Informatia Bucureştiului, decembrie 1966 (Anul 14, nr. 4139-4165)

1966-12-01 / nr. 4139

1 . teni . ! /■'. Anul XIV-Nr. 4139 PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! ZIAR Al COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI 4 PAGINI 25 BANI Joi 1 decembrie1966 Pe teme de protecţia muncii Putea fi evitat accidentul ? Numeroase întreprinderi şi secţii din cadrul industriei textile din oraşul Bucureşti au fost sistematizate şi înzestrate cu utilaje moderne. In acelaşi timp noile obiective au fost prevăzute cu dispozitive de tehnica securităţii, precum şi cu instalaţii de ventilaţie, sisteme de iluminat şi instalaţii social-sanitare. Conducerile întreprinderilor au luat şi continuă să aplice cele mai indicate măsuri privind securitatea şi igiena muncii, pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale. Şi, bineînţeles, rezultatele se văd. Sunt întreprinderi ca, de exemplu, „Adesgo“, „Arta modei“ şi altele, unde, datorită preocupării pentru aplicarea concreta a normelor de tehnica securităţii muncii, n-au avut loc accidente In primele trei trimestre ale anului 1966. In alte întreprinderi, o anumită rutină în executarea unor operaţii tehnologice sau de încărcare-descărcare cît și încălcarea unor elementare norme de securitate a muncii, s-au soldat cu unele accidente în muncă. La întreprinderea „Munca textilă“, de pildă, s-a produs un astfel de accident. Iată pe scurt, despre ce este vorba. O parte din materia primă folosită pentru producţie şi care trebuie vopsita era manipulată în felul următor: baloturile de celofibră sau lină. In greutate de 100—200 kg., erau coborîte prin rostogolire, pe o scară exterioară a clădirii, care are 23 trepte şi o înălţime de circa 5 m de la sol pînă la platforma superioară. Această coborîre prin rostogolire a unor semenea baloturi se făcea de către doi oameni, linul pe platforma de sus a scării dădea drumul balotului, iar al doilea stătea jos şi supraveghea zona periculoasă din faţa primei trepte a scării, pentru a nu se apropia nimeni. Şi aşa mergeau lucrurile de peste 6 ani, după cum declară şi conducerea întreprinderii. Cu toată încălcarea serioasă a normelor de tehnica securităţii indicate de M.I.U. care arată că : „pentru operaţii de încărcare, descărcare prin rostogolire sau alunecare din autocamioane, vagoane, etc., se vor întrebuinţa plane înclinate sau grinzi rezistente, bine fixate şi corespunzătoare greutăţilor ce se manevrează, luîndu-se măsuri de stăpînire şi frînare prin troliuri, odgoane, pene etc.Se va avea grijă ca muncitorii să nu se afle în faţa obiectelor ce se manipulează sau lateral, pentru a nu fi surprinşi în cazul căderii accidentale a obiectelor manipulate". Mai mult, în ziua întîmplării accidentului pentru rostogolirea unor baloturi pe scara amintită, a fost pus un singur om care le arunca, iar jos n-a mai fost nimeni, din motive lipsite de temei. In acest fel, în momentul rostogolirii unui balot pe scară, un muncitor vrînd să urce scara a fost lovit de balot şi accidentat grav. Este vorba aşadar de lipsă de preocupat pentru protecţia muncii, de folosirea unor procedee la operaţiuni de încărcaredescărcare, care pun în pericol sănătatea şi chiar viaţa muncitorilor. Cei vinovaţi de aceasta au fost sancţionaţi în conformitate cu reglementările în vigoare. Pînă aici totul este clar. Cercetările au fost încheiate o dată cu măsurile stabilite de Inspectoratul de stat pentru protecţia muncii — oraş Bucureşti, de a căror executare răspunde conducerea întreprinderii. Se pune însă întrebarea: putea fi evitat accidentul arătat ? Există posibilitatea luării unor măsuri din timp ing. Fender Dady Inspector la Inspectoratul de stat pentru protecţia muncii-oraş Bucureşti [Continuare In pag. a 3-a) Activitate intensă la