Inainte, februarie 1989 (Anul 46, nr. 13632-13656)

1989-02-01 / nr. 13632

Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, din 26 ianuarie a.c., însuflefitor document programatic Cu poporul, pentru popor! Realismul unei teze de excepțională însemnătate pentru făurirea socialismului în patria noastră, deplin validată de înfăptuirile prezentului _____ Nou și mobilizator document programatic, primit cu însuflețire de doljeni, asemenea tuturor fiilor României socialiste. Cuvîntarea secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, din 26 ianuarie a.c. impune prin bogăția tezaurului de idei și altitudinea acestora, prin claritatea, rigoarea și fermitatea exprimării — pe cit de calm echilibrată și convingătoare, pe atît de vibrantă și percutantă. Deosebit de semnificativ este faptul că — și cu acest prilej, al omagierii zilei de naștere și a îndelungatei sale activități revoluționare —, tovarășul Nicolae Ceaușescu a insistat asupra rolului poporului, principalul făurar al istoriei noastre multimilenare, al prezentului înfloritor și al viitorului tot mai luminos. „Dorise ca, și în aceste împrejurări — a precizat conducătorul partidului și statului —, să aduc omagiul nostru tuturor acelora care, în decursul istoriei grele, zbuciumate, de luptă îndelungată, au făcut i^totul pentru libertatea și progresul patriei noastre. Doresc, în primul rînd, să aduc un omagiu poporului nostru — adevăratul făuritor al propriilor sale destine, al istoriei națiunii noastre. Subliniez aceasta pentru că, întotdeauna, nu trebuie să uităm — și subliniez aceasta încă o dată — că datorăm totul poporului, că vom putea asigura dezvoltarea României, independența și suveranitatea sa numai împreună cu poporul, făcînd totul pentru popor, pentru bunăstarea și fericirea sa“. Revine tovarășului Nicolae Ceaușescu meritul de excepțională însemnătate teoretică și practică de a fi abordat — încă de la Congresul al IX-lea al partidului —, într-o viziune atotcuprinzătoare, dialectică, științific fundamentată, făurirea noii orînduiri in întreaga sa complexitate, pornind totdeauna și susținînd cu consecvență imperativul de a rupe cu dogmatismul, cu șabloanele, cu concepțiile perimate, repunînd socialismul științific în drepturile sale, prin aplicarea creatoare, a principiilor generale ale acestuia, la condițiile concret-istorice și realitățile specifice din țara noastră, implicit, prin refuzul „modelului unic“ de construcție socialistă. Intr-un asemenea context, secretarul general al partidului a elaborat teza științifică a edificării socialismului cu poporul și pentru popor, pe baza legilor obiective generale, a principiilor revoluționare ale socialismului științific. Prin perfecționarea necontenită a sistemului democrației reprezentative și, concomitent, prin instituirea — din inițiativa tovarășului Nicolae Ceaușescu — a unui viguros sistem al democrației muncitorești-revoluționare, clasa muncitoare, întregul nostru, popor dispune, în prezent, de o largă paletă de posibilități de participare la fundamentarea, elaborarea și înfăptuirea politicii de dezvoltare multilaterală patriei. „Avem, tovarăși, un cadru minunat ! — a subliniat conducătorul partidului și statului nostru în Cuvîntarea din 26 ianuarie a.c. Nu există astăzi în lume un asemenea cadru democratic, în care toate categoriile sociale să participe în mod organizat, într-o formă sau alta, la întreaga activitate a societății . Frontul Democrației și Unității Socialiste cuprinde, practic, întreaga națiune. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a reliefat, și de astă dată, că se impune să acționăm necontenit in direcția valorificării depline a cadrului democratic existent, a perfecționării neîncetate a funcționării organismelor democrației muncitorești-revoluționare, a îmbunătățirii activității tuturor organizațiilor componente ale F.D.U.S. Atît în organizațiile sindicale, în cele de tineret, în O.D.U.S. (care numără deja peste 4 milioane de membri ce nu fac parte din rîndurile partidului comunist), se impune să dezbatem și mai temeinic toate problemele politicii noastre interne și externe. DAN LUPESCU (Continuare In paga III a) \ I.C.I. — Băltești. Bobinatoarele Milion Ardeleanu, Gabriela Mitrică și Sabina Bîzoi, muncitoare specialiste, execută lucrări pentru macaralele și mașinile unelte din întreprindere. " * Foto: A. Zile \\\s\\\\\\ssd\s\\\ H Cronica dramatică. „Noaptea tăcerii, noaptea singurătății“ 9 Aparate electrice — proiectare și construcție 9 NOTE. Din nou berea.... Neglijență și funingine cu... carul a Reper cetățenesc II Invățămintul agrozootehnic de masă. „Urmărim ca producțiile din zootehnie să fie cel puțin la nivelul planului“ ■ Sport ■ De peste hotare ■ Publicitate.s\\\ \ sss\\\\\\\\t\ îs tn spiritul sarcinilor subliniate de tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru înfăptuirea exemplară a planului pe 1989 și perfecționarea întregii activități EXPORTUL - realizat ritmic, la o înaltă calitate și eficientă! Convorbire cu ec. MARIA SILVESTRU, director adjunct cu probleme de export-import, întreprinderea „Electroputere“ — Craiova — Unitate de bază a industriei județului nostru, întreprinderea craioveană „Electroputere" este chemată să realizeze in acest an o importantă producție solicitată de beneficiari din diferite țări. Vă rugăm, tovarășe director, să vă referiți la acest indicator economic prioritar, asupra căruia conducerea partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, insistat de nenumărate ori, avind prețioase orientări recomandări menite să asișigure creșterea participării noastre la această activitate vitală pentru progresul continuu al țării. — Intr-adevăr, suntem chemați să realizăm, in acest an, o producție sporită, pentru partenerii de peste hotare, ce va reprezenta între 28 și 32 la sută din valoarea producției marfă industrială a unității. Deși, comparativ cu alte întreprinderi, ponderea amintită pare relativ redusă, precizăm că este vorba nu de o producție de serie mare (ori de masă), ci — în numeroase cazuri — de fabricate diverse de serie foarte mică, chiar de unicate, ceea ce implică probleme tehnice, tehnologice și de eficiență diverse. Un partener din Asia ce solicită produse din fabricația noastră pentru intîia oară, de exemplu, a contractat o gamă de 8 tipuri de aparate de măsură și control în diferite variante de tensiuni, intensități etc., iar un altul — de pe continentul nostru — 19 aparate diverse in cele opt variante constructive. Firesc, aceasta implică probleme foarte complexe de concepție, tehnologie, control etc. — Deși aproape o treime din producția cu emblema de fabricație „Electroputere“ — Craiova Va fi in 1989 destinată exportului, procent superior celui din anii precedenți, iar volumul cu mini mai mare, am desprins din evidențele analizate că s-au înregistrat rezultate mult superioare în acțiunea de contractare ? — l’înă la sfirșitul cei de-a doua decade a acestei luni procentul contractelor definitivate trecea de 60 la sută din volumul planificat pe întregul an la export existînd în derulare tratative ce vor asigura — după modul cum decurg in prezent și avînd în vedere cîștigarea unor licitații, pericrtarea de cooperări cu unei firme de peste hotare cu îndelungată experiență in domeniu pentru realizarea în comun a unor importante subansamble, cum sunt comutatoarele de reglaj sub sarcină, treceri izolate capacitive pentru transformatoare — acoperirea integrală cu contracte a planului anual de export. De altfel, pentru actualul trimestru contractele definitivate, cu termene de livrare pină la sfîrșitul lunii martie, depășesc MARIN COANDA (Continuare in pag. a IlI-a) fiaport muncitoresc i1lllllllllllllllllllíllllllllllll!llllllllll!lllllll!!!lllllllll!lllllll!l!IIIIIIIII!llllll!