Inainte, ianuarie 1982 (Anul 39, nr. 11445-11463)

1982-01-10 / nr. 11445

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN-QOU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL xxxvm NR 11445 DUMINICĂ 10 IANUARIE 1982 AVGINI 30 BANI I Sub semmit «cffcmk farm* pmtor t#făinirea ebtocfKater tewartte Primele zile ale anului, primele succese Întreprinderea de prefabricate din beton Craiova Preocuparea susținută a colectivului de muncitori, maiștri, ingineri și tehnicieni pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan s-a concretizat, încă din primele zile ale anului, în rezultate deosebite. Prin îmbunătățirea climatului de disciplină și răspundere muncitorească, prin supravegherea întreținerea atentă a instabilațiilor și utilajelor din do rîntreprinderea viei și vinului Craiova lor Continuînd tradiția bunerezultate obținute în anul care a trecut, colectivul de muncă din această unitate și-au intensificat eforturile în vederea obținerii unor noi succese în muncă. Ca urmare, în primele opt zile ale anului 1982 activitatea economică a întreprinderii a cunoscut o creștere calitativă, materializată în obținerea unor însemnate sporuri de producție. Datele statistice arată că, până în prezent, producția marfă a fost îndeplinită în proporție de 102 la sută, iar producția netă cu 101 la sută. Printr-o bună organizare a îmbutelierilor, secția de producție Craiova a depășit planul fizic cu 3 la sută, evidențiindu-se, prin activitatea depusă, comunistele Margareta Iordache, Melania Diaconu și Constanța Călin, tare și prin creșterea calității produselor realizate, oamenii acestei unități au reușit să depășească prevederile graficelor pentru perioada parcursă din noul an. Astfel, au fost înregistrate producții suplimentare de 350 metri cubi la panouri mari (echivalentul necesarului pentru 10 apartamente cu două și trei camere), 550 metri liniari de tuburi precomprimate, 80 metri cubi de elemente diverse și 120 metri cubi la stîlpi pentru liniile electrice de joasă tensiune, întreprinderea de confecții Craiova. Formația condusă de Ioana Enache se remarcă prin rezultatele bune obținute în producție încă din primele zile ale acestui an. Foto : S. Dan Însemnări Acolo unde munca face din noaptea vieții zi... „Fabor omnia vincita spuneau latinii, acoperind sensul suveran al cuvintelor cu o profundă experiență de viață ; într-adevăr, munca le învinge pe toate, cu condiția ca ea să fie deopotrivă suport al plăcerii și generator de satisfacții, instituind, pe deasupra capriciilor vieții, un veritabil climat instructiv. Ca, desigur, climat instructiv, școală de educație, pentru că, așa cum releva un filozof modern, nu există o mai profundă pedagogie decit aceea a muncii. ...Stărui iată, aici, in incinta cooperativei craiovene „Stăruința", printre oameni puși în fața unor dificile, adesea, insurmontabile examene de rezistență, ii cunoșteam, de cițiva ani, mai ales pe cei care își făcuseră din Filiala Craiova a Asociației nevăzătorilor din U.S. România un spațiu de manifestare a disponibilităților creatoare și recreative, discutasem nu o dată despre GEORGE POPESCU (Continuare in pag. a IV-a) Cercetarea științifică—In consens cu cerințele producției — Centrul de cercetare științifică și inginerie tehnologică „Electroputere" își înscrie obiectivele în cadrul activității de introducere a progresului tehnic la întreprinderile doljene ale C.I.M.A.E. Craiova. Care sunt realizările colectivului de aici în anul 1981, primul an al cincinalului științei și tehnicii, al calității și eficienței ? — Lucrătorii unității noastre au acționat, în anul trecut, împreună cu întreprinderile de care ați amintit, în principal pentru modernizarea forajului, realizarea vehiculelor pentru transportul feroviar și urban, a echipamentelor pentru metalurgie, asimilarea agregatelor grele pentru sistemul energetic național, a echipamentului minier, a produselor pentru Combinatul chimic Drobeta Turnu-Severin. Am urmărit, conform planului, asimilarea de