Informatia Bucureştiului, aprilie 1970 (Anul 18, nr. 5166-5191)

1970-04-08 / nr. 5172

81 1 • FESTIVALUL PIONIERESC DE TEATRU Ieri la sala Teatrului U.G.S.R. a început primul Festival republican pionieresc de teatru. In faţa juriului (alcătuit din scriitori, profesori, critici de artă, regizori artistici) au evoluat brigăzile artistice din municipiul Bucureşti şi judeţele Constanţa şi Maramureş, precum şi formaţiile literar-muzicale din judeţele Iaşi, Suceava, Arad şi Botoşani. Municipiul Bucureşti s-a prezentat, in cadrul festivalului, cu brigada artistică „Sună clopoţelul, sună”, susţinută de elevii Liceului nr. 40 din sectorul 8 (din care vă prezentăm o imagine). Festivalul republican de teatru pionieresc continuă și azi. BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, in Bucuresti, temperatura aerului a fost de 6 grade. Maxima de ieri in aer a fost de 17 grade, iar minima din cursul nopții de S grade. Timpul probabil de miine : Vreme călduroasă cu cer variabil, mai mult acoperit. Temporar ploaie. Vînt potrivit din sud-vest. Temperatura minima va oscila intre 6—8 grade, iar maxima între 18—20 grade. 1 I I I « Pentru 10, 11* 12 a eaprilie : Vremea va îi fi ușor instabilă cu cerul g variabil mai mult noros. Ploaie de scurtă || durată. Vint slab pină m la potrivit. Temperatura in scădere ușoară la sfîrșitul intervalului. || Actualităţi în cooperaţia meşteşugărească JUCĂRII ELECTROMECANICE La cooperativa „Radioprogres“ s-a realizat prototipul unei jucării electromecanice î un căţeluş... teleghidat. De la M.C.I. am fost informaţi că la contractările de jucării ce au avut loc recent, la Sibiu, modelul a întrunit aprecieri favorabile. Urmează ca pînă la sfîrşitul anului comerţului să-i fie livrate cîteva mii de bucăţi. Există o propunere care merită atenţie : ca U.C.M.R şi UCECOM să sprijine cooperativa să-şi dezvolte o secţie de fabricaţie a jucăriilor electromecanice. MODELE NOI, ÎN UNITĂŢI NOI Meşterii croitori ai cooperativei „Sporul“ pregătesc o colecţie cuprinzînd 60 de modele noi de confecţii pentru primăvară şi vară (termen 15 aprilie), care urmează a fi apoi prezentată publicului. De altfel, o parte dintre noile modele se află la dispoziţia clientelei la centrele de comandă ale cooperativei, printre care două recent înfiinţate : in bd. Ion Şulea, la complexul comercial (croitorie pentru femei şi bărbaţi) şi in str. Şelari nr. 14 (modele noi de lenjerie şi de pălării). INGROMASAJ CAPILAR Conducerea cooperativei „Igiena“ a introdus, in 30 de unităţi de frizerie, vibromasajul capilar. • La Galeriile de artă „Kalinderu“ şi în sălile de expoziţii ale Institutului de arhitectură s-a deschis „Salonul studenţesc de primăvară“ ce reuneşte 300 de lucrări ale tinerilor plasticieni din București, Cluj și Timișoara. APROPO DE. VIRGIL BRADATEANU Pe măsură ce omenirea s-a îndepărtat de condiţia primară, o data cu ridicarea la verticală şi năzuinţa spre stele, cu înălţarea frunţii prin tăria gîndului şi frumuseţea demnităţii, a pus preţ pe ceea ce ne place să credem că s-ar afla sub „nobilul os“ al frunţii fiecăruia dintre noi : spiritul. „Omul de spirit“ a devenit expresia autenticei nobleţe, a ajuns preţuit şi căutat. Adevăratul „om de spirit O dată cu acreditarea autenticului au apărut însă şi falsurile, pe linsă specia nobilă şi definitivă s-au înmulţit încrengături de nevertebrate spirituale. Caracteristica oamenilor de spirit este că sunt, a celorlalţi că vor să pară, de aceea intîlnim semeni care aşteaptă torturaţi să-şi plaseze, este sau nu este cazul, dorita vorbă de duh. (Continuare în pag. a 3-a) I I 1 I I I 1 I 1 I I I 1 I I I PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNIŢI-VA ! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVIII - Nr. 5172 4 PAGINI 30 BANI • „CERBUL DE AUR 1970" - PE BENZI DE MAGNETOFON Cooperativa „Radioprogres“ — informează că la unitatea sa din calea Plevnei nr. 13 se fac — la cerere — imprimări pe benzi de magnetofon din recitalurile care au avut loc la Braşov, cu ocazia Festivalului „Cerbul de aur 1970.” Miercuri 8 aprilie 1970 1 III . I Cabinetul pentru organizarea ştiinţifică a producţiei şi a muncii (I) Prezentă activă în viaţa întreprinderilor Redacţia a iniţiat o anchetă din rindurile a 25 de conducători de întreprinderi şi de servicii ■tehnice, în legătură cu activitatea Cabinetului pentru probleme de organizare ştiinţifică a producţiei şi a muncii. Dar, înainte de a intra în amănuntele acesteia, propunem cititorilor o scurtă retrospectivă. Să ne reamintim, deci,le cele două expoziţii — din 1968 şi 1969 — care au înfăţişat realizări ale unor întreprinderi bucareştene in domeniul organizării ştiinţifice a producţiei şi a muncii. Expoziţii-şcoală, de la care vizitatorii au plecat cu preţioase învăţăminte, preţioase pentru munca, lor, dar mai ales a colectivelor care au beneficiat de avantajele măsurilor de extindere a metodelor şi procedeelor prezentate de expoziţii. La prima expoziţie de panouri, 90 de machete şi produse au înfăţişat cele mai bune metode folosite în domeniul organizării ştiinţifice a producţiei şi a muncii. Principalele teme? Organizarea sistemului informaţional in întreprinderi; procedee moderne de reducere a consumurilor specifice de materiale, îndeosebi de metal; organizarea cercetării uzinale, orientată, în primul rând, spre m modernizarea produselor; organizarea ceercetăţii ştiinţifice în ■■ institutele departamentale etc. Peste 10 000 de vizitatori (reprezentanţi ai întreprinderilor industriale, comerciale, de transport, ai institutelor de cercetări) au participat, în cea mai mare parte, la veritabile colocvii privind posibilitatea preluării, în vederea generalizării, a metodelor expuse. Expoziţia din 1969 a reprezentat un pas înainte pe drumul reflectării experienţei din întreprinderi. Principalele teme — consacrate problemelor din industrie — s-au ocupat de: programarea producţiei şi sistemului informaţional ; organizare transportului uzinal intern; activitatea de cercetare-proiectare orientată spre asimilarea de noi produse, realizarea de aparatură şi de alte mijloace de producţie prin autoutilaje, introducerea de tehnologii moderne , metode şi soluţii de mare randament în construcţii. Miile ele vizitatori au manifestat un interes sporit, fapt marcat intre altele şi de organizarea — la cererea acestora — de discuţii in jurul unor teme . ..Proiectarea organizării activităţii întreprinderilor noi“ (discuţie la care au participat reprezentanţii a, 10 instituţii de cercetări şi proiectări) Gestiunea pro- S. Diaconu (Continuare in pag. a 3-a) • Expoziţie şcolară pe tema orientării profesionale La Casa de cultură a sectorului 7 s-a deschis recent o interesantă expoziţie ce cuprinde lucrări efectuate de elevii şcolilor profesionale din sector, precum şi de tinerii care fac ucenicie la locul de producţie. Organizată pe secţii, expoziţia cuprinde obiecte create de viitorii electricieni, lăcătuşi, strungari, montatori, mozaicari, tîmplari de mobilă fina, croitori, ceramişti etc. Expoziţia, deschisă sub egida Comitetului U.T.C. al sectorului 7, oferă vizitatorilor posibilitatea să stea de vorbă cu cadre de specialitate şi cu elevi ai şcolilor profesionale, care acordă informaţii despre avantajele fiecărei meserii, despre condiţiile de admitere în şcolile profesionale, perioada de şcolarizare, activitatea în laboratoare şi cercuri etc. Este un mijloc unic de informare a elevilor din clasa a VIII-a şi