Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1969 (Anul 2, nr. 344-420)

1969-06-24 / nr. 415

Pag. 4 FRANŢA Reflecţii asupra noului guvern PARIS (Agerpres). — O data depăşită situaţia delicată a dozării responsabilităţilor în noul guvern francez, constituit duminică, preşedintele Franţei, Georges Pompidou, şi premierul Jacques Chaban-Delmas, lucrează — după cum informează agenţia France Presse , la definitivarea decaraţieide politică generală a guvernului, care va fi prezentată joi în Adunarea Naţională. Componenţa guvernului atrage atenţia prin prezenţa, alături de personalităţile gaulliste, a unor lideri republicani independenţi şi centrişti, care s-au declarat favorabili în ultimul moment alegerii lui Georges Pompidou ca preşedinte al Republicii. O analiză atentă a listei noului guvern francez îi determină pe observatorii politici din capitala Franţei să tragă concluzia că înlocuirea lui Michel Debré la Ministerul Afacerilor Externe cu Maurice Schumann ar putea indica — după cum relevă agenţia France Presse — „o modificare a stilului diplomaţiei franceze". De altfel, preşedintele Georges Pompidou declarase încă în timpul campaniei sale electorale că unul din obiectivele pe care le va urmări pe plan extern, în cazul cînd va fi ales, este relansarea politicii vesteuropene a Franţei," fără a fi abandonată politica franceză de lărgire a relaţiilor între Est şi Vest. Se constată şi unele schimbări faţă de trecut în privinţa organizării - activităţi curente a guvernului. Atrage atenţia faptul că numărul secretarilor de stat s-a dublat, dar ei nu vor participa la şedinţele Consiliului de Miniştri, excepţie făcu : numai Leo Hamon, consilier tehnic însărcinat cu problemele informaţiilor, şi Jacques Chirac, secretar de stat la Ministerul Finanțelor și Economiei. Nelson Rockefeller şi-a încheiat turneul NEW YORK (Agerpres). — Guvernatorul Nelson Rockefeller s-a reîntors duminică seara la New York, încheindu-şi cea de-a treia etapă a turneului său în America Latină, întreprins în calitate de reprezentant personal al preşedintelui Nixon. Ca şi în etapele precedente, Rockefeller, care de această dată a vizitat trei ţări — Brazilia, Paraguay şi Uruguay—, a fost întîmpinat de puternice demonstrate de protest împotriva politicii S.U.A. în America Latină. In toate aceste ţări vizitate, autorităţile au luat măsuri severe de menţinere a ordinii şi -au recurs chiar la stări preventive în diverse oraşe, unde a fost aşteptat emisa nord-american. In ciuda faptului că guvernatorul New York-ului s-a declarat, la plecarea din Montevideo, mulţumit de discuţiile purtate cu oficialităţile din ţările respective, observatori" •Politici relevă că în rîndurile latino-americanilor dăinuie impresia că dialogul a fost ..inutil". Samavolniciile rasiştilor sud-africani PRETORIA (Agerpres). Tribunalul de la Ietoria a anunţat că James Lenko, african de origine, arestat de autorităţile din R.S.A. sub acuzaţia de a fi desfăşurat o ,,activitate teroristă", s-a sinucis, spînzurîndu-se în celula închisorii în care era deţinut. Ulterior, expertiza medicală a stabilit că James Lenko, participant la lupta împotriva regimului rasist de la Pretoria, a murit electrocutat. Acesta este unul din numeroasele cazuri cînd deţinuţii politici din închisorile din R.S.A. sunt lichidaţi înainte de proces. Interviuri Savantul american, doctorul Albert Szent-Györgyi, de două ori laureat al premiului Nobel pentru medicină (1937, 1955, descoperitorul Vitaminei C), studiază de mai mulţi ani problema cancerului. Dar la 30 septembrie, guvernul S.U.A., fără o avizare prealabilă, a luat hotărîrea de a nu mai acorda subvenţii pentru cercetările acestui savant, aşa că toate experienţele în acest domeniu au fost întrerupte. Recent, scriitorul american Joseph North s-a