Magazin, ianuarie-iunie 1984 (Anul 28, nr. 1-26)

1984-01-07 / nr. 1

Nr. 1 (1369) din 7 ianuarie 1984 PF9 STRĂLUCITĂ CONTRIBUȚIE LA DEZVOLTAREA ȘTII polimerizarea stereospecifica a izoprenului, una din cele mai actuale probleme din chimia cauciucurilor sintetice. Activitatea științifică a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu s-a materializat in importante și valoroase contribuții aduse la dezvoltarea chimiei moderne în lucrări științifice de larg răsunet internațional. Militant revoluționar, devotat partidului încă din anii grei ai ilegalității, tovarășa Elena Ceaușescu și-a consacrat în chip exemplar întreaga sa viață construirii noii societăți socialiste pe pămîntul patriei, creșterii prestigiului internațional al României, afirmării tot mai puternice a independenței și suveranității sale, îndeplinind sarcini de tot mai înaltă răspundere în conducerea partidului și a statului nostru — membră a Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie tovarăși academician doctor inginer Elena Ceaușescu aduce o contribuție substanțială, cu bogata sa experiență politică și științifică, la soluționarea problemelor legate de modernizarea economiei, de introducere și promovare a progresului tehnic, de stimulare a creației științifice originale. Marile forumuri ale României socialiste consacrate afirmării și dezvoltării științei și învățămintului, culturii și educației, confirmă deopotrivă înalta sa competență și experiență revoluționară, deosebitul prestigiu de care se bucură atît in țară cit și peste hotare. Alegerea tovarășei Elena Ceaușescu ca președinte al Comitetului Național Român „Oamenii de știință și pacea" în decembrie 1981 avea să confirme o dată în plus înalta prețuire de care se bucură tovarășa Elena Ceaușescu ca eminent savant și om politic cu o multilaterală activitate, preocupat de soluționarea marilor probleme ale lumii contemporane, de slujirea consecventă a cauzei colaborării, păcii și securității internaționale, edificării unei lumi mai bune și mai drepte, ferită de războaie, întemeiată pe principiile respectului reciproc, independenței și suveranității tuturor statelor. În răstimpul care a trecut de la constituirea Comitetului național român „Oamenii de știință și pacea" au fost organizate numeroase acțiuni pentru mobilizarea oamenilor de știință, a cercetătorilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor celor care își desfășoară activitatea pe tărîmul științei și tehnologiei, la o participare tot mai activă in lupta pentru pace. Pe plan internațional, Comitetul național român „Oamenii de știință și pacea" s-a manifestat prin participarea la o serie de acțiuni importante, începînd cu Sesiunea specială a Organizației Națiunilor Unite consacrată dezarmării care a avut loc in anul 1982, unde s-a adresat chemarea către toate guvernele reprezentate la sesiune, către toți oamenii de știință, către toate popoarele lumii de a milita neobosit pentru adoptarea urgentă a unor măsuri concrete de dezarmare, pentru edificarea unei păci trainice in lume.Sub conducerea și îndrumarea competentă a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, Comitetul participă plenar la puternica desfășurare a mișcării pentru pace din țara noastră, inspirată de inițiativele și acțiunile președintelui României, tovarășul Nicolae Ceaușescu, îmbinînd munca politică, cu munca științifică, contribuind în mod esențial la progresul științei și cercetării științifice românești, la edificarea unui climat de colaborare și pace, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu are meritul incontestabil de a fi făcut cu putință ca inteligența științifică și creativitatea tehnologică din țara noastră să cunoască noi cote de progres și afirmare, de a fi făcut cu putință ca relația dintre cercetare și producție să se statueze ca factor de progres în toate domeniile de activitate: înflorirea fără precedent a științei și culturii, aportul generațiilor de cercetători și forța învățămîntului nostru, spiritul de emulație a valorilor reale ale națiunii, din toate domeniile de activitate sunt realități strins legate de personalitatea politică și științifică a tovarășei Elena Ceaușescu. Mereu alături de tovarășul