Informatia Bucureştiului, noiembrie 1959 (Anul 7, nr. 1941-1965)

1959-11-02 / nr. 1941

r In cursul lunii noiembrie A.I. Mikoian va pleca în Mexic EL VA PARTICIPA LA DESCHIDEREA UNEI EXPOZIŢII SOVIETICE MOSCOVA (Agerpres) — TASS transmite: A. I. Mikoian, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al URS.S., va pleca in a doua jumătate a lunii noiembrie in Mexic, pentru a asista la deschiderea Expoziţiei sovietice consacrate realizărilor U.R.S.S. in domeniul ştiinţei, tehnicii şi culturii. Potrivit acordului încheiat cu guvernul Mexicului, această expoziţie va funcţiona la Mexico City in perioada 1 noiembrie — 15 decembrie. Declaraţia statelor africane, membre ale O* N* U., în problema algeriană NEW YORK (Agerpres). — La 1 noiembrie cele nouă state africane membre ale O.N.U. au dat publicităţii o declaraţie in care se spune că există noi speranţe pentru o reglementare justă, paşnică şi democratică a problemei algeriene. Aceste speranţe se bazează, spune declaraţia, pe faptul că atit guvernul francez, cit şi guvernul Algeriei libere consideră principiul autodeterminării ca o bază de reglementare. Declaraţia cheamă toate popoarele iubitoare de pace şi guvernele iubitore de pace să folosească, influenţa lor pentru a se pune capăt vărsării de singe din Algeria. Ţările semnatare ale declaraţiei sunt : Etiopia, Ghana, Guineea, Liberia, Libia, Marocul, Sudanul,Tunisia şi Republica Arabă Unită. Răsunetul puternic al raportului prezentat de N. I. Hrușciov la sesiunea Sovietului Suprem al U.R.S.S. Oamenii sovietici aprobă în unanimitate politica externă de pace a U. R. S. S. MOSCOVA I (Agerpres). — TASS transmite i Ziarele din Moscova au publicat la 1 noiembrie primele luări de atitudine ale oamenilor muncii din Uniunea Sovietică faţă de raportul prezentat de Nikita Sergheevici Hruşciov la cea de-a treia sesiune a Sovietului Suprem al U.R.S.S. cu privire la situaţia internaţională şi politica externă a Uniunii Sovietice-ducţiei şi a experimentării armelor nucleare şi cu hidrogen, scrie scriitorul uzbec KAMIL IAŞEN. Fie ca mijloacele alocate astăzi pentru înarmare să fie folosite pentru îmbunătăţirea continuă a vieţii oamenilor. MAMED AŞIRMURADOV, maşinist la depoul din Aşhabad, declară: Noi, oamenii sovietici, iubim pacea, dorim să trăim în pace. O vom întări şi pe viitor prin munca noastră, vom lupta pentru înfăptuirea planurilor măreţe ale septenalului. In timpurile noastre, cînd ştiinţa a făcut un salt atît de mare, scrie în „Trud“ SERGHEI AMBARŢUMIAN, membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a R.S.S. Armene, este o crimă ca descoperirile ei să fie folosite in scopurile urmărite de cei care urăsc oamenii. Suntem mîndri de succesele ştiinţei sovietice şi chemăm pe colegii noştri din străinătate să creeze numai pentru binele oamenilor. S. RUSUEV, maistru la secţia de reparaţii mecanice a uzinei de automobile „Lihaciov“ din Moscova, scrie în ziarul „Moskovskaia Pravda** că muncitorii uzinei de automobile au ascultat cu atenţie la radio raportul prezentat de Nikita Sergheevici Hruşciov la sesiunea Sovietului Suprem. Muncitorilor, scrie el, le-au plăcut deosebit de mult cuvintele despre politica de pace a U.R.S.S. îndreptată spre întărirea păcii între popoare, despre politica destinderii încordării internaţionale. Ziarele scriu că la întreprinderile industriale, colhozurile, instituţiile de invăţâmînt sunt larg discutate rezultatele celei de-a 3-a sesiuni a Soviet,i raportul său, scrie în „Pravda“, G. GREMAKOV, laminorist la uzina metalurgică din Makeevka, Hruşciov a exprimat speranţele şi voinţa tuturor oamenilorsovietici. Sintem mindri că datorită eforturilor Uniunii Sovietice, relaţiile dintre statele socialiste