í!ltlllllin Prima lună, primele succese Colectivul Trustului antrepriză generală de construcții industriale Craiova a realizat și depășit indicatorii economici de bază ai planului, la zi, pe prima lună a anului. Ca urmare a evoluțiilor pozitive, la producția de construcții montaj se prelimină încheierea lunii cu o realizare in proporție de 101 la sută, iar la producția industrială — de 102 la sută. O considerabilă contribuție au adus-o : antrepriza de instalații montaj Craiova (director-ing. Gheorghe Lupu), antrepriza Turceni, condusă de ing. Tomiță Țuțuianu,și în cadrul acesteia — brigada nr. 3, aflată în subordinea inginerului Victor Bică, brigada nr. 2 (șef-ing. Constantin Robu), din cadrul antreprizei de profil Craiova. Aceste succese se înscriu pe linia bunelor rezultate obținute consecvent în cei trei ani expirați din actualul cincinal, atestate și prin prestigioase prezențe pe podiumul fruntașilor în întrecerea socialistă pe țară în ramura de profil. Producție fizică suplimentară Acționând în direcția transpunerii în viață a indicațiilor și orientărilor formulate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, cu diferite prilejuri, muncitorii, maiștrii și inginerii de la Secția de reparat vagoane Craiova a întreprinderii mecanice de material rulant Roșiori de Vede au realizat integral planul producției marfă revenit pe prima lună a anului. După cum ne-a informat șeful secției, inginerul Florian Ponorescu, fizic s-au reparat peste prevederile de plan 20 de vagoane, in condițiile reducerii consumului de energie electrică și combustibil, creșterii , calității reparațiilor și reducerii consumului de metal și cheres Rezultate deosebite au obținut în întrecerea socialistă formațiile conduse de maiștrii Mihai Marin, Ion Frunză și Constantin Stroe. La A.E.S.C. Boureni După mai mulți pași înainte, unul pe loc sau... înapoi! H O bază tehnico-materială propice realizării programului de legume timpurii, B Ferme bune, ferme slabe, la cîteva sute de metri distanță, sau mai exact oameni care își fac datoria și care nu și-o fac. De ce? B O corelație de care uită sistematic cooperativele agricole asociate : nivelul producțiilor planificate depinde de asigurarea forței de muncă necesară și prevăzută în protocoale întocmite la fiecare început de an. B Premisa unei integrale valorificări a producției : darea în folosință a unei microfabrici. Asociația economică legumicolă Boureni constituie un punct de sprijin pentru întreaga activitate din horticultura județului. Dar asta nu înseamnă că este singura unitate legumicolă pe care se sprijină aprovizionarea piețelor municipiului Craiova. Sunt destule alte forme de profil care an de an își îndeplinesc, cu consecvență, obligațiile ce le revin. Amplul proces de intensivizare a producției, declanșat aici, la Boureni, cu ani în urmă, cu îndrăzneală, dar și competență a fost facilitat de faptul că in fruntea asociației respective se află o conducere receptivă, cu adevărat pricepută și preocupată de promovarea noului, înfăptuirea neabătută a marilor exigențe ce revin legumiculturii județului. Cu toate acestea, A.E.S.C. Boureni nu este deocamdată ceea ce ar putea să fie : o unitate de referință. Iar cu această realitate este de acord însuși ing. Constantin Stănescu, directorul asociației, și ing. șef, Nicolae Antonovici. Anul trecut a fost un an agricol aspru pentru A.E.S.C. Boureni și cînd facem această afirmație avem în vedere faptul că greutățile reale, cel mai adesea, au fost provocate de factorii aflați dincolo de porțile asociației. Dar și dincoace de ele. In primul rînd, a fost un an secetos și acest lucru a fost resimțit de majoritatea culturilor, dar în primul rînd de fasolea pentru boabe (600 kg/ha pe suprafața de 103 ha), pepeni, cartofi, culturi care au adus pierderi. In al doilea rând, deși este o mare producătoare de legume, căutările conducerii A.E.S.C. Boureni de a acoperi cantitativ și calitativ necesarul forței de muncă, după ce instituise din anii precedenți acordul global cu plata în natură, s-a izbita de... indiferența conducerilor cooperativelor agricole asociate Boureni, Cioroia,și, (Afumați, Siliștea Crucii), care și-au luat mina, cum se spune, de pe asociație, văzîndu-și de treburile lor. S-au tras, e drept. MIRCEA CANTAR (Continuare in pag. a IlI-a) Prețul micilor fericiri : „Fericirea nu se poate cumpăra“. Sunt, insă, împrejurări cind sensul dictonului se poate inversa. Să presupunem, de exemplu, că cineva a ajuns la concluzia că s-ar simți fericit petrecând un concediu pe litoralul Mării Negre sau descoperind coifuri de vis adevărat străbătund poteci șerpuitoare prin munții Cibinului. Pentru asemenea satisfacții. LUCIAN ZATTI (Continuare in pag a III-a