Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1983 (Anul 16, nr. 4148-4225)

1983-06-13 / nr. 4210

Anul XVI., nr. 4210 - pag. a 4-a La Fabrica de încălţăminte din Topliţa (Urmare din cap. 1) tură directă, iar indicele de timp este şi el necorespunzător. Ca să fe corespunzător, acest procent ar trebui să se situeze undeva în jurul lui 95—96 la sută ! Dar în situaţia arătată, în condiţiile în care greutăţile pricinuite de o serie de factori exteriori sunt amplificate de indisciplina de la locul de muncă, in nici un caz acest indice nu se va putea realiza. Iar nerealizarea lui va duce, şi în continuare, la nerealizarea producţiei fizice planificate. Este o situaţie înspre care trebuie să-şi îndrepte atenţia toţi factorii responsabili din unitate, începînd cu comitetul de partid şi cu conducerea administrativă. Secţia de montaj final a întreprinderii de tractoare din Miercurea-Ciuc COMENTARII Presa suedeză acordă largi spaţii meciului de fotbal Suedia - România, in comentarii subliniinduse justeţea victoriei fotbaliştilor români. Astfel, ziarul „Svensko Dagbladet" publică pe prima pagină articolul : „Duş rece pe Rasunda", in care se scrie, între altele : „In ciuda entuziasmului presei asupra viitorului fotbalului nostru, echipa Suediei a pierdut pe „Rasunda" cu 1-0. Românii au speculat una dintre şansele de gol în timp ce suedezii nu au reuşit nimic. România conduce acum în grupa a V-a cu două puncte înaintea Cehoslovaciei şi Suediei. Cea mai nefericită repriză a anului, prima, a venit când nu trebuia să vină. Românii au înscris un gol şi au dat o bară, 1-0 pentru jucătorii români tehnici şi abili. Nu vrem să punem sare pe rană, dar ne întrebăm dacă suedezii nu au căzut în capcana proprie prin trimbiţarea jocului prea bărbătesc al românilor. Desigur, oaspeţii nu s-au comportat ca nişte îngeri, dar au jucat în limitele normale. Echipa României a avut mulţi jucători tehnici, de clasă rarisimă, precum Bălăci şi Bölöni, care, împreună cu inteligentul centru atacant Cămătaru au pus la grea încercare apărarea suedeză. Apărarea românilor a fost foarte fermă, mereu la momentul şi la locul potrivit, iar portarul Lung - calm şi sigur pe el". Ziarul Dagens Nyheter“, sub titlul „Soarele în nori şi amenzi", scrie : „Nu numai că Suedia a pierdut meciul cu 1-0, in faţa a peste 30.000 de spectatori, dar vor fi şi mari amenzi. Motivul : comportarea nesăbuită a unei părţi din public. Jucătorii români au fost supuşi la început unui tir cu mingi de golf şi apoi s-a aruncat o petardă fumigenă pe teren. Jocul a fost întrerupt 2 minute, şi Federaţia suedeză a fost amendată cu 10000 franci elveţieni. Golul victoriei a fost marcat de Cămătaru, un jucător excelent". SFIRŞIT DE AN SPORTIV ŞCOLAR Ieri, la Borsec s-au desfăşurat manifestările prilejuite de închiderea anului sportiv şcolar. Peste 500 de utecişti, pionieri şi şoimi ai patriei au defilat in sunetele fanfarei pioniereşti, de la şcoală spre baza sportivă a oraşului, unde au avut loc demonstraţii de gimnastică artistică, cu şi fără aparate, şi au evoluat in întreceri pasionante, membrii cercurilor de atletism, gimnastică sportivă, fotbal şi handbal. De asemenea, au avut loc concursuri ale cercurilor tehnico-aplicative şi o întrecere de indeminare cu bicicletele. Cu acest prilej în cadru festiv au fost premiaţi elevii fruntaşi la diferitele discipline sportive in anul şcolar încheiat. O manifestare asemănătoare a avut loc şi la Topliţa, simbată. Sute de elevi au participat şi aici la demonstraţii sportive şi au primit laudele binemeritate pentru activitatea lor din timpul anului sportiv încheiat. RUGBY Pe stadionul Parcul copilului din Capitală, în cadrul campionatului diviziei A la rugby, echipa Steaua a întrecut cu scorul de 18-12 (6-6) formaţia R.C. Griviţa Roşie. In urma acestei victorii