şi cele capitaliste s-au îmbunătăţit considerabil. Aprobăm cu căldură propunerea guvernului sovietic cu privire la dezarmarea generală, la interzicerea protului Suprem al U.R.S.S. şi raportul prezentat de N. S. Hruşciov la sesiune. Oamenii sovietici aprobă în unanimitate politica externă de pace a Uniunii Sovietice, hotârîrile organului suprem al puterii de stat cu privire la planul anual şi la bugetul pe anul 1960, hotărîri care atestă avîntul necontenit al economiei naţionale a U.R.S.S. şi creşterea continuă bunăstării poporului sovietic. Dovadă strălucită a luptei Uniunii Sovietice pentru slăbirea încordării internaţionale PEKIN 1 (Agerpres). — Opinia publică chineză apreciază raportul ,,Cu privire la situaţia internaţională şi politica externă a Uniunii Sovietice“, prezentat de N. S. Hruşciov la cea de-a treia sesiune a Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi apelul adresat de Sovietul Suprem al U.R.S.S. parlamentelor tuturor ţârilor lumii ca o nouă dovadă strălucită a luptei consecvente a Uniunii Sovietice pentru slăbirea încordării internaţionale şi întărirea păcii în întreaga lume. Ziarele chineze din 6 noiembrie au publicat ştirea cu privire la încheierea lucrărilor celei de-a treia sesiuni a Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi ştirea cu privire la cuvîntarea rostită de N. S. Hruşciov în cadrul sesiunii. In seara zilei de 1 noiembrie, postul de radio popular central a transmis textul integral al raportului lui N. S. Hruşciov „Cu privire la situaţia internaţională şi politica externă a Uniunii Sovietice“. Raportul lui N. S. Hruşciov a fost transmis de toate posturile de radio chineze. Reacţie favorabilă in cercurile oficiale de la Washington, Londra, Paris si Bonn  NEW YORK (Agerpres). Presa new-yorkeză, radioul şi televiziunea acordă o mare atenţie raportului prezentat de preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. S. Hruşciov, la şedinţa de închidere a celei de-a treia sesiuni a Sovietului Suprem al U.R.S.S. Posturile de radio şi de televiziune au informat, la 31 octombrie, despre raportul şefului guvernului sovietic în emisiunile lor de dimineaţă, de după-amiază şi de seară. „New York Times" a publicat in prima pagină, sub titlul „Hruşciov propune, ca cele doua părţi să facă concesii", informaţia corespondentului său din Moscova în care sunt scoase în evidenţă acele pasaje din raport unde se vorbeşte de politica externă a Uniunii Sovietice şi se face analiza situaţiei internaţionale în etapa actuală. „New York Times" a publicat, de asemenea, informaţii ale corespondenţilor săi din Washington, Londra, Paris şi Bonn, care descriu reacţia pe care a stîrnit-o raportul în cercurile oficiale ale Statelor Unite, Angliei, Franţei şi Germaniei occidentale. Corespondentul din Washington scrie că, deşi Departamentul de stat n-a comentat oficial raportul lui N. S. Hruşciov, în cercurile oficiale se subliniază că întregul raport are un ton calm. Corespondentul din Londra al ziarului anunţă că, în cercurile diplomatice engleze, raportul prezentat de N. S Hruşciov la sesiunea Sovietului Suprem al U.R.S.S. este privit ca o invitaţie „la o conferinţă cit mai grabnică la nivel înalt care va fi probabil încununată de succes“. In această ordine de idei, corespondentul subliniază că chemarea lui N. S. Hruşciov de a se convoca cît mai grabnic conferinţa şefilor de guverne a produs o deosebită satisfacţie în cercurile oficiale din Anglia. Raportul prezentat de preşedintele Consiliului de Miniştri, Hruşciov, în Sovietul Suprem al U.R.S.S., scrie corespondentul din Paris al ziarului, este privit în presă şi în cercurile oficiale ca obiectiv şi rezervat. „New York Times" a consacrat o jumătate de pagină