de peste graniță 25 tone de căpșuni. In zilele următoare, cantitățile de fructe de sezon din plantațiile I.A.S. ce vor fi desfăcute pe piața internă și trimise peste graniță vor spori și mai mult. • ETICA, ECHITATE, MUNCA Printre acțiunile politico-educative de masă organizate de comitetul comunal de partid Vîrtop, în scopul creșterii conștiinței socialiste a țăranilor muncitori se numără și simpozionul cu tema : „Etică, echitate, muncă“. La căminul cultural au fost prezentate filme de scurt metraj, urmate de discuții interesante asupra unor cazuri concrete din viața și comportarea cetățenilor comunei. Au participat peste 200 de locuitori. • PENTRU VIITORII STUDENȚI Zilele acestea a apărut de sub tipar la I.P. „Oltenia" broșura intitulată „Să facem cunoștință cu Universitatea“. Editată de Comitetul municipal Craiova al U.T.C., constituie de fapt o broșura micromonografie a Universității din Craiova, o prezentare a structurilor sale actuale. Ea este de un real folos pentru tinerii candidați la studenție, care doresc să-și îndrepte pașii spre una din cele zece facultăți craiovene. SEES Aplauze pentru elevii-actori Utilitatea unor spectacole teatrale pentru tineretul craiovean nu mai trebuie demonstrată. Faptul că se face foarte puțin în acest sens, este, iarăși, de ordinul evidenței. Așa stînd lucrurile, o manifestare teatrală susținută de elevii craioveni in fața colegilor lor, o piesăpoem, „Paradisul“ de Horia Lovinescu, interpretată de cițiva din tinerii învățăcei de la liceul Nicolae Bălcescu, devine, trebuie să recunoaștem, un act de cultură. Apoi, demn de reținut e și actul, foarte important, de reîntoarcere într-o sală de teatru care a aparținut colegiului N. Bălcescu — sala fostului Teatru Național, azi sală de spectacole a celei mai tinere instituții de artă oltene — opereta, craioveană. Sperăm să-i vedem aici mai des la lucru pe acești talentați copii. „Paradisul“, am mai spus-o, este o piesă-poem. Trebuie reținut însă că această interesantă creație a lui Lovinescu a devenit la Craiova o premieră pe țară. A devenit o dezbatere pe temă de etică, un colocviu tineresc despre morală și dragoste, despre libertate și necesitate, despre cultul muncii. Lucrare deosebit de actuală, „Paradisul“ vine să umple un gol în literatura de specialitate și îndeosebi în manifestările teatrale craiovene. Toată prețuirea pentru acest mănunchi de tineri care au abordat cu curaj și responsabilitate, uneori cu talent, acest text dificil, descifrîndu-i spre bucuria noastră, sensurile profund umane. MIHAI DUȚESCU I