laboratorul de combaterea zgomotelor al Institutului de cercetări şi studii pentru protecţia muncii Ce fac dispecerii de la capetele de linii? Ieri dintre orele 12,25 şi 12,50, pe bd. 1 Mai, dinspre Străuleşti, n-a venit nici un tramvai de pe linia 20 După 25 de minute de aşteptare au venit patru, unul după altul. Primul era turul 5. — De ce veniţi cu întîrziere ? s-a adresat unul din călători încasatoarei de la vagonul motor (nr. de vagon 25), o tînără de vreo 20 de ani. Răspunsul a fost nu numai necorespunzător, ci şi obraznic. — Şi totuşi, de ce veniţi patru unul după altul ? — a insistat cetăţeanul. înseamnă că primul, adicâ dumneavoastră, sînteţi în deficit. — Am predat banii, a răspuns ea. Şi lăsaţi-mâ în pace. Cît de adevărat e răspunsul nu ştim. Un lucru e însă sigur. Banii se predau la ieşirea din schimb, şi în nici un caz între ture. Sau a aşteptat-o schimbul pe traseu ? In orice caz, ne punem întrebarea : ce păzesc dispecerii la capetele de linii ? De ce admit ca, tocmai de la capăt, tramvaiele să plece pachet ? Sînt puşi acolo pentru a respecta ordinea şi disciplina, şi nu pentru a tolera dezordinea şi bunul plac al încasatorilor şi manipulanţilor. Invitaţie... în faţa vitrinernei Din partea unui tînăr ce locuieşte în calea Griviţei 236 am primit invitaţia să ne deplasăm pînă la magazinul Confecţia ce funcţionează la parterul imobilului respectiv. I-am cerut explicaţii' — * Vă relatez pe scurt, însă vreau să vă convingeţi la faţa locului. Este vorba de coafura manechinelor de sex feminin şi masculin din vitrinele magazinului. Acum când se pune un accent deosebit pe ţinuta decentă şi comportarea tineretului, prezentarea unor astfel de manechine este după părerea mea anacronicâ. Dăm curs invitaţiei, şi, iată-ne în faţa vitrinelor. Intr-adevăr, oricît ai umbla prin Bucureşti nu mai întâlneşti tineri cu asemenea tunsoare lăţoasă. Cel puţin în privinţa manechinelor de sex feminin, o asemenea coafură nu găseşti nici măcar în... Matto Grosso. Păcat de costumele şi paltoanele pe care le prezintă. Ce are de spus O.C.L. Confecţia despre asemenea manechine ? Cum contribuie la propagarea bunului gust în rîndurile clienţilor ? Tovarăşul Chivu Stoica va face o vizită oficială in Etiopia La invitaţia Maiestăţii Sale Imperiale Haile Sellassie I, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, împreună cu soţia, va face o vizită oficială de prietenie în Etiopia, între 5 şi 9 decembrie 1966. Nepăsare condamnabilă Am trecut cu două zile în urmă prin cartierul Titan. Aici, se află un siloz. Cu surprindere am constatat că pe toată suprafaţa rampei de depozitare se află o imensă cantitate de porumb deasupra căreia ninsoarea din timpul nopţii aşternuse un strat „protector“. In biroul şefului de siloz, Nicolae Atanasiu, am aflat că porumbul aflat pe rampă, fără cel mai elementar mijloc de protecţie împotriva intemperiilor, însuma sute de tone şi îşi aştepta rîndul pentru a fi curăţat şi însilozat de la 1 noiembrie. (Menţionăm că discuţia se purta la 28 noiembrie). Cu seninătate, tovarăşul Atanasiu ne-a asigurat că pînă la sfîrşitul lunii decembrie (deci încă o lună) porumbul de pe rampă va fi însilozat, prevenindu-ne însă că achizitorii întreprinderii regionale de valorificare a produselor agricole — aflaţi pe teren — vor continua să trimită aici cantităţi importante de porumb. Se pare că I.R.V.P.A. priveşte cu o uşurinţă condamnabilă această situaţie, de vreme ce pînă acum nu a luat nici o măsură. Mai mult chiar, la data de 3 noiembrie inspectorul Ion Mihai din partea C.S.V.P.A., venit la faţa locului, a dispus însilozarea urgentă a întregii cantităţi de porumb aflate pe rampă, fără să mai controleze însă executarea acestei dispoziţii. Cît de eficientă a fost dispoziţia inspectorului Ion Mihai, se vede