de ziar extraselor din raportul lui N. S. Hruşciov. Ziare ca „New York Herald Tribune", „New York Mirror“ ?! „Daily News“ au publicat informaţiile agenţiilor telegrafice americane în legătură cu raportul lui N. S. Hrușciov, înserîndu-le în prima pagină sub titluri mari. In titlurile ziarelor se subliniază tonul optimist al raportului. ★ LONDRA, 1 (Agerpres). — Presa engleză apreciază într-un mod foarte pozitiv raportul prezentat de N. S. Hrușciov la sesiunea Sovietului Suprem al U.R.S.S. Ziarele de duminică au publicat relatările despre acest raport la loc de frunte şi sub titluri mari. Observatorul diplomatic al ziarului „Sunday Times“ consideră acest raport „remarcabil din punct de vedere al spiritului său prietenesc şi al înţelepciunii sale de stat“. Corespondentul din Moscova al ziarului „Sunday Express“ subliniază că „această cuvîntare a fost una din cele mai prieteneşti cuvîntări faţă de Occident, rostite de N. S Hrusciov“. Observatorul diplomatic al ziarului „Observer“ arată că optimismul în legătură cu dezgheţul în războiul rece şi cu succesul realizat în domeniul contactelor şi conferinţelor internaţionale „corespunde în mare măsură opiniei guvernului englez“, ★ BONN 1 (Agerpres). — Presa vestgermană de duminică publică la loc de frunte şi sub titluri mari expunerea raportului cu privire la situaţia internaţionala şi politica externă a Uniunii Sovietice, prezentat de N S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., în ultima zi a lucrărilor sesiunii Sovietului Suprem. Ziarul „Welt am Sonntag“ arată că raportul lui N. S. Hlruşciov va contribui la întărirea continuă a înţelegerii. Ziarul scoate în evidenţă partea din raportul lui N. S. Hruşciov în care se arată că este de dorit convocarea cit mai grabnică a conferinţei la cel mai înalt nivel şi că este necesar ca la această conferinţă să se discute problema încheierii unui tratat de pace cu Germania. In cercurile guvernamentale de la Bonn raportul lui N. S. Hruşciov a găsit, în general, un ecou favorabil. Şi in cercurile opoziţiei el a fost primit cu satisfacţie. După cum anuvţă agenţia D.P.A., Weltner, vicepreşedinte al P.S.D.G., apreciaza raportul şefului guvernului sovietic ca o chemare la destinderea continuă a încordaţii. De aceea, a declarat Wehner, este necesar să se convoace cit mai grabnic conferinţa la nivel înalt pentru ca întîmplări neprevăzute sau o nouă uniune a adepţilor „războiului rece“ să nu creeze o primejdie pentru destinderea încordării. AL-MASA, Cairo: Uniunea Sovietică duce o politică bazată pe întărirea păcii CAIRO (Agerpres). —TASS transmite : Ziarele care au apărut la Cairo în seara Zilei de 31 octombrie au publicat, în prima pagină, sub titluri mari, expunerea raportului prezentat de N. S. Hrușciov la cea de-a 3-a sesiune a Sovietului Suprem al U.R.S.S. Ziarul „Bourse Egyptienne“ scrie în titlu : „Politica externă a Uniunii Sovietice este coexistenţa paşnică“. Ziarul scoate în evidenţă cuvintele lui N. S. Hruşciov: „Noi dorim coexistenţă paşnicii pe o bază rezonabilă“. Ziarul „Al-Masa" publică ştirea despre raportul lui N. S. Hruşciov sub titlul: „Năzuinţa spre întărirea păcii creşte“ şi subliniază: „Vorbind despre dezarmare, şeful guvernului sovietic a declarat că în timp ce cere dezarmarea totală, Uniunea Sovietică este gata să ducă o politică elastică şi să studieze şi alte propuneri şi păreri în această problemă. Uniunea Sovietică consideră necesar să ducă o politică bazată pe întărirea păcii generale şi înlănţuirea principiilor coexistenţei paşnice“. WINSTON CHURCHILL. Problemele internaţionale nu sunt de nerezolvat LONDRA (Agerpres). „Viitorul pare senin şi limpede“, a declarat la 31 octombrie, luînd cuvîntul la Woodford (în