Lupta Sibiului, iunie 1951 (Anul 8, nr. 1849-1874)

1951-06-10 / nr. 1857

Controlul calităţii în Ca o consecință firească a ridicării nivelului politic, ştiințific şi cultural al clasei muncitoare, cresc şi pretenfiunile masselor largi de a-şi satisface cerințele vieții cu produse mai bune, mai frumoase, de o calitate mai superioară-In faţa acestor pretenfiuni pe deplin justificate, întreprinderile din Ministerul Industriei Uşoare, care produc bunurile de larg consum, care sunt controlate la calitatea produselor de milioanele de consumatori, le revine sarcina de a ridica prestigiul întreprinderilor de producţie la înălţimea cerinţelor clasei muncitoare. Urmând exemplul muncitorilor din Uniunea Sovietică, unde lupta pentru îmbunătăţirea calităţii, a devenit acţiune de massă, sindicatele noastre, sub permanenta îndrumare a Partidului, au trecut la organizarea temeinică a luptei pentru calitate, după metodele sovietice, antrenând majoritatea muncitorilor în brigăzile de calitate, folosind din plin experienţa ajutorului de maistru sovietic Ciutkin. Brigăzile de calitate în care lucrează astăzi zeci de mii de oameni din ţara noastră, controlul obştesc care se face dela o fază la alta a procesului de fabricare de către fiecare muncitor, a adus o frumoasă îmbunătăţire a calităţii- Insă mai sunt şi lipsuri destule în această muncă- Astfel nu toţi tehnicienii şi controlorii de calitate s'au străduit să caute toate cauzele, care pot periclita calitatea superioară a produselor ■ Primul mijloc de asigurare a unei calităţi bune este controlul serios al calităţii la recepţia materiei prime. Un control serios la compoziţia firului, la egalitatea torsiunei, la indicarea perfizilor firelor vopsite, la respectarea sortimentului de culori cerut filaturii, înlătură în sectorul tricotajelor multe greutăți la calitate cum sunt: căzutul din mașină din cauza torsiunei inegale, a nodurilor sau tricotarea unui articol în două nuanțe, din cauza amestecului partizilor la vopsit, sau abandonarea unor articole contractate, din lipsa sortimentului de culori şi folosirea unei singure culori sau acceptarea unei combinaţii de culori nepotrivite-O îmbunătăţire a calităţii se poate obţine prin organizarea controlului operativ pe faze de fabricaţie, care să urmărească respectarea strictă în procesul de fabricare a standardelor şi a cartelor de sarcini întărind controlul cantităţii depănatului pe bobină a firului, eliminând bobinele amânate, vom asigura secţiilor de tricolare condiţiuni mai bune pentru mărirea calităţii. Secţiile de tricotat, trebue să păstreze în rafturi bobinele de fir, ferindu-le de picăturile de ulei ce s'ar afla în maşină. Să respecte regulile tehnice de fixare a gradelor la maşini, pentru obţinerea numărului de ochiuri pe cm pătrat după fişa tehnologică- Să respecte dimensiunile prevăzute de Stassuri sau carte de sarcini. Deasemenea trebue făcută întreţinerea şi ungerea la timp a maşinilor, a respeca ritmul normal al mersului maşinei fără întreruperi, recuperarea printr-o accelerare nefiind permisă la unele maşini. Dacă tehnicienii vor supraveghea încontinuu funcţionarea maşinilor, vor putea asigura în acest fel semifabricate de calitate bună secţiei următoare, finisat. In secţia finisat, accentul principal trebue pus la croit Controlul de calitate trebue să verifice cât mai des tiparele, să constate dacă corespund mărimilor stabilite, urmărind în stron fabricile de tricotaje