echipa Steaua a cucerit titlul de campioană republicană. HANDBAL Echipa feminină de handbal Voinţa Odorheiu Secuiesc, a retrogradat în campionatul judeţean, în ultimul meci, disputat la Arad, handbalistele din Odorheiu Secuiesc au fost învinse cu 14-28 de formația Chimia, contracandidată la retrogradare. BALENELE SINUCIGAŞE Treizeci de balene au eşuat pe două plaje din Insula Kyushu, situată in extremitatea sudică a arhipelagului japonez. Unele au putut fi reîntoarse în mare, insă cea mai mare parte au pierit. Un fenomen similar s-a produs, tot pe aceste plaje, anul trecut, cinci şi un grup de delfini au comis o astfel de „sinucidere colectivă". Incercînd să explice aceste fenomene, un grup de cercetători de la Universitatea din Miyazaki au sugerat că s-ar putea ca animalele să-şi fi pierdut simţul orientării după o inflamaţie a timpanului. VICTIMELE TRAZNETULUI Opt persoane au pierit lovite de trăsnet in apropiere de comuna austriacă Neckenmarkt, iar alte nouă au fost spitalizate, au anunţat autorităţile locale. Persoanele respective se adăpostiseră de ploaie sub un copac. INUNDAŢIE Ploi torenţiale au inundat zone din estul Australiei, care pină luna trecută suferiseră de pe urma uneia din cele mai teribile secete din acest secol. După trei zile de ploi intense, în statele australiene Queensland şi New South Wales numeroasele şosele au devenit impracticabile, citeva localităţi sunt izolate, iar recoltele de pe întinse suprafeţe au fost distruse. VICTIMELE ACCIDENTELOR DE CIRCULAŢIE Numărul victimelor accidentelor de circulaţie din capitala Marii Britanii a crescut de peste două ori în decurs de un an, ridicindu-se, în luna martie 1983, la 3700 se arată într-un raport dat publicităţii de municipalitatea Marii Londre. Raportul menţionează că aproape jumătate dintre victime au fost motociclişti sau biciclişti. De asemenea, în accidente de circulaţie şi-au pierdut viata 250 de pietoni. O NOUA MONEDA ÎN ARGENTINA Incepînd de la 1 iunie, în Argentina va circula o nouă monedă — „peso nuevo" — care va echivala cu 10.000 pesos, s-a anunţat oficial la Buenos Aires. Această a doua reformă monetară din ultimii 13 ani şi Argentina încearcă să redreseze situaţia schimburilor financiare şi valutare argentiniene grav afectate de consecinţele crizei economice generale a lumii capitaliste. PODUL LUI MARCO POLO Intr-una din suburbiile oraşului Beijing se află podul de piatră Lugau, renumit pentru valoarea arhitectonică şi vechimea sa. Denumit şi „Podul lui Marco Polo", după vestitul călător Venetian, care l-a descris pentru prima dată în cartea publicată , la întoarcerea din China, va fi supus restaurării şi consolidării. Construit în anul 1192, el are lungimea de 265 metri şi lăţimea de 8 metri, alegînd cele două maluri ale rîului Yongding. Afară de rezistenţa lui cu totul deosebită, podul atrage atenţia prin cei peste 500 lei sculptaţi, plasaţi pe cele două laturi ale sale, fiecare leu fiind surprins intr-o atitudine care diferă de a celorlalţi. De ici , de colo... Colegiul de redacţie Ioan Oancea (redactor-şef), Ştefan Danciu, Mihail Ifimon, Ştefan Klein, Szilveszter Ladislau, Nicolae Şandru, Teodor Voncu (red.-şef adj.) Redacţia şi administraţia : Miercurea-Ciuc, str. 223 (red. şef adjunct), 13633 (administraţia). Tiparul nr. 43. Telefon : 11066. 