apropiere de Londra), fostul prim ministru al Marii Britanii, Winston Churchill. „Problemele de care se loveşte Occidentul în relaţiile sale cu Rusia Sovietică şi cu aliaţii ei nu sunt de nerezolvat. S-a înregistrat de pe acum un oarecare progres ca urmare a întrevederilor dintre conducători, iar încordarea care ne-a neliniştit atît de mult, a slăbit. Sper, a spus în continuare Churchill, că această inițiativă se va bucura de sprijinul cel mai energic". Din presa de ieri ACAD. VAtanase Joja, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministru al Invîţămîntului şi Culturii al R.P. Române, a Conferenţiat la Academia de Ştiinţe din Arar, întrunită în udmers eStriordinsis despre ,,Prezenţa lui Aristotel ia logica modernă". Preşedintele Academiei de Ştiinţe din Atena, Spiros Melas, a oferit simbătă seara an dineu in onoarea acad. Atanase Joja. ★ AGENŢIA U.P.I. anunţă că, la 30 octombrie, autorităţile cubane au ocupat sediile companiilor petrolifere străine şi au confiscat registrele privitoare la operaţiunile de exploatare. Scopul acestei acţiuni a fost de a împiedica societăţile petrolifere, ale căror terenuri sunt supuse naţionalizării, să expedieze peste graniţă evidenţele cu date şi cifre despre cantităţile de petrol extrasa. ★ LA 31 octombrie, preşedintele Eisenlfiwer a numit pe Livingston Merchant în postul de subsecretar de stat pentru afacerile politice, în locul lui Robert Murphy, care a demisionat ★ APROAPE 400.000 de studenţi de la cele mai mari instituţii de învăţămînt superior au demonstrat, la 30 octombrie, pe străzile oraşelor din Japonia, pentru a cere, împreună cu întregul popor japonez, lichidarea alianţei militare dintre Japonia şi S.U.A. La mitincul de la Tokio au participat peste 50.000 de studenţi. 1 400 DE MORŢI ŞI 208.000 DE SINISTRAŢI DE PE URMA URAGANULUI, IN MEXIC MEXICO BUY 1 (Agerpres). După cum relatează agenţia France Presse, bilanţul oficial al uraganului care a bîntuit o vastă zonă a coastei occidentale a Mexicului este de 1.400 de morţi, 2118.900 sinistraţi şi pagube care se ridică la 3.590.900.000 pesos, în portul Manzanillo se înregistrează 275 de morţi. Din cei 1471 de locuitori ai localităţii miniere Minatitlan, peste 800 au pierit sub o adevărată avalanşă de pămînt şi noroi provocată de inundaţi. Din cei 51 de locuitori ai cătunului Perota, numai unul a reușit să se salveze. NARQDNA ARMIA, Sofia . Raportul este pătruns de la început şi pînă la sfîrşit de optimism SOFIA (Agerpres). *— Poporul bulgar a primit cu deosebit interes şi cu caldă aprobare raportul cu privire la situaţia internaţională şi politica externă a Uniunii Sovietice prezentat de N S. Hruşciov la cea de-a treia sesiune a Sovietului Suprem al U.R.S.S., precum şi apelul adresat de Sovietul Suprem al U.R.S.S. parlamentelor tuturor ţârilor lumii. Duminică aceste materiale au apărut în toate ziarele centrale-Ziarul „Otecestven Front"* a publicat apelul Sovietului Suprem al U.R.S.S. sub titlul: „Să se deschidă întregii omeniri calea spre o pace veşnică“ ; „Trud“ — „Dezarmarea generală şi totală deschide o etapă nouă în istorie". Raportul tovarăşului N. S. Hruşciov la sesiunea Sovietului Suprem al U.R.S.S., scrie „Narodna Armia", este pătruns de la început pînă la sfîrşit de optimism. Este pentru ptima oară de cîţiva ani încoace cînd de la o tribună atît de înaltă se vorbeşte despre „politica de forţă" ca despre ceva trecut, ca despre o etapă care a devenit perimată în ciuda eforturilor unor persoane şi cercuri de a o relua“. Nu se poate să nu se sublinieze că meritul principal pentru această evoluţie fericită a evenimentelor mondiale aparţine Uniunii Sovietice, partidului ei comunist, guvernului sovietic, scrie ziarul. Lupta Uniunii