noi produse pentru țară și export (transformatoare, motoare electrice, aparataj, ac-Convorbire cu tovarășul COSTIN RADULESCU, director al C.C.S.I.T. „Electroputere“ Craiovaționări, locomotive, rama electrică suburbană), reproiectarea și modernizarea unor produse pentru creșterea eficienței în fabricație și exploatare, reducerea importului propriu pentru fa Inteligenta tehnica In acțiune bricate și pentru economia națională, îmbunătățirea calității produselor și creșterea performanțelor și a fiabilității în funcționare. Potențialul tehnic al colectivelor centrului nostru este concretizat în asigurarea înnoirii și modernizării produselor în proporție de 69,3 la sută în 1980 și 13 la sută în 1981. In domeniul reducerii importurilor, după ce în perioada 1976—1980, prin asimilare de produse, subansamble și materiale s-au economisit 764 milioane lei, în acest an valoarea produselor reduse de la import este de 131 milioane lei, iar economiile la import pentru producție în valoare de 18 milioane lei, asimilările mai importante fiind: tuburi de înaltă presiune, butelii de azot, piese izolante pentru trase mari, aparataj pentru locomotive, echipamente complexe și transformatoare. — în anul recent încheiat s-au manifestat și neajunsuri în activitatea C.C.S.I.T. „Electroputere“ ? — Din păcate, da. Nu am reușit să dezvoltăm corespunzător capacitatea de cercetare și proiectare a unor compartimente, în special la atelierele de proiectare locomotive și aparataj, pentru cuprinderea sarcinilor de asimilare a numărului mare de produse solicitate în aceste profile. Totodată, nu am reușit să ne corelăm mai bine programele, cu toate eforturile depuse și sprijinul primit, cu principalii noștri colabo- C. EMIL (Continuare in pag. a IlI-a) Premiile Asociației scriitorilor din Craiova Zilele trecute, la sediul revistei „Ramuri“, s-a desfășurat festivitatea de decernare a premiilor literare pe anul 1980 acordate de Asociația scriitorilor din Craiova. Juriul format din George Sorescu, președinte, Ilarie Hinoveanu, directorul Editurii „Scrisul românesc“, Eugen Negriei, Lina Dănciulescu și Mihai Duțescu, membri, analizînd, pe baza criteriilor în vigoare, producția editorială a anului 1980, aparținînd scriitorilor olteni, membri ai asociației, a decis în unanimitate premierea prozatorului Constantin Mateescu, pentru volumul „Cîinele andaluz“, și a poetului George Țărnea, pentru volumul de versuri „Scrisori de fiecare zi“, apărut la editura craioveană. Cu acest prilej, scriitorul Marin Sorescu, secretarul Asociației scriitorilor din Craiova, redactorul șef al revistei „Ramuri“, relevînd faptul că activitatea scriitorilor olteni s-a situat la cote ridicate de exigență calitativă, reușind o mai profundă integrare în problematica social-politică ,a patriei în deplin consens cu cerințele formulate de partidul nostru, cu sarcinile reieșite din documentele Conferinței naționale a scriitorilor din iunie 1981, i-a felicitat călduros pe premiați, pe ceilalți membri ai asociației, urîndu-le, totodată, succese tot mai mari în activitatea de perspectivă. Scriitorii Constantin Mateescu și George Țărnea au mulțumit pentru urări; în continuare, cei prezenți au vizitat Centrul de documentare al asociației, aflat, prin grija poetului Claudiu Moldovan, în plin efort de îmbogățire. G.P. Președintele Republicii Islamice Pakistan, general Mohammad Zia-UI Haq, va efectua, împreună cu doamna Zia-UI Haq, o vizită oficială de prietenie în țara noastră La invitația președintelui Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu, președintele Republicii Islamice Pakistan, general Mohammad Zia-UI Haq, va efectua, împreună cu doamna Zia-UI Haq, o vizită oficială de prietenie în Republica Socialistă România, în ultima decadă a lunii ianuarie 1982. Noile reglementări ne apără, dar trebuie să le respectăm riguros împreună cu toți lucrătorii secției pe care o conduc, am luat cunoștință cu viu interes de prevederile recentului decret al Consiliului de Stat, mai ales pentru