Magazin Sălăjean, noiembrie 2018 (Anul 23, nr. 195-214)

2018-11-26 / nr. 212

•%£ c. uri 26 Noiembrie 2018 Editorial Daniel Mureșan Aproape nimic despre Centenar Centenar în sus, centenar în jos, doar vorbărie goală, nimic concret cu ce ne-am putea mândri la această aniversare. Nu tăiem panglica la centura orașului, nu deschidem cinematograful, nu jucăm fotbal pe noul stadion. Peste câteva zile se va da ordin pe comună, pe oraș, pe județ, pe țară ca doamnele și domnii români să îmbrace portul tradițional, iar politicienii să cuvânteze despre marea Unire. Sigur că nu trebuie prea multă minte pentru asta. Minți luminate au fost la 1918, când s-a înfăptuit Unirea. Hai să nu o întind nici eu mult cu vorbăria. Vă rețin atenția cu trei lucruri la care m-am gândit azi. 1. Acum o sută de ani, românii din Transilvania au cerut dreptul la autodeterminare. în noaptea de 30-31 octombrie ei au format Consiliul Național Român Central care a condus lupta lor. La începutul lui noiembrie 1918 s-au format în întreaga Transilvanie Consilii românești locale și Gărzi naționale românești care au preluat conducerea localităților de la autoritățile maghiare. Aceste consilii se aflau sub ascultarea Consiliului Național Român Central, care a încercat să convingă Guvernul Ungariei să accepte desprinderea Transilvaniei de Ungaria, dar n-a reușit. Pentru a demonstra dorința de unire cu România, Consiliul Național Român Central a convocat pentru 1 Decembrie 1918 o mare Adunare românească la Alba-Iulia. Acolo au luat parte 1228 de delegați aleși din toate localitățile Transilvaniei și 100.000 de alți români veniți să-și exprime adeziunea la unire. Delegații au votat unirea Transilvaniei, Maramureșului, Crișanei și Banatului cu România. O zi măreață pentru România! 2. Scriitorul Mircea Cărtărescu a fost distins cu Premiul „Thomas Mann pentru anul 2018, cel mai mare premiu al literaturii germane. în primăvară a primit „Premio Formentor de las Letras" pentru anul 2018, într-o somptuoasă ceremonie la Palma de Mallorca. Nicio publicație românească nu a fost prezentă la vreuna din ceremonii. Nicio publicație românească nu a solicitat scriitorului vreun interviu legat de aceste premii. Nu cred că are rost să comentez. 3. Se apropie Sărbătorile. De Crăciun este important să le spunem celor dragi cât de mult îi iubim. Crăciunul este pentru și despre bucurie. Vine o perioadă a anului când ar trebui să fim toleranți, darnici și armonioși. Pentru câteva zile să dăm uitării necazurile, politicienii și previziunile sumbre. Dar totuși, nu fiți buni, doar de Crăciun! La mulți ani, România! Dacă poți, iartă-ne pentru ce s-a întâmplat, poate și pentru ce se va întâmpla. La mulți ani, români! Magazin bălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 S66067; 0360 566076 S.C.r Director: SIMAR Daniel Mureșan Consiliere juridică: S.R.L. Jr. Cornel Merișan ZAJLATJ Redactor-șef: secretariat Olivian Vădan Anca Bartha ISSN 14S3-1283 Redactori: Tehnoredactare: Andreea Vilcovschi Silviu Mocan Tiparul executat la Daniel Săuca Distribuție: Tipografia Florin Negoiță Ștefan Bordeianu “Garamond” Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului.De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Patru liberali pentru Primăria Zalău Andreea Vilcovschi Lupta pentru candidatura PNL la Primăria Zalău se va da între patru membri care s-au înscris în competiția internă organizată în acest sens. Este vorba despre Vasile Bulgărean, directorul Colegiului Național "Silvania" Zalău, Otto Haller, președintele Asociației "Haller", Sorin Mureșan, consilier în comisia Tehnologia Informațiilor și Comunicații din Camera Deputaților, și Adrian Margin, director în cadrul Societății de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Nord, în prezent consilier județean. Numele celui care va participa în cursa pentru fotoliul de primar al reședinței de județ va fi cunoscut după 15 martie; în toată această perioadă, cei patru aspiranți la cea mai înaltă funcție din Primăria Zală își vor promova candidatura atât în interiorul, cât și în exteriorul partidului, vor propune soluții pentru rezolvarea problemelor comunității locale, de creștere a notorietății, încrederii și intenției de vot. Desemnarea candidatului la primărie se va face conform procedurilor statutare, în urma efectuării unui sondaj de opinie, coordonat de la nivel național, pentru a măsura notorietatea, încrederea, intenția de vot, profilul de candidat și potențialul de creștere a fiecărui candidat înscris în competiție. Postul de adjunct al Poliției Sălaj, la a doua strigare După ce niciunul dintre cei doi aspiranți la funcția de adjunct al Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj nu a reușit să promoveze concursul din 14 noiembrie, Poliția Română a anunțat că organizează o nouă procedură de selecție. Concursul a fost programat pentru 20 decembrie, la București, și va consta, și de această dată, în susținerea unei probe unice de selecție, respectiv interviu structurat pe subiecte profesionale. Polițiștii care vor să își încerce norocul își pot depune dosarele până în 28 noiembrie, ora 16. Reamintim că fotoliul de atunci al IPJ Sălaj a fost la concurs în urmă cu aproape două săptămâni, în cursă înscriindu-se Sorin Pop, șeful Biroului de Investigații Criminale, și Cosmin Mureșan, șeful Serviciului de Investigații Criminale. Niciunul, însă, nu a luat notă de trecere, astfel că pe post a rămas împuternicit Călin Rolnic, ginerele primarului Ionel Ciunt. ■ A.V. Asfaltare în “armonie” cu ploaia, pe bulevardul zălăuan Nu mică le-a fost mirarea zălăuanilor prezenți vineri dimineața, în intersecția Bulevardului Mihai Viteazul cu strada Armoniei, atunci când au văzut echipele citadine cum asfaltează de zor, sub o ploaie măruntă și enervantă. Departe de a minimaliza efortul muncitorilor în efectuarea lucrărilor de modernizare desfășurate în aceste zone importante din municipiu, ne întrebăm, totuși, cine ia aceste decizii de a turna asfalt pe o vreme total nefirească în ceea ce privește această operațiune, știut fiind faptul că turnarea de asfalt, chiar și nevinovatele plombări de gropi, nu au nici cea mai mică șansă de durată dacă sunt efectuate pe un carosabil stropit de ploaie? Mai mult decât atât, un lucrător mai adormit a făcut și o... nefăcută, fix în același loc, astfel încât curentul electric a fost întrerupt vineri la orele prânzului. Semafoarele nu funcționau, șoferii și pietonii intraseră deja într-un conflict major pe trecerea de pietoni, iar magazinele din zonă nu aveau curent. Asta ca să fie treaba complet compromisă - o consecință cât se poate de logică atunci când pui la contribuție oricare altă parte a corpului, în afara capului. ■ F. N.