Sovietice pentru pace şi coexistenţă paşnică, pe care ea a dus-o pretutindeni şi neîncetat *— în O.N.U. şi în celelalte organizaţii internaţionale şi în relaţiile cu fiecare stat capitalist în parte — îşi arată astăzi roadele Ziarul subliniază că raportul lui S. Hruşciov şi apelul Sovietului Suprem al U.R.S.S. dau un răspuns cit se poate de complet, şi care însufleţeşte în muncă şi in luptă, la întrebarea ce trebuie să se facă pentru a transforma într-o pace trainică îmbunătăţirea situaţiei internaţionale care a început. La 31 octombrie s-au încheiat la Berlin lucrările celui de-al 5-lea Congres al Uniunii Sindicatelor Libere Germane din R.D. Germană. In Prezidiul Uniunii au fost aleşi 195 membri. In funcţia de preşedinte al Prezidiului a fost reales Herbert Warnke. UN TINAR japonez de 29 de ani, care a suferit radiaţiile bombei atomice aruncate in timpul războiului asupra oraşului Nagasaki, şi-a ucis copilul şi apoi S-a sinucis, deoarece copilul se născuse cu o inaformaţiune congenitală, atribuită efectului radiaţiilor. ACTE DE BRAVURA ALE UNOR VLADIVOSTOK, 1 (Agerpres).— TASS transmite: In noaptea de 24 spre 25 octombrie, in apropiere de insula Iturup (Insulele Kurile), marinarii navei frigorifice sovietice „Indighika“ au salvat de la naufragiu nava libériáim „Ionian Islander“. Nava libériává era destinată transporturilor transoceanice ale unei societăţi americane pe acţiuni, cu sediul la New York. In timpul unei furtuni puternice, nava, cu un deplasament de peste 20.000 tone, şi-a pierdut elicea, fiind ameninţată astfel să se sfărime de stinci. PRELUNGIREA STĂRII DE ASEDIU IN PARAGUAY ASUNCION 1 (Agerpm). — Agenţia France Fresse anunţă că guvernul dictatorului Alfredo Stroessner a prelungit pentru un nou termen de 60 de zile starea de asediu pe întreg teritoriul Paraguayului. Starea de asediu fusese decretată la 1 iunie, sub pretextul luptei împotriva „activităţilor subversive" ale Opoziţiei, fie atunci activitatea opoziţiei a luat o amploare tot mai mare, producindu-se disidenţe chiar in sinul partidului Colorado, partid guvernamental. LA 31 octombrie S-a deschis la Roma cea de-a 10-a sesiune a Organizaţiei pentru problemele alimentaţiei şi agriculturii a O.N.U. (F.A.O.). La Sesiune iau parte delegaţi din 76 ţări membre şi din 12 ţări care ia depus cereri de primire. MARINARI SOVIETICI ODESA, 1 (Agerpres) — TASS transmite: La Odesa s-a aflat despre scufundarea in Marea Alediterana a cargobotului panamez „Motisze". Cargoboiul naviga din portul bulgar Vama cu o încărcătură de oțel spre porturile italiene Genua și Savona. întregul echipaj al vasului naufragiat a fost salvat de marinarii petrolierului sovietic „Ivanovo" din flota comercială a Mâni Negre, care naviga spre portul ture Istanbul. Echipajul panamez va debarca la Istanbul. MilNE, IN PANAMA ARE LOC O MARE MANIFESTAŢIE PATRIOTICA PANAMA CITY (Agerpres). Agenţiile de presă anunţă că, la 3 noiembrie, ziua independenţei Republicii Panama, cetăţenii acestei ţări vor Panama"“, în scopul de a se atrage atenţia opiniei publice mondiale asupra gravelor probleme create de prezenţa Statelor Unite în această regiune. Din comitetul de organizare al acestei manifestaţii fac parte numeroase şi importante personalităţi politice din Panama, printre care foşti miniştri. DEMONSTRAŢII LA OKINAWA ÎMPOTRIVA MANEVRELOR FORŢELOR ARMATE AMERICANE TOKIO, 1 (Agerpres). — TASS transmite : La 31 octombrie au început la Okinawa manevrele forţelor armatei americane, care folosesc proiectile teleghidate de tip „Nike". Ziarul „Asahi“ arată că regiunea manevrelor a fost declarată zonă interzisă, pe o rază de 120 kilometri. Populaţia din Okinawa, ca şi întreg poporul japonez, protestează energic împotriva