Informatia Bucureştiului, ianuarie 1989 (Anul 36, nr. 10941-10965)

1989-01-03 / nr. 10941

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI VA IV------------------------------------------------------------------------------------------------INFORMAȚIA ZIAR Al COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Marti 3 ianuarie 1989 - ANUL XXXVI - Nr. 10 941 4 PAGINI - 50 BANI Pe baza realizărilor de pină acum, privim cu încredere deplină in realizarea programelor de dezvoltare economicosocială, in victoria socialismului si comunismului in patria noastră MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1988 cu importante realizări in dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea gradului general de civilizaţie al patriei noastre socialiste. Şi in acest an poporul român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, a obţinut noi realizări însemnate in dezvoltarea economico-socială, in creşterea producţiei industriale, agricole, a venitului naţional, a avuţiei generale a patriei noastre. S-au obţinut succese importante în dezvoltarea ştiinţei, invăţâmintului şi culturii - factori fundamentali ai progresului economic şi social. In anul pe care il încheiem s-a realizat un volum important de investiţii în industrie, agricultură, in alte sectoare ale economiei naţionale, precum şi în domeniul construcţiilor de locuinţe şi altor aşezăminte social-culturale. In concordanţă cu politica generală a partidului şi statului nostru de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, în acest an a început majorarea retribuţiilor şi pensiilor, de care au beneficiat, în ultima parte a anului, circa 4 milioane de oameni ai muncii. In acelaşi timp, s-a desfăşurat o largă acţiune de perfecţionare şi organizare a activităţii economico-sociale, a conducerii şi planificării tuturor sectoarelor de activitate, a activităţii statului şi organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. „ Marea dezbatere, un partid şi laa întreaga societate, pe baza Tezelor din aprilie, cu privire la problemele fundamentale şi stadiul actual al construcţiei socialiste in patria noastră, a evidenţiat cu putere marile realizări obţinute de poporul român în construcţia socialismului. Totodată, in cadrul marelui forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, pornindu-se de la stadiul actual al societăţii socialiste româneşti, s-au trasat obiectivele dezvoltării în deceniul următor, pină în anul 2000 şi, in unele domenii, şi în primul deceniu al celui de-al 3-lea mileniu, care vor asigura dezvoltarea puternică a tuturor sectoarelor de activitate, înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru înaintarea României spre noi culmi de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii spre comunism ! Trebuie să spunem ca adevăraţi revoluţionari, in spiritul deplinei răspunderi in faţa partidului şi poporului şi acum, la încheierea anului, că nu toate planurile şi programele de dezvoltare economico-socială s-au realizat in cele mai bune condiţii. Pe ansamblu insă, trebuie să subliniem că, sub conducerea partidului nostru comunist, in strînsă unitate, poporul român a obţinut însemnate realizări, care au ridicat nivelul general de dezvoltare a patriei, de bunăstare a întregii naţiuni. Pentru toate măreţele realizări obţinute şi în acest an, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregii naţiuni, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in întreaga activitate de ridicare a patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de creştere a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, de întărire continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Dragi tovarăşi şi prieteni. In marele forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, in celelalte organisme democratice şi in Marea Adunare Naţională s-au adoptat planurile şi programele de dezvoltare economico-sociala pe anul 1989, al 4-lea an al celui de-al 8-lea cincinal, an hotăritor pentru înfăptuirea obiectivelor strategice privind dezvoltarea intensivă a întregii economii pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pentru realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii şi trecerea la un nou stadiu de dezvoltare a patriei noastre. Sunt bine cunoscute planurile şi programele de dezvoltare pentru 1989. Ele au fost larg dezbătute şi aprobate in deplină unanimitate de toate organismele democraţiei noastre muncitoreştirevoluţionare, de toţi oamenii muncii din toate sectoarele de activitate, de întregul nostru popor. Ele asigură ca, în anul viitor, să se obţină o dezvoltare importantă a industriei, agriculturii şi celorlalte ramuri de activitate, ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. Acum hotăritor este să trecem cu toate forţele - din prima zi a noului an - la realizarea in viaţă a obiectivelor pentru anul viitor. Este necesar să înfăptuim neabătut planurile şi programele din toate domeniile de activitate, să acţionăm cu toată fermitatea pentru realizarea programelor de organizare şi modernizare a tuturor sectoarelor, să perfecţionăm activitatea ştiinţei, invâţămintului, culturii, să organizăm întreaga noastră activitate pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale noii revoluţii agrare. Să facem astfel incit in 1989 anul cind se împlinesc 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistâ şi va avea loc cel de-al XIV-lea Congres al partidului — să obţinem cele mai bune rezultate în industrie, cea mai mare producţie agricolă, să realizăm in bune condiţii investiţiile şi progresul tuturor sectoarelor de activitate. In anul viitor vom încheia - pină in luna august — majorarea retribuţiilor şi pensiilor tuturor oamenilor muncii, reauzindu-se astfel o creştere importantă a veniturilor generale, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Este necesar să acţionăm cu toată hotârirea, din prima zi a noului an, pentu asigurarea bunei aprovizionări tehnico-materiale şi desfăşurarea ritmică a producţiei industriale, pentru creşterea productivităţii muncii, ridicarea calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, reducerea cheltuielilor de producţie şi materiale, pentru creşterea, pe această cale, a eficienţei economice şi rentabilităţii, in toate sectoarele de activitate. In acelaşi timp, va trebui să acordăm o atenţie deosebită dezvoltării schimburilor economice şi cooperării in producţie, realizării in cele mai bune condiţii a producţiei de export, participării şi înfăptuirii programelor de colaborare cu ţările C.A.E.R., cu alte ţâri socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare şi ţările capitaliste dezvoltate; să ne angajăm cu mai multă hotărire şi să participăm activ la cooperarea internaţională, la diviziunea internaţională a muncii ca o parte a politicii de făurire a socialismului in patria noastră, a politicii de prietenie cu toate popoarele lumii, de pace în întreaga lume. Să acţionăm cu toată hotărirea pentru perfecţionarea întregii noastre activităţi, pentru înfăptuirea neabătută a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, pentru buna funcţionare a organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Să asigurăm creşterea şi mai puternică a rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate. Să întărim tot mai puternic unitatea întregului nostru popor in cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, condiţie hotâritoare pentru înfăptuirea tuturor programelor şi planurilor noastre de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a întregii naţiuni. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. In anul 1988 au avut loc importante evenimente in viaţa politică, economică ?i socială, precum şi importante schimbări in raportul general de forţe pe plan mondial. Se poate aprecia că s-a menţinut şi se menţine echilibrul relativ de forţe intre cele două tendinţe fundamentale din viaţa internaţională. Pe ansamblu, se poate spune că situaţia internaţională continuă, şi la sfirşitul acestui an, să râminâ complexă, contradictorie şi gravă. După semnarea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii, din 1987, cu privire la eliminarea rachetelor cu rază medie şi mai scurtă de acţiune, şi în acest an au continuat tratativele în vederea unor noi acorduri privind armele nucleare şi începerea negocierilor pentru reducerea armelor convenţionale şi eliminarea celor chimice, dar anul se încheie fără rezultate concrete, fără nici un rezultat real. S-au realizat unii paşi importanţi in direcţia încetării unor conflicte militare şi încheierea unor acorduri privind soluţionarea unor conflicte, fără a se ajunge însă la soluţionarea deplină a acestora. lată de ce se poate afirma că speranţele popoarelor ca, in anul 1988, să se obţină noi paşi importanţi pe calea dezarmării nucleare şi convenţionale, pe calea destinderii şi colaborării, nu au fost împlinite. Se poate afirma cu deplin temei că se menţine pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma inevitabil intr-un război nuclear, ar duce la distrugerea insaşi a vieţii pe planeta noastră. Au continuat şi continuă experienţele nucleare. S-au produs noi arme nucleare. N.A.T.O. a discutat şi adoptat hotăriri cu privire la modernizarea unor serii întregi de arme nucleare. Continuă militarizarea Cosmosului. In aceste condiţii, este greu de afirmat că s-a produs o schimbare radicală in viaţa internaţională. Dimpotrivă, subliniez inca o dată, şi trebuie să spunem cu toată claritatea - in spiritul înaltei răspunderi in faţa poporului nostru, a tuturor popoarelor - că situaţia mondială continuă să fie gravă. Este necesar ca acum, la începutul noului an 1989, să afirmăm cu deplină claritate că se impune intensificarea luptei şi acţiunilor hotărite ale tuturor forţelor realiste, progresiste, antiimperialiste, ale tuturor popoarelor pentru a determina o schimbare fundamentală in viaţa politică internaţională. Să facem astfel incit in anul 1989 :să se realizeze noi acorduri şi înţelegeri in problemele dezarmării ; să acţionăm cu toată hotărârea pentru încheierea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii privind reducerea cu 50 la sută a armelor nucleare strategice. Să acţionăm, cu toată fermitatea, pentru oprirea oricăror experienţe nucleare şi modernizarea armelor nucleare care mai râmin, pentru încetarea oricăror acţiuni de militarizare a Cosmosului. (Continuare in pag. a lll-a) (Os JJ bap) f