Magazin Sălăjean, februarie 2019 (Anul 24, nr. 18-37)

2019-02-14 / nr. 27

2 Joi 14 Februarie 2019 Editorial Florin Negoiță După ei, potopul Avem cele mai mici alocații pentru copii din Uniunea Europeană. în majoritatea țărilor europene, alocația este de cel puțin 100 de euro, în vreme ce la noi, e de cinci ori mai mică; în prezent, alocația este de 84 de lei, echivalentul a 18 euro. Cele mai mari alocații sunt în Olanda, unde elevii încasează lunar 273 de euro. Pe locul al doilea, se află Italia, cu 258 de euro. în Suedia alocațiile variază între 120 euro și 218 euro pentru un copil, în funcție de numărul de minori din familie. Germania plătește câte 164 euro, iar în Finlanda pornesc de la 104 euro pe lună pentru primul copil și ajung până la 189 de euro pentru al cincilea, încerc să realizez ce e în mintea acestor oameni. Pentru ei, cei care, în majoritate, și-au trăit traiul și și-au mâncat mălaiul cum se spune, au fost, sunt și vor fi mereu bani. De la o indemnizație de 7.000 de lei cât încasa în urmă cu câțiva ani, un parlamentar a ajuns să câștige lunar sume pe care dacă le pronunți, nu ai cum să nu te revolți. Un parlamentar are o indemnizație de 13.000 de lei brut, o suma forfetara de 20.000 de lei, diurne, dar și decontări pentru cazare și transport. în total, un senator sau deputat încasează aproximativ 40.000 de lei lunar. Mă leg doar de aceste alocații ale copiilor noștri, cei pe care încă ne mai amăgim să-i credem într-atât de fraieri încât să constituie, peste 15-20 de ani, viitorul acestei țări. 84 de lei, oameni buni. Ce au acești oameni în cap? Domnule Dragnea, ce e în capul dumitale? Dumneata peste 50 de nu vei mai exista pe acest Pământ, cum crezi că va supraviețui această țară în condițiile în care faci, și dumneata și toți ceilalți așa-zis conducători, cu mici excepții, tot posibilul să rămânem cu țara asta goală, în mai puțin de un deceniu? A citit cineva, dintre cei care pun ștreangul de gât acestei țări, măcar din curiozitate, un buletin statistic privind natalitatea în România? Știe oare vreunul dintre cei care consideră că 16 euro pe lună sunt suficienți bani să crești un copil, că România a înregistrat, în 2017, cea mai mare prăbușire a natalității din ultimul sfert de veac? Probabil că nu. Știu, mulți vor spune, iar și iar, că sunt rânduri populiste. Așa își acoperă mereu rahatul, cei care ne conduc și ne duc în pragul depresiei. Vor spune mulți că alocația e bună așa cum e și că, odată mărită, țiganii se vor pune pe treabă și ne umplem de oameni care vor trăi din aceste alocații. E și acest lucru oarecum real, însă, ce facem? De frica țiganilor și a puturoșilor, stăm așa, pe veci, pe ultimul loc? Ne batem joc de copii, de români? De ce în alte domenii se poate și în cel mai important nucleu, cel care ține de viitorul nostru, iese mereu cu minus și dă cu "nu"? De ce pentru toți cei care și-au trăit viețile, asta e, există bani, de ce pe acești oameni nu-i mai satură Dumnezeu niciodată. Există mereu disponibilitate, fonduri, bani pentru pensii suplimentare, de ce mereu acolo se poate și pentru copiii noștri, nu încercați să înțelegeți că există viață și după ce plecați, că această țară trebuie lăsată să respire și în următoarele decenii și că ceea ce faceți, nu doar prin această batjocură numită alocație, ci prin tot - învățământ, sănătate, investiții în cei mici și cei tineri și multe altele - după voi, potopul! Nu vă e teamă că undeva, acolo sus, unde cu toții ajungem, vine vremea să dăm socoteală? Iar dacă aici nu plătim, acolo sigur suntem buni de plată? Măcar pentru asta să aveți un strop de frică, un gând care să vă trezească. Pentru că un lucru este cert, nimic nu rămâne neplătit. Niciodată! Guvernarea PSD-ALDE avea nu doar promis, ci prevăzut clar în programul de guvernare, majorarea alocațiilor pentru copii, creșterea acestora măcar la o limită care să depășească, chiar și cu câteva procente, nesimțirea, nepăsarea, indolența și minciuna acestei guvernări. Asistăm la o dovadă clară, a câta oare, a aceleiași minciuni uriașe, dusă pe mai departe de groparii acestei țări. Vă așteptăm în campanie ca să primiți toți, de la primul până la ultimul, câte o talpă de bocanc peste concasoarele mincinoase pe care le aveți pe post de gură. Magazin Sălăjean Ambasadorul Federației Ruse vine la Simeu Șimleu