acestor manevre, organizând numeroase mitinguri şi demonstraţii. ÎN Republica Haiti situaţia economică este catastrofală. Președintele Francois Ituvalier, care exercită puteri dictatoriale, a elaborat ,,un larg program de austeritate". Congresul a fost convocat pentru a aproba acest plan. TRYBUNA LUDY, s-au ivit perspective pentru întărirea păcii în întreaga nme VARŞOVIA, 1 (Agerpres). — Ziarele poloneze au publicat la 1 noiembrie mari extrase din raportul cu privire la situaţia internaţională şi politica externă a U.R.S.S. prezentat de N. S. Hruşciov la sesiunea Sovietului Suprem al U.R.S.S. precum şi apelul adresat de Sovietul Suprem al U.R.S.S. parlamentelor tuturor ţărilor lumii. Publicind cuvîntarea rostită de Al. S. Hruşciov şi apelul Sovietului Suprem al U.R.S.S., „Trybuna Ludu" relevă că încordarea in relaţiile dintre ţări a slăbit simţitor şi s-au ivit perspective mai favorabile pentru întărirea păcii in întreaga lumpe. Politica de pace a U.R.S.S. şi a tuturor ţărilor socialiste, continuă ziarul, a deschis in faţa omenirii calea dezvoltării societăţii fără războaie, pe baza colaborării paşnice a statelor cu sisteme sociale diferite. Traducerea în viaţă a programului de dezarmare generală, subliniază ziarul, ar exclude posibilitatea dezlănţuirii unui nou război. Ziarul „Zycie Warszawy" scrie: „Consecvenţa politică sovietică de pace, creşterea puterii U.R.S.S. şi a tuturor ţărilor socialiste şi-au arătat deja roadele". Past. ... PENTRU PACE SI BUNĂSTARE Intre 27 şi 31 octombrie s-au desfăşurat la Kremlin lucrările celei de-a treia sesiuni a Sovietului Suprem al U.R.S.S. Din toate documentele sesiunii, din cuvîntările rostite, s-a desprins ctt de puternic ataşat este poporul sovietic cauzei păcii, cit de dornic este el să-şi consacre toată energia construcţiei desfăşurate a comunismului. Lucrările sesiunii au demonstrat că poporul sovietic are toate temeiurile să fie convins că, în întrecerea paşnică cu capitalismul, victoria va fi în mod inevitabil de partea socialismului, a comunismului. Să luăm, de pildă, cifrele cu privire la planul septenal. In urmă cu un an, cînd proiectul planului septenal a fost făcut public, grandioasele sale prevederi au fost salutate cu entuziasm de oamenii muncii din întreaga lume. Numai anumite cercuri capitaliste le-au privit cu scepticism. Nu s-a încheiat încă primul an al planului şi înşişi scepticii de anul trecut sunt nevoiţi să admită că cifrele considerabile ale septenalului au fost modeste faţă de potenţialul uriaş al poporului sovietic. Ritmul de dezvoltare în 1959 a producţiei industriale depăşeşte considerabil sarcinile medii anuale, prevăzute de planul septenal. Planul producţiei industriale va fi depăşit anul acesta cu aproximativ 4 la sută. Pentru anul viitor se prevăd sarcini mai mari decît cele indicate iniţial în planul septenal, astfel că în anul 1960 se va pune o bază trainică pentru îndeplinirea înainte de termen a planului septenal. In doi ani — 1959 şi 1963 — Uniunea Sovietică va spori producţia de oţel cu 19 milioane tone, în timp ce S.U.A. au avut nevoie de 12 ani pentru a obţine aceeaşi creştere a nivelului producţiei de oţel. Nu mult deosebit este raportul ritmului de creştere in celelalte domenii industriale. „Făptui principal — scria deunăzi „New York Times" vorbind despre lucrările sesiunii Sovietului Suprem al U.R.S.S. — constă în aceea că economia sovietică continuă să crească rapid şi că conducătorii săi au de gînd să menţină acest ritm rapid". Iar ziarul vest-german „Frankfurter Rundschau“ sublinia şi el că „Moscova tinde spre cel mai înalt nivel de trai din lume". Intr-adevăr, bugetul de stat al U.R.S.S. arată că guvernul şi poporul sovietic păşesc cu hotărâre