Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1973 (Anul 6, nr. 1740-1817)

1973-10-02 / nr. 1740

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VA ! HARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judţean Anul VI, nr. 1740 4 pagini 30 bani Marţi 2 octombre 1973 DECERNAREA ORDINULUI „TUDOR VLADIMIRESCU“, CLASA I, DRAPELULUI DE LUPTĂ AL DIVIZIEI „TUDOR VLADIMIRESCU-DECRETIN“ cu ocazia aniversării a 36 de ani de la înfiinţare In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debreţin“. Omagiul adus acestei aniversări şi-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului, mişcării revoluţionare de la 1821, i-a fost conferit Ordin „Tudor Vladimirescu“, clasa I. Această impresionantă manifestare, desfăşurată in prezenţa conducătorului partidului şi statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostaşilor ţării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejeşte pentru libertatea şi independenţa României şi ap°, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „TudorVladimirescu“ — creată pe teritoriul U.R.S.S., la iniţiativa şi sub îndrumarea comuniştilor români şi cu aprobarea guvernului sovietic, în condiţiile cînd în întreaga noastră ţară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mişcare de rezistenţă a maselor largi populare, împotriva dictaturii, militarofasciste, cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române — a acţionat cu fermitate şi dîrzenie, aducîndu-şi contribuţia, împreună cu întreaga armată română, la înfrîngerea hitlerismului. Prin acţiunile lor pline de curaj, ostaşii diviziei şi-au îndeplinit cu cinste jurămîntul făcut în faţa poporului nostru, înscriind cu sîngele lor o pagină luminoasă în istoria luptei pentru eliberare naţională şi socială. Este preţuită, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă în slujba întăririi şi înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care îşi îndeplinesc, la fel ca toţi ostaşii ţării, cu pasiune şi dăruire, sarcinile de la pundere încredinţate de partid şi popor. ...Este ora 10. Ostaşii Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debreţin“ trăiesc în această însorită dimineaţă de toamnă clipe deosebite. La sărbătoarea lor participă membri ai consiliilor de conducere ale Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului de Interne, generali şi ofiţeri activi şi în rezervă — participanţi la războiul antihitlerist — militari ai unităţilor din garnizoana Bucureşti, membri ai gărzilor patriotice şi ai formaţiunilor de pregătire militală a tineretului, pionieri. Pe platoul central, se află aliniate unităţi ale Diviziei, avînd în flancul drept al frontului Drapelul de luptă. Un sunet prelung de trompetă anunţă sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Comandantul Diviziei prezintă raportul. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, comandantul suprem al Forţelor noastre Armate, însoţit de ministrul apărări naţionale, trece în revistă trupele şi salută drapelele unităţilor f Urmează momentul solemn al decernării Ordinului „Tudor Vladimirescu“, clasa I, Drapelului de luptă al marii unităţi, pentru contribuţia deosebită adusă la ridicarea capacităţii de apărare a Republicii Socialiste România şi la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirjai — Debreţin“. Intr-o atmosferă entuziastă, în uralele mutarilor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu prinde pe mătasea Drapelul de luptă al Diviziei înalta distincţie, care străluceşte pe faldirile sale, ca o vie mărturie a preţuirii eforturilor puse în slujba Intereselor patriei şi poporului de către contingentele care au luptat şi s-au instruit în această mare unitate de-a lungul celor trei decenii de existenţă. La tribuna oficială iau loc apoi tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Iiie Verdeţ, Gheorghe Cioară, János Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Chivu Stoica, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Gere, Ion Ioniţă, Ştefan Andrei, Emil Bobu, ministrul de interne, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, militanţi din ilegalitate ai partidului şi ai mişcării muncitoreşti, general-colonel în rezervă Nicolae Cambrea primul comandant al Diviziei „Tudor Vladimirescu“, alţi generali şi veterani ai diviziei. Răsună acordurile Imnului de Stat al Republicii Socialiste România. In numele tuturor militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu — Debreţin“, comandantul acestei mari unităţi, generalmaior Lucian Ionescu, a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu călduroase mulţumiri, exprimînd totodată, profunda recunoştinţă a întregului personal al diviziei, pentru onoarea de a-l avea în mijlocul lor cu acest prilej pe eminentul conducător al partidului şi al statului, comandantul suprem al Forţelor Armate, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In continuare, a luat cuvîntul general de armată Ion Ioniţă, ministrul apărării naţionale. In uralele şi aclamaţiile celor prezenţi, ia cuvîntul tovarăşul NICOLAE CEAUȘESCU. CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Stimaţi tovarăşi, Tovarăşi generali, ofiţeri, subofiţeri, Tovarăşi