Mişcarea, mai 1910 (Anul 2, nr. 94-116)

1910-05-01 / nr. 94

f COMPANIA AERIANA DIN PARIS Aeroplanul BLÉRIOT No. XI ----------------- Tip Traverse la Manche ---------------- Zborul va avea loc pe Aerodromul de la Iași (Abator,) sub patronajul Societății * JOCKEY-CLUB“ In ziua de Duminică 2 Mai a. c. Aeroplanul B este expus publicului în grădina Cuza-Vodă, str. Lăpușneanu, a organizat un zbor cu Ultime Informatiini . Consfătuirea membrilor comitetului societăţei «Colonia şcolară“, ce trebuia să aibă loc aseară la şcoala primară Gh. Asachi, s-a amânat pentru Luni seara. „ Administraţia Casei şcoalelor comunică revizoratului şcolar să pue în vedere diriginţilor şi directorilor şcoalelor primare, ca pe viitor să fie mai atenţi cu aplicarea amenzilor pentru frecuentarea neregulată a copiilor de cursuri. ♦ De la 1 Mai se primesc la revizoratul şcolar petiţiile de Înscriere la examenele în particular pentru cursul primar, înscrierile vor dura pănă la 15 Mai. Cererile pentru o singură clasă se vor adresa revizoratului, pentru mai multe clase, ministerului. . . La Protoeria judeţului au început să sosească sumele strînse în biserici cu ocazia serbătorilor de Paşti, pentru mărirea fondului necesar înfiinţărei unei şcoli de corucţie pentru copii. ■ Locuitorul Toader Abătoaei din corn. Voineşti, a încetat subit din viaţă în momentul când punea nişte gunoi pe un ogor. ♦ S’a acordat un concediu de 30 zile d-lui Iamandi, medicul oraşului Tg. Frumos, în care timp, d-sa va fi suplinit de d. dr. Râşcanu. ♦ In urma măsurilor luate de către serviciul sanitar, s-a stins epidemia de febră tifoidă din corn. Prisacani. ♦ La prefectura de județ se lucrează la o statistică agricolă pe ultimii 5 ani. ♦ La depozitul de recrutare au sosit scutirile tinerilor supuși streini a căror acte au fost verificate de ministerul de externe. ■ învăţătorul Savel Ciocan din corn. Zmeu Lungani, judecat de către comisiunea disciplinară pentru fapte grave şi incorecte, a fost exclus din învăţământ pe timp de 2 ani. ♦ Mâini dimineaţă se întruneşte consiliul de higienă a judeţului, pentru a aproba deschiderea mai multor debite de băuturi spirtoase şi lua măsuri contra diferitelor epidemii ce bântue prin judeţ. ® Marţi 4 Mai, la orele 8 jum, seara, va avea loc in sala Teatrului Pastia, o interesantă conferinţă a d-lui dr. Jocu asupra „Intoxicaţiilor alimentare“. ♦ Comisiunea compusă din d-nii consilieri comunali P. Cujbă, dr. C. Ţaranu dr. St. Possa, Gh. Musteaţă, Iosupescu, Iordănescu D., Gheorghiu Dimitrie şi M. Carp se întruneşte astăzi la primărie, pentru a studia alinierea stradei Alexandri precum şi chestia înfiinţărei unei strade, de la berăria Zimbru pănă la fabrica de tutun. 1. ■ Pe ziua de 1 Mai se va face o însemnată mişcare în magistratură. ■ Examenele învăţătorilor suplinitori, care vor să fie numiţi învăţători ajutori cu titlu provizor, vor începe în ziua de 3 Mai în localul şcoalei normale „Vasile Lupu“. ■ Un domn C. N. Sari reproduce In ziarul „Seara“ criticile aduse de un ziar din Munich legei pentru regularea proprietăţii imobiliare in Dobrogea. Constatăm cu regret că nici traducătorul nici inspiratorul articolului din ziarul german care desigur e din ţară nu cunosc nici legea, nici spiritul şi nici economia ei. D-l ministru Al. Constantinescu a întocmit această lege spre a se lămuri odată pentru totdeauna starea proprietăţii rurale din Dobrogea şi pentru a se pune un capăt incertitudinei ce domneşte de atîţia ani în acea parte a ţării. Contra celor afirmate, discuţia asupra acestui proiect de lege a fost lăsată cît mai largă. Toată lumea ştie că la Senat, numai d-l Teodor Rosetti a vorbit două zile în această chestiune. La Cameră, fostul ministru de domenii Ion Lahovari luând cunoştinţă de lege şi găsind-o bună, a renunţat de a mai lua cuvântul