7 Noiembrie nr. 43 Telefoane : 11861 (red. sef), 11606 , executat la Tipografia Miercurea-Ciuc, str. 7 Noiembrie Despre performanţe şi realizatorii acestora (lirmore din pag. I) premieră pe ţară. Cum s-a ajuns la asemenea performanţe ? „Prin multă muncă - zice inginerul Fodor. Factorii determinanţi au fost insă : necesitatea reducerii cheltuielilor valutare pentru utilaje din import, pe de altă parte, grupurile noastre de şantiere solicitau utilaje pentru lucrările ce le efectuau in străinătate. Pină acum au fost executate două linii mari, una funcţionează cu rezultate bune in Libia şi cea de a doua va fi pusă in funcţiune de o echipă de la întreprinderea noastră la sfirşitul acestui an. Iar dacă pină în 1978 am produs doar granulatoare mici - ne spunea şeful secţiei — apoi necesităţile industriei ne-au determinat ca in şase luni să ajungem la această performanţă". Cine sunt performerii ? Toţi lucrătorii acestei secţii, oameni care stapinesc bine meseriile de lăcătuş, strungar, sudor sau altele, pentru că tocmai această cunoaştere a tainelor meseriei lor le asigură performanţa şi inovaţia ; maiştri ca Szebeni Albert, care cu echipa sa de 16 persoane execută testarea utilajelor acasă la beneficiari — fie in ţară fie in străinătate —, deci departe de căminul lor, şeful de echipă Keresztes Moise, care a realizat îmbunătăţirea puterii de lovire a ciocanului de spart negabariţi, sau György Lajos, Ioan Ciobotaru, Dávid Ferenc, lăcătuşi-montatori şi mulţi, mulţi alţii. A IA I IA IA IA IA IA I IA IA IA I A • mmm mmmm • mmmm • mmm # s mmmm 4 CINEMA Luni, 13 iunie Miercurea-Ciuc. Cine * matograful „Transilvania": I Marea evadare. Odorheiu Secuiesc. Ci- tneri,olograful „Olimpia": I Marile vacanţe. Gheorgheni. Cinema-tograful „Mioriţa" : Le- ' genda lui Chun-Hyang. I Topliţa. Cinematograful J „Coliman" : Centrala este pe emisie. ■ Bălan. Cinematograful J „Minerul" : Ace! bleste- | mat tren blindat. Cristuru Secuiesc. Cine - matograful „Arta" : De la , 9 la 5. Băile Tuşnad. Cinema- * tograful „Oltul" : Presim- tirea dragostei. BORSEC. Cinematograful „Izvorul“ : Pe căi ne- ilegale. •11 IA TELEVIZIUNE Luni, 13 iunie 15,00 Telex. 15,05 Emisiune în limba maghiară. 17,50 R.P. Mongolă . Progres şi dezvoltare. 20,00 Telejurnal. 20,20 Actualitatea economică. 20,35 Tezaur folcloric. 21,05 Aventura cunoaşterii. 21,30 Curier cetăţenesc. 21,40 Roman foileton. Marile speranţe. 22,10 Ritmuri muzicale. 22,25 Telejurnal. Marţi, 14 iunie 11,00 Telex. 11,05 Almanahul familiei. 11,35 Album coral. 11,50 Roman foileton. Marile speranţe. 12,20 Actualitatea economică. 12,35 Desene animate. INFORMAŢIA HARGHITEI Filatura - Ţesătoria „BANATEX“ Sînnicolaul Mare, judeţul Timiş Strada Drumul Cenadului nr. 24, telefon 69 Recrutează elevi pentru calificare prin şcolile profesionale de la Grupul şcolar M.I.U. Timişoara, Arad, Lugoj, absolvente de şcoli generale care nu au depăşit vîrsta de 19 ani împliniţi pînă la 13 septembrie 1983. DURATA STUDIILOR este de 1/2 ani, perioadă in care se asigură : - cazare gratuită în internatul şcolii, - masa gratuită la cantina şcolii, - echipament şcolar şi de protecţie, - rechizite şcolare, - indemnizaţie de practică. LA ABSOLVIRE SE ASIGURA loc de muncă în cadrul întreprinderii Filatura - Ţesătoria „Banatex" Sînnicolaul Mare. Cei care doresc să se înscrie se vor prezenta pină la 15 iulie 1983 sau 1 august 1983 la secretariatul școlilor sau la Biroul personal—invățămint al întreprinderii noastre. Întreprinderea Minieră Paroşeni — cu sediul în oraşul Vulcan, judeţul Hunedoara — încadrează • MUNCITORI NECALIFICAŢI, cu posibilităţi de calificare la locul de muncă, • LĂCĂTUŞI, • ELECTRICIENI - bărbaţi intre 18-40 de ani pentru activitate în subteran. Încadrarea se face în conformitate cu prevederile Legii nr. 12/1971 și a Legii nr. 57/1974. SE ASIGURĂ : pentru familişti apartamente în cel mult 6 luni, iar pentru nefamilişti locuri in cămine PERSONALUL ÎNCADRAT BENEFICIAZĂ DE: - Decontarea cheltuielilor de transport ; - indemnizația de instalare egală cu o retribuţie lunară pentru familişti ; - Plata de către întreprindere a chirii pentru locuinţă şi a cheltuielilor pentru încălzire ; - Echipament de lucru gratuit; - O masă gratuită la intrarea în schimb. ■nformaţii suplimentare se pot obţine la telefon 70020, 70420 interior 195 (prefix 957).