Magazin, ianuarie-iunie 2015 (Anul 58, nr. 1-25)

2015-01-15 / nr. 2

SERIE NOUĂ - 1228 • ANUL LVIII • 15 IANUARIE 2015 • 16 PAGINI • 2 LEI â к Nr. 2 (2978) Adresă INTERNET* www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Multe lucruri aș fost capabil să înțeleg dacă nu mi se explicau. Mark Twain Ш Prostia înseamnă să faci același lucru în mod repetat, așteptând rezultate diferite. Alphonse Esquiros Tratate mai mici sau mai ample despre fericire și succes sunt: scris de secole, de la William Shakespeare la Paolo Coelho sau de la Sun Tzu la Niccolo Machiaveli. Mai nou, subiectul a fost abordat și de oamenii de știință, care au încercat să înțeleagă fenomenul intrând în profunzimile psihologice ale omului O carte apărută spre sfârșitul anului trecut în SUA încearcă să combată una dintre cele mai false idei despre gândirea pozitivă, și anume că schimbările din viața noastră, de ordin personal sau social, se pot face fără efort. Dimpotrivă, spun psihologii demitizând înțelepciunea tradițională care postulează gândirea pozitivă, pentru a avea succes și a fi mai fericiți în viață trebuie să visăm mai puțin și să ne ancorăm mai mult în realitate, într-un fel cum asta spune și scriitorul Paulo Coelho în Diavolul și domnișoara Prym: „Nimeni nu-și poate nimeni ținta cu ochii închiși”. Fericirea este imaginație? Doi psihologi de la Universitatea din New York, Gabriele Oettingen și Heather Kappes, au publicat în 2011 rezultatele unui studiu despre privat de apă. Unii dintre voluntarii înotați, participanți la teste, au fost supuși unui exercițiu în care li s-a cerut să-și imagineze un pahar cu apă rece, lucrul pe care îl doreau probabil foarte mult în acel tip furând tensiune. Ulterior, moda a fiecăruia, Oettingen a descopert că exercițiul a secat nivelurile de energie ale oamenilor și i-a făcut să se relaxeze. Explicația este uimitoare: un pahar imaginar de apă îi poate face pe oameni mai puțin motivați să se ridice și să meargă la frigider sau la robinet pentru a-și potoli setea reală. Aceasta concluzie este exact reversul : unuia din principiile centrale ale psihologiei populare, și anume ideea ca ,imagurând viitorul dorit facem mai probabil ca acesta să se întâmple. O»hingen a arătat în cercetările ei că transforma dorințele în fantezie face ca acestea să fie mai greu de realizat in realiste. Imaginați-va că primiți cadou neașteptat de bani, și veți fi mai puțin motivați să vă angajați în tipurile de activități care aduc bani. Vorbind despre fantezia pozitivă, cercetătorii se apropie incredibil de ceea ce spunea cu secole în urmă Marchizul de Sade: „Fericirea este un ideal, este opera imaginației”. Din fericire, spun cercetătorii, nu toate tipurile de gândire cu privire la viitor sunt atât de auto-sabotoare. în cartea intitulată Rethinking Positive Thinking (Regândind gândirea pozitivă), publicată în Statele Unite anul trecut, la jumătatea lunii octombrie, Oettingen pledează în favoarea „opusului mental”, o tehnică ce presus*" ■combinarea metodică de gânduri politive și negative cu privire la propriul viitor, într-un mod care pare să funționeze surprinzător de bine, atun când se încearcă înlocuirea obiceiurilor sau mentalităților greșite Ciumele bune. Opusul mental In studiile efectuate de Oettingen, dar și de alți cercetători, s-a dovedit că opusul mental dublează rezultatele activităților în care se angajează oamenii. Opusul mental combate una dintre cele mai false idei despre gândirea pozitivă, și anume că schimbările din viața noastră, de ordin personal sau social, se pot face fără efort. De fapt, după cum sugerează cercetarea lui Oettingen, convingându-ne viața va fi ușoară face ca aceasta semnificativ mai grea. Cel mai bun mod de ne a potoli setea de schimbare este, se