Lumea, octombrie-decembrie 1931 (Anul 14, nr. 3989-4066)

1931-10-01 / nr. 3989

■nul XIV No. 39893.g| NUMĂRUL Joi 1 Octombrie 1931 “ Politică și socială — Ziar independent ------^ simiIimi^Tí........ .....- -■—1 ........—I .... ■ [UNK] .......................|___________________________________________________________________________________ ____________________- ---—, din fără ULTIMA ORA și străinătate tn fost procurist al s. a. „Banca Româneasca condamnat la închisoare Chișinău 30.—Dr. Niculescu, fost procurist al s. a. Banca Românească din Chișinău, săvârșind oarecari nereguli, a fost concediat din serviciu, fapt pentru care cel în cauză a provocat scandal la bancă, spărgând apoi geamurile. Reclamat autorităților, d. Niculescu a fost cercetat și trimis în judecată. Stabilindu se vinovăția inculpatului, acesta a fost condamnat la 10 zile închisoare și 5400 lei despăgubiri către Banca Românească. Eri, după amiază, a avut loc la Cluj o consfătuire politică la care au prticit Pat ^nii: Iuliu Maniu, Vanda Voevod,Mihalache, Madgearu și Mihai Popovici. Discuțiile au durat trei ore. Pe la ora 5 30 d. a. d-nii Mihalache, Mihai Popovici și Madgearu au părăsit Clujul cu destinația București. Pe peronul gării se aflau și d-nii Iuliu Maniu, Vaida Voevod, care au fost asaltați cu întrebări de către ziariști. După oarecari insistențe, d. Maniu s’a mulțumit să spună: ,Vă rog faceți să apară în presă știrea că la Cluj n’a avut loc nici o ședință a comitetului partidului național-țărănesc, ci doar o consfătuire intimă cu prie itenii, Dl. Vaida a făcut declarații în acelaș sens. DL. MITILINEU GUVERNATORUL B. N. R.? In cercurile politice se afirmă că pentru demnitatea de guvernator al B. N. R. ar fi fost mai de mult hotărâtă numirea fostului ministru averescan d. Mithtinev, actualmente deputat. In ce privește plecarea d-lui Manoilescu la Washington, se dă știrea ca sigură. In legătură cu cele de mai sus, oficiosul partidului poporului „îndreptarea" publică un violent articol în contra guvernului: „îndreptarea" protestează contra faptului că în interval destul de scurt, au fost numiți, pe rând, patru guvernatori la institutul nostru de emisiune, fapt ce produce penibilă impresie în străinătate. Acelaș ziar mai amintește că graba guvernului nu-și are rost, deoarece cazul d-lui Burileanu încă nu s’a tranșat, iar mandatul aceluiaș nu expiră așa curând, precum ari ori cercurile interesate. DISPOZIȚIE Primul ministru, d. pro Iorga a dispus ca învățătoarele de curând numite în posturi și care nu vor găsi locuințe în apropierea școlii, să aibă dreptul a se instala în localul școlilor respective, având grija să nu provoace incomodări... PREVEDERE Guvernul american a numit o comisiune care să studieze efectele suspendării etalonului de aur în statele europene, asupra economiei Americei. Aceasta spre a se vedea dacă nu e cazul revizuirei actualului tarif vamal, spre a se împiedeca inundarea pieților americane cu mărfuri importante din străinătate. CONSFĂTUIREA DE LA FINANȚE Eri dimineață a avut loc la ministerul de finanțe o consfătuire a inspectorilor generali și a inspectorilor financiari din întreaga țară. A prezidat d. ministru C. Argetoianu. D-sa a cerut inspectorilor financiari relații în legătură cu mersul încasărilor statului, indicând apoi unele măsuri în vederea activării încasărilor de la contribuabili. Inspectorii participanți au fost solicitați să studieze proectul pe lege pentru monopolul spirtului, eventualele observații urmând a fi făcute pe cale de raport. SUVERANfI ANGLIEI LA LONDRA Regina și regele Angliei au sosit la Londra. Primul ministru d. MacDonnald a fost primit în audiență, informând pe Suveran, asupra situației financiare și politice. AUDIENTA LA SUVERAN Fostul președinte al consiliului de miniștri, d. Mironescu, a fost primit ori după masă în audiență de