deplasat la Woods Hole (statul Massachusetts) unde doctorul Senzi-Györgyi conduce laboratorul unuia din cele mai mari institute de cercetări în domeniul ţesuturilor musculare şi i-a luat un interviu. v s . v-vStikiiAr Patrioții sud-vietnamezi pregătind un nou atac împotriva intervenționiștilor. Reuniunea G.A.T.T. în impas GENEVA (Agerpres). — Reuniunea din acest an G.A.T T. (Acordul general pentru tarife şi comerţ) urmează să fie amînată pentru luna februarie 1990, transmite agenţia Reuter, citind surse ale organizaţiei. Printre motivele amînării posibile a conferinţei figurează actuala situaţie monetară occidentală şi schimbările survenite pe scena politică franceză. O hotărîre definitivă urmează să fie luată cu prilejul sesiunii Consiliului G.A.T.T., care urmează să-şi înceapă lucrările la 30 iunie la Geneva. Prru nu va ceda presiunilor S.U.A. SAN JOSE (Agerpres). — Politica guvernului Peruvian, vizînd folosirea bogaţilor ţării spre binele poporului, nu va fi modificată, în pofida ameninţărilor americane de a recurge la represiuni economice, a declarat Ramires Novoa, secretarul general al Comitetului peruvian pentru apărarea resurselor petroliere, sosit în vizită la San Jose. Novoa întreprinde un turneu prin America Latină pentru a explica măsurile luate de guvernul peruvian faţă de societatea nord-americană „International Petroleum Company", care, după cum a declarat el, ,,a transformat Peru într-o colonie". ! Să luptăm pentru a fi oameni ! Ca om de ştiinţă, şi umanist, a declarat doctorul Albert Szent- Györgyi, îmi pare foarte rău că lucrările în vederea descoperirii unui mijloc eficient de luptă împotriva cancerului au fost întrerupte. Mulţi oameni de ştiinţă tineri nu mai au posibilitatea să-şi continue munca în acest domeniu foarte important. Reducerea alocărilor bugetare pentru cercetările ştiinţifice creează un pericol pentru dezvoltarea în viitor a ştiinţei în S.U.A. O asemenea politică paralizează energia creatoare a actualei generaţii. Fondurile se cheltuiesc în primul rînd pentru războiul din Vietnam Se consideră că a ucide este mai important decit a vindeca. Războiul din Vietnamul de sud nu numai că schilodeşte tinerii americani, dar nu le mai lasă nici o speranţă pentru o viaţă creatoare. Referindu-se la tineretul american, doctorul Szent-Györgyi a declarat: — Îmi place tineretul de astăzi. A început să se răzvrătească împotriva ororilor societăţii noastre. În legătură cu linia politicii externe a guvernului său, savantul american a spus: — „Trebuie să ne dezobişnuim de a mai încerca să comandăm acelora care nu posedă, arma nucleară. Trebuie să înţelegem că în această lume toţi suntem pasagerii unei nave cosmice, şi pieirea unuia dintre noi va însemna pieirea tuturor. Toţi trebuie să respectăm acelaşi cod moral". In încheierea interviului său, doctorul Szent- Györgyi a declarat: — „Trăim intr-un secol in care se produce o criză morală. Dante scria că locurile cele mai fierbinţi din iad sunt rezervate celor care în timpul crizelor morale încearcă să se eschiveze de la luptă. Cu alte cuvinte, trebuie să luptăm pentru a avea dreptul să ne numim oameni". INFORMAŢIA HARGHITEI H ni [ulmi m AI ui n. HANOI (Agerpres). — Comentînd conferinţa de presă din 19 iunie a preşedintelui S.U.A., Richard Nixon, ziarul „Nhan Dan", organ de presă al C.C. al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, scrie că în afirmaţiile făcute de acesta nu se întrevede nici un element nou în politica americană în Vietnam. Nixon, a declarat, scrie ziarul, că speră să vadă „în viitoarele două sau trei luni un progres" la conferinţa cvadripartită de la Paris, dar el nu a menţionat nici o acţiune pozitivă din partea americană care să poată duce la progresul la care se referea. Preşedintele a făcut declaraţii vagi în sensul că