Silvaniei, Valery Ivanovich Kuzmin va ajunge și la Zalău Florina Man Ambasadorul Federației Ruse, E.S. Valery Ivanovich Kuzmin, se va afla la acest sfârșit de săptămână în Sălaj, urmând să viziteze Șimleu Silvaniei și municipiul Zalău. Astfel, sâmbătă, 16 februarie, ambasadorul Federației Ruse se va așeza la aceeași masă cu președintele consiliului administrativ al Simex S.A. Șimleu Silvaniei, Dumitru Blaga și directorul comercial al firmei amintite, Gabriel Lavrincic. Inițiativa acestei vizite diplomatice în Sălaj aparține întru totul ambasadorului Valery Ivanovich Kuzmin, iar acest fapt merită subliniat, deoarece între cei trei există un parteneriat vechi, bazat pe prietenie și admirație reciprocă. „în Rusia și spațiul ex sovietic mobilă românească este cotată, percepută și vândută ca fiind cea mai bună și elegantă mobilă din lume. Fără pic de glumă, acolo se spune că fiecare al 3-lea copil născut în Rusia (fostul URSS) a fost "conceput" într-un pat pe care scrie "Made in Romania". Rușii încă recunosc calitatea și își doresc produsele românești", a declarat pentru Magazin Sălajean directorul comercial al Simex SA, Gabriel Lavrinci. Tot el ne-a mărturisit că există o strânsă legătură de prietenie, care se poate numi chiar un parteneriat între Rusia și România, prin intermediul exportului masiv de mobilier, pe care compania Simex îl face în Rusia, de aproximativ șapte decenii. "De-a lungul timpului, mobilierul fabricat în Sălaj s-a dovedit a fi un ambasador viu al României, în spațiul sovietic. Exportul de mobilier din lemn masiv produs în Sălaj nu este doar unul cu care ne putem mândri la nivel județean, ci chiar la nivel național. Vizita ambasadorului rus în Sălaj va reprezenta un pas spre relaționarea economică româno-rusă, deoarece în continuare există un interes puternic al rușilor față de produsele „made in Romania", produse de calitate superioară", ne spune sursa citată. Revenind la programul vizitei diplomatului rus Valery Ivanovich Kuzmin, duminică, va participa la depuneri de coroane la Cimitirul Eroilor din Zalău. Exporturile și importurile în Sălaj sunt în creștere Augusta Teșinschi Exporturile și importurile în județul Sălaj în luna octombrie a anului trecut au crescut, comparativ cu aceeași luna din anul 2017. Cel puțin asta arată un raport emis de Direcția Județeană de Statistică (DJS) Sălaj. Potrivit sursei citate, în luna octombrie 2018, conform estimărilor Institutului Național de Statistică, în județul Sălaj, exporturile FOB au însumat 53.275 mii euro, iar importurile CIF au însumat 35.156 mii euro, în creștere cu 13,8 la sută, respectiv cu 9,9 la sută față de luna octombrie 2017. Asfel, excedentul comercial (FOB - CIF) în luna octombrie 2018 a fost de 18.119 mii euro, în creștere cu 22,1 la sută față de cel înregistrat în luna octombrie 2017. De asemenea, gradul de acoperire a importurilor cu exporturi (export FOB/import CIF) a fost de 151,5 la sută, iar valoarea schimburilor intracomunitare de bunuri în lunna octombrie anului trecut a fost de 34.653 mii euro la expedieri și de 29121 mii euro la introduceri, reprezentând 65,1 la sută din total exporturi respectiv 82,8 la sută din total importuri. Datele statistice mai arată faptul că valoarea schimburilor extracomunitare de bunuri în luna octombrie 2018 a fost de 18.622 mii euro la exporturi și de 6.035 mii euro la importuri, reprezentând 34,9 la sută din total exporturi respectiv 17,2 din total importuri. Tot în luna octombrie a anului trecut, ponderi importante în structura exporturilor și importurilor au fost deținute de secțiunile de bunuri, metale comune și articole din acestea (59,0 la sută la export și 34,6 la sută la import) șiateriale textile și articole din acestea (17,5 la sută și 19,9 la sută la import). "In perioada ianuarie - decembrie 2018, conform estimărilor Institutului Național de Statistică, în județul Sălaj, exporturile FOB au însumat 51.7134 mii euro, în creștere cu 15 la sută față de perioada corespunzătoare din anul 2017, iar importurile CIF au însumat 29.9739 mii euro (+13,3 la sută). Excedentul comercial (FOB - CIF) în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2018 a fost de 21.7395 mii euro, iar gradul de acoperire a importurilor cu exporturi (export FOB/import CIF) a fost de 172,5 la sută, se arată în informarea DJS Sălaj.