spre a o conbate. D. ministru Constantinescu a numit o comisiune cu însărcinarea de a se ocupa cu ancheta stărei proprietăţii imobiliare rurale din Dobrogea şi este de dorit ca să se ajungă odată a se cunoaşte care e starea adevărată a acestei proprietăţi iar statul să reintre cât mai curând în drepturile sale conform nouei legi. Faţă de sălbătăciile de ori noapte ale bandelor conservatoare —s’au luat măsuri severe ca de azi înainte să nu se mai permită nici un fel de manifestaţie sau demonstraţie de stradă . „Frankfurter Zeitung“ află că în Vogtland, Erzgebirge, Harz şi Turingia muntoasă au căzut zăpezi mari şosele sunt acoperite de ninsoare de peste un metru. Frigul e enorm, în raport cu clima ce ar trebui să fie in Maiu. Toate păraele de munte şi râurile s’au umflat. E o fericire că în loc de ploaie pe munţi a nins altmintrelea ar fi fost un mare pericol de inundaţiuni îngrozitoare. Ministerul de interne cere prefecture de judeţ să înainteze institutului de de chimie din Bucureşti secţia agricolă probe de porumb pentru a se face studiu din punct de vedere agricol şi comercial. Aceste probe vor trebui trimise după următoarea comunicare: 1) Fiecare Comună va trimite câte o probă de porumb boabe luate de la agricultorul cel mai însemnat din localitate, despre cari se crede că va cultiva şi in anii următori cu sămânţa produsă de dânsul astfel în anii viitori probele să fie trimise din această sămânţă. 2) Din fiecare plasă se va lua de la un singur proprietar mare o probă, şi din aceiaşi plasă în aceaşi Comună se va lua altă probă de la un cultivator mic. Ambele probe vor f etichetate în interior şi legate una de alta spre a se putea clasa mai uşor. 3) Cantitatea fiecărei probe să fie de minium un kgr. ® Ministerul lucrărilor publice a fixat ziua de 13 Martie pentru a se ţine licitaţiea cuvenită pentru pietruirea şoselelor din judeţul nostru. ♦ Ministerul corpului didactic din judeţul Olt duşi in escursiune în Bucovina au vizitat Suceava şi mănăstirea Putna. Astăzi escursioniştii vor fi in Cernăuţi, iar dimineaţa se vor întoarce în ţară. Pretutindeni s-a făcut escursioniştilor o frumoasă primire. ♦ Sâmbătă 1 Mai va avea loc banchetul pe care Revista „Curierul Judiciar“ îl va da cu ocazia intrărei sale în al XX an. Din Iaşi vor participa la acest banchet d-nii Profesor D. Alexandrescu directorul revistei I. Cornescu şi C. Sion din partea studenţilor facultăţii juridice. ♦ Duminică după amiază va avea loc adunarea generala a membrilor Soc. Viticole, pentru a se face darea de seamă a mersului societăţei pe anul curent. Sântem autorizaţi a dezminţi categoric svonul răspândit de „Vossische Zeitung“ şi reprodus de câteva ziare vieneze, privitor la pretinsa logodnă a A. S. R. Principesei Elisabeta a Romîniei. „ Suntem autorizaţi a dezminţi formal ştirea demisiei d-lui Mih. Orleanu ministru de industrie, ştire publicată de unele ziare. La institutul antirabic au fost internaţi astăzi 4 copii ai locuitorului D. Dumbrava din Calea Sâmbetei muşcaţi de o mâţă turbată. ♦ Representaţiile cinematografice de la Sidoli, au fost întrerupte pină în ziua de 15 Mai cinci vor fi reluate și urma regulat în grădina Berăriei Bragadiru. Parfum de Brad Preparat din mugurii de brad din pădurile Slănicului (Moldova). Se întrebuinţează pentru inprospălat aerul în camera de dormit şi în odaia bolnavului, prin evaporaţie sau pulverisaţie. Sticla 2 lei 50 bani PREPARAT IN Laboratorul de produse farmaceutice Ioan Werner — Furnisorul Curţei Regale — Iaşi.—Piaţa Unire! MIŞCAREA ULTIMA OARA — Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcarei“ — ~ ■ — Inmormîntarea Regelui Eduard Londra. — Cosciugul conţinînd corpul Regelui se afla încă în camera de culcare a regelui Eduard. După dorinţa Reginei mame transportarea cosciugului în sala tronului a fost amînată. Se aşteaptă întoarcerea ducelui de Connaught. Accident Petersbourg.