faptul că întreprinderea noastră se numără printre unitățile cu foc continuu, precum și printre cele care au în dotare instalații cu grad ridicat de pericol în exploatare. Ca dovadă în acest sens — chiar în seara zilei cînd au fost publicate în presă, la ieșirea din schimbul II am dezbătut toate prevederile, așa încît fiecare om să înțeleagă sensul noilor reglementări, rațiunea lor și necesitatea respectării lor riguroase, în fapt, personal, și ca mine majoritatea lucrătorilor secției, dintr-o îndelungată experiență m-am convins că producție mai mare, de bună calitate, randamente superioare, în condiții de deplină siguranță, se pot obține numai print-o ordine desăvîrșită, printr-o disciplină fermă, de fier cum spunea însuși secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Desigur, în unitatea noastră au fost luate unele măsuri și pină la apariția noului decret, mai ales în ceea ce privește întărirea vigilenței la intrarea în întreprindere, pentru a nu se introduce băuturi alcoolice, țigări, chibrituri ori materiale ce ar putea produce incendii sau explozii. însă, recentele reglementări întăresc răspunderea pentru preîntîmpinarea unor situații nedorite, creează cadrul juridic de sancționare a abaterilor. Iată de ce am ferma convingere că ele vizează, pe de o parte, apărarea și dezvoltarea avuției naționale, iar pe de alta, în mod direct, apărarea vieții noastre, fiecăruia în parte. Prin uramare, ele ne apără numai în măsura în care ne străduim să le respectăm întocmai. Este ceea ce facem cu convingere, cu toată fermitatea. Ing. CONSTANTIN TIRZIU, șeful secției producție la întreprinderea de ulei „Oltenia“ Podar" Larg ecou, viu interes față de prevederile Decretului Consiliului de Stat pentru instituirea unor reguli privind exploatarea și întreținerea instalațiilor, utilajelor și mașinilor, întărirea ordinii și disciplinei în muncă în unitățile cu foc continuu sau care au instalații cu grad ridicat de pericol în exploatare Vom asigura funcționarea ireproșabilă, în deplină siguranță a instalațiilor Ca om al muncii într-o ramură atît de importantă a economiei noastre, naționale, cum este chimia, îmi dau perfect seama cît de binevenite sînt pentru noi — cei care slujim la vatra focului continuu a Combinatului chimic Craiova — noile reglementări ale recentului de VALENTIN STOIA, maistru la fabrica de amoniac la Combinatului chimic Craiova (Continuare în pag. a IlI-a) Prima condiție ce se cere acum îndeplinita de cei ce muncesc pe ogoarele județului : Transportul și administrarea îngrășămintelor naturale Pornind de la orientările și indicațiile subliniate, în mod deosebit, de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, în cuvîntarea rostită la Plenara Consiliului Național al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Gospodăririi Apelor, biroul Comitetului județean de partid și comitetul executiv al Consiliului popular județean au luat măsurile care se impuneau pentru elaborarea unui cuprinzător program vizînd transportarea, în această perioadă, a marelui volum de îngrășăminte naturale existente in toate unitățile. Pe baza prevederilor acestui program, D.G.A.I.A. Dolj, împreună cu Trustul pentru mecanizarea agriculturii, au acționat operativ în vederea organizării de formații pe consilii unice agroindustriale dotate cu peste 1600 de remorci și alte utilaje. Totodată, conducerile unităților agricole au primit sarcina să utilizeze, la întreaga capacitate, propriile mijloace și, în primul rînd, atelajele. Un prim bilanț efectuat la această dată arată că, la nivelul județului, pentru culturile de primăvară au fost transportate 412 300 tone, din care 405 283 tone au și fost administrate , pentru culturile de toamnă — 132 033 tone, iar pentru administrarea pe ogoare, în primăvară — 273 250 tone. Cele mai mari cantități de îngrășăminte naturale au fost transportate în consiliile unice agroindustriale Perișor — 22128 tone ; Zănoaga — 20 700 tone; Amărăștii de AUREL FRIGIOIU (Continuare în pag. a III-a)