şi astăzi. Socotim că este de datoria organelor competente ca, avînd în vedere această situaţie, să ia de urgenţă măsurile ce se impun pentru depozitarea şi prelucrarea porumbului de la silozul susamintit. în acelaşi timp se impun măsuri severe împotriva celor vinovaţi, pentru ca asemenea situaţii să nu se mai repete. Al. Babic . Răspunsuri şi ecouri la anchetele ziarului Şantiere ale 11 CI in deficit ur titlul de mai sus, ziarul nostru a semnalat unele deficiente pe şantierele I.R.C.R. din str. Lucaci 101 şi str. Pristol 7, raionul Tudor Vladimirescu. Răspunsurile primite la redacţie din partea Comitetului executiv al Sfatului popular raional şi Trustului de reparaţii In construcţii şi construcţii Bucureşti, arată că criticile aduse sunt întemeiate şi s-au luat măsuri. In str. Lucaci 101, de pildă, s-a intensificat ritmul lucrărilor, acestea fiind în curs de terminare. Locatarul M. Marinescu, salariat al I.A.L. Tudor Vladimirescu, abuzînd de calitatea respectivă a influenţat pe muncitori să execute cu precădere lucrările de la apartamentul său - o parte dintre ele neprevăzute în deviz - în detrimentul celorlalţi locatari. Cazul respectiv a fost discutat cu toţi salariaţii I.A.L., iar salariatului respectiv i s-a desfăcut contractul de muncă. în acelaşi timp i s-a imputat contravaloarea unor lucrări neprevăzute în deviz. De asemenea, şeful grupului III al I.R.C.R., Eremia, a fost schimbat din funcţie, în prezent nemailucrînd la I.R.C.R. T. Vladimirescu, în privinţa imobilului din str. Pristol 7, într-adever lucrările au fost tergiversate de către grupul III şantiere, în mod nejustificat După apariţia articolului s-au luat măsuri pentru urgentarea lucrărilor, o bună parte fiind deja terminate după publicarea anchetei respective, la redacţie am primit şi alte scrisori şi sesizări telefonice prin care cetăţenii ne-au semnalat aspecte asemănătoare şi pe alte şantiere, iată de pildă ce scrie Traian Popescu din str. Blănari 14. — In anii 1964 şi 1965 s-au executat la imobilul nostru reparaţii la boglere, cazanele de calorifer, pompele de apă, acoperiş etc., cu alte cuvinte s-au făcut reparaţii capitale. I. B. [Continuare In pag. a 3-a) ] MOSCOVA. — Azi dimineaţă Alexei Kosîghin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., a plecat la Paris, unde la invitaţia preşedintelui de Gaulle va face o vizită oficială de 9 zile. A Kosîghin este însoţit de Vladimir Kirillin, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., de Andrei Gromîko, ministrul afacerilor externe, şi de alte persoane oficiale, LONDRA. — Premierul Wilson se va întîlni cu primul ministru rhodesian, Smith, într-o nouă acţiune dramatică în vederea soluţionării crizei rhodesiene, transmite agenţia Reuter. Wilson va părăsi Londra astăzi după-amiază, iar Smith se află deja la bordul unui avion al forţelor aeriene britanice, îndreptîndu-se spre o destinaţie nedezvăluită. WASHINGTON. — Administraţia naţională pentru problemele aeronauticii şi cercetarea spaţiului cosmic (N.A.S.A.), a dat publicităţii fotografiile suprafeţei Lunii luate de sonda „Lunar Orbiter-2“ care arată că craterul „Copernic“ este un deşert accidentat şi arid. NEW YORK. Instalarea unui oficiu de recrutare a forţelor armate ale S.U.A. în incinta Universităţii Berkeley (California) a declanşat ieri seara o puternică demonstraţie de protest din partea studenţilor. m sm Vizita tovarăşului Iosip Broz Tito în ţara noastră TIMIŞOARA — De la trimişii speciali Mircea Moarcăş şi Adrian Ionescu . La invitaţia secretarului general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, joi 1 decembrie, a sosit în ţara noastră pentru o vizită neoficială de trei zile tovarăşul Iosip Broz Tito, preşedintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia şi