Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1988 (Anul 21, nr. 5777-5854)

1988-07-01 / nr. 5777

Anul XXI., tr. 5777 — pag. a 2-a Se apropie campania de seceriş. Apărarea recoltei împotriva incendiilor — o îndatorire de mare importanţă, o sarcină profund patriotică ! Nu peste multe zile, şi în judeţul Harghita va fi declanşată acţiunea de recoltare a cerealelor. O activitate de mare importanţă şi căreia unităţile agricole, mecanizatorii, cooperatorii şi specialiştii au obligaţia să-i acorde întreaga atenţie, să o organizeze în condiţii ireproşabile, pentru ca nici un bob din recolta acestui an să nu se piardă, pentru ca întreaga recoltă să fie pusă la adăpost. Trebuie întreprins totul pentru a răspunde cu responsabilitate mobilizatoarelor îndemnuri şi chemări ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a obţine în acest an recolte record, pentru a transpune în practică obiectivele noii revoluţii agrare. Un raid întreprins zilele trecute, cu specialişti din cadrul Grupului de pompieri Harghita, prin cîteva Unităţi agricole şi secţii de mecanizare a agriculturii din judeţul nostru, pentru a vedea la faţa locului modul cum se pregăteşte campania de recoltare a cerealelor, ce s-a întreprins pentru apărarea recoltei împotriva incendiilor, pentru ca nimic să nu se risipească ne-a condus la concluzia, îmbucurătoare de altfel, că s-au luat din vreme măsurile ce se impun în această direcție, măsuri în consens cu prevederile Ordinului nr. 15 din anul 1987 emis de Ministerul Agriculturii. Astfel, la Cooperativa agricolă de producţie Brădeşti, de la preşedintele unităţii, tovarăşul Szasz Moise, ca şi de la inginerul şef al cooperativei, tovarăşul Piros Ferenc aflăm că s-au luat toate măsurile de siguranţă pentru buna funcţionare a maşinilor şi Utilajelor agricole în cîmp, la recoltarea cerealelor, că s-au asigurat în condiţii deosebite de siguranţă spaţiile de depozitare a recoltei, că au fost instruiţi toţi oamenii. Şi la Cooperativa agricolă de producţie Odorheiu Secuiesc totul este pregătit pentru începerea strângerii cerealelor. Magaziile pentru depozitarea recoltei pregătite și asigurate cu tot ce este necesar împotriva incendiilor, de asemenea platformele de uscare a boabelor, care au și fost îngrădite. întregul personal ce va fi angrenat în campanie este instruit corespunzător normelor în vigoare La staţiunea de mecanizare a agriculturii din aceeaşi localitate, care deserveşte 8 unităţi agricole cooperatiste, de la inginerul şef, tovarăşul Szabó Sándor, aflăm că toate cele 56 de combine pentru recoltat cereale sunt recepţionate şi apte pentru a intra în lanuri, dotate cu instalaţiile necesare de protecţie, că s-au asigurat stingătoare portative la toate punctele de lucru şi că toate combinele au fost încercate cu seminţe. De asemenea, şi aici, personalul ce va fi angrenat la recoltarea şi transportul cerealelor a fost instruit. La Cooperativa agricolă de producţie Forţeni constatăm, de asemenea, numai lucruri bune. Toate măsurile luate converg spre buna desfăşurare a campaniei de recoltare. Toate cele 7 combine au fost pregătite, de asemenea selectoarele de cereale, spaţiile de depozitare a recoltei pregătite şi ele, precum şi cele de uscare. La Staţiunea de mecanizare a agriculturii Mugeni, inginerul şef al unităţii, tovarăşul László Zsigmond, ne relatează că toţi cei 154 de mecanizatori ce vor lucra în campania de recoltareau fost instruiţi, că au fost luate măsuri de dotare a combinelor şi celorlalte maşini agricole cu stingătoare în stare de funcţionare, că s-au luat măsuri de asigurare — de altfel ca peste tot —, a locurilor de alimentare cu carburanţi în apropierea lanurilor în condiţii de siguranţă ş.a. în toate unităţile vizitate am aflat şi am putut vedea că se acţionează cu responsabilitate, cu maturitate, pentru buna organizare a recoltării cerealelor, că s-au luat măsuri pentru respectarea normelor specifice de prevenire a P.S.I., că se urmăreşte cu perseverenţă ca întreaga recoltă să fie strînsă grabnic și fără pierderi. Anton BORȘ LA ORDINEA Z0.FITE 1 ^Urmare din 009. I) ce se poate constitui în hrană bună pentru animale. .Adică, s-a organizat în mod corespunzător această importantă lucrare pentru a se asigura o balanţă furajeră îndestulătoare, necesară pentru următoarea