—In sborurile de pe ipodromul Udenna aviatorul Popoff a fost apucat de o puternică vijelie şi trintit la pămînt de la o înălţime de 15 metri. Biplanul său a fost striact, d. Popoff a scapat teafăr. , Explozie Manchester. — Ziarul „Evening Chronicle“ află dinWhitehaven că eri seara o expresie a avut loc în mina de huilă in care se aflau 136 de mineri. Nu au fost salvaţi decit de temere că ceilalţi au perit. * Londra.—Ştirea despre dezastrul din mina de la Whitehaven se confirmă. Bărbaţii din compania de salvare nu au putut pătrunde în locul catastrofei din causa fumului gros şi marii depărtări de la gura puţului. După o ultimă ştire au fost scoase 5 cadavre. Regele a exprimat proprietarilor minei telegrafic condoleanţele sale şi i-a rugat să-i trimită informaţiuni. Moştenitorul tronului turcesc la Paris Constantinopol.—In urma funerariilor de la Londra moştenitorul tronului se va duce incognito la Paris iar ministrul de externe va rămâne la Londra ca să discute cu Sire Grey chestiuni importante. Institut de corecţie pentru copii Sarajevo.—Consiliul municipal a votat cu unanimitate suma de 100.000 coroane pentru primirea împăratului şi a decis să clădească în amintirea acestui eveniment istoric un institut de corecţie pentru copii şi o casă de recreaţie pentru lucrători. Călătoria lui Roosevelt Berlin.—Roosevelt a ţinut azi conferinţa sa despre „mişcarea civilizaţiunilumii“. Au fost de faţă împăratul, împărăteasa, Principii şi Principesele şi un auditor de seamă. Dl. Schoen secretar de stat a dat un dejun in onoarea d-lui Roosevelt la care au asistat ambasadorul Hill şi familiile d-lor Roosevelt și Hill. EPITROPIA GENERALA Casei Spitalelor și Ospiciilor St Spirit DIN IAȘI Se face cunoscut că în ziua de 15 Mai a. c. ora 24 p. m. va avea loc în Cancelarea acestei Epitropii licitaţie publică orală pentru vînzarea următoarelor obiecte scoase din serviciu de la Pităria Spitalului Central, care a fost desfiinţată. Concurenţii pentru a putea fi admişi la licitaţie vor depune o garanţie de şase zeci lei. Orice lămuriri se pot cere de la Serviciul Administrativ al Epitropiei. Două dulapuri Un raft de brad cu opt rînduri Trei coveţi de scînduri Una cadă de stejar pentru apă Trei mesuţe de lemn bioite gri Un ciubăr de stejar Cinci table de brad pentru aluat Două lopeţi de lemn pentru pline Două cumpene (cantare) Două greutăţi a 1 kile 42 Table de fier neagră p. pască 200 calupuri de tinechea mici p. cozonaci. 16 calupuri de tinechea mari p. cozonaci. 4 căldări de zinc Un lighian de tablă Un cazan de luciu zidit Un oblon Un cort de pînză pentru acoperit. 61 pînze și răfăria compusă din halate, pestelci etc. Adstrația berăriei Aziga DIN PIAŢA UNIREI Aduc la cunoştinţa onor. sale clientele, precum şi onor. Publicului ieşan, că de la 1 Mai a angajat excelenta orchestră a cunoscutului maistru d. Ion Dimitriu cetăţean ieşan, neîntrecutul violonist, care a repurtat cele mai mari succese in străinătate. Preţuri modeste, serviciu ireproşabil. Administraţia Clinica Veterinară Atelier de potcovărie Normală, şi JPathologică din feri şi oţel Preţurile de la 0.80-150 bani. Cauciucuri speciale contra alunecărilor pe asfalt Medic veterinar Lupaşcu de la şcoala veterinară din Lyon Specialist în boale de copite şi şchiopături P laţi, strada Păcurari ÎOO Consultațiuni la orice oră din zi. A Domnil demeure strada •iluLIUllU Carol No. 42 (maison Rohr) au fond de la eour, â droite. Primăria Comunei Iaşi In ziua de 29 Mai a. c. oara 11 a. m. se va ţine In Camera acestei Primării licitaţie publică orală cu respectarea disoziţiunilor art. 72-83 din Legea asupra comptabilitaţei publice Pentru vinderea următoarelor locuri: 1 . Locul in suprafaţă de 558 m. p. situat în strada Toma Cozma lângă şanţul oraşului.