a părinţilor acestora privind orientarea profesională şi şcolara. • Milne, la orele 19, la librăria „Mihail Sadoveanu“ din bulevardul Magheru nr. 6, va avea loc prima zi de difuzare a volumelor Călător pe două continente şi Interferenţe spirituale de Valeriu Râpeanu. Autorul va fi prezentat de criticul literar Aurel Martin şi va da autografe pe volumele apărute. i. Materiale de construcţii peste plan Zilele acestea, colectivul ÎNTREPRINDERII DE PREFABRICATE ŞI AGREGATE PENTRU CONSTRUCŢII a livrat, peste plan, constructorilor bucureşteni, 7 000 mc de beton şi mortar, precum şi 3 500 mc de agregate de balastieră. Aceste cantităţi suplimentare se adaugă altor 47 000 mc beton şi mortar, precum şi altor 154 000 mc agregate , obţinute în primul trimestru al anului peste prevederile planului. Este de subliniat faptul că virful de producţie realizat în aceste zile — respectiv, în prima decadă a trimestrului II — este echivalent cu cel realizat în vara anului trecut, adică în sezonul în care toate capacităţile de producţie ale întreprinderii funcţionează din plin. Aceasta îndreptăţeşte presupunerea că pînă la sfîrşitul actualului trimestru, bilanţul va fi şi mai rodnic. INFORMAŢIA pe tot gloul Expediţia de pa craterul Fra Mauro... Numele unui modest astronom veneţian din secolul al IV-lea — Fra Mauro — desemnează, pe harta Lunii, o zonă de un interes ştiinţific deosebit, datorită structurii sale „etajate”, transformărilor pe care Ie-a suferit în cursul a cîtorva miliarde de ani. Aici se află un mare crater, purtînd acelaşi nume. (Continuare in pag. 14-a) cu diametru de 80 de km, care a apărut, potrivit aprecierii oamenilor de ştiinţă, acum trei miliarde de ani, urma căderii, pe jena, a unui meteorit uriaş. Intreprinderea „7 Noiembrie“, Unitatea 24, secţia de ceramică fină. La noua unitate industrială se desfăşoară din plin probele tehnologice ale utilajelor. Majoritatea cuptoarelor sunt în fază de încălzire, urmînd ca în cursul acestei luni să se producă primele şarje de placaje din ceramică fină. I CSI Astăzi a avut loc inaugurarea oficiala a aeroportului internaţional „Bucureşti-Otopeni“, cea mai mare poartă aeriană a României. La inaugurare au luat parte tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Petre Lupu, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Stănescu, Mihai Marinescu. Prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat la inaugurarea oficială a modernului aeroport constituie o expresie a interesului şi grijii faţă de modul în care sunt realizate obiectivele destinate dezvoltării multilaterale a economiei noastre socialiste. In faţa Complexului aeroportuar, oaspeţii sunt intimpinaţi de un mare număr de lucrători ai navigaţiei aeriene — piloţi, mecanici, navigatori, radiotelegrafişti de bord, ingineri şitehnicieni din sectoarele de deservire la sol, de veterani ai aviaţiei civile româneşti — precurat şi de realizatorii acestei construcţii — muncitori, tehnicieni şi proiectanţi din întreprinderi şi Institute de specialitate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi oaspeţi sunt salutaţi de ministrul transporturilor, Pavel Ştefan. Sunt, de asemenea, prezenţi: Cornel Burtică, ministrul comerţului exterior, Alexandru Sobaru, preşedintele Oficiului Naţional de Turism, Constantin Şendrea, directorul general al aviaţiei civile, ing. Nicolae Mihăilescu, directorul aeroportului. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu taie panglica inaugurală, în puternicele şi îndelungatele aplauze ale celor prezenţi. In holul mare al aerogării, oaspeţilor le este prezentat, cu ajutorul unor machete şi grafice, ansamblul de obiective care alcătuiesc aeroportul. în continuare, oaspeţii sunt invitaţi să parcurgă itinerarul destinat deservirii pasagerilor. Sunt prezentate soluţiile adoptate pentru simplificarea operaţiunilor necesitate de marea afluenţă de pasageri pe acest aeroport. Se vizitează apoi salonul de primiri oficiale. Pe parcursul vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat, fac aprecieri pozitive cu privire la aspectul aeroportului, calitatea lucrărilor, valorificarea spaţiilor. Secretarul general al partidului apreciază că, această importantă lucrare obligă Ministerul, Transporturilor să se ocupe cu toată atenţia de dezvoltarea flotei aeriene proprii, să ia contacte cu cît mai multe companii străine pentru a se folosi din plin capacitatea şi calităţile acestui aeroport modern. Se recomandă studierea şi valorificarea posibilităţilor de dezvoltare a ultor activităţi in cooperare cu societăţi de navaţie aeriană interesate. De asemenea, se insistă asupra ptăţîi de a se întreprinde cele mai eficace măsuri pentru ca aeroportul sA poată asigura deservirea complexă a avioaginelor, să se facă totul pentru 9 exemplară siguranţă a circulaţiei* satisfăcîndu-se ireproşabil condiţiile moderne de circulaţie, corespunzător celor mai mari aeroporturi internaţionale. Se fac totodată recomandări ca unităţile de deservire din aeroport să corespundă cerinţelor călătorilor, să ie soţi ,ară printr-o bună aprovizionare seduse diverse şi de calitate. ! '-o; complexul de măsuri ce se v - ' — a subliniat tovarăşul N.c Ceauşescu —Aeroportul „Bu ■ Otopehi“ trebuie să asigure r, ic-.' tivitate rentabilă. (Agerpres) Astăzi a avut Io«î Inaugurarea oficială a aeroportului internafionp II liITifTIIIIIIHIIIIFWIIII—liy|Hillillli"|iiî''\Hfrn~~l■■■■■■■■■■■■■■Ml 1 ■ ■■■■■■■—I■ ■ 1* „București-Otopeni“ 1 k Calendarul magazinelor de confecţii a rămas... în plină iarnă Trei zile un şir, mai mulţi reporteri ai ziarului au efectuat următorul test : în postură de cumpărători, fiecare a încercat să-şi completeze garderoba cu diferite articole vestimentare destinate sezonului de primăvară şi vară. iar, deşi au vizitat 12 unităţi reprezentative care comercializează îmbrăcăminte pentru bărbaţi, femei şi copii, Intenţiile au eşuat (cu una sau două excepţii). Precizăm faptul că, in multe locuri, pretenţiile au coborit pînă la limita inferioară. Toate magazinele vizitate — „Elegant“, „Modern“, „Confecţii“ din str. Lipscani nr. 53, „Julieta“, „Bucureşti“, „Aşchiuţă“, „Vulturul de mare“ şi altele — au, în stoc, mii de confecţii. Un ac aruncat deasupra ştenderelor nu poate trece printre ele. Ce folos ? După cum se ştie, cumpărătorii îşi aleg articolele vestimentare nu la întîmplare, ci în funcţie de cîţiva factori : calitatea ţesăturii, culoare, model, măsurătorie, preţ. Să vedem în ce măsură întrunesc confecţiile aflate în prezent in magazine atributele amintite . Intrăm la „Elegant". Intrucît ne aflăm în sezonul de primăvară, cerem un costum dintr-o ţesătură mai subţire şi de culoare deschisă. Zărim cîteva care ne-ar plăcea. Cerem unul pentru probă, vinzătorul ne pune, repede, în temă. Măsura necesară lipseşte deoarece din ţesătura şi culoarea respective s-au confecţionat costume numai pînă la talia 60. Aşadar, un paradox , deşi supraaprovizionat, raionul nu poate satisface în totalitate preferinţele cumpărătorilor. In alte magazine predomină, de asemenea, articolele groase şi de culori închise. Insuficienta aprovizionare cu articole destinate sezonului în curs sau celui următor apare şi mai evidentă la raioanele cu pantaloni. Este oare admisibil ca la „Elegant”, „Modern“, Confecţii „ moda zilei" magazine cu anumite pretenţii, să nu se găsească decit pantaloni din tergal în culori închise ? Mai ales, că, in depozitul unităţii din calea Victoriei am găsit zeci de perechi