Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 2003 (Anul 15, nr. 3285-3346)

2003-10-14 / nr. 3294

Un pericol pentru reuşita referendumului s-ar putea să fie rincipalul subiect adus în atenţia prefecţilor şi preşedinţilor consiliilor judeţene de către premierul Adrian Năstase în cadrul videoconferinţei de săptămâna trecută a fost, cum era şi firesc, referendumul pentru modificarea Constituţiei. Guvernul a hotărât, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, să extindă perioada de vot la două zile, 18 şi 19 octombrie, astfel: sâmbătă, 18 octombrie, între orele 8,00-22,00 şi duminică, 19 octombrie, între orele 8,00-20,00. S-a optat şi pentru exprimarea votului prin mijloace electronice în anumite situaţii speciale. Prevederile acestea se aplică doar în ceea ce priveşte personalul militar aflat în misiuni oficiale în afara graniţelor şi care nu se poate deplasa la sediul misiunilor diplomatice. Referendumul din 18 şi 19 octombrie nu înseamnă doar modificarea legii fundamentale, ci şi un test democratic pentru cetăţenii României, iar celor care consideră că modificarea Constituţiei s-ar putea face doar în 2007, în acest moment nefiind o prioritate, trebuie să li se dea o replică fermă a spus primul ministru Adrian Năstase. „Votul de la referendum va arăta dacă suntem hotărâţi să facem ceva în mod efectiv pentru integrare, nu doar să aşteptăm fiecare acasă la el să vină integrarea peste el cu beneficii şi cu avantaje economice”, a mai spus domnia sa. „Principalul pericol pentru reuşita referendumului este, sau s-ar putea să fie, absenteismul, a apreciat premierul...Acum este vorba de o nouă Constituţie care consemnează încheierea procesului de tranziţie în România, o Constituţie care vizează statutul de ţară candidată a României la Uniunea Europeană şi va fi probabil consemnată în istorie ca fiind Constituţia integrării europene a României... Va trebui să spunem clar oamenilor şi ce se întâmplă dacă s-ar invalida referendumul datorită absenteismului. Referendumul nu are (Continuare în pag. a 3-a) ANA OGRĂZEANU Cum se vor încălzi topliţenii în perioada rece 2003/2004?! Timpul friguros şi-a făcut simţită prezenţa şi pe meleagurile topliţene. Gospodarii care locuiesc la case, şi nu sunt puţini, au început să-şi procure lemnele necesare încă de la începutul verii. Le-au tăiat şi le-au depozitat în condiţii cât mai bune. Aşa că, cei harnici şi grijulii nu vor avea probleme. Mai greu este pentru cei care locuiesc în apartamentele blocurilor. în municipiul Topliţa există 2.933 de apartamente, din care din anumite motive 1.842 sunt debranşate de la sistemul de încălzire. Cei debranşaţi, bineînţeles că nu pot rămâne în frig. Unii şi-au construit sobe, alţii şi-au făcut centrale termice proprii cu încălzire pe lemne sau gaz metan de la butelii, iar alţii au calorifere bazate pe energie electrică. Poate că unii au inventat şi alte moduri de încălzire...?! Cei care folosesc pentru încălzirea la bloc lemne s-au preocupat din vară pentru rezolvarea lor. Susţinem aceasta pentru că toată vara, la scările blocurilor se descărnau din căruţe sau maşini lemne debitate. Alţii le tăiau cu drujbele în plin centrul municipiului, de sunau mai ceva ca motoarele de la marile raliuri. Dar, ce să facă bieţii oameni?! Frigul, în mod sigur nu-i ocoleşte...! Problema mare pe care o au cei din blocuri este depozitarea lemnelor. Unii şi-au improvizat aşa-zise magazii în anumite spaţii dintre ele, mai mult sau mai puţin legal, de unde şi le duc în apartamente, cu sacul. Alţii şi le-au depozitat în casele scărilor, la uşa apartamentelor, pe balcoane, în debarale, fiecare unde a găsit un mic loc. Nu mai vorbim de privelişte... în nici un caz nu este aspect de municipiu! Dar, acest fapt este impus de situaţia creată, de nevoie, nu de voie. De ce s-au debranşat oamenii de la sistemul de încălzire al municipiului? Este o întrebare la care sunt numeroase răspunsuri, în primul rând nemulţumirea faţă de serviciile prestate şi plătite cu mulţi bani. N-ai căldură dar dai bani...?! Costul lunar al încălzirii, că de apă caldă în Toplița nu s-a mai auzit de ani buni, a fost (Continuare în pag. a 2-a) VASILE GOTEA Biblioteca Județeană~l - HARGHITA -ASS. 20 K. Anul XV., Nr. 3294 MARȚI, 14 OCTOMBRIE 2003 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă PRINCIPALELE modificări şi completări ale Constituţiei (2) ■ Proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular , în conţinutul dreptului la învăţătură, s-a adus o nouă completare: „Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi... ” (Continuare în pag. a 3-a) înfiinţarea consiliului local secuiesc în municipiul Odorheiu- Secuiesc a fost amânată duminică seara din cauza numărului foarte mic de participanţi, organizatorii motivând că oamenilor le-a fost teamă să vină la întrunire. La adunarea populară desfăşurată în Casa de cultură municipală au fost prezente doar 55 de persoane, iar organizatorii au decis ca programul iniţial prezentat în afişele stradale să fie amânat pentru miercuri, 15 octombrie. Potrivit primarului mini- Prea puţini pentru „Székelyföld" , înfiinţarea consiliului local secuiesc a fost amânată la Odorheiu-Secuiesc din cauza numărului mic de participanţi ciplului Odorheiu-Secuiesc. Szász Jenő, numărul mic de participanţi trebuie pus pe seama evenimentelor de la Târgu-Mureş, unde viceprimarul oraşului, Fodor Imre. (Continuare în pag. a 3-a) EMIL GROZA Din activitatea IMM-urilor Program naţional multianual In scopul dezvoltării aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoaşterea şi gestionarea optimă a resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea pieţelor şi integrarea României în Uniunea Europeană, Consiliul Naţional al întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România a lansat un Program Naţional multianual pe perioada 2003 - 2005 pentru accesul IMM-urilor (întreprinderilor mici şi mijlocii) la servicii de instruire şi consultanţă, pentru creşterea numărului de întreprinzători de succes şi îmbunătăţirea performanţelor economice şi tehnice ale IMM-urilor, promovarea (Continuare în pag. a 2-a) ANTON BORŞ