preşedintele Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia. Oaspetele este însoţit de tovarăşii Mtalko Todorovici, secretar al Comitetului Executiv al C.C. al U.C.I., Marko Nikezici, secretar de stat pentru afaceri externe, membru al C.C al U.C.I., Kiro Gligorov, secretar federal pentru finanţe, membru al C.C. al U.C.I. în gara Timişoara, preşedintele Josip Broz Tito şi ceilalţi oaspeţi iugoslavi sunt salutaţi cu căldură de tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu- Mizil, Iosif Banc. De la frontieră pînă la Timişoara oaspeţii iugoslavi au fost însoţiţi de tovarăşii Emil Borbara, Corneliu Mănescu, membru al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vasile Daju, membru al C.C. al P.C.R., preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului popular al regiunii Banat, de reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, în gara de frontieră Stamora-Moraviţa au venit în întîmpinare ambasadorul R.S.F. Iugoslavia la Bucureşti, Iakşa Petrici. Împreună cu persoanele oficiale iugoslave a sosit Aurel Mălnășan, ambasadorul României la Belgrad. • Alţi beneficiari de construcţii de locuinţe proprietate personală Azi dimineaţă, blocurile de garsoniere din str. Atelierului (Gara de Nord)şi str. Luterană au început să primească locatari. Este vorba de primii beneficiari de locuinţe proprietate personală care au încheiat contracte cu Oficiul pentru construcţia de locuinţe proprietate personală de pe lingă Sfatul Popular al oraşului Bucureşti. In total au fost date in folosinţă 193 de garsoniere. Ingurind vor fi date in folosinţă şi blocurile cu 2 şi 3 apartamente din cartierul Titan. Incepind de săptămlna viitoare Observatorul astronomic popular se închide pentru public în prezent, la Observatorul astronomic popular din bd. Ana Ipătescu 21, se lucrează la noua expoziţie astronomică ce va fi deschisă la începutul anului viitor. Din această cauză, de la începutul sâptăminii viitoare şi pînă la sfirşitul anui, observatorul se închide pentru public. Deşi închis pentru vizite, observaorul va continua să furnizeze relaţii, de specialitate între orele 9 şi 14, pentru cei interesaţi. Noua expoziţie va cuprinde datele cele mai recente cu privire la structura materiei şi structura universului cosmic. „ASCENSORM“.. în casă nouă în curînd, întreprinderea „Ascensorul" se va muta, dacă se poate spune aşa, în casă nouă, lucrările de construcţie a modernei clădiri au fost terminate acum cîteva săptămîni şi, în prezent, se desfăşoară operaţiile de montare a utilajelor în secţii şi ateliere. Se apreciază că pînă la 10 decembrie a.c. totul va fi gata. Se creează astfel condiţii optime pentru desfăşurarea procesului de reparare a ascensoarelor, în special în anul viitor. De asemenea, prin darea în folosinţă a acestei clădiri spaţiul productiv sporeşte cu 2 250 mp, fapt ce va asigura repararea unui număr mai mare de ascensoare EXPOZIŢII şi La magazinul Fondului plastic din bd. Nicolae Bâlcescu nr. 23 A se va deschide astăzi, la ora 18, EXPOZIŢIA DE FELICITĂRI organizată de Uniunea artiştilor plastici şi Fondul plastic. Cele aprocmativ 300 de modele sunt create de circa 50 de arişti plastici din Bucureşti felicitările sunt realizate în xilogravură, litogravură, litografie, acvaforte şi în tehnici, combinate. Expoziţia are şi un stand cu vînzare, iar peste cîteva zile magazinul Fondului plastic din strada Lipscani va pune şi el în vînzare, aceste felicitări. • O interesantă expoziţie se află la sala Kalinderu, din strada Dr. Sion nr. 2. Este vorba despre „PICTURA FRANCEZA MODERNA IN REPRODUCERI”. Expoziţia cuprinde aproximativ100 de reproduceri tipografice, aparţinînd unor pictori moderni, printre care notăm pe Picasso, Black, Sisley, Matisse, Duffy şi alţii. Expoziţia s-a deschis astăzi la ora 12. • Sala