Statele Unite „vor retrag mai multe trupe", dar el nu a uitat să adauge că acest lucru depinde de condiţiile pe care le-a formulat anterior incercînd să arate că Statele Unite nu au escaladat războiul din Vietnam, a vrut să arunce răspunderea asupra poporului vietnamez. Referindu-se la încercările guvernului american de a convinge opinia publică că a intervenit ceva nou în politica sa, ziarul arată că această tendință se explică prin faptul că, S.U.A. au suferit înfrîngeri din ce în ce mai grele pe cîmpul de lugă şi, în consecinţă, au de făcut faţă în prezent atît în Statele Unite cît şi în lumea întreagă l unei mişcări de opoziţie faţă de războiul din Vietnam. Calea onorabilă pentru S.U.A., scrie ziarul, o constituie recunoaşterea drepturilor naţionale fundamentale şi dreptul la autodeterminare ale poporului sud-vietnamez, retragerea trupelor americane din Vietnamul de sud, fără nici o condiţie, aşa cum se propune în soluţia generală a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud. Gibraltar : momentul închiderii porţii dinspre Spania ORIENTUL APROPIAT 0 Noi incidente la Suez , Abba Eban va pleca într-o vizită în Etiopia CAIRO (Agerpres). Un purtător de cuvînt egiptean a anunţat că în noaptea de duminică spre luni două unităţi de comando ale R.A.U. au efectuat raiduri în teritoriul ocupat de armata israeliană şi că operaţiunea s-a soldat cu distrugerea a trei fortificaţii, a unui depozit de muniţii şi a unor vehicule blindate. TEL AVIV (Agerpres) — La Tel Aviv s-a anunţat că o patrulă egipteană a fost interceptata duminică noaptea de forţele israeliene pe cînd încerca să traverseze Canalul Suez, intr-un punct situat la sud de El Kantara. ADDIS ABEBA (Agerpres) — La Addis Abeba s-a confirmat din sursă oficială că ministrul afacerilor externe al Israelului, Abba Eban, va face o vizită oficială în Etiopia la 29 iunie, transmite agenţia France Presse. Ministrul de externe israelian urmează să discute cu împăratul Haile Selassie şi celelalte oficialităţi etiopiene problemele legate de actuala situaţie din Orientul Apropiat. Aspect de la manifestaţie a muncitorilor italieni impotriva emigrării forţei de muncă. In apărarea suverani nationale 0 Declaraţie a P. C. din Ecuador QUITO (Agerpres). — Comitetul Central al Partidului Comunist din Ecuador a dat publicităţii o declaraţie în care califică hotărîrea guvernului de a permite societăţilor nord-americane „Texaco" şi „Gulf" să construiască o conductă de ţiţei pe teritoriul ţării drept o încălcare a suveranităţii şi independenţei Ecuadorului. C.C. al Partidului Comunist din Ecuador cere anularea acestei hotărîri a guvernului şi naţionalizarea societăţilor petroliere. DIN TELEGRAMELE zilei d In statul indian Bihar a fost constituit un nou guvern de către coaliţia partidelor de stînia (comunişti şi sociaişti). Vechiul cabinet în care majoritatea miniştrilor aparţineau partidului Congresului a fostdizolvat cu cîteva zile în urmă. Agenţiile de presă precizează că nici un membru al partidului Kong Jesul Naţional indian nu face parte din noul cabinet . La Khartum a fost semnat un acord cu privire la stabilirea de relaţii diplomatice între Sudan şi Republica Populară Democrată Coreeană. S-a convenit să se procedeze la schimbul de reprezentanţi diplomatici cu rangul de ambasadori. Potrivit ştirilor captate prin radio la Lima, peste 10.000 de ţărani au ocupat duminică oraşul Huanta, situat la 600 km sud de capitala peruviana, în urma unor adevărate lupte de stradă cu poliţia, care s-a soldat cu 12 morţi şi 50 răniţi. Ţăranii au dinamitat podurile de acces în oraş, pentru a împiedica aducerea de întăriri. • Ziariştii, tipografii şi distribuitorii de ziare din Montevideo au hotărit să nu mai editeze şi să nu pună în vînzare nici un periodic pînă cînd guvernul nu va anula