soldaţi, Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mare însemnătate în istoria forţelor armate româneşti, a forţelor de eliberare socială şi naţională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al meu personal, un salut călduros şi cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu", tuturor militarilor forţelor armate române. După cum se ştie, Partidul Comunist Român a desfăşurat, încă de la înfiinţarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacţiunii burghezo-moşiereşti, militind cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie şi colaborare cu Uniunea Sovietică. In condiţiile istorice şi internaţionale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forţelor antifasciste şi democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în ţară dictatura militaro-fascistă. Primii paşi ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea ţării în urma Dictatului de la Viena şi apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitleristă împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor din coaliţia antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mişcare împotriva fascismului şi a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forţe democratice antifasciste din ţară, a desfăşurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea maşinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat şi în rîndul armatei, care înţelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naţionale, pentru eliberarea ţării de sub dominaţia fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acţionînd pentru ieşirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliţia antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al ţării şi zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condiţiile interne arătate şi ale desfăşurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din iniţiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu“. Trebuie să menţionăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atît aprobarea, cit şi întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea şi funcţionarea acestei mari unităţi româneşti pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aş dori ca, la această adunare, să exprim guvernului şi poporului Uniunii Sovietice mulţumirile partidului şi ale poporului român. încă de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei şi se poate spune — a întregii armate. Intr-un document, adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unităţi, se spunea: „Noi, românii, nu dorim stăpînirea străină a genera Iilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat naţional al României, un guvern al păcii, libertăţii şi independenţei“. Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit ! Şi, într-adevăr, în România s-a instaurat un guvern naţional revoluţionar care a pus bazele noii orînduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea şi fericirea întregului popor, independenţa şi suveranitatea naţiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovaţii şi urate.) Sunt cunoscute împrejurările internaţionale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obţinute de armatele sovietice, de armatele coaliţiei antihitleriste, de forţele de eliberare naţională şi de partizani din diferite ţări, care dădeau lovituri tot mai puternice maşinii de război hitleriste, grăbind prăbuşirea Germaniei fasciste. In aceste condiţii, in primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Naţional Derap (Continuare în pag. a 3-a) DECLARAŢIA Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român întregul popor român, ca şi opinia publică progresistă din întreaga lume, a aflat cu profundă îngrijorare şi indignare vestea arestării secretarului general al P.C. din Chile, tovarăşul Luis Corvalan, care a slujit cu consecvenţă idealurile şi aspiraţiile clasei muncitoare, ale poporului chilian spre o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cauza înfloririi şi progresului patriei-Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare dintre ţările şi popoarele noastre, tovarăşul Luis Corvalan este o personalitate de seamă a vieţii politice chiliene, a mişcării comuniste, muncitoreşti şi antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înţelegere şi colaborare internaţională-Arestarea tovarăşului Corvalan, valul de teroare, persecuţii şi prigoană împotriva comuniştilor, socialiştilor şi altor forţe patriotice lovesc în interesele naţionale ale poporului chilian, sunt numai în interesul forţelor reacţionare interne şi internaţionale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentru o dezvoltare liberă şi independentă a naţiunii pe calea progresului economic şi social. Exprimînd sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forţele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C al PCR, protestează în mod ferm împotriva arestării tovarăşului Luis Corvalan, a celorlalţi reprezentanţi ai „Unităţii Populare“, cere eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice de prigoană, persecuţie şi urmărire a forţelor progresiste şi democratice, restabilirea drepturilor şi libertăţilor