Lumea, iulie-septembrie 1934 (Anul 17, nr. 4841-4919)

1934-07-01 / nr. 4841

Anul XVII No. 4841 Politică și sociala Ziar independent din foiră - ALXIIWIIL © RA Pe éri până azi Dl. Dinu Brătianu la ministerul armatei ? Buc. 30.— După înapoierea în țară a d-lui Tătărescu din voiajul ce-l va întreprinde la Paris, se va numi titularul la PIOZTATE DL Gh. Tătărescu și o parte din membrii guvernului au participat ori la parastasul oficial la biserica Urșani (jud. Vâlcea) unde s’a făcut pomenirea lui I. G. Duca dela a cărui moarte s'au împlinit 6 luni. VOTAT Camera a votat în ședința de ei legea pentru organizarea judecătorească. REDUCERE PE CFR. Direcția g-rală cfr. a luat hotărârea ca reducerea de 50 la sută între Iași-Ungheni și Iași-Bârnova să se facă fără nici un fel de restricții, fără ca vizitatorul să fie obligat să stea opt zile in stațiune. DISCUȚIA generală a bugetului se va termina în astă seară. Mâne Duminică bugetul va fi promulgat în care scop Monitorul Oficial va apare în ediție specială, ministerul apărărei naționale. In unele cercuri se vorbește de numirea d-lui Dinu Brătianu la acest departament. NOTA EK a sosit la Berlin nota americană de răspuns la nota germană prin care Reichul făca cunoscut moratoriul transferului. Nota americană subliniază că situația actuală a Germaniei se datoește politicei hitleriste care a provocat deruta financiară. URAGAN Un nou violent uragan s-a abătut ei asupra localității Progreso (statul american Honduras). Intre altele au fost complect distruse vaste planații, livezi de fructe și semănături. S-au înregistrat și numeroase victime omenești. RAID Aviatorii poloni frații Adamovicz au decolat ori de pe insula Harbour Grace (Terra Nova) plecând în zbor peste Atlantic. Ei vor să aterizeze la Varșovia. Mari inundații In Bucovina Prutul a crescut.—Locuitorii evacuează satele Cernăuți 30.— In întreaga Bucovina au căzut ploi abundente care au provocat inundații. Apele Prutului au crescut CU doi metri peste albia obișnuită. Valurile aduc trunchiuri de copaci și animale înecate. Mai multe comuni sunt amenințate de inundații. Prefectura de județ a dat ordin de evacuarea locuitorilor în pericol, de pe malurile Prutului. Deasemenea apele Nistrului au crescut enorm fi nd pericol de mari inundații Ceremușul și-a schimbat și el albia. Noui PREMII In numerar și obiecte OFERĂ ZIARUL Iumea tuturor cetitorilor săi Marți 3 Iulie cor. DETAȘAȚI PRIMUL RON DIN NOUA SERIE Rezultatul alegerilor de ori de la 10 comuni din jud. Iași uri au avut loc alegerile comunale în alte 10 comuni din județ. La Movileni guvernul a obținut 134 voturi și 5 mandate, georgiștii 96 voturi și 3 mandate, țărăniștii 73 voturi și două mandate. La Lungani guvernul 241 voturi și trei mandate, țărăniștii 198 voturi și trei mandate, liberalii dizidenți 283 voturi și patru mandate. La Holboca guvernul a luat 184 voturi și cinci mandate, dizidenții 154 voturi și trei mandate și țărăniștii 102 voturi și două mandate. La Brăești guvernul 194 voturi cinci mandate, georgiștii 201 voturi cinci mandate iar țărăniștii 58 voturi La Andrieșeni guvernul a luat 241 voturi și toate 10 mandatele, naț.-țărăniștii 73 voturi și dezidenții 76 voturi. La Glăvănești guvernul a luat 130 voturi și patru mandate iar țărăniștii 240 voturi date și șase mandate. La Spineni guvernul 102 voturi și patru mandate iar naț. țărăniștii 144 voturi și șase mandate. La Vânători guvernul 179 voturi și 6 mandate iar țărăniștii 119 și 4 mandate. La Comarna guvernul 266 voturi și 7 mandate iar țărăniștii 124 voturi și trei mandate iar la Bălțați guvernul 169 voturi și 8 mandate iar naț.-țărăniștii 56 voturi și două mandate. In total au avut loc până în prezent alegeri într-un număr de 68 de comuni. In ultimele trei comuni alegerile vor avea loc în cursul săptămânei viitoare. In comunele in care au avut loc alegerile guvernul a luat 530 mandate, național-țărăniștii 137 mandate, dezidenții 22 mandate, georgiștii 11 mandate, gogiștii patru mandate și listele cetățenești două man- Roosevelt pentru regimul democratic New York 30.Președintele Roosevelt a ținut ori un discurs la radio în care a făcut storicul realizărilor sale în domeniul campaniei pentru rețnerea internă. Conducătorul Statelor Unite a insistat asupra faptului că toate inițiativele au fost luate fără înlăturarea regimului democratic. Părintele elevului Onofrei a plâns eri la copacul unde s’a sinucis fiul lui Tragedia elevului dela liceul iernat care s’a spânzurat eri da, o relatăm pe larg in cupusul ziarului. Părintele bietului Onofrei a scrieri în localitate. Zguduit ce marea durere, a plâns la răcina plopului unde și-a citrat viața fiul său. Complect lipsit de mijloace bietul părinte n’are nici cu ce să-i facă o înmormântare creștinească. A fost la președintele comisiunei de bacalaureat să-i spue că dacă n'a avut pentru taxele de bacalaureat n’are nici pentru cheltuelile de îamsmâotsre- Duminica 1 IULIE 1934 Mișcarea revoluționarăl descoperită în Bulgaria Un uriaș arsenal secret ascuns într’o grotă.— Urmărirea lui Mihailoff șeful] revoluționarilor.— Enormă agitație la Sofia Londra 30. Ziarul „Sunday Dispact" află din Sofia că o revoluție neobișnuit de mare a fost înăbușită de poliția bulgară care a descoperit un uriaș arsenal secret ascuns într’o grotă din munții de lângă Sofia. In grotă s'au găsit milioane de cartușe, numeroase bombe, 80 mitraliere și puști. Poliția a făcut în zori zilei o razie secretă în ascunzătoarea lui Mihailoff șeful revoluționarilor macedoneni. Poliția a înconjurat orașul Bandhi situat la 11 mile de Sofia, unde se afla ascuns Mihailoff. Drumurile au fost blocate cu detașamente de armată, iar cordoane de poițiști au asediat vila în care, câteva ore mai înainte, fusese văzut intrând Mihailoff. Cu revolverele în mână, ofițerii de poliție bulgari au spart ușa și l-au somat să se predea. Dar acesta dispăruse. In pivniță s'a descoperit o ascunzătoare construită după ultimile perfecțiuni tehnice, telefoane și uși secrete. Mihailoff, prevenit de spionii lui răspândiți in toate ramurile Bulgariei, a fugit. Santinelele postate la fiecare eșire a orașului au fost interogate. S-a aflat ca singura persoană care a trecut bariera, a fost o femee bătrână imbrăcată în zdrențe, care spusese că se duce la copilul ei bolnav la Sofia. Detașamente de polițiști au făcut imediat cercetări dar femeea dispăruse. Poliția crede că era Mihailoff deghizat. In grotă s'a descoperit o listă de 15.000 membrii înscriși în organizația revoluționarilor macedoneni. La Soba spiritele sunt foarte agitate deoarece se știe că membrii guvernului au fost amenințați cu moartea de organizația Mihailoff. Camera s’» »Ams vixat în ședința de eri de un deputat care îl făcuse pe bărbierul Un incident nostim, urmat de scandal, în timp ce vorbea d. Răducanu, Briciul poznaș In ședința de eri dimineață Camera a comemorat pe regretatul I. G. Duca. Dl. N. N. Săveanu președintele adunării omagiază memoria ilustrului dispărut și spune că imaginea lui Duca va persista vie în mijlocul Adunării deutaților. In ceasul acesta când Adunarea Deputaților începe discuțiile într’o zi de sărbătoare când în toate bisericile se oficiază servicii divine, nu putem uita memoria lui I. G. Duca are a fost o mândrie pentru viața politică și pentru viața parlamentară a acestei țări. Acei care l-au cunoscut, l-au iubit, respectat și admirat. Să păstrăm un minut de reculegere în memoria aceluia care este perdut pentru totdeauna dar pe care nu-l vom uita niciodată Membrii adunării și miniștrii au ascultat în picioare, cuvintele pronunțate de d. Săveanu. Dl. N. Mărcuș vice-președintele adunării, suspendă ședința pentru cinci minute în semn de reculegere și în amintirea memoriei lui I. G. Duca. La redeschidere, d. ministru Victor Slăvescu a depus proectul de lege pentru utilizarea personalului român în întreprinderi. Se aprobă urgența. S'a reluat apoi discuția bugetului. Dll dr. Macovescu face o amplă examinare a situației financiare și economice naționale și internaționale de care a trebuit să se ție seamă la alcătuirea bugetului. Dl. Constantinescu’Bordeni (georgist) întreabă pe dl. minitru al sănătății dacă are cunoștință de contractul încheiat în condiții oneroase între Epitropia Sft. Spiridon din Iași și un d. Petcu din București. De ce s'a confiscat "Viitorul“ DL Radu Lascu (georgist) interpelează pe d. ministru de interne asupra „cauzelor care au determinat confiscarea în adevăr senzațională a oficiosului guvernului „Viitorul" din seara de 21 iunie și tipărirea unei alte ediții precum și cenzurarea cu spații albe a ziarului „Lupta" în aceiaș seară. Dacă guvernul nu a avut cunoștință de unele declarații atribuite factorului constituțional de anumite ziare, ceia ce față de oficiosul său e greu de crezut și care e atunci rostul cenzurii. Ori a avut cunoștință de ele, a autorizat publicarea lor și a revenit asupra acestei autorizații, atunci pentru care motive. Ședința de după amiaza Continuă discuția la bugetul Statului. Dl. Bejan vorbește în favoarea proectului. Dl. Virgil Madgearu susține că bugetul se discută în condiții anormale, întrucât trebuia adus cu trei luni în urmă. Această întârziere este inexplicabilă deoarece s'a cerut Parlamentului un răgaz de trei luni pentru realizarea unui buget adoptat structurei și nevoilor țării. Or, acest buget nu se deosebește cu nimic de bugetele trecute, ce face să explice răgazul cerut. DL Madgearu critică proectul de buget și arată motivele pentru care nu s’au realizat în întregime prevederile bugetare pe anul trecut. D-sa spune : „Noi am încercat o severă simplificare a aparatului de stat prin revizuirea cadrelor funcționărești. Aceste reduceri massive au operat o reducere de aproape 5 miliarde lei. S'a creat în acelaș scop „legea" cadrului disponibil". Dl. Madgearu declară apoi că este pentru crearea unui plan care să asigure stabilitatea monetară și stabilitatea leului. Se declară contra devalorizării.Declarațiile d-lui Madgearu au produs impresie deoarece sunt in contradicție cu cele ale d-lui Mihalache care e pentru devalorizare). Ședința este apoi suspendată pe 5 minute. La redeschidere se ia în discuție proectul decretelor-legi. Se fac diverse obiecțiuni neînsemnate. Se revine la ordine de zi, și continuă discuția la buget. D-nii Constantinescu-Bordeeni și Al..Radian critică bugetul. Briciul misterios Dl. I. Răducanu se urcă la tribună și face o analiză a bugetului. In timp ce vorbea d. Răducanu, deputatul Rizescu-Brănești scoate un brici de lemn, vopsit în roș și începe să se cadă pe față. Deputații izbucnesc în hohote de râs, DL Răducanu protestează vehement împotriva acestui gest. Se produce un enorm scandal și președintele agită violent clopoțelul, dar liniștea nu este restabilită. In cele din urmă, președintele Adunării suspendă ședința astfel că discuția bugetului care urma să continue în ședința de noapte nu a mai avut loc, 9 % Alt elev s’a sinucis ori în localitate Rămas repetent, elevul a înghițit două pastile de sublimat. Ce ne-a declarat victima aflată în stare gravă. Ministerul a trimis la Iași o comisie de anchetă O nouă dramă în lumea școlară s'a petrecut ori după amiază. Mai mulți lucrători de la Manufactura de tutun pe când se duceau ori după amează cu niște colete la gară, au observat un tânăr care zăcea în nesimțire în dosul regiei. Era un elev care se sbătea în ghiarele morții. Lucrătorii au ridicat pe tânăr și cu mașina regiei l-au transportat la spitalul „Sf. Spiridon". Gardianul de la biroul de primire al spitalului a recunoscut în tânăr ca fiul d-lui Lupu Neculai, laborant la Institutul de Histologie de la Facultatea de Medicină. Au fost anunțați părinții. Tatăl elevului, care se afla în interes de serviciu la spitalul „Socola“, la aflarea tristei ivești a leșinat. Medicii spitalului după o muncă de o oră au readus în simțire pe tânăr, care a declarat că a înghițit două pastile de sublimat. Șiauso sul Lupu Mihai, e în vârstă de 16 ani, elev în clasa V-a la liceul Național. A fost internat in clinica d-lui prof. Enescu. Starea lui e serioasă. Spălăturile stomacale îi s’au făcut după cinci ore de la ingerarea otravei. Sinucigașul se află în perfectă stare de luciditate: întrebat de un redactor al nostru asupra cauzelor tragicului gest, a răspuns că l-a făptuit deoarece fusese lăsat repetent. Nu avusese media la două obiecte iar un profesor care-l persecuta — susține el — l-a „trântit" la al treilea obiect. Deși muncea, unii profesori nu-l agreau și-l nedreptățeau. Ii spuneau „fă te laborant ca tatăl tău, nu e nevoie să fi neapărat doctor". Disperatei văzând că munca sa i-a fost în zadar a preferat moartea, D. comisar Genie a deschis o anchetă. Suntem informați că la liceul Național a sosit o comisie de anchetă de la ministerul de Instrucție în privința activității unuia din profesori, * 99 La cimitirul Eternitatea a venit ezi d. a. Maria Ștefan din str. Aurora 82, care a încercat să se sinucidă golind conținutul unei sticle cu spirt denaturat, din cauza unei certe cu amantul ei, anume Gh. Cireș. I s’au dat îngrijiri la spitalul Sf. Spiridon. In cercurile universitare se afirmă că în afară de dl. prof. Iordan, alți profesori, între care și rectorul ar fi primit scrisori prin care li se pune în vedere că schimbând comisiile de licență de la facultatea de litere, au comis un fapt pentru care vor da socoteală 1 ———--------------------__________ Camera a votat Încredere în guvernul Donmergue zi Paris 30.— Camera franceză a discutat în ședința de dimidupă amează proectul a reformei fiscale, ziar propunând mai amendamente pe care iiul de finanțe nu le-a admis, guvernul a rus chestiunea de încredere în două rânduri. Camera a acordat încredere cu 324 voturi contra 223 iar in ședința de după masă, cu 353 voturi contra 212. MARELE TEATRU CINEMA „TRIANON" prezintă azi Sâmbătă 30 Iunie un regal cinematografic, O realizare de o artistică și reală valoare NUN 1 A IN TIROL, O admirabilă operetă cu o muzică divină de Robert Stolz, cu regretata artistă a Vienei Hansi Niese, Else Elster și Hans Junkerman. Al doilea film FANTOMA DIN CRESTWOOD. Complectare Jurnal. Italia abandonează politica revizionistă — Un senzațional articol al presei'italiene — Roma 30.— Ziarul „Lavaro Fascista" publică cu prilejul aniversării tratatului de la Versailles, un articol care înseamnă o tendință nouă a politicii italiene. Articolul acesta, fără a fi în mod absolut antirevizionist, arată în mod prietenesc Germaniei, primejdiile unei politici având ca bază revizuirea tratatelor. Articolul sfătuește Germania să colaboreze la o reconstrucție pașnică a Europei. America a oprit exportul argintului Washington 30, Guvernul american a luat o hotărâre prin care se prohibește exportul argintului. Măsura este determinată de acțiunea de revalorizare a metalului alb, i A murit cel mai bătrân om din lume Ankara 30, — Ago Zhara cel mai bătrân om din lume a încetat ori din viață intr'un spital din Istambul. Mathusalemul turc etate de 165 ani, era in îngrijorarea prodsă In Anglia și Franța de pregătirea războiului bacteriologic in Germania Paris 30. Revelațiunile senzaționale ale celebrului ziarist englez Wickham Stead asupra pregătirilor ce se fac în Germania în vederea războiului bacteriologic au produs enormă agitație în Anglia și Franța. Presa engleză și franceză cere măsuri imdiate de apărare împotriva războiului bacteriologic pregătit de Reich. Corespondentul din Londra al ziarului parizian „Le Mao convorbire cu dl. Steed care i-a spus că, înainte de a da la iveală dovezile publicate ale duplicității germane, a consultat pe experții cei mai eminenți pe care îi cunoaște. . După ce au consultat documentele i-au spus : Nu putem afirma nici că aceste documente sunt autentice dar nici nu le punem la îndoială. Guvernul MacDonald se remaniază Londra 30. Ministrul muncii a demisionat ori din guvern spre a lua conducerea oficiului pentru ajutorarea șomerilor. Cu acest prilej se va face remanierea cabinetului. Numeroase acte teroriste în Austria Viena 30. — In numeroase localități din Austria s'au repetat ern actele de teroare ale național-socialiștilor. S'au înregistrat atentate cu bombe, acte de sabotaj, atentate de cale ferată. In unele localități au fost distruse instalațiile electrice. In Tirol timp de 3 săptămâni nu va mai fi lumină deoarece uzinele au fos devastate. 20 persoane moarte de insolația în Statele Unite New York 30. Valul de căldură abătut asupra Statelor Unite perzistă. Activitatea comercială este foarte mult paralizată. Numărul persoanelor moarte de insolație a sporit la 20. La Kentucky a fost cri 45 grade Celsius, la Illinois 44,5 grade la umbră. Seceta continuă să bântuie, periclitând recolta. Rezultatul examenului de bacalaureat de la Liceele Internat, Național și Oltea Doamna La examenul de bacalaureat ținuturi la liceul de fete „Oltea Doamna" au reușit în ordinea clasificării următoarele candidate : Balascu Eugenia, Blanaru Aurelia, Cabane Rifca, Hurduleac Veronica, Miulescu Ioana, Andriescu-Cale Eugenia, Rondel Renate, Einsensten Marianne și Idelovici Sabina. • • La „Liceul Internat" din 94 candidați prezentați, au fost admiși la oral 86, următorii 8 fiind respinși: Vasilescu Emil, Corcodel, Dumitriu Pavel, Terkalyn, Madrisovici, Pascal Fișer, Sigal Meer, L. Alexandru. Examenul oral începe azi dimineață, când urmează se prezenta la ora 8 candidaații de mai jos : Ale Andrescu Mircea, Babeș Arghir, Florescu I, C-tin, Goldenberg Ioină, Leibovici Izrael. La ora 10, seria II-a : Marcu Leonard, Mendel Marcel Bernard, Ralescu Augustin, Râpă Octav, Solomon Strul. 9 9 La Liceul Național s'au înscris 123 candidați, au lipsit 3, și au căzut 12. Candidații reușiți sunt următorii i după licee : Vaslui, Contaguri Peter, Antohi Petru, Pogăngeanu Gh., Popa Gh, Novinschi Lucian, Baraclaru Mihai, Minescu Gh., Marcovici Sami, Haralamb Const., Efstrati Silvia Evelina, Nichiforescu Ion, Angheluța Eduard, Floarea Madgalena, Pavel Eugen, Hizig Robert, Tuchilus Teodor, Zoller Arirtde, f Li""’'ulia Florea, Dobrea Aldea, Dobrovolschi Mircea, Glodeadeanu Iuliu, Iliescu Paul, Ionășescu Lucian, Ionesu Ion, Ionescu Const., Luchian Dumitru, Papanega Ștefan, Petrescu Mihai, Roban Valescu, Rusescu Valeriu, Sândulescu Iorgu, Spiru Gh., Spulbere Ion, Stăcescu Mihai,Stănculescu Gh. Suceveanu Florin, Stratilescu Mircea, Teodoreanu Ion, Topuz Cezar, Tebeica Virgil, Tomescu Cornel, Voinov Const., Vișan Petru, Zaharescu Ilie, Atanasiu Const., Băiculescu Mircea, Bobu Ion, Calcan Gh., Calcan Simion, Chiriac Ilie, Dragomir Teodor, Dobreanu Traian, Fianu Iosif, Georgescu Petru, Grigoriu Const., Ignat Ștefan, Ionescu Petru, Marin Neculai, Marinovschi Gabriel, Nuțu Mircea, Oproiu Const., Patroil Petru, Petrovici Const., Popescu Neculae, Popescu Octav, Partenie Petru, Stratuleț Ion, Ștefan Const., Rizescu Speranță, Lupașcu Ernest, Stănescu Const. Liceul Național , Chiriac Vasile, Forst Henri, Horowitz Sonciu, Helin Avram, Tinei Avram, Negu Petrovanu Cons* Rosen Heirn Schwartz Anton, ^ serman Aporel Lu’