Nicolae Ceaușescu, conducătorul României socialiste, eminentă personalitate a lumii contemporane, academician doctor inginer Elena Ceaușescu a înțeles încă din tinerețe să-și închine munca, lupta, priceperea și devotamentul patriotic vieții oamenilor, a înțeles că nu există, pentru un comunist, pentru un revoluționar misiune mai nobilă decît aceea de a sluji poporul, fericirea și prosperitatea lui și că lumea în care trăim poate deveni mai bună, mai dreaptă. Contribuția tovarășei Elena Ceaușescu la edificarea României socialiste nu poate fi desprinsă nici un moment de aceea a tovarășului Nicolae Ceaușescu — secretarul general al partidului, președintele României socialiste, împreună clădind — alături de popor și pentru popor — cu înțelepciune și patos revoluționar, cu nețărmurită dragoste de oameni, prezentul și viitorul patriei. Oamenii de știință, cercetătorii, toți aceia care își pun întreaga putere de muncă și creativitate în slujba progresului, deopotrivă cu întregul nostru popor vă urează, din adîncul inimilor stimată tovarășă Elena Ceaușescu, ani mulți, sănătate deplină și fericire, putere de muncă spre înflorirea științei și a civilizației socialiste pe pămîntul României. La tribuna celui de al 29-lea Simpozion international de macromolecule, desfășurat în 1983 la București. 023 Lucrări științifice' 91 apărute in țară și peste hotare Deosebita valoare științifică, importanța teoretică și practică, rigoarea analitică și profunzimea metodologică au fost permanent remarcate de prestigioși oameni de știință, unii laureați ai Premiului Nobel care au cunoscut opera tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu — invenții de mare însemnătate, cărți editate in țară și străinătate, articole publicate in reviste de specialitate — din domeniul chimiei și al tehnologiilor substanțelor macromoleculare, domeniu de virf in care reputatul savant român a adus contribuții originale, profund novatoare. • „Cercetări in domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari (1974). • „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“ (1979). • „Noi cercetări in sinteza și caracterizarea compușilor macromoleculari“ (1981). (Lucrări apărute în Editura Academiei Republicii Socialiste România.) ★ R.F. Germania : „Cercetări in domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari“ — apărută în limba germană și realizată de Institutul Central de Chimie, sub îndrumarea tovarășei Elena Ceaușescu, în colaborare cu Universitatea Tehnică din Darmstadt (1978), Grecia : „Cercetări asupra sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari“ — în limba greacă (1979). Italia t „Cercetări in domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari“ — în limba italiană (1980). Grecia : „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“ — în limba greacă (1981). U.R.S.S. : „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“ — în limba rusă (1981). Italia : „Noi cercetări in domeniul compușilor macromoleculari“ — în limba italiană (1982). Marea Britanie : „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului" — în limba engleză (1983). U.R.S.S. : „Noi cercetări in domeniul compușilor macromoleculari“ — în limba rusă (1983). ★ Înalta apreciere de care se bucură pe plan internațional tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, strălucita sa activitate social-politică și științifică atît de implicată in realitățile și problemele complexe ale lumii de astăzi, ale țării noastre, și-a găsit reflectarea in numeroase și importante distincții, titluri și ordine primite. Redăm însemne ale recunoașterii, stimei și prețuirii ce omagiază opera științifică exemplară, de mare prestigiu a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu. Iran • Ordinul „Haftpezkar“ (Ordinul Iranian al pleiadelor) Zair • „Marele Cordon al Ordinului Național al Leopardului“ • Diploma de membru de onoare a Societății Internaționale de chimie industrială R.F.G. • „Marea Cruce a Ordinului de Merit al R.F. a Germaniei“, clasa specială R.P.D. Coreeană • Ordinul „Drapelul Republicii“ clasa I-a R. P. Congo • „Marea Cruce de Merit" Sudan • „Ordinul pentru Merit“, clasa I Egipt • Ordinul „El Kamal“ Italia • Ordinul „Marea Cruce a Meritului Republicii“ San Marino • Titlul de Cavaler al Marii Cruci a Ordinului ecvestru de San Marino S. U.A. • Membru activ al Academiei de Științe din New York Costa Rica • Diploma de membru de onoare al Colegiului chimiștilor și inginerilor chimiști din Costa Rica Ecuador • Membru de onoare al Consiliului universitar și al Consiliului de conducere al Universității Centrale din Ecuador • Membru de onoare al Școlii de Știința informaticii a Universității Centrale din Ecuador Peru • Profesor onorific al Universității Naționale de Inginerie din Peru S.U.A. • Membru de onoare al Institutului American al Chimiștilor Argentina • Doctor Honoris Causa al Universității din Buenos Aires • Marea Cruce a Ordinului El Libertador • Doctor Honoris Causa al Universității din Sud • Bahia Blanca Guineea • Mare Ofițer al Ordinului Național „Fidelitatea fată de popor" Ecuador • Membru de onoare al Institutului Ecuadorian de Științe Naturale Filipine • Ordinul „Gabriela Suang“ • „Doctor Honoris Causa“ al Universității Feminine din Manila • Medalia jubiliară „A 53-a aniversare a Universității Feminine din Manila" Iordania • Ordinul „Kiladdi Al- Hussein Bin Ali“ U.R.S.S. • Medalia jubiliară „30 de ani de la victoria în Marele Război pentru Apărarea Patriei : 1941—1945“ Mexic • Membru de onoare al Societății de Chimie din Mexic • „Doctor Honoris Causa“ al Universității Yucatan • „Marea Cruce cu cordon a Ordinului mexican al Vulturului aztec" • Medalia jubiliară a parlamentului mexican cu efigia lui Benito Juarez, marele patriot și om de stat mexican Portugalia • Ordinul „Crucea Insfantelui Henrique" Gabon • Marea Cruce a Ordinului „Steaua Ecuatorială“ Mexic • Profesor universitar extraordinar al Universități Naționale Autonome din Mexic Japonia • Membru de onoare al Societății de Știința Polimerilor Iran • „Doctor Honoris Causa“ al Universității din Teheran Grecia • Membru corespondent al Academiei din Atena Kuweit • „Ordinul Kuweitului“, clasa specială • Placheta de argint a Facultății de Științe din Kuweit Senegal • „Marea Cruce a Ordinului Național al Leului" Iugoslavia • Ordinul „Steaua Iugoslavă“ cu eșarfă Cuba • Medalia jubiliară „A XX-a aniversare a asaltului asupra cazărmii Moncada" Ghana • Membru de onoare al Academiei de arte și științe din Ghana • Ofițer al Ordinului „Steaua Ghanei“ Coasta de Fildeș • Marea Cruce a Ordinului Național al Republicii Coasta de Fildeș Egipt • Membru Asociat al Institutului Egiptului Venezuela • Ordinul „Andres Bello", clasa I — cu eșarfă de onoare S.U.A. • Membru de onoare al Academiei de Științe a statului Illinois Marea Britanie • Titlul de „Fellow“ al Institutului Regal de Chimie • Profesor Honoris Causa al Institutului Politehnic din Londra Centrală Burundi • Marele Cordon al Ordinului național al Republicii Burundi Spania • „Ordinul Meritul civil“, cu eșarfă • Stema Orașului Madrid Cipru • Marele Cordon al Ordinului Makarios Italia • Medalia de Aur a Institutului de Relații Internaționale din Roma • Medalia de aur cu plachetă a Institutului pentru problemele unei noi ordini economice internaționale Suedia • Marea Cruce a Ordinului Regal Steaua Polară Danemarca • Marea Cruce a Drapelului Danemarcei Norvegia • Ordinul Sfântul Olav Italia • Medalia de aur „Marii Curie" și medaliile de aur jubiliare ale Institutului de relații internaționale din Roma • Diploma de membru titular al Academiei europene de științe, arte și litere și membru al Comitetului de Onoare al Academiei, precum și Insigna de aur a Academiei U.R.S.S. • Medalia jubiliară „25 de ani de la crearea filialei siberiene a Academiei de științe a U.R.S.S.“ Indonezia • Ordinul „Cea mai remarcabilă fiică a țării“, cu eșarfă Malayezia • Ordinul „Sri Maharaja Manku Negara" — clasa I, cu Colan • Medalia jubiliară a Uniunii Medicale Balcanice Turcia • Doctor Honoris Causa al Universității Tehnice pentru Orientul Mijlociu din Ankara Zimbabwe • Cetățean de onoare al orașului Harare Bulgaria • Medalia jubiliară „Gheorghi Dimitrov“ Malta • Doctor Honoris Causa al Universității din Malta Cipru • Marele Colan al Ordinului Makarios • Medalia comemorativă de argint a orașului Nicosia. Titluri si ordine internationale I iIt i } } l У