Mişcarea, iunie 1911 (Anul 3, nr. 116-138)

1911-06-11 / nr. 125

tru ucenici. Pentru a intra în şcoală se cere vrîsta de 15 ani şi absolvenţi a trei clase a unei şcoale primare superioare. Invăţământul este teoretic şi practic şi durează 5 semestre, afară de secţiunea comercială, a cărei cursuri nu ţin decât două semestre. Acest învăţământ technic se poate compara cu şcoalele de arte şi meserii din Franţa. Academia profesorilor din Geneva a fost înfiinţată în 1883. Ea are un scop îndoit: 1. A da in ceea ce priveşte instrucţiunea generală, noţiunile, ce se întrebuinţază zilnic şi ce sunt absolut trebuitoare în ori şi ce profesiune ; 2 a da un învăţământ profesional referitor la anumite meserii pentru a perfecţiona gustul şi aptitudinele acelora, cari le exercitează. Sunt cursuri teoretice şi cursuri practice. Cursurile teoretice cuprind următoarele obiecte: Franceza, aritmetica practică, contabilitatea, caligrafia, deseemnul industrial şi artistic, mecanica cu aplicaţiuni la industrie, noţiuni de chemie industrială, geografia comercială şi industrială. Cursurile practice sunt variabile şi se înfiinţează după trebuinţă. Ele cuprind de ex.: 1. Croirea şi cusutul albiturilor, croirea şi cusutul veşmintelor copiilor, curs de călcat. 2. Pentru bărbaţi : Un curs de draperii, de pictură şi decoraţiune organizat anume pentru lucrătorii tapiţeri. Cursurile teoretice se ţin sala de la 8-10, iar cursurile practice ziua şi sala. Pentru primirea in școală se cere vrâsta de 18 ani. işcarea literară, şi artistica "Defeta de amor. Excelenta revistă artistică şi satirică „Jugend“ din Muenchen—editura G. Hirby—publică în numărul din urmă următoarea prescripţie medicală zărită într’o carte de bucate a unei blonde bavareze. Se ia două chile de iubire; se amestecă aceasta cu 500 gr. sărutări, cu 20 gr. de oftături. Se ia apoi această amestecătură şi se încălzeşte pe buze arzătoare, sub presiunea unei îmbrăţişări cît se poate de puternice. La cele ce obţinem să adaăgăm privirile reci şi pizmaşe a unei prietene invidioase. Totul se fierbe pină la miezul nopţii într’o gradină luminată de lună. La un han odată se intitulează un nou volum de schiţe şi nuvele din viaţa ţărănească datorite tînărului publicist N. N. Beldiceanu. Volumul, pus sub piesă, va apare în cursul acestei luni. tant inginer hotarnic se oferă a face măsurători de moșii, hotărnicii, parcelări la locuitori și diviziuni de moșii etc. Adresa Str. Bărboi 8. *$**'•`* -Kj*- --`$+ +§* -)4+ ■*$*■ +$`| Const. Moţii -| Avocat $ Str. Armeană 4 Iaşi ir Doctor L. SILBERSTEIN Medic de spital Cons. 8—0 dim. 2 —5 seara Strada Golia F.2 Informaţiuni . Duminică 12 iunie la orele 12 a. m. se va efectua în localul palatului de justiţie, în secţia doua a tribunalului, alegerea decanului baroului de avocaţi şi a consiliului de disciplină. Această alegere va fi prezidată de dl. Toneanu procuror general . Unii avocaţi sunt rugaţi să vie exact la ora indicată, cînd urmează să se constitue biroul. • Aflăm că faţă de lista candidaţilor pe care dl. Greceanu a întocmit-o pentru a o prezenta la alegerile camerei de comerţ, din localitate— listă compusă din oameni cari n’au nimic comun cu comerţul,—comercianţii din oraşul şi judeţul nostru vor opune o cită listă compusă din comercianţi fruntaşi ai comerţului ieşan, in frunte cu d-nii Gh. D. Şerban şi Th. Jelien, oameni cari timp de aproape douăzeci de ani, au experimentat şi aprofundat toate nevoile comerţului, ale căror interese le-au apărat întotdeauna cu deosebită competinţă. Dl. L. Matasariu inspector al învăămîntului şcolar primar va inspecta mîine şcoalele primare în Dorohoi. Alegerile judeţiene in Botoşani. In zilele de 19, 21 şi 23 iunie se vor efectua la Botoşani alegerile judeţiene. Opoziţia numită a întocmit următoarele liste pentru cele trei colegii judeţiene : Colegiul I. Theodor Silion fost preect: Alex. Roseti Hancea, Georges Cananău conservatori-democraţi : dr. I. Mavrocordat, fost prefect. Bogdan