pare, de a ne reaminti că paharul este încă pe jumătate gol; în cartea amintită, Oettingen numește acest proces „WOOP”, de la „wish, outcome, obstacle, plan” (dorință, viz it, obstacol, plan). Acronimul stabilește cele patru etape ale procesului. In primul rând, acordăm un minut sau două gândindu-ne în detaliu la ce dorim să realizăm; în al doilea rând, ne imaginăm în mod clar cel mai bun lucru pe care îl asociem cu rezultatul realizat (acest „cel mai bun lucru” ar putea fi o emoție, o promovare, o lauda, orice, de fapt); în al treilea rând, ne gândim care ar fi obstacolul intern pe care este cel mai probabil să-l întâlnim pe parcurs (acest obstacol nu este ceva concret, ci o slăbiciune din interiorul nostru care ne împiedică să atingem un obiectiv - un salariu mai bun sau o relație mai bună cu cineva); în cele din urmă, formulam un plan de tipul „dacă (...)atunci (...)” pentru ceea ce vom face atunci când apare acest obstacol (de exemplu, dacă mă simt îngrozit când stau în fața publicului, atunci îmi voi aminti cât de sârguincios am repetat). Opusul mental păstrează partea cea mai utilă a fanteziilor pozitive: clarifică ceea ce dorim și ne reamintește cât de bine ne putem simți dacă realizăm acel lucru. Apoi are puterea de a ști ceea ce nu am realizat și pentru care trebuie să muncim destul de mult. în final, tehnica WOOP ne ajută să planificăm din timp ce vom face odată ce, în mod inevitabil, personalitatea noastră imperfectă ne va sta în cale. Succesul pândește, nă-ți sare în poală! Și succesul poate aduce fericirea, mai ales când acesta înseamna bani. Ne-o spune un miliardar multi-dezvoltat precum Donald Trump. Rețetele lui empirice dar eficiente completează, într-un fel, observațiile științifice. 1. Pune toată energia și tot spiritul tău pozitiv în ceea ce faci zi de zi. Ca să ie păstrezi concentrarea trebuie să muncești și să te imaginezi acolo unde vei fi peste 10 ani. 2. Dacă tot ai o minte și vise proprii, gândește în stil mare. Nu te costă nimic să gândești cât mai înalt, să ai vise cât mai nebunești. Și dacă veți gândi în stil mare, vei reuși în stil mare. 3. Ai încredere în tine, altfel nimeni nu va avea. Dacă te desconsideri în mod repetat, atunci oamenii din jurul tău vor simți asta și instinctiv nu vor dori să fie în preajma ta. 4. Când ești în top sau pe culmea succesului nu îți lua vacanță, nu renunța, nu te lăsa pradă aroganței și lenei. Păstrează-te activ și energic. 5. Trebuie să riști și să îți urmezi visele. Dacă îți este frica, treci peste asta. In fiecare zi, ar trebui să facem ceva de care ne este frică. 6. Nu te lăsa prostit sau călcat în picioare. Dacă cineva se poarta urât sau încearca să te fure, reglează conturile și nu-1 ierta. Niciodată! 7. Nu te axa niciodată pe „făcut bani”. Totul trebuie să izvorască din pasiune, din bucuria de a face acel lucru. Banii vin atunci când te aștepți mai puțin. Pasiunea este cea mai importantă. 8. Optimismul, o doză (bine echilibrată) de aroganța și de încredere te vor ajuta să îți atingi scopul. Cei care țin capul plecat sunt considerați ratați! 9. Nu întotdeauna vei câștiga, învață întotdeauna din greșeli, învață să te cunoști mai bine pentru a nu le repeta. 10. Fii deschis, sincer și pozitiv. Fii primul care oferă soluții. In final am putea aminti ce spunea Eschil: „Fericirea și succesul sunt lucruri de care niciun muritor nu se satură. Omul să nu-și clădească fericire fără hotar; este mai bine să-și agonisească viața din frânturi”. E drept că, trecând mileniile, lucrurile s-au mai schimbat... »CONCERTUL EUROPEI” Fantezia pozitivă, O CALE SIGURA SPRE FERICIRE? Consultații fără plată Cum să prevenim VIROZELE RESPIRATORII 5 948427 000119 Când a debutat Biblioteca Jude eanei < « IUDOK ocul săptămânii У и • 1 ?