constituţionale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului Poporul român este alături şi pe deplin solidar cu forţele patriotice, democratice şi progresiste din Chile, cu poporul chilian, în aceste zile de grea încercare pentru naţiunea chiliană şi îşi exprimă încrederea că nici o forţă nu va putea infringe voinţa unită a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a maselor populare chiliene pentru propăşirea patriei pe drumul libertăţii, independenţei naţionale şi progresului social-Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Fapte din marea întrecere ■■■« Muncitorii, tehnicienii şi inginerii întreprinderii de fier Vlăhiţa au încheiat primele nouă luni din acest an cu un bilanţ remarcabil. Nu numai că au îndeplinit înainte de termen principalii indicatori de plan pe această perioadă, dar au şi realizat peste prevederi, printre altele, 1.120 tone de fontă, faţă de angajamentul de 600 tone asumat pentru acest an. De asemenea, metalurgiştii vlăhiţeni au produs suplimentar în acest interval de timp 10 tone de maşini şi utilaje pentru industria metalurgică. Realizări notabile au obţinut şi lucrătorii unităţilor de exploatare şi prelucrare a lemnului din judeţul nostru. Printre produsele realizate peste prevederile planului pe nouă luni se numără 790 mc cherestea răşinoase, 382 mc cherestea fag, 7.500 mp plăci din particule aglomerate din lemn. De asemenea, în aceste unităţi s-au produs peste prevederi 35,6 tone maşini şi utilaje pentru industria de exploatare şi prelucrare a lemnului. Printre colectivele de muncă harghitene care au obţinut rezultate bune în întrecerea pentru îndeplinirea înainte de termen a planului pe acest an şi pe întregul cincinal se numără şi cel al întreprinderii „Tehnoutilaj" din Odorheiu Secuiesc. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii acestei unităţi au produs pînă în prezent, peste prevederile planului, mai mult de 1.000 tone maşini şi utilaje pentru industria alimentară. Rezultate meritorii în întrecerea socialistă a obţinut şi tînărul colectiv de muncă al întreprinderii de stofă de mobilă şi ţesături tehnice din Gheorgheni, care a produs suplimentar, pînă în prezent, peste 9.000 mp ţesături de bumbac şi tip bumbac, asigurîndu-şi condiţii pentru a încheia acest an cu un avans substanţial faţă de prevederile planului. ZILE HOTĂRÎTOARE In batelia recoltei • Previziunile meteorologice pentru luna octombrie anunţă ploi frecvente şi abundente• Se impune folosirea cu maximă eficienţă a fiecărei clipe, fiecărui ceas bun pentru munca cîmpului ! • Duminică au lucrat pe ogoare 18 467 cooperatori, mecanizatori, elevi şi salariaţi• In timp ce majoritatea lucrează intens, unii preferă să se odihnească, irosind o zi deosebit de prielnică pentru lucru. Am intrat în luna octombrie. Cu toate că timpul a favorizat îndelung desfăşurarea tuturor lucrărilor agricole de sezon, pentru reuşita deplină a actualei campanii de toamnă în fiecare unitate cooperatistă mai sunt destule de făcut. Este deci imperios necesară și în continuare, folosirea cu maximă eficiență a fiecărei clipe, fiecărui ceas bun pentru munca cîmpului, măsură cu atît mai stringentă, cu cit previziunile meteorologice anunţă pentru luna octombrie ploi frecvente şi abundente. Ca să facă faţă, în timp scurt, marelui volum de lucrări agricole, cooperatorii şi mecanizatorii, ajutaţi de elevi şi salariaţi din întreprinderi şi ■ instituţii, sub îndrumarea organelor şi organizaţiilor de partid, lucrează pe pigoare cu eforturi înzecite, mobilizîndu-şi larg forţele la recoltarea cartofilor şi a celorlalte culturi de toamnă, la eliberarea grabnică a terenurilor, pregătirea solului şi efectuarea în condiţii optime a însămînţărilor de toamnă. In ultima vreme munca pe tarlale nu încetează nici în zilele de duminici. Dovadă duminica, 30 septembrie, a fost consacrată, pe ogoare, de la un capăt la altul al judeţului, muncii spornice gospodăreşti. Pe cîmp, încă din primele ore ale dimineţii şi au dat întîlnire nu mai puţin decit 18.467 cooperatori şi mecanizatori, elevi şi salariaţi. S-a lucrat intens la recoltarea cartofilor şi a sfeclei de zahăr, la transportul furajelor de pe cîmp. Rezultatele înregistrate: strîngerea cartofilor de pe o suprafaţă de 378 ha, a sfeclei de zahăr de pe 28 ha, însilozarea a circa 1.400 tone cartofi pentru sămînţă, înmagazinarea în fînarele cooperativelor a 858 tone furaje de bună calitate, și altele, consti-I.D. KISS (Continuare în pag. a 3-a) Ieri, a fost inaugurată Şcoala de arte din Miercurea-Ciuc O NOUA PEPINIERA DE TALENTE Emoţii, curiozitate, mîndrie pe deplin îndreptăţită — sentimente sub care ieri a fost tăiată panglica inaugurală a noului local al Şcolii de arte din Miercurea-Ciuc. O generaţie de tinere talente în formare, viitori (de ce nu ?) muzicieni sau artişti plastici de prestigiu, o nouă afirmare a preţuirii pe care partidul şi statul nostru o arată celor mai sensibile manifestări ale spiritului uman. Paşi plăpînzi pe coridoarele încă mirosind a vopsea proaspătă, zîmbete în premieră, agitaţie nedisimulată („unde o fi clasa noastră ?“, „eu aş vrea în prima bancă ...„ce luminoasă clădire!), profesori nu mai puţin V. AVRAM (Continuare în pag. a 3-a)