Suveran. NOUL ORAR LA INSTITUȚII ȘI STABILIMENTE Ministerul muncii a înștiințat organele subalterne, că deși începând de la 1 Octombrie cât, se reintroduce ora veche, orarul la instituții, birouri, stabilimente, frizerii, va rămâne acel de până acum. PROCESUL MADGEARU-STELIAN POPESCU înaintea Tribunalului Cluj a venit ori spre judecare procesul de calomnie prin presă intentat de fosul ministru d.Virgil Madgearu, în contra d-lui Stelian Popescu directorul ziarului „Universul". Acesta din urmă nu s’a prezentat în fața Tribunalului. D. avocat Adam Popa din partea d-lui Madgearu, a cerut instanței să stabilească dacă d. Stelian Popescu a primit citația ce s’a emis. In cazul când d. Stelian Popescu a primit-o și nu s’a prezentat, să se lanseze mandat de aducere. Tribunalul a amânat dezbaterile. RENTELE ROMANS LA NEW-YORK Minstru nostru la Wa D. OHOWER VA RAMANE PREZIDENT AL AMERICEI D. Coolidge, fostul prezident al Americei, a declarat că nu va mai candida pentru această demnitate, socotind pe d. Hoover indicat să ocupe mai departe fotoliul prezidențial. ȘEDINȚA COMITETULUI LIBERAL D. I. G. Duca șeful partidului național liberal care în prezent se află în turneu politic prin Ardeal, se va întoarce în Capitală Duminecă. In acea zi va avea loc ședința comitetului executiv al partidului, care urmează să ratifice soluțiile economice adoptate în ultimul timp de partidul liberal. ATAC BANDITESC INTR’O SINAGOGA In cartierul evreiesc din New-York a avut loc o sângeroasă luptă între poliție și bandiți. Aceștia din urmă au fost surprinși pe când încercau ori până azi Consfătuire o politică de la Cluj -----O declarație a d-lui Iuliu Maniu----- un jaf asupra unor evrei credincioși care se aflau într-un lăcaș de rugăciuni. După o dârză rezistență, bandiții au trebuit să se predea, unii dintre Lei fiind răniți. Numeroși fruntași național-țărăniști cer darea în judecată a comandantului unui batalion de jandarmi Se știe că, cu ocazia alegerilor generale din Roman, au fost arestați numeroși candidați și susținători ai listei național-țărăniste. Camera de acuzare i-a eliberat. Instrucția însă, a urmat până zilele trecute când s’a clasat. Ezi, d-nii ing. C. Hoisescu și dr. Ernest Ene- București, dr. I. Popescu, ing. Gh. Manoliu, Ing. Cosleschi, col. Belinschi, Ștefan Aprodu, L Ștein, Mancaș, Pântea, Sabo, Lungu, Tancan, Mustea, Herșcovici, Romano, toți din Roman, precum și alții din Icușeni, Cotu-Vameș, Elizabeta, Gădinți, Trifești, Brătianu, Traian, Porcești, Cordeiu etc. au reclamat d-lui prim sington a informat guvernul că la New-York a produs bună impresie comunicatul ,B- N. R. transcris imediat după scăderea lirei. Rentele române la bursa americană au fost cotate 50 la sută, în vreme ce rentele polone, maghiare și iugoslave erau dotate 25— 30 la sută, președinte al Curței de Apel Iași, pe d. maior C. Gheorghesei, comandantul batalionului de jandarmi Tg. Ocna și pe P. Gherghel, președintele comisiei interimare, pentru arestare ilegală și abuz de putere. La 1 iunie, cu ocazia alegerei de deputat,a Gherăești, d. maior Gheorghesei a arestat pe d. Bezlescu, delegatul partidului național-țărănesc, l-a uitat într-o mașină, l-a îmbincat cu o manta și capelă sodățească și l-a dus la Hlăucești, păzit fiind de un căpitan de jandarmi, după care i s-a luat cartea de alegător. Se cere darea in judecată a celor vinovați. Pățania unui spărgător care-și denunțase tovarășii Chișinău 30. Poliția Chișinău a surprins și arestat în flagrant delict de furt, pe faimosul spărgător Lola. Acesta a fost judecat conform legii Micului Parchet, condamnat și trimis la închisoare. Acolo s’a întâlnit cu foștii tovarăși, pe care el îi denunțase poliției. Apariția lui Lota între ai săi a produs enervare. Cearta și bătaia a fost inevitabilă. Lota a fost crunt bătut de arestați. In stare gravă, numitul a fost