ordinul de interzicere a revistei de opoziţie „Extra“. Exploratorul norvegian Thor Heyrdahl a transmis într-un mesaj recepţionat la Cairo, că expedia sa, care a acoperit pînă în prezent 1.500 km, se desfăşoară conform planului. Ambarcaţiunea lui Heyerdahl a părăsit coasta marocană la 25 mai . Biafra este dispusă să accepte transportarea A Guvern comunist-socialist în statul indian Bihar. A Relaţii diplomatice între R.P.D. Coreeană şi Sudan. A Thor Heyerdahl îşi continuă, cu succes, cursa ajutoarelor către populaţia civilă prin zboruri de zi în condiţiile în care va obţine garanţii că guvernul federal nu va trage foloase de pe urma acestui fapt, a declarat comisarul biefrez al informaţiilor, dr Eke. In acelaşi timp, comisarul biafrez a arătat că transporarea pe calea apei a ajutoarelor trebuie privită doar ca o modalitate secundară, şi nu ca o alternativă la transporturi aeriene. Accidentul de cale ferată survenit sîmbătă în apropierea oraşului indian Benares, care, potrivit ultimelor d'- ”date, s-a soldat cu 100 de morţi, s-a datorat linei acţiuni de sabc .j. Dera-'ea s-a produs în momentul, în care trenul traversa un apeduct. Cii vagoane au căzut în apă, ceea ce explică numărul mare al victimelor. „ Starea pacientului care a fost supus miercurea trecute unei operaţii de transplantare a ficatului continuă să fie satisfăcătoare, precizează un comunicat al Giinicii Universităţii din Bonn, unde a avut loc operaţia. NEW YORK (Agerpres). Liderii populaţiei de culoare au iniţiat duminică un nou marş pentru drepturile civile din oraşul Selma spre Montgomery, capitala statului Alabama. Marşul constituie o tentativă de a reînnoi pe cel realizat în 1965, avînd în frunte pe Martin Luther King. Anuar statistic O. N. U. NEW YORK. (Agerpres). — Anuarul statistic dat publicităţii la Naţiunile Unite arată că în ciuda repetatelor avertismente asupra nocivităţii tutunului, producţia mondială de ţigări a atins în 1967 un adevărat record — 2.402.000 milioane ţigări. Anuarul publică, de asemenea, date cu privire la populația globului pămintesc care la jumătatea anului 1967 era de 3.420 milioane, cu 516 miloane mai mult decit în 1958. Redacţia : Miercurea-Ciuc, str. Lenin nr. 11, telefon 300 şi 633. Tiparul: I. P. Braşov. ANUL II, nr. 415 „Capcana vietnameză" Se înregistrează o amplificare a« piticilor împotriva politicii actualei Administraţii în problema vietnameză atît în S.U.A., cît şi peste hotare. Primul atac a fost dat de către Averell Harriman, fostul şef al delegaţiei americane la convorbirile de pace de la Paris. Cyrus Vance, fostul adjunct, al lui Harriman, şi un om atît de loial, faţă de Casa Albă incit cu greu se hotăreşte să cree un preşedinte, l-a urmat pe Harriman, făcînd o declaraţie. In următoarele cîteva zile fostul ministru al apărării, Clark Clifford, a publicat un articol fulminant în trimestrialul „Foreign Affairs" Liderul majorităţii democrate din Senat, Mike Mansfield, a lăsat să se înţeleagă că liderii Partidului democrat acordă noii administraţii o perioadă de graţie de şase luni înainte de a-şi expune propriile poziţii în legătură cu Vietnamul. Aceasta înseamnă că 1a 20 iulie, chid termenul expiră, vor fi scoase mănușile. Deabia după aceea se va dezlănțui adevărata furie. Nimeni dintre cei care au vizitat o universitate în primăvara aceasta nu se va îndoi deloc in legătură cu ceea ce ar putea să se intîmple dacă războiul din Vietnam va continua atunci cînd va reîncepe noul an universitar. Studenţii, care se reîntorc din vacanţă, intenţionează să-şi facă cunoscut dezgustul şi nemulţumirile printr-un val de proteste, greve, ocupări ale localurilor universităţilor şi altele, ceea ce va face ca toamna să devină o lungă vară fierbinte. Perspectiva îngrijorătoare de acasă este dublată de una aproape identică la