Ciomac şi dr. C. Bucşenescu fost senator, liberali. Colegiul II. V. Isăcescu fost primar, N. Ciolacu fost deputat, Ioan Darie avocat directorul ziarului «Gazeta Botoşanilor» conservatori-democraţi, dr. D. Goilav, Alex. Smart şi Neculai Obreja liberali. Colegiul III. Leon Ghika Dumbrăveni Carol Hinec, Mircea Arapu conservatori democraţi: Alex. Enacovici, Nicu Enăşescu şi Mihail Popovici Răznoşeanu liberali. „ Produsele terenurilor de practică agricolă cu care sunt dotate unele şcoale rurale se vor repartiza între învăţători proporţional cu cheltuelile care le-a făcut fiecare, aceasta în urma unui ordin al ministerului de instrucţie. ŞI Prin noua lege de organizare a armatei serviciul sanitar veterinar de la corpul de armată trecînd la divizie, orce corespondenţă privitoare la epizootii se vor adresa la diviziile respective în locul corpului de armată. ♦ Ploia însoţită de grindină căzind pe moşiile Jora şi Dîdeşti (Buznea) arendate d-lui Gutman, a cauzat însemnate pagube semănăturilor. ► Congresul Învăţătorilor. După cum se ştie anul acesta congresu învăţătorilor se va ţine în zilele de 3 Iulie, 1 şi 2 August la Tirgovişte. In timpul discuţiunei congresul se va ocupa cu următoarele discuţiuni : 1) Programa şcoalelor primare rurale Chestiunea aceasta este rămasă din anul trecut. O comisiune, anume aleasă de congresul din Constanţa, a studiatşi îşi va depune raportul său. 2) Erarhia în învăţâmîntul primar. Gradele de învăţători, controlul învăţămîntului primar şi administraţia şcolară. 3) învăţătorii şi politica. 4) Asociaţia: schimbarea unor articole din statute, dări de seamă. Alegerea noului consiliu de administraţie etc. Astăzi, Vineri 10 iunie, este aniversarea naşterei A. S. R. Principelui Eduard Albert, principe al Galilor. A. S. R., s’a născut în anul 1894, ♦ lu jnnul nuei numiri.— Arma neputinciosului este ameninţarea şi eind vorbim de neputinţă intelectuală, ghidul ne duce fără voie la acel caraghios per* ] sonaj care este căpitanul Stroj» De cite ori a fost provocat la vre-o lolemicâ, citeam numai de cit a doua zi in „Evenimentul“ . Vom publica noi în numărul de mîine, vă vom arăta noi în numărul de poimtine !.. Dăr nici poimîni, nici răspoimîni, promisiunea nu mai era îndeplinită. Am putea cita citeva duzini de asemeni ridicate ameninţări. Iată că acum provocat de un articol al nostru in chestiunea numirei capei- I maestrului muzicei militare ca şef al orchestrei Conservatorului, numire scandaloasă sub toate raporturile, căpitanul Stroja, protectorul căpitanului Vlăduţă, lansează iarăşi o ameninţare de calapodul celor de tim sus. „Vor cei de la „Mişcarea“ —scrie ipis- Itatul— să spunem oare cari adevăruri pentru meritele acelora cari au fost cocoţaţi în ranguri la cari nu-i chemau nici cultura generală sau speciala, nici valoarea lor de oameni sau de artişti ? Din paralela ce am face-o, cu documente bine înţeles, credem că dl. Vlăduţ va fi în cîştig. Suntem gata şi aşteptăm pe cei de la „Mişcarea“. Aceasta-i diplomaţie poliţistă, adică ori tăceţi ori dacă nu... Ei bine, ridicula ameninţare nu ne intimidează şi nu vom înceta de a protesta în potriva acestei nepotrivite numiri. Noi rugăm însă „Evenimentul“ sâ ne arate cari sunt însuşirile extraordinare I ale d-lui Vlăduţi în virtutea cărora a fost numit şef al orchestrei Conservatorului. Aceasta aşteptăm. ■ Elevii şcoalei comerciale superioare cari au fost in escursiune la P.Neamţ sub conducerea d-lui Profesor V. Coeuz, s’au reîntors aseară în localitate. „Seara“ anunţa ca dl. Marghiloman, ministru de interne, a trimis o circulara prefecţilor prin care le cere diferite lămuriri în privinţa reformei administrative pe care o va prezenta Parlamentului la toamna. In cea mai mare parte, prefecţii cărora li cere desluşiri şi indicaţiuni, sunt aceiaşi funcţionari administrativi care au prezidat alegerile generale din Februarie. După cum se vede, mai buni informatori şi sfetnici nu se puteau găsi... Nu ştim însă ce spune şi dