Magazin Sălăjean, noiembrie 2012 (Anul 17, nr. 208-228)

2012-11-26 / nr. 225

Luni, 26 Noiembrie 2012 Magazin Sălăjean Editorial________ Alexandru Lăpușan Startul la democrație. Peste doi ani Timpul se rostogolește. Este sigurul element din univers care nu-și poate schimba sensul. La viteza luminii (conform teoriei relativității) timpul se oprește. Ei bine, se pare că, acceleratorul de particule de la Geneva a reușit să înregistreze elemente subatomice care au depășit viteza luminii. Asta să însemne că vom putea întoarce vremurile înapoi? Pentru noi românii ar fi extraordinar deoarece am lua cea mai bună decizie, dacă ni s-ar oferi (totdeauna) a doua șansă (dă-ne nouă Doamne mintea de pe urmă!). Speram eu, poate și mulți alții, că după 12 ani vom asista la o confruntare în campania electorală care să ne antreneze și pe noi, cei din tribună, pe dezbateri privind problemele care ne interesează, pe modalitățile posibile de rezolvare, pe dimensionarea logică a orizontului așteptărilor. Evident, să ne transmită și formulele prin care încrederea în clasa politică să nu scadă până aproape de zero, că ceea ce se întâmplă pe la DNA duce cam într-acolo. Ultimul conflict (care ne va consuma cel puțin toată săptămâna) este cel legat de Consiliul European pentru aprobarea bugetului european pentru 2014-2020. De ce o fi fost nevoie de încă o poveste care nu duce nicăieri? Bătălia electorală trebuia întreținută. Matrapazlocurile cu hiaturile și aranjamentele, între o parte a USL și ceilalți, trebuiau acoperite. Și atunci a fost creat conflictul. Deoarece liderii APR, parcă resemnați că vor pierde alegerile la scor mare, lipsesc total de pe ecranele care radiază electoratul, trebuia găsită altă țintă. Aceeași: Traian Băsescu. Din prea multe motive (unele cu logica lor) Băsescu a preferat să participe el și nu premierul la eveniment. Chestiunea a fost trecută cu vederea. Lucrurile s-au precipitat când guvernul a impus o anumită poziție (dreptul de veto) în oricare variante (în afara celei inițiale de 1.025 mid euro, propusă de Comisia Europeană) de aprobarea bugetului. Mai toate variantele ulterioare au vizat reducerea bugetului UE și deci și a fondurilor destinate României. Domeniile afectate sunt agricultura și politica de coeziune. Una din variantele periculoase ar fi dimensionarea bugetului funcție de performanțele 2007-2013, variantă care ar afecta în mod deosebit România, având în vedere că performanțele noastre la zi sunt de numai 10% (din aprox. 34 mld euro). România ar putea primi cel mult 45 mld euro (varianta inițială) sau 40 (una din variantele previzibile). Pentru asta, însă, trebuiesc negociate atitudinile celor care plătesc. Primii care au avut o reacție dură față de bugetul (inițial) propus au fost contributorii neți care evident că își doresc un aport mai mic la cauza europeană pentru a-și putea susține propriile economii afectate de criză. Una din atitudinile vehemente a fost cea a Angliei, amplificată de apropierea alegerilor din 2013. Și la noi vrajba a apărut tot pe fondul disputelor din campanie. Miza pentru noi este însă mult mai mare: seriozitatea cu care România poate fi privită de către cei care toarnă banii în bugetul Europei Comune. Dacă ne-am putea permite să ne răfuim la ei, ne-ați constrâns să facem praf Bancorex, să vindem BCR, Romtelecom, Petrom etc., pe nimica toată, aș zice că ar exista o motivație a nervozității noastre. Vom risca care să se afle că, de fapt, ne-am furat singuri...averea (vezi cazul ministrului Dan Nica - firma Ericsson)? Indiferent de rezultatele negocierii (bune pentru România în cele mai multe din Variante) scandalul pe această temă va continua. Asta pentru că ne înjosesc permanent să acceptăm principiul "răsplata noastră în ceruri va fi". Pe pământ sunt răsplătiți doar politicienii. Cei care scapă de DNA. Am întrebat un prieten (cu un bun potențial politic) de ce nu candidează. Poate la următoarele alegeri parlamentare, peste doi ani, veni răspunsul! Doamne, abia atunci poate exista șansa și pentru noi să se dea startul la democrație? PNL Sălaj și-a lansat candidații în Colegiul 1 Șimleu Silvaniei și Colegiul senatorial Șimleu-Cehu Mihaela Moldovan PNL Sălaj și-a lansat, vineri, la Șimleu Silvaniei, candidații pentru Colegiul 1 Șimleu Silvaniei și Colegiul senatorial 1 Șimleu - Cehu, cele două nume înscrise în cursa electorală fiind fostul director al Romsilva, Dorel Oros, și omul de afaceri Călin Băgărean. Evenimentul a avut loc la Casa de Cultură Orășenească, în ritmuri de ACDC și cu multe baloane galbene. Candidatul USL Sălaj via PNL la Camera Deputaților, Dorel Oros, a găsit momentul emoționant, având în vedere că s-a născut în acest oraș și că locuiește aici de mai bine de 25 de ani. „Lansarea candidaților este un moment emoționant în viața oricărui partid, iar pentru mine și mai mult pentru că Șimleu Silvaniei este orașul meu natal, dar și urbea în care locuiesc de peste 25 de ani. Cred că 2012 va fi anul în care România va scăpa de ciuma portocalie instalată de Băsescu, Boc, Udrea. Acum câțiva ani părea o utopie ca PNL și PSD să se înțeleagă, dar uite că acum se poate", a declarat Dorel Oros. Cel de-al doilea candidat lansat vineri, Călin Băgărean, a declarat în cadrul aceluiași eveniment, că s-a înscris în cursa electorală în cel mai greu Colegiu din Sălaj, greu nu din cauza celorlalți candidați, ci din cauza „obrăzniciei" unora dintre ei, făcând referire la candidații ARD în cele două Colegii și anume deputatul PDL Lucian Bode, fost ministru al Economiei în Guvernul Ungureanu, și la omul de afaceri Dumitru Blaga (PDL). „Dacă analizăm ce ne spun ei, deși au fost la guvernare, nu au făcut decât lucruri extraordinare. Nu știu atunci cum de a ducem așa prost. Dacă adunăm toate lucrurile negative pe care ei nu le spun - cum ar fi tăierea salariilor, a pensiilor, închiderea spitalelor - vom vedea că activitatea lor nu putea să ducă nicăieri. Și nu au ezitat să ne bage cu capul în gard, iar după ce ne-au accidentat, au fugit de la locul faptei. Acum, și-au aruncat sigla partidului și culoarea partidului, s-au adunat sub o inimă mare și o «ard» în toată România ca niște domnișoare care în viața lor nu au făcut politică", a spus Băgărean. Liberalul Dorel Oros, este directorul Direcției Silvice Sălaj. Nu este prima dată când Oros a fost nominalizat drept candidat pentru alegerile parlamentare. In 2008, el a fost candidatul propus de PNL Sălaj pentru Colegiul senatorial 2 Zalău-Jibou, însă înainte de alegeri cu aproximativ o lună a preluat conducerea RNP Romsilva. Ca urmare, PNL Sălaj și-a desemnat la vremea respectivă un alt candidat pentru acel colegiu. Oros a rămas la conducerea Romsilva până în ianuarie 2009, când a fost demis printr-un ordin al ministrului Agriculturii de la acea vreme, Ilie Sârbu. După demitere, Oros a revenit la conducerea Direcției Silvice Sălaj, al cărei director este în prezent. La Camera Deputaților, în Colegiul 1 Șimleu Silvaniei, fosul șef al Romsilva îl va avea drept principal contracandidat pe deputatul Lucian Bode (PDL), fost ministru al Economiei în Guvernul Ungureanu. Călin Băgărean, cel de-al doilea candidat lansat de PNL Sălaj vineri are 42 de ani, este căsătorit și are doi copii. Băgărean este de profesie economist. Pentru Senat, în Colegiul 1 Șimleu-Cehu, Băgărean își va disputa voturile sălăjenilor cu omul de afaceri Dumitru Blaga (PDL) și cu fostul prefect Vogh Alexandru (UDMR). Celor doi candidați lansați vineri li se alătură pe lista cu care USL Sălaj merge în alegeri toți cei trei actuali parlamentari - deputații Iuliu Nosa (PSD), Mirel Taloș (PNL) și senatorul Gheorghe Pop (PSD, precum și fostul consilier județean Alexandru Șerban (PSD). La lansarea de la Șimleu Silvaniei ar fi trebuit să ia parte și europarlamentarul PNL Norica Nicolai, însă din cauza ceții, zborul acesteia de la București la Cluj Napoca a fost anulat. (p) Cu ștampila în cabina de vot Olivian Vădan Biroul Electoral Central a decis care sunt situațiile în care votul este considerat valabil, nul sau alb. Conform documentului publicat de Biroul Electoral Central, voturile sunt considerate valabil exprimate atunci când ștampila cu mențiunea "votat" este aplicată în interiorul unui singur patrulater sau dacă ștampila cu mențiunea "votat" depășește limitele patrulaterului, dar opțiunea alegătorului este evidentă (inclusiv situația în care ștampila este doar tangentă la un patrulater dar nu atinge și un altul). Vot valabil exprimat este considerat și în cazul în care ștampila cu mențiunea "votat" este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletinul de vot sunt înscrise diverse mențiuni ale alegătorului (votul este considerat valabil indiferent de mențiunile înscrise pe buletin) și în cazul în care ștampila cu mențiunea "votat" este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletinul de vot alegătorul a mai aplicat una sau mai multe ștampile fără să atingă vreun alt patrulater; în schimb, dacă pe buletinul de vot nu a fost aplicată ștampila de control a secției de votare, buletinul de vot are alt model decât cel legal aprobat, ștampila cu mențiunea "votat" are alt model decât cel legal aprobat ori este aplicată în două sau mai multe patrulatere, votul exprimat este considerat nul. Tot vot nul se consideră și în cazul în care ștampila cu mențiunea "votat" este aplicată în două sau mai multe patrulatere, chiar dacă unele ștampile au fost tăiate de alegător, dacă ștampila a fost aplicată în exteriorul patrulaterelor sau ștampila atinge două sau mai multe patrulatere. Voturile albe simt considerate voturile exprimate prin introducerea buletinelor de vot în urnă, fără aplicarea ștampilei cu mențiunea "votat" în vreun patrulater.