Literatură și artă română, 1899-1900 (Anul 4, nr. 1-11)

1899 / nr. 1

g DUPĂ TREI ANI CĂTRE CETITORI , numărul de faţă revista Literatură şi Artă română intră in al patrulea an al existenţei sale. In cursul celor trei ani trecuţi,ea a căutat să îmbrăţişeze toată mişcarea intelectuală permisă de cadrul titlului său, publicând atât lucrările literaţilor şi artiştilor recunoscuţi, cât şi încercările unor tineri stăpiniţi de idei şi simţiri nouă. Literatură de imaginaţie, poezie, romane, nuvele, teatru, studii literare şi artistice, istorie, filozofie, descrieri de călătorii, fantazii uşoare, şi ca ilustraţii, monumente vechi de arhitectură şi de sculptură, opere de artă ale maeştrilor bătrâni ca şi ale celor tineri, bucăţi muzicale, nimic n’a rămas neatins. In fiecare an materia Revistei a crescut, aşa că dacă în anul întăi n’am avut decât 118 articole şi ilustraţii, în anul al treilea am trecut peste 170. Credincioşi principiului pus in fruntea primului număr acum trei ani, că educaţiunea naţională, de la care atârna existenţa noastră de popor, e o datorie obştească, am căutat ca articolele şi ilustraţiile ce publicăm în coloanele Revistei să poată servi la mărirea istoriei neamului nostru. Intr’o ţară în care mai toată pătura cultă nu citeşte nimic românesc, în care conversaţia, după ce fusese sunt acum cincizeci de ani grecească, este astăzi franţuzească, unde puţinii scriitori şi artişti erau şi sunt încă ignoraţi, unde frumuseţile limbii româneşti, ale naturii şi istoriei noastre — elemente neapărat necesare unei mişcări