transportat la spitalul central. Sinuciderea din Capitală Buc. 30. Tânărul Vasile Ionescu absolvent al academiei comerciale domiciliat în București str. Părului 3, în urma unei violente certe cu mama sa, a înghițit 50 gr. acid fenic concentrat, găsindu-și astfel moartea. Milioane dolari în aur trimiși în Europa Buc. 30. In ultimile patru zile, „Guaranty Trust Company“ din New York a expediat în Europa aur în valoare de 16 milioane 400 dolari. Intre altele state importătoare sunt: Elveția (cinci milioane 390 mii dolari) Olanda (1 milion 25 mii) Belgia (30.000). O declarație a d-lui Henderson Londra 30.—Grupul parlamentar laburist a ținut ședință. Cu acel prilej, d. Henderson a dezmințit știrea că nu din partea laburiștilor ar fi pornit propuneri de colaborare la un guvern național. LIGA NAȚIUNILOR s’a adresat guvernelor pentru votarea armistițiului înarmărilor — Expunerea d-lui Titulescu — Buc. 30.— Eri a avut loc ultima ședință a actualei sesiuni a Ligei Națiunilor. Discursul de închidere a fost rostit de dl. Titulescu. In prealabil, statele reprezentante au votat o interesantă rezoluție în legătură cu criza economică și politică. Liga Națiunilor se adresează tuturor țărilor rugând să colaboreze în vederea creării unei opinii publicemondiale. In ce privește dezarmarea, statele sunt invitate s'o sprijine cât mai sincer. Guvernele sunt stăruitor solicitate să voteze armistițiul înarmărilor. $edina de aseară a Senatului Universitar Senatul Universitar ieșan s’a întrunit aseară sub preșidenția d-lui Rector Bogdan. S’a luat în discuție legea Autonomiei universitare. Asupra a 40 puncte, s’a cerut lămuriri de la minister. Senatul a aprobat apoi măsurile luate de comisia căminurilor și cantinelor în ședința de ole, pentru ca ele să se poată deschide. Se vor mai cere și fonduri dela minister. In ce privește situația ca profesori a d-lor Philippide și Găvănescu, Senatul a cerut avizul Facultății de litere. S’a mai solicitat printr’o adresă ca ministerul să prevadă în noul buget sumele reale necesare Universității pentru combustibil, cancelarie, materiale etc. iar în ce privește taxele școlare, s’a decis ca să se consulte mai întâi facultățile Universității ieșene pentru ca apoi să fie fixate noile taxe. LEL. Condamnarea bandiților care au jefuit pe soția ministrului polon la București Buc. 30, înaintea Curții cu juri Ilfov a venit dri spre judecare procesul bandiților care au atacat în apropierea Capitalei pe soția ministrului polon la București d-na contesă Szombek. Dezbaterile procesului care au durat până la ora 12 noaptea, au fost cu viu interes urmărite de un numeros public. Tâlharii au recunoscut faptele ce li se atribuiau, susținând că au fost siliți să se preteze la jaf deoarece nu aveau de lucru. Pe baza verdictului rostit de jurați, Curtea a condamnat pe acuzații: Nae Tudorache, Jean Dimitriu și Radu Vasile Costache la câte 10 ani recluziune. David Ionescu și Nicolai Nițescu, complicii celor dintâi, fiind minori, au fost condamnați la câte doi ani și șase luni închisoare. Tăinuitorul Dumitru Cornescu a fost condamnat la 14 zile închisoare, iar cârciumarul Ion Vlădescu a fost achitat. Discuțiuni în partidul liberal asupra problemelor economice Buc. 30.—In cercurile liberale din Capitală se afirmă că la ședința de Duminecă a comitetului executiv ar urma să se producă unele discursuri în contra punctelor de vedere ale d-lui I. G. Duca, în legătură cu problemele economice. După unii ar fi vorba de încercarea unei manevre în contra șefului liberal. Se pare însă că aceasta nu va izbuti, soluțiile dlui Duca în legătură cu actuala stare a țărei, urmând a fi votată de majoritate. Declarațiile d-lui Laval despre conferința de la Berlin Buc. 30. Presa franceză consacră coloane întregi comentariilor asupra vizitei la Berlin a d lor Laval și Briand. Premierul francez a făcut declarații ziariștilor exprimându și satisfacția de bunul rezultat al conferinței. Toate ziarele pariziene socot crearea unei noi ere pentru Franța și Germania în urma dorințelor de sinceră colaborare exprimate de reprezentanții autorizați ai statelor respective. Scumpirea apei la Podul Iloaei Membrii delegației permanente a municipiului Iași, s’au întrunit aseară ,sub președinția d lui primar P. Bogdan, rezolvind diferite chestiuni de interes edilitar. Luându-se în discuție chestiunea apei furnizată primăriei Podul Iloaiei, s’a decis mărirea prețului metrului cub de apă de la 17 bani la 16 lei. Această măsură va aduce noi venituri a municipiului Iași. ȘTIRI 9 Ministerul muncei a trrmis Primăriei Iași suma de trei sute mii lei destinați întreținerei spitalelor din localitate. © Banca „Chapus" din Reims—Franța, se află în jenă financiară. 9 Tribunalul sec ia I a confirmat eri mandatele de aresare emise contra autorilor spargerilor de la poșta din Hârlau și Iași, anume I. Vasiliu, Meer Herșcovici, Strut Weisman, Moise Unterman, Lezer Segel și Sideru, Epidemia de scarlatină se întinde în oraș In ultimile zile se aflau internați în spitalul de izolare peste 100 bolnavi de scarlatină. Cazuri noui de scarlatină s-au declarat în str. Sadoveanu 3, Pânzăriței 1, Carol 51, Silvestru 12, Nicoriță 1, Nicolina 40 și 78, Brăteanu 166, Pojărniciei 16, Reg. 13 Infanterie, Ungheni, Spitalul Izraelit și în satele Bogonos, Ungheni și V. Lupului. In spital mai sunt internați 11 bolnavi de febră tifoidă. Cazuri noui sunt la Popești, Cart. C. F. R. Pavilioanele Nicolina, Șorogari și Prisacani. In ultimele zile au sucombat în spital doi bolnavi de TBC, pulmonară din strada Horescu și satele Volcințț, Lăpușna și Covasna Iași, precum și un bolnav din Epureni bolnav de difterie; ; Procesul prințului Știrbey ’ Buc. 30.—D. T. Tericeanu a intentat acțiune la Tribunalul Ilfov secția II civilă corecțională, în contra prințului Barbu Știrbei, în urma cunoscutului incident petrecut în Februarie trecut într’un vagon al trenului București—Paris. Dl. Tericeanu fusese arestat și expulsat din Austria în urma unei reclamații făcută de prințul Știrbey. Se așteaptă sosirea prințului Știrbei pentru a se prezenta personal în instanță. Eri s-a judecat la Tribunalul local, în continuare, procesul celor două femei din șoseaua Nationale, care din motive de gelozie, au maltratat grav pe o servitoare a lor Zoița Constantinov, umplându-i vaginul cu diferite substanțe caustice. Au pledat d-nii Toma, liban și Rang pentru soțile ceferiștilor și d. Drugescu pentru servitoare. Tribunalul le-a condamnat la cât 4 și 2 luni închisoare și 2oooo lei despăgubiri civile, cu drept de apel. 9 Tribunalul local a judecat mai multe procese de faliment. A dat termene de plată In falimentele: D. Codreanu, Aron Marcovici și Ch. Lazăr. In falimentul german Freitag s’a dat termen spre a dovedi că nu e comerciant. A venit apoi spre judecare și cererea de a se revoca concordatul dat librarului Maer Herșcovici. Cererea nu s’a judecat, fiind amânată la stăruință. Tribunalul local a recon. Urmat dri mandatul de arestare emis contra comerciantului Ziba Grimberg arestat pentru bancrută frauduloasă. 9 Guvernele danez și finlandez au hotărât suprimarea etalonului aur. 9 Judele de instrucție de pe lângă Parchetul Tribunalului local a eliberat pe comerciantul Dwmtman din str. Mârzescu acuzat de bancrută frauduloasă. «. 9 D. prim procur Pogonat, a dat în judecata micului Parchet cu concluzii de arestare pe pungașii Simon Csíz, Iulia Taruc și Ignat Ra{ă, autorii a câtorva furturi pe str. Sf. Atanasie, intre care lo d. Victor Iamandi, director P. Bogdan etc. 9 D nii Laval și Briand au părăsit capitala Germaniei, reîntorcându-se la Paris. 9 D. G. Mironescu care a fost primit ori în audiență de Suveran la Sinaia, s’a reîntors aseară în Capitală