perioadă defabulaţie. De la tovarăşul Lörincz Endre, inginerul şef al cooperativei aflăm că în zi s-au recoltat şi depozitat peste 1250 tone furaje suculente, pînă în prezent trei depozite fiind complet, pline şi asigurate corespunzător împotriva deprecierilor, ori a pierderilor furajelor. Este rezultatul muncii bine organizate, a aportului --------------- ^ deosebit pe care l-au ai dus la recoltare meca- J nizatorii Izsák Ferenc, Gergely Piroska, Táncos Dénes, Bálint Dénes şi , alţii care au realizat un siloz de foarte bună calitate, din lucerna, tri-ţ foi şi secară furajeră în amestec cu paie uscate ^ și calciu furajer. , Acum, întreaga aten- ție este îndreptată- Ta ^ această cooperativă la \ cositul finețelor natura- \ le. Literarea este anga- | iată în acord global, co- ^ saşii, în număr de peste 40 — 30 zilnic, sunt asi- guraţi cu personal de ' deservire, cu atelaje, cU \ tot ce le este necesar , pentru grabnica încheie re a cositului ierbii, a transportului și depozi- ? tatului finului. I Se realizează silozuri din suculente, pentru hrana animalelor.. (Urmare din pag. I) examinat propunerile privind majorarea retribuţiei şi planul de şcolarizare, stadiul lucrărilor de recoltare a culturilor de vară şi un Raport al Ministerului de Interne şi Procuraturii Generale a R.S.R. cu privire la încheierea ilegală a unui contract cu firma Kimika-Lichtenstein privind depozitarea în Portul liber Sulina a unor mari cantităţi de reziduuri chimice şi petrochimice industriale. Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 28 iunie a avut pe ordinea de zi unele probleme organizatorice, propunerile privind majorarea retribuţiei personalului muncitor, a pensiilor de asigurări sociale de stat, pensiilor pentru pierderea capacităţii de muncă şi a pensiilor invalizilor de război precum şi linele probleme internaţionale. Plenara a reafirmat angajamentul ferm al comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii de a acţiona cu hotărâre pentru îndeplinirea prevederilor de plan pe 1988, a dat expresie adeziunii depline a tuturor cetăţenilor patriei la politica externă, principială şi constructivă a partidului şi statului nostru. Plenarele Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste şi a Comitetului Central al nizaţiei Democraţiei şi Unităţii Socialiste, care au avut loc în aceeaşi zi, au dezbătut sarcinile ce revin acestor organisme în înfăptuirea, obiectivelor dezvoltării economico-sociale a ţării, a indicaţiilor şi orientărilor secretarului general al partidului cuprinse în Expunerea la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P C.R. din 29 aprilie 1988. Totodată, cei care au luat cuvîntul au respins cu fermitate maghiară sau germană pot fi rezolvate numai şi numai de organele competente ale Republicii Socialiste România, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, miercuri, 29 iunie, au fost reluate în plen lucrările sesiunii a VlI-a a celei de-a IX-a legislaturi a Marii Adunări Naţionale, care a validat alegerea unor deputaţi şi revocarea unui deputat şi a adoptat, prin vot, Legea cu privire la majorarea retribuţiilor personalului muncitor, Legea privind majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat pentru munca depusă şi limită die vîrstă, a pensiilor pentru pierderea capacităţii de muncă și a pensiilor invalizilor de război, Legea privind statutul juridic al unităţilor socialiste Pe baza principiilor autoconducerii muncitoresti și autogestiunii economico-financiare, precum și legile pentru aprobarea decretelor cuprinzînd norme cu putere de lege emise de Consiliul de Stat. In a doua decadă a lunii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a efectuat o vizită de lucru în unităţi industriale şi agricole din judeţele Ol, Teleorman şi Giurgiu. La începutul lunii, secretarul general al partidului a primit pe secretarii cu probleme agrare ai Comitetelor Centrale ale partidelor comuniste şi muncitoreşti din unele ţări socialiste, care au participat la lucrările Consfătuirii de la Bucureşti, în penultima zi a lunii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a întîlnit, la Bucureşti, cu tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al O.E.P La începutul lunii, ministrul român al afacerilor externe a pre-, zentat, în cadrul celei de-a IlI-a