să colaborare cu secția tehnică respectarea caetelor de sarcini. Nu trebue depășite toleranțele admise de caete, ci dimpotrivă este necesară menținerea strictă a sortimentului de mărimi la articolele croite din stofă, să controleze împerecherea bucăților, piept, spate, mâneci şi patente de aceeaş mărime şi nuanţă. Să urmărească, ca încheiatul şi cusutul la maşini să se facă corect, înlăturând cusăturile sinusoide, care strică aspectul produselor şi să verifice rezistența cusăturii. O deosebită grije trebue dată de controlul de calitate la aplicarea patentelor cu mâna, pentru prinderea fiecărui ochiu în parte. Aceeași grije trebue dată la faza repansat și remaiat pentru a nu scăpa nici cel mai mic defect de tricotat neobservat. O deosebită atenție trebue dată la faza de sortat, etichetat pentru a nu amesteca mărimile şi articolele. Un alt mijloc de îmbunătăţire a calităţii este cunoaşterea temeinică din partea controlului de calitare şi a muncitorilor a standardelor şi a caetelor de sarcini. Cunoscând bine caetul de sarcini în toate fazele de fabricaţie, controlul poate înlătura de la început fabricarea articolelor de slabă calitate. îmbunătăţirea calităţii se obţine şi prin cunoaşterea cauzelor obiective şi subiective care duc la slăbirea calităţii. Bunăoară calitatea interioară a tirului, gradul mare de uzură al unor maşini, insuficienta pregătire profesională a muncitorilor, nepăsarea faţă de calitate precum şi goana după câştig ieftin precum şi cantitatea în dauna calităţii-Luptând hotărît pentru lichidarea acestor cauze prin cursurile de calificare profesională din întreprindere, prin folosirea expoziţiilor de rebuturi şi prin critica făcută nominal la gazeta de perete, aceste lipsuri pot fi maiînlăturate. Deasemenea un mijloc de îmbunătăţire a calităţii, este cointeresarea materială a muncitorului, prin fixarea unui acord care să ţină seama de calitatea produselor. In acest sens instructajul făcut de Ministerul Industriei Uşoare, în recentele şedinţa regionale dau posibilităţi mari întreprinderilor de a antrena massa salariaţilor în lupta pentru obţinerea unei calităţi superioare. Tot pentru îmbunătăţirea calităţii este necesară o ridicare continuă a nivelului tehnic, profesional al tehnicienilor şi muncitorilor. Popularizând mai mult în şedinţele tehnice de producţie metodele sovietice de muncă, activizând Biroul de Documentare Tehnică pentru a răspândi cât mai larg în massă broşurile, cărţile şi lucrările Bibliotecii Tehnice, popularizând rezultatele fruntaşilor, ridicând cu încredere cadre tehnice din rândurile muncitorilor fruntaşi, vom reuşi a ridica la un nivel tehnic mai înalt muncitorii noştri. Lucrând în felul acesta muncitorii şi tehnicienii din fabricile de tricotaje din regiunea Sibiu, vor reuşi să asigure clasei muncitoare şi ţărănimii muncitoare produse de bună calitate, contribuind prin realizarea şi depăşirea tuturor sarcinilor de plan la construirea orânduirii socialiste în țara noastră, la întărirea frontului păcii, în fruntea căruia sta glorioasa Uniune Sovietică şi Marele Stalin. PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VÂÎ H U LUI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR SIBIU Șl AL SFATULUI POPULAR REGIONAL .."