Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1975 (Anul 8, nr. 1970-1982)

1975-04-05 / nr. 1970

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! !(SkyHARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P. C. R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL VIII, Nr. 1970 Sîmbătă 5 aprilie 1975 8 PAGINI 50 bani în cinstea zilei de 1 Mai, noi succese în activitatea de producţie MII ERIMESERII 80S HIlm ROABE Puternic stimulaţi de hotăririle Congresului al XI-lea al partidului, care deschid perspective strălucite dezvoltării patriei noastre socialiste, oamenii muncii de pe meleagurile judeţului nostru acţionează cu toată însufleţirea pentru îndeplinirea planului şi a angajamentelor asumate în marea întrecere socialistă ce se desfăşoară în toată ţara pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Şi în agenda primului trimestru al lui ‘75 au fost înscrise rezultate elocvente, pe ansamblul judeţului: depăşirea producţiei globale industriale planificate cu aproape 20 milioane lei, reprezentînd o creştere de 20,7 la sută faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, iar 60 la sută din sporul de producţie obţinut peste prevederile planificate, s-a înregistrat pe seama creşterii productivităţii muncii. Aceste succese îmbucurătoare sunt o dovadă grăitoare a patriotismului înflăcărat al oamenilor muncii români şi maghiari din judeţul nostru, expresia profundului lor ataşament faţă de politica partidului nostru pusă în slujba progresului economic şi social al ţării. Obiectivul prioritar al tuturor colectivelor de muncă din unităţile economice rămîne şi în continuare realizarea exemplară, la toţi indicatorii a planului şi a angajamentelor asumate în întrecere. Trimestrul recent început este hotărîtor în bătălia pentru realizarea cincinalului înainte de termen, pentru consolidarea succeselor obţinute, pentru mărirea avansurilor de timp cîştigate. De aceea revine organizaţiilor de partid misiunea de a asigura o desfăşurare tot mai largă a întrecerii socialiste, de a mobiliza pe toţi oamenii muncii la valorificarea cît mai intensă a rezervelor interne de sporire a producţiei, de creştere a productivităţii muncii, de reducere a cheltuielilor materiale de producţie, astfel ca fiecare colectiv de muncă să poată raporta în cinstea zilei de 1 Mai realizarea unei părţi cît mai însemnate din angajamentul anual. Totodată trebuie acţionat cu mai multă hotărîre ca şi acele întreprinderi care au înregistrat restanţe în primul trimestru al anului sau care mai întîmpină neajunsuri în îndeplinirea exemplară a prevederilor (I.P.A.T. Miercurea-Ciuc, întreprinderea de filatură a linii Miercurea-Ciuc, întreprinderea de tricotaje Miercurea-Ciuc), să se ridice la nivelul așteptărilor și al dotărilor tehnice existente. Trebuie întreprins totul că întrecerea în întâmpinarea zilei de 1 Mai să prilejuiască confirmarea realizării unor succese de prestigiu în tot mai multe unităţi economice, ca planul şi angajamentele pe acest an să fie îndeplinite exemplar în toate întreprinderile din judeţul nostru. 9 Utilizarea mai raţională a capacităţilor de producţie a permis oamenilor muncii de la I.F. Vlăhiţa să obţină importante sporuri de producţie în primul trimestru al acestui an faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, cit şi realizarea a 450 tone de fontă brută peste prevederile planului. • Numeroase unităţi economice din judeţul nostru au încheiat primul pătrar al anului . Recent a fost pus parţial în funcţiune un nou obiectiv industrial — întreprinderea de tricotaje Topliţa, ce completează armonios peisajul economic al judeţului nostru. Asigurînd un însemnat număr de locuri de muncă, noua capacitate este dotată cu linii tehnologice moderne, realizate în exclusivitate în ţară, cu rezultate bune. Printre ele amintim întreprinderea de confecţii şi întreprinderea de aţă şi filatură din Odorheiu Secuiesc, întreprinderea de filatură de in şi cînepă din Gheorgheni, întreprinderea judeţeană de industrie locală şi I.F.E.T. Miercurea-Ciuc, care pe lingă o însemnată producţie globală suplimentară au introdus în circuitul economic şi însemnate produse fizice intens solicitate de către diverşi beneficiari. Succesele lor sunt o bază trainică pentru amplificarea avansurilor cîştigate în marea bătălie pentru realizarea planului cincinal înainte de termen. Aspect de producţie de la întreprinderea de stofe de mobilă Gheorgheni. Foarte dificil de selectat din multitudinea de impresii culese intr-o întreprindere aflată în căutarea unei personalităţi distinctive, cum este I.P.A.T. Miercurea-Ciuc, cîteva care să formeze obiectul unui reportaj prin natura lucrurilor restrins ca spaţiu. Căci, chiar dacă despre producţie ca atare se poate vorbi mai puţin (sîntem abia la o lună şi ceva de la primele piese lucrate aici) nenumărate sînt aspectele demne de evidenţiat, de la calitatea interioară a oamenilor pînă la măruntele fapte şi evenimente care, înlănţuite logic, permit detectarea pulsului cotidian al vieţii productive. Am stat de vorbă cu cîţiva din tinerii muncitori ai uzinei, cu Vass Augustin şi cu Szász Ioan — doi băieţandri crescuţi la Casa de copii din Cristuru Secuiesc — care, citind acum trei ani in ziar că se recrutează cadre pentru o viitoare uzină din Miercurea-Ciuc, s-au înscris la şcoala profesională şi acum iată-i muncitori calificaţi, îndrăgostiţi de meserie şi dornici să-şi dovedească talentul şi cunoştinţele, cu Farkas Andrei, venit aici de la I.U.P.S. Reghin din dorinţa de afirmare intr-o întreprindere unde orice portiţă spre realizarea de sine rămîne deschisă şi unde a găsit condiţii de muncă şi de viaţă nu numai pentru el ci şi pentru soţia sa (înscrisă la cursul de calificare în meseria de trezor), cu Bara Sándor, absolvent de liceu, care a optat pentru activitatea productivă din convingerea că marile împliniri se nasc aici, în uzină, şi cu speranţa că va urma,intr-un viitor nu prea îndepărtat cursurile de subingineri. Am intilnit aici şi cîteva cunoştinţe mai vechi, foşti tipografi, acum un curs de recalificare în meseriile practicate la I.P.A.T., vorbindu-mi cu însufleţire despre noua lor muncă, manifestindu-şi admiraţia pentru maşinile şi utilajele uzinei, pentru atmosfera de mare întreprindere în care s-au angrenat. Aceştia toţi şi încă mulţi alţii şi-au găsit in proaspăta unitate constructoare de maşini un ideal de viaţă, un teren de manifestare a energiei lor tinereşti, un ansamblu de perspective pe măsura dezvoltării prezente şi viitoare a oraşului, judeţului, ţării. Şi chiar dacă mina sau ochiul mai şovăie în faţa strungurilor şi frezelor capabile să execute operaţii cu precizie micronică, chiar dacă nu se poate vorbi încă la I.P.A.T. despre un colectiv format, gîndul zboară spre viitor, spre un timp al marilor împliniri individuale şi colective. „Sunt sigur, îmi spunea Vetrea Ioan, muncitor cu lungă experienţă, transferat aici temporar de la Braşov, că la I.P.A.T. Miercurea-Ciuc se va face treabă , m-au convins oamenii, m-au convins primele succese“. Primele succese pot fi definite tocmai prin conturarea acestei credinţe in reuşită. „Sîntem “• îmi explica foarte plastic inginerul Benkő Sándor, care, împreună cu inginerul Alexandru Oros, m-a condus prin uzină — asemeni unui copil care învaţă să se descurce singur în viaţă. La început aşteptam totul de la „părinte“ — întreprinderea de tractoare Braşov. Apoi, văzind că „părintele“ ne lasă să ne descurcăm singuri, am început să suplinim prin propria noastră gîndire şi pricepere lipsurile inerente începutului. Am proiectat şi executat singuri unele scule, dispozitive şi verificatoare care întîrziau să sosească de la Braşov, am insistat asupra calităţii şi preciziei pieselor . In aşa fel îneît comparate cu cele executate la Braşov să nu fie cu nimic mai prejos, ne preocupă, în acelaşi timp, întronarea unei discipline de producţie care să garanteze bunele rezultate. Putem vorbi deja despre greutăţi învinse definitiv, despre primele succese, dar mai ales despre bucuria de a ne vedea angajaţi pe un drum bun, promiţător“. Constructorul nu şi-a retras încă principalele forţe din incinta întreprinderii. Se mai lucrează la halele aferente, se montează noi linii de producţie, se finisează încăperile. In paralel întreprinderea produce: primele piese pentru tractoarele S 651 şi S 445 au părăsit hala monobloc deschizind drum viitoarelor repere. V. AVRAM Primul mare succes: încrederea în forţele proprii