Teatrului de comedie va găzdui, începînd de astă-seară, expoziţia graficianului VAL MUNTEANU. Artistul prezintă cîteva zeci de ilustraţii de carte. •Al zecelea copil... La invitaţia corespondentului nostru, Ion Vasilescu, am fost azi dimineaţă oaspeţii Spitalului de femei Giuleşti. Un eveniment de seama se petrece în viaţa spitalului şi in special a familiei Dumitru. Aici facem cunoştinţă cu uni tată în culmea fericirii. Petre A. Dumitru (tnichigiu la întreprinderea „Marmura*Chicureşti) îşi aşteaptă soţia care părăseşte azi spitalul cu AL ZECELEA COPIL NĂSCUT. El istoriseşte cu emoţie că în urmă cu nouă zile era la locul său de muncă. La un apel telefonic, sora medicală Elena Drăghici l-a informat că soţia sa, Andromakia, i-a dăruit încă un fecior. Are acum şase băieţi şi patru fete. Noul născut a împlinit nouă zile. Prîslea va fi azi alături de ceilalţi nouă frăţiori, cinci şcolari şi alţi patru care încă se joacă cu păpuşile. ...Soţii Dumitru s-au căsătorit cu ani în urmă. Şi-au dorit dintotdeauna mulţi copii. In 1953 au avut primul copil, prima mare bucurie. Acum nouă zile, Andromahia Dumitru a adus pe lume cel de al zecelea copil. Notăm un amănunt : toţi aceşti copii au văzut lumina zilei, aici, la maternitatea Ciuleşti... Aşadar, astăzi, la ora prînzului Virgil Marian Dumitru, cel de-al zecelea copil al tinichigiului Petre A. Dumitru va poposi în casa părintească, în blocul 9 din str. Constructorului. E. Chiuaru • BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICĂ : Azi l ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 1 grad iar minima din cursul nopţii de minus 1 grad. Timpul probabil de mîine. Vreme rece mai ales noaptea. Cer variabil. Tendinţă de ninsoare slabă. Vînt potrivit din vest. Temperatura minimă vafi cuprinsă între minus 5 şi minus 3 grade iar maxima între 2—4 grade. Dimineaţa ceaţă. Pentru 3, 4, 5 decembrie. Vreme schimbătoare cu cer temporar noros. Vor cădea ploi slabe. Vînt potrivit din vest. Temperatura în creştere uşoară. Ceaţă dimineaţa şi seara. La acest număr de telefon se primesc de către redacţia noastră întrebări şi sesizări privind diferite probleme industriale, cetăţeneşti şi culturale. Programul este următorul: de la ora 8 la 11 dimineaţa şi de la 17 la 20 dupăamiaza. Azi, la o parte din sesizările făcute de cititori, răspund redactorii de serviciu, I. Bălan și P. Dinescu, după ce s-au consultat cu forurile în drept. Tov. Ion Ionescu, de pe şoseaua Viilor nr. 101, bloc 1, scara 4, ap. 110, ne semnalează că în preajma blocului în care locuieşte s-a ivit un izvor natural de apă. In imediata lui apropiere se află un locaş de adăpostire a ţevilor de calorifer, care e în primejdie de inundaţie. De la I.C.A.R., tovarăşa Mariana Teodorescu, şefa biroului sesizări, ne comunică : „E necesar să se ştie cu precizie dacă într-adevăr este vorba de un izvor cu apă friabilă. Pentru a se lămuri această problemă, cetăţeanul trebuie să cheme o echipă de verificare a I.C.A.R.ului, care să constate pe teren dacă nu cumva apa risipită provine dintr-o conductă subterană spartă. In acest caz, I.A.L. din raionul respectiv are obligaţia să ia măsurile de rigoare". Anunţăm pe această cale Direcţia comercială a oraşului că mai mulţi cetăţeni ne sesizează lipsa din magazinele de specialitate a următoarelor articole : plase pentru cintarele cu balanţă pentru cîntărit copiii sugari, broaşte de siguranţă pentru uşi, albume foto în care să se aşeze fotografiile fără a se lipi, elastic şi jartiere, prosoape tip „Fagure"", surogat de cafea „Cicoarea”. Desigur că unele dintre acestea se găsesc în depozite şi ar fi de dorit să se aducă în reţeaua comercială. Locatarii blocului din bd. Constructorilor 19 - cartierul Giuleşti - printre care şi tov. Marin Ţugui, ne-au informat că nu au suficientă căldură în apartamente, că în ziua de 29 noiembrie, termometrul nu s-a ridicat peste 16 grade. Mergînd pe filieră, am constatat însă că punctele termice ale I.D.G.R. funcţionează normal, că parametrii înregistraţi din oră în oră la dispeceratul I.D.G.R. sunt corespunzători. Atunci, care-i cauza ? Majoritatea defecţiunilor se datoresc instalaţiilor interioare de bloc, deselor goliri ale instalaţiilor pentru înlocuirea unor garnituri, ni s-a răspuns. Deci, instalatorii administraţiei I.A.L. să se ocupe mai îndeaproape de buna funcţionare a instalaţiilor, să cunoască meseria de instalatori. Acolo unde (Continuare în pag. a 3-a) 1 57955 • Ultimele ştiri sportive . La Rotterdam, In cadrul campionatului european de fotbal, Olanda a învins Danemarca cu scorul de 2—0 (0—0). • S-a Încheiat dubla intilnire de gimnastică dintre echipele U.R.S.S. şi Japoniei, care a avut loc In oraşul Nagoya. Sportivii sovietici au obţinut un dublu succes : la masculin cu 287,40— 287,30, iar la feminin cu 191,17—190,30. La individual, pe primul loc , la masculin Voronin, iar la feminin Kucinskaia. • In turneul internaţional de tenis de la Melbourne, Cox (Anglia) a dispus de Ruffels (Australia) cu 1—6, 4—6, 6—4, 7—5, 8—6, iar Emersson l-a invins pe Homberg (Belgia) cu 1—6, 6—3, 6—1, 4—6, 6—4. • în meci retur pentru 16-imile de finală ale „Cupei oraşelor tirguri” la fotbal, Juventus Torino a învins cu 2—0 pe Vitoria Setubal. Formaţia torineză a obţinut calificarea pentru optimile de finală ale competiţiei. dreptul jucăriilor Sînt convins, „Târgul“ pregătit cu dragoste, răbdare, neprecupeţită energie şi pricepere la „Romarta copiilor“ rezervă surprize care-i vor bucura nu numai pe cei cărora le-a fost destinat. Tirgul jucăriilor!... Cine-şi poate uita fascinanţii tovarăşi ai primelor „expediţii“ 7. O singură schimbare s-a petrecut o dată cu trecerea vremii: în loc să mai primeşti jucării, ai constatat că ţi-a venit rindul să le dărui tu altora. Şi le dărui, nu numai cu satisfacţia gestului afectuos, ci şi cu ferma convingere că, mai presus de simplu obiect de distracţie, jucăria poate constitui un prim act de cultură. Intr-adevăr, cu mult înaintea actualului şco lar, aceşti minusculi prieteni ajută (uneori chiar determină) conturarea noţiunilor, dezvoltă atenţia, stimulează fantezia, trezesc vocaţii şi — lucru deloc neglijabil — fac educaţia estetică a copilului. Unele mai mult, altele mai puţin, altele... Bineînţeles, nimeni nu pretinde să-i dăm unei fetiţe să legene copia un material plastic sau cauciuc a lui Venus din Millo. Nici ca păpuşile să etaleze somptuoase alcătuiri de danteluri şi paiete. Dar nu trebuie să uităm că procesul afectiv al copilului îşi are coordonatele lui specifice, total diferite de ale adultului in unele cazuri. Astfel, dacă „nu e frumoasă“, păpuşa riscă să rămină „orfană“. Asemenea orfane hărăzite unei paşi, rochiţele acestea in culori resemnate şi desene amintind mai degrabă garderoba bunicelor ? Din cind in cind, sa mai abat fugitiv prin rafturi nişte cuconiţe nostime (şi scumpe, foc!), provenite din import, cu coafuri spectaculoase şi priviri cam prea rimelate. Cu tot farmecul lor irezistibil, am evitat şi trista claustrări in magasin sint „Sandele“ întreprinderii „Arădeanca“ sau cele de la „Arta populară“-Oradea. Şi pe bună dreptate! Care „mamă“ preşcolară va accepta ca „fetiţa“ ei să arate cel puțin cu trei decenii mai virstnică şi mai obosită decit ea ? Şi cum ar putea-o atrage îmbrăcămintea temă a multor pă-Trei prieteni Foto : B. Alexandru le numesc păpuşi, pentru că, orice s-ar spune, păpuşa trebuie să fie copil, nu „divă“ în miniatură. Dovadă că şi frumuseţea e o noţiune care necesită subimpărţiri şi — mai ales — discernămint... Lucian Dumitrescu (Continuare în pag. a 3-a)