•iSriii, . «¦»» îs». ' -v ■ ■‹ - •' • ' Anul VIII — Nr. 1857 Duminecă, 10 Iunie 1951 pagini— 4 Lei ■i Aplică cu succes metoda de lucru sovietică Agapov Insuşindu-şi din bogata experienţă şi ştiinţă a oamenilor muncii din URSS, muncitorii fabricei „Teba“ din raionul Sebeş aplică cu succes metoda de lucru sovietică Agapov. Astfel tov. Ioan Lietschel, mecanic şef la atelierul de reparaţii, precum şi maiştrii ţesători Nicolae Popovici, Vasile Lukacs şi Gh. Zavatzky au reparat în cursul lunei Mai a. c., două războaie de ţesut a căror lagăre au fost modificate pe rulmenţi după metoda sovietică Agapov. Prin montarea lagărelor pe rulmenţi calităţile maşinilor s-au îmbunătăţit având un mers lin, putându-se astfel obţine o turaţie mai mare. In prezent se obţin 150 ture pe minut faţă de 130 ture pe minut cât făcea maşina înaintea modificării. Din multiplele experienţe făcute cât şi din rezultatele obţinute rezultă că randamentul cât şi turaţi,, maşinilor a crescut cu 12o/o. Randamentul războaielor modificate pe rulmenţi a crescut cu 8,70 °/o faţă de cel avut. Datorită îmbunătăţirii aduse utilajului de bază, prin modificările efectuate după înaintatele metode sovietice, s-a realizat o depăşire a planului pe luna Mai a. c. cu 1,31 o. Planul general de asemenea a fost depăşit cu 3,04 o/o. Aşa înţeleg ,muncitorii şi tehnicienii fabricii „Teba“ să lupte pentru realizarea planului pe semestrul 1 până la 15 iunie. RICHARD HUBSCHAJR coresp. 0 mm brigada da producţia UH-ista pe şantierul „Gâtul Berbecului" Sadu . Pentru, a munci cât mai bine şi pentru a se obţine o producţie sporită, pe lângă cele două brigăzi existente pe şantierul Gâtul Berbecului, UTM-iştii au alcătuit a treia brigadă de producţie. Astfel brigada UTM-istă al cărei responsabil este secretarul organizaţiei UTM tov. Constantin Crăciun, lucrează la secţia Dudaş, transportând materiale de la linia de tren sus pe conductă. Printr-o bună organizare a muncii în brigadă UTM-iştii caută să dea un randament cât mai mare, asigurând materialul necesar dulgherilor, minerilor şi mecanicilor. Datorită unei bune planificări, organizări şi prin aplicarea de noui metode în muncă, ei au depăşit planul pe luna Mai in medie pe brigadă cu 57 °/o. S-au evidenţiat prin munca depusă tov. Constantin Crăciun, responsabilul brigăzii, Nicolae Diaconescu, Cost Negoiaşa, Tudor Curuga şi alţi utemişti. Totodată aceşti tineri, prin frecventarea clubului şi a bibliotecii, caută să-şi ridice nivelul politic şi profesional dând exemplu şi celorlalţi tovarăşi de muncă. Prin munca lor UTM-iştii constructori de pe şantierul hidrocentralei din Sfidu 5, contribue din plin la realizarea măreţului plan de electrificăre a scumpei noastre patrii. ROMULUS MILA coresp. Luptând pentru îndeplinirea Planului de Stat în 11 luni şi pentru o recoltă îmbelşugată, luptăm pentru întărirea şi înflorirea Patriei, pentru pace. Schimburi ale Păcii La Sovromconstrucjii Sadu 5 „Gâtul Berbecului" Pe șantierele hidrocentralei electrice de la Sadu — „Gâtul Berbecului", ziua de 7 Iunie, ziua „schimbului păcii" a fost o adevărată zi a întăririi semnăturilor puse pe Apelul pentru un Pact al Păcii. Harnicii constructori ai hidrocentralei în luptă cu natura au spart normele, exprimându-și astfel dorința lor fierbinte de a lupta în primele rânduri pentru cauza dreaptă a păcii. Bunăoară echipa tovarășului Gh. Lăudatu, de la cariera de piatră, lucrând cu elan sporit a depășit planul din ziua schimbului păcii cupa de dulgheri a tov. Matei Beer cu 2,79%, echipa zidarului Constantin Fecund cu 2,23%, echipa tunelistului Caranfil Sfat cu 2,15% precum şi echipele tovarăşilor Matei Şahotă, Constantin