—Licitaţia va începe de la 60 bani de metrul patrat.—Garanţia provizorie de 30 lei. 2 . Locul în suprafaţă de 779 m. p. situat la fundul proprietăţei D-lui M. Mihailescu din stradela Ambrahamei până In strada Ionescu.—Licitaţia va începe de la 80 bani pe metrul patrat.Garanţia provizorie 60 lei. 3 . Locul în suprafaţă de 418,75 m. p. situat în faţa stradelei Cişmiaua „La Butuc“.Licitaţia va începe de la 56 bani de metrul patrat. Garanţia provizorie 25 lei. Condiţiunile de licitaţie se pot vedea în fiecare zi de lucru la Serviciul Administrativ. No. 08521 29 April 1910 In ziua de 13 Mai a. c. oara 11 a. m. se va ţinea în Camera acestei Primării licitaţie prin oferte închise pentru facerea unui dulap, a unor gratare de lemn şi alte lucrări de stolerie care împreună însemnează după deviz lei 872. Garanţia provizorie 50 lei. Devizul se poate vedea în fiecare zi de lucru la Serviciul Arhivei. Dispoziţiunile art. 72-83 din Legea comptabilităţei publice sunt aplicabile acestei licitaţiuni. No. 08640 29 April 1910 CASA DE BANCA Moritz Wachtel IAŞI PIAŢA UNIREI Face orice operaţiuni de Bancă, emite cecuri pentru toate oraşele mari din ţară, toată Europa şi America, precum şi pentru staţiunile balneare: KARLSBAD, MARIENBAD, FRANZENSBAD, REICHENHALL, VIESBADEN, ABAZZIA, MERAN etc. etc. Primeşte spre fructificare orice sumă de bani contra SCRISORI DE DEPUNERI Librete de economii cu restu, la prima cerere cu dobînda de Cumpără şi vinde Efecte publice Acţiuni a „Casei Batale“ diod şi avansuri asupra lor.________ Bonboane Purgative DIN FRUCTE Uşor de luat de copii şi adulţi Gust plăcut.Efect sigur Aprobat de Onor. Consiliu Sanitar Superior No. 9499 Se recomandă tu spacial contra: Constipaţiei, Leneviei intestinale, Hemoroizilor, Congestiunei, Migrenei, etc. Preţul unei cutii lei 1,75 Depozit la toate farmaciile şi drogneriile AINS! Aduc la cunoştinţa enormele clientele că de la Sf. Gheorghe Saonuman de Frizerie se va instala în strada Lăpuşneanu No. 10 (fostul Salon Paul Petit) vis-a-vis de farmacia Konya. Deaasemenea acest Salon, fiind înzestrat cu un mobilier nou şi modern cu maşini şi instrumente speciale pentru desinfectat şi alte îmbunătăţiri, Salonul meu va rivaliza cu cele mai elegante saloane similare din străinătate şi va saatisface toate cerinţele Onor.mei Domni clienţi. Mulţumind Onor. mele clientele pentru binevoitorul concurs ce mi-a dat în vechiul meu local, rog a mi’l păstra și in noul local. Cu toată stima Georges Vogt Frizer. sau incunostiinţaRe Am onoare a aduce la cunoştinţă stimatei mele clientele precum şi Domnilor voiajori şi comercianţi din ţară că In curind voi deschide în Iaşi str. Baston colţ cu Str. Ştefan cel Mare Noul Hotel Splendid ţi RESTAURANT LA RUBINI situat în centrul oraşului, piaţa comercială, în imediata apropiere de Palatul de Justiţie, Poştă, Telegraf şi cele alte instituţii publice. HOTELUL ce deschid este clădire nouă anume construită pentru destinaţie de Hotel. Camere spaţioase, higienice, mari şi aranjate cu mobilă nouă şi tot confortul necesar, după sistemul cel mai modern. RESTAURANTUL aranjat cu tot confortul necesar, curăţenie exemplară, serviciul prompt, preţuri moderate. Apelez la d-nii Voiajori şi Comercianţi să binevoiască a-mi da preţiosul d-lor concurs, asigurîndu-i că vor rămâne pe deplin satisfăcuţi. CU TOATA STIMA RUBIN BERCOVICI Actualminte Restaurant la L. BLUM —Strada Primăriei— Colectura Pricipală Română Nicolae Eustaţiu, 5A BUCUREŞTI CALEA VICTORIEI, 50 (Lingă Capşa) A pus in vânzare lozurile Clasa l-a, Loteria 8 a Loteriei Regatului Român cu preţurile originale : Vs Lei 1.50; ’/* Lei 3; ’/a Lei 6; ’/î Lei 12. Cîştigurile Clasei a 6-a, Loteria 7-a, se plătesc la prezentare. Comenzile trebuesc adresate direct neavînd nici o sucursala.