negocierile de pace de la Paris, unde prin constituirea guvernului revoluţionar provizoriu din Vietnamul de sud , s-a lansat primul pas al unei noi ofensive politice Recunoaşterea noului guvern de către o serie de ţări constituie o lovitură de moarte dată Saigonului. Ceea ce trebuie să se schimbe la Saigon nu este un mister. Prezentul guvern ar trebui să fie, aşa cum se spune, eufemistic, lărgit. El ar trebui să înceteze teroarea, condamnările la închisoare, cenzura și alte forme de reprimare a unui număr de sud-vietnamezi, care nu doresc nimic altceva decât pacea. Liderilor care reprezintă această majoritate redusă la tăcere trebuie să li se dea posibilitatea de exprimare într-un guvern schimbat. „Internațional Herald Tribune". STIRI*MAGAZIN CONTROL ASUPRA UNOR MEDICAMENTE Organizaţia mondială a sănătăţii a instituit un control mai riguros asupra drogurilor şi medi- camentelor folosite de toxicomani. Prin acest control se încearcă a se evita ceea ce se numeşte „starea de dependenţă" faţă de aceste medicamente. Specialiştii caracterizează această stare prin observarea unor schimbări în comportament cît şi în dorinţa imperioasă de a lua medicamente cu regularitate, cu scopulde a se bucura de efectele lor sau de a evita suferinţa cauzată de lipsa acestora. Controlul se va exercita mai cu seamă asupra drogurilor hipnotice, euforizante sau celor ce provoacă halucinaţii, dintre care cea mai frecvent utilizată de cînepa indiană. CĂSĂTORIILE ÎN ANGLIA După statisticile oficiale britanice publicate în revista „Getting Married", căsătoria a devenit o instituţie atît de atrăgătoare pentru tineri incit ea se încheie la o vîrstă destul de fragedă: 80 la sută dintre căsătoriţi încă nu au împlinit 25 de ani La fiecare 8 femei una este gravidă. La fiecare trei soţii una are mai puţin de 30 de ani şi numai un proient foarte redus (4 la sută) reprezintă partea aşa-ziselor fete bătrîne. Dar pentru că de multe ori, după cum susţine autorul articolului, bărbaţii sînt oarecum puşi într-o situaţie de incertitudine se recomandă să deschidă ochii cînd fac alegerea viitoarei consoarte, să nu dispreţuiască sfaturile prietenilor încercaţi Să să se intereseze, în prealabil, asupra viitoarei tovarăşe de viaţă la şcoală, la locul de muncă, în familia ei sau în anturaj. Una dintre consecinţele cele mai importante însă, după cum ar firmă revista britanică, a acestor căsătorii oarecum timpurii este lipsa unor preocupări susţinute, şi mai intense a femeilor în jurul vîrstei de 40 de ani Tinerele căsătorite devin tinere mame foarte curînd, iar ocupaţiile lor, în această calitate, scad foarte mult în volum de vreme ce odrasla ultimă e capabilă să se ducă singură la şcoală. Ar rămîme astfel o ju-,mătate de viaţă ce se cere a fireprofilată" LONGEVITATEA ŞI ALCOOLISMUL Ocupîndu-se de cauzele mortalităţii în Franţa, demografia a atins şi problema alcoolismului. Se ştie că, în medie, femeia trăieşte mai mult decit bărbatul. La începutul secolului trecut diferenţa de longevitate era de 2 ani, în UV”) de 2,6 ani, în 1911 de 3,4 ani şi între 5- 7 ani între 1933 şi 1938 Această diferenţă, care a atras atenţia demografilor, a fost observată mai cu seamă în Franţa, unde consumul vinirului se dublase. Din studiile făcute la Institutul National de Cercetări Demografice rezultă că există un paralelism între longevitatea masculină si consumul de alcool între 36 și 60 de ani. Cifrele arată că numărul deceselor si bolilor agravate de alcoolism a scăzut considerabil în decursul celui de al doilea război mondial cînd s-a înregistrat şi o substanţială scădere a consumului de vin şi rachiu. Potrivit datelor publicate recent de O.M.S. (Organizaţia Mondială a Sănătăţii), un număr de 12 persoane din o suta mor datorită alcoolismului. Informaţii culese de APOLLO BOLOHAN