Pintea şi Francisc Şimon, care au dobândit frumoase realizări. Cu, acelaş elan au lucrat şi minerii Trifan Foamete şi Vasile Brânzan, care au depăşit planul cu 1,92%, Iulian Pintea cu 1,90%, Loco Naghi Carol cu 1,75%, N. Constantin cu 1,71%, Anghel Tomescu cu 1,58%, Constantin Bucşe cu 1,55% precum şi alţi tovarăşi, care au depăşit cu mult normele, 2,88%, echi- La fabrica „11 Iunie" Sighişoara După ce au strâns numeroase semnături pe Apelul pentru încheerea unui Pact al Păcii, ţesătoarele fabricii de mătase „11 Iunie" Sighişoara, au organizat în ziua de 7 Iunie două „schimburi ale păcii", întărindu-şi astfel şi mai mult semnăturile puse pe Apel, înainte de începerea lucrului toate muncitoarele erau la mașini gata pentru a începe lucrul. La auzul sirenelor, într'o clipă toate războiele și mașinile au prins viață, iar muncitoarele se întreceau între ele pentru a da cât mai multe produse finite. După trei, patru ore de lucru normele au fost deja realizate. Astfel până la termina- rea schimbului tov. Margareta Ciontea lucrând la 4 războaie a realizat o depăşire de 50%, Elisabeta Hennig la două războaie o depăşire de 38%, iar Eugenia Tărcău cu 46%. Deasemenea tovarăşele din Brigada UTM Lothe Wacht, lucrând la două războaie au depăşit norma cu 65%, Regina Barabas cu 58% şi Elena Coca cu 54%. La seefia canetat s'au evidenţiat tov. Elena Szöcs, Maria Dumitrescu precum şi Elisabeta Bock şi Maria Iordăchescu, de la seefia depănat, iar la seefia finisaj, Rozina Baca. Datorită acestor importante depășiri planul pe fabrică a fost depășit în ziua schimbului păcii cu 105,4%.  Să îngrijim cât mai bine culturile de legume şi zarzavaturi S-a asigurat sporirea recoltei cu 100% la grădina de zarzavat Pentru cultura legumelor şi a zarzavaturilor, Gospodăria Agricolă Colectivă „Zorile” din Turnişor Sibiu, şi-a planificat anul acesta o suprafaţă de 7 ha. Ţinând seama de fertilitatea solului şi de toate condiţiile avantajoase pe care le prezintă acest an, Consiliul de conducere în colaborare cu brigada de grădină a reuşit ca să asigure sporirea recoltei de legume şi zarzavaturi cu 100 m/o. Pentru aceasta, însuşindu-şi experienţa colhoznicilor sovietici, brigada de grădină a plantat în culturile de varza de vară, gulii şi varză de toamnă iar în culturile de ceapă roşii. Deasemenea pe bordurile şi cărările dela capătul straturilor, s’a folosit ultima palmă de pământ, prin plantări de ridichi de lună şi toamnă, salată etc. Până la data de 1 iunie Gospodăria a valorificat prin cooperaţie legume şi zarzavaturi de sezon în valoare de 61.398 lei. Un important stoc de produse agricole valorificate prin cooperativă Anul acesta, muncind cu mai multă dragostei şi planificându-şi mai sistematic diferitele lucrări, membrii Gospodăriei Agricole Colective „Zorile” din Turnişor, au început să culeagă primele roade ale unui an de belşug Numai până la 1 iunie a. c., prin valorificarea prin cooperaţie a unor produse ca lapte, zarzavaturi, brânză, păsări purcei, porci, ouă, miei, etc., s-a realizat 685.000 lei la care se mai adaugă şi alte venituri obţinute de pe urma efectuării unor lucrări de transporturi cu atelajele Gospodăriei. Consiliul de conducere al Gospodăriei Agricole Colective „Zorile”, având concursul şi sprijinul muncitorilor din întreprinderea patronală „Independenţa”, a hotărît să folosească anul acesta la maximum toate posibilităţile pentru a întări bazele economice, ale gospodăriei