sesiuni speciale a Adunării Generale a O.N.U- „Considerentele şi propunerile României, ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu, cu privire la problemele dezarmării şi direcţiile de acţiune a ţărilor pentru soluţionarea lor“, în 11, respectiv 18 iunie, în Capitală au avut loc simpozioane ştiinţifice cu prilejul celor două mari aniversări din iunie 1988 , 4 decenii de la naţionalizarea principalelor mijloace de producţie din România şi 140 de ani de la Revoluţia română din 1848. Pe plan judeţean, în a doua decadă a lunii, a avut loc, la Miercurea-Ciuc, cea de-a XIII-a sesiune ordinară a Consiliului popular judeţean Harghita, care a dezbătut probleme ale realizării planului economic în profil teritorial pe primele 5 luni ale anului, precum şi un program de măsuri privind dezvoltarea zootehniei. Cronica lunii iunie orice încercase de amestec în treburile interne ale României, acţiunile denigratoare la adresa realizărilor obţinute de poporulnostru în anii socialismului. In 27 iunie au avut loc în Capitală plenarele Consiliului oamenilor muncii români de naţionalitate maghiară şi Consiliului oamenilor muncii români de naţionalitate germană, care au analizat modul în care aceste organisme acţionează pentru înfăptuirea neabătută a programelor de dezvoltare economico-socială a ţării, a tezelor, orientărilor şi indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu conţinute în îecentele documente programatice. Vorbitorii au arătat că trebuie să se înţeleagă bine că toate problemele privind cetăţenii ro- Orga-români de naţionalitate FORUMUL JUDEŢEAN AL ORGANIZAŢIEI PIONIERILOR Azi, în programul Forumului este prevăzută o excursie pe ruta Miercurea-Ciuc — Izvoru Mureş — Gheorgheni — Zetea. Cu acest prilej, va avea loc la Monumentul Ostaşului român eliberator din municipiul reşedinţă de judeţ o evocare realizată de pionierii şcolilor ,numărul 1, 11 şi 12 din localitate. De asemenea, pe traseu vor fi vizitate obiective de interes economic, social şi cultural. O informare politică, un program de învăţare a unor cîntece patriotice şi Un spectacol cultural-artistic consemnăm din programul taberei „Tot înainte“. INFORMAȚIA HARGHITEI. v * 111'" ' ’ ■*""1 1 SIMPOZIONINSTRUCTAJ Azi şi mîine, la Mier- I curea-Ciuc, în organizarea Uniunii societăţilor I de ştiinţe medicale din R.S. România, în colaborare cu Filiala U S. I S.M. Harghita şi Direc- Iţia sanitară a judeţului Harghita, se vor desfăşura lucrările celui de- al 19-lea Simpozion-in- I structaj de Morfologie » normală și patologică I cu temele : 1- Meningoencefalitele ; 2. LeziuniI * vasculare cronice. Deschiderea simpozionului* instructaj se va face, I azi, la ora 8:45, după care vor susţine comu-I nîcări şi vor prezenta rapoarte, specialişti din I Bucureşti, Tîrgu Mureş, I Iaşi, Clij-Napoca, Ti-* mişoara, Craiova, Mediaş, Odorheiu Secuiesc, * Miercurea-Ciuc, Arad. EXPUNERE * Azi, şi sectorul de I exploatare forestieră I din Tulgheş, de la ora 14, va fi prezentată exil punerea „Folosirea raţională a masei lemnoa- I se, creaţia tehnico-ştiinţifică în sprijinul pro- I ducţiei“. SPECTACOL I Azi, de la ora 20, Ca- J sa municipală de cultu- I ră din M ier curea-Cine I găzduieşte spectacolul cu piesa „Amadeus“ de I Peter Shaffer, susţinut de un colectiv al Insti- t tutului de teatru din J Tîrgu Mureş. INSTANTANEE ŞARADĂ * La intrarea în, Gheor- I gheni dinspre Lacu Ro- J su, edilii oraşului au amplasat un frumos pa- I nou menit a anunţa au- J tomobiliştii că urmează | oraşul Gheorgheni. Nu- i mai că, pe acest panou se poate citi următoarea * inscripţie: ,,G RG E“ ! Cei care străbat pentru * întîia oară acest traseu J caută zadarnic pe hartă aşezarea. Oare nu-i aju * tă edilii oraşului să re- I zolve şarada ? Comple- , tind literele lipsă ! (Ra- I du Pop) ASTAZI. PE MICUL ECRAN 20,00 Telejurnal. 20,25 | Un amplu şi însufleţi- , tor program pentru per- I fecţionarea întregii ac- * tivităţi. 20,45 Mîndria de a fi cetăţean al Ro- I mâniei socialiste (c). * 21,00 Cadran mondial — I România socialistă 1— •. contribuţii inestimabile I Ia edificarea unei lumi J a păcii şi colaborării. * 21,15 Serial ştiinţific — I Univers, materie, viaţă * (c). 21,35 Laureaţi ai Festivalului naţional •* „Cîntarea României“ în studioul muzicii uşoare * (c). 21,50 Telejurnal-