spre acest ţel, în bugetul pe anul 1960 aprobat de Sovietul Suprem se sporesc alocaţiile pentru ridicarea bunăstării materiale şi culturale a poporului sovietic. Se prevede ca pentru dezvoltarea economiei naţionale şi pentru acţiuni social-culturale să se aloce suma de 575,2 miliarde ruble, adică cu 6,3 la sută mai mult decit în 1959. In schimb, cheltuielile pentru apărare vor râmîne la nivelul anului 1959, adică vor totaliza 96,1 miliarde ruble; ţinînd însă seama de creşterea cifrei totale a bugetului, ele vor reprezenta o greutate specifică mai redusă. (De altfel greutatea specifică a cheltuielilor militare în buget s-a redus sistematic. In 1960 ea va reprezenta doar 12,9 la sută in timp ce în 1955 ajungea la 19,9 la sută). „Acest buget — recunoștea pină și ziarul burghez francez „Combat" — este bugetul unui stat într-o impetuoasă dezvoltare". Desfăşurată sub semnul măreţelor realizări ale ştiinţei şi tehnicii sovietice, realizări care au uimit cu adevărat lumea, consemnînd grandioasele succese pe drumul îndeplinirii sarcinilor construirii comunismului trasate de Congresul al XXI-lea al P.C.U.S., sesiunea Sovietului Suprem a primit cu adinei satisfacţie raportul cu privire la situaţia internaţională şi la politica externă a Uniunii Sovietice prezentat de tovarăşul N. S. Hruşciov. Trecînd în revistă evenimentele petrecute în ultimul timp pe arena internaţională, raportorul a subliniat că prin politica lor iubitoare de pace Uniunea Sovietică şi toate ţările socialiste au deschis în faţa omenirii calea evoluţiei societăţii fără războaie, pe bazele colaborării paşnice. Raportul tovarăşului N. S. Hruşciov a avut un ecou puternic în lumea întreagă. Prin glasul preşedintelui Consiliului său de Miniştri, Uniunea Sovietică şi-a afirmat hotărirea de a persevera, în strînsă unitate cu toate celelalte ţări ala sistemului mondial al socialismului, in lupta nobilă pentru îndeplinirea sarcinii istorice — de a izbăvi omenirea de războaie şi de a asigura dezvoltarea popoarelor pe calea păcii şi progresului social. In acest sens, N. S. Hruşciov a st:'"liniat din nou importanţa primordială a problemei dezarmării şi a insistat asupra dorinţei guvernului sovietic de a vedea realizindu-e în practică propunerile sale curajoase de dezarmare generală şi totală. El a relevat însemnătatea pe care ar avea-o convocarea cit mai urgentă a unei conferinţe la nivel înalt, locul cel mai important trebuind să-l ocupe în cadrul unei asemenea conferinţe problema dezarmării. In concluzie — a spus N. S. Hruşciov — guvernul sovietic consideră de datoria sa faţă de poporul sovietic şi întreaga omenire să consolideze destinderea realizată în relaţiile internaţionale, să urmeze cu fermitate linia trecerii de la destindere la lichidarea totală a încordării internaţionale, linia transformării destinderii realizate într-o pace trainică. Aprobînd întrutotul iniţiativele guvernului sovietic, Sovietul Suprem al U.R.S.S. a adresat un apel parlamentelor tuturor ţărilor chemîndu-le să facă tot ce le va stă în putinţă pentru a izbăvi popoarele de îngrozitorul flagel — cursa înarmărilor —, pentru a obţine dezarmarea şi a deschide întregii omeniri calea spre o pace veşnică. Sesiunea Sovietului Suprem al U.R.S.S. Încheiată sîmbătă a trasat jaloanele etapei viitoare pe care poporul sovietic urmează s-o parcurgă pe drumul păcii şi construirii comunismului. Popoarele ţărilor socialiste, oamenii muncii din lumea întreagă salută cu entuziasm hotărîrile sesiunii, care, consolidînd şi mai mult statul sovietic, vor aduce in acelaşi timp un puternic aport la cauza păcii generale. S. GALERIU PARIS, 1 (Agerpres), —* France Presse transmite: La Washington, Paris, Londra și Bonn, a fost publicat