de pantaloni subţiri. Nici responsabilul magazinului şi nici gestionarul raionului nu s-au obosit să-i scoată la raft, în pofida faptului că au primit numeroase solicitări. Au fost şi cazuri („Elegant“, de pildă) cînd gestionarii nici măcar nu au întocmit note de comandă. Situaţia surprinde cu atit mai mult cu cît, O.C.L. Confecţia, I.C.R.T.I. şi celelalte întreprinderi comerciale dispun de un aparat de merceologi şi voiajori care au sarcina să urmărească, zilnic, pe teren, felul cum sînt aprovizionate magazinele. Numai că, din nou se dovedeşte lipsa de operativitate cu care comerţul trece de la un sezon la altul. Dezasortările, sărăcia articolelor de primăvară, apar şi mai evident la con- Romeo Grocipă Petre Dinescu Ileana Coman (Continuare în pag. a 2-a) »Se apreciază că meciul de miine de la Viena, contind pentru titlul european de box, dintre pugliştii de categorie semimijlocie Orsolcs (Austria) şi Bossi (Italia) va fi urmărit de circa 11 000 de spectatori. Deţinătorii centurii, Orsolics, este antrenat de maghiarul Adler, ajutat de fostul campion olimpic László Papp. • Tradiţionalul turneu Internaţional masculin de volei dotat cu „Cupa eliberării“, desfăşurat la Bratislava, a fost ciştigii in acest an de selecţionata oraşului Fraga, urmată de echipele oraşelor Sofia, Budapesta şi Bratislava. In ultima zi a competiției : praga — Sofia 3-0, Budapesta — Bratislava 3—2. w / L Mai puţin cunoscute publicului larg, manifestării organizate de Uniunea compozitorilor în sala d audiţii de la sediul său din calea Victoriei 141 au darul de a diversifica formele de răspîndire a valorilor muzicale clasice, moderne şi contemporane, precum şi pe cele ale creaţiei originale. Prelegerile, conferinţele şi audiţiile de aici sînt incluse intr-un ciclu de cenacluri săptămînale. Astfel, în cursul trimestrului II, la cenaclul din fiecare luni, vor putea fi audiate o serie de lucrări româneşti şi din literatura muzicală universală. Liedului, forma muzicală în care s-a dezvăluit personalitatea unora dintre prestigioşii noștri compozitori (dacă ar fi să amintim doar pe George Enescu și Mihail Jora) îi va fi dedicată seara de \\\\\\\\\\^^^^ Vă informăm despre Manifestări organizate de Uniunea compozitorilor m\\\\\\\\\\m 20 aprilie, prilejuind prezentarea unor piese din creaţia actuală. La 27 aprilie, un concert care se anunţă deosebit de atractiv , lucrări interpretate de copii. „Probleme de estetică generată de opera contemporană“ este titlul manifestării din 18 mai, ocazie cu care vor putea fi audiate două lucrări într-un act : „Zamolxe“ de Liviu Glodeanu şi ,,Mariana Pineda“ de Doru Folpovici, opere considerate de specialişti ca fiind reprezentative pentru creaţia noastră. Mergînd pe aceeaşi linie de diversificare a formelor de reprezentare a muzicii autohtone de valoare Uniunea compozitorilor îşi mai propune o suită de manifestăr consacrate muzicii de masă corală, genuri care, de-a lungul anilor, nu au încetat să stean atenţia compozitorilor noştri. 18 şi 22 iunie). La data de 13 aprilie va avea loc o audiţie de muzică contemporană finnlandeză şi germană, ultima fiind organizată în cadrul schimbului de discuri, partituri şi benzi pe care uniunea noastrăîl face cu Uniunea compozitorilor din R. D. Germană, în cadrul unei alte conferinţe, din mai, Ştefan Niculescu va vorbi despre “Tehnici noi în compoziţia contemporană“, subiect, la ordinea zilei, mai ales dacă ţinem seama de amploarea pe care a luat-o tehnica, atit ca procedeu componistic, cît şi ca folosirea unor efecte sonore noi. Pentru a întregi paleta genurilor muzicale, nici muzica uşoară nu lipseşte din programe audiţiilor, Ely Roman şi George Grigoriu vor prezenta muzica *, ca gen actual. (1 iunie) \V