simultan următorul comunicat: „In urma schimburilor de vederi care au avut loc în cursul ultimelor zile între capitalele interesate, s-a hotărît, la propunerea președintelui Republicii Franceze, ca începînd de la 19 decembrie să aibă loc la Paris o întrunire consacrată examinării preliminare a problemelor care ar putea fi discutate ulterior cu preşedintele Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice. Cu acest prilej vor pleca la Paris preşedintele Statelor Unite, primul ministru al Marii Britanii şi cancelarul Republicii Federale Germane“, WASHINGTON, 1 (Agerpres). -i Răspunzînd întrebările corespondenţilor în legătură cu comunicatul referitor la conferinţa de la Paris a primilor miniştri ai puterilor occidentale. Secretarul de presă al Casei Albe, Hagerty, a spus că conferinţa de la Paris, va dura probabil 3—5 zile. Potrivit afirmaţiilor lui Hagerty, sesiunea din 16—17 decembrie a Consiliului N.A.Î.O., care va proceda în ţintirea occidentală la nivel înalt, va da de asemenea posibilitatea de a se face un Schimb de păreri în problemele conferinţei cu Uniunea Sovietică. Hagerty a spus că problema datei întâlnirii şefilor de guverne cu participarea Uniunii Sovietice nu a fost rezolvată pînă acum şi cu ea va fi discutată i Paris. LA 19 DECEMBRIE Şefii guvernelor S.U.A., Angliei, Franţei şi R. F. Germane se vor întruni la Paris Proiect de rezoluţie indian privind încetarea experienţelor nucleare şi termonucleare propus Adunării Generale a O. N. U. NEW YORK 2 (Agerpres). Agenţiile de presă anunţă că, la 31 octombrie, India a remis prin delegaţia sa secretariatului O.N.U. un proiect de rezoluţie intitulat „încetarea experienţelor nucleare şi termonucleare" în care propune ca Adunarea Generală să hotărască suspendarea oricăror noi experienţe pină la realizarea unui acord general privind încetarea lor totală şi definitivă. Proiectul de rezoluţie salută „eforturile depuse de ţările participante la tratativele de la Geneva pentru încetarea experienţelor nucleare" şi declară că lin acord in această problemă este „imperios şi urgent". In acest scop proiectul de rezoluţie propune celor trei ţări participante la conferinţă (Anglia, S.U.A., U.R.S.S.) să grăbească încheierea unui asemenea acord şi prin atunci să renunţe la noi experienţe. Celelalte ţări sunt chemate să înceteze pregătirea şi organizarea acestor experienţe. Se propune, de asemenea, ca rezultatele tratativelor de la Geneva în privinţa încetării experienţelor nucleare săfie raportate Adunării Generale a O.N.U., „cOftiOCptă dacă va fi nevoie intr-o sesiune Specială“. Proiectul de rezoluţie al Indiei, care a fost dat publicităţii la 1 noiembrie, urmează să fie discutat de Comitetul Politic, Care va hotărî in privinţa includerii lui pe pe ordinea de zi a Adunării Generale. TIRANA? Case noi pe bulevardul „Congresul dir Permet“ Forţele antiguvernamentale din Nicaragua au desfăşurat cu succes numeroase operaţiuni militare NEW YORK (Agărpre*). Potrivit ştirilor sosite din Nicaragua, în ultimele două săptăminii forţele antiguvernamentale din Nicaragua, care luptă pentru răsturnarea dictaturii lui Somoza, au desfăşurat cu Succes numeroase operaţiuni militare. Aceste forţe au atacat oraşul Santa Clara şi alte şase localităţi, omorind aproape 100 de soldaţi din garda naţională a lui Somoza. De asemenea, ele au capturat mari cantităţi de arme şi au întrerupt comunicaţiile telegrafice. In cursul unui atac în apropierea oraşelor Matagalpa şi Rivas, forţele răsculaţilor au distrus mai multe trenuri şi o fabrică de bere, proprietatea familiei Somoza. Alte acţiuni ale insurgenţilor se mai anunţă în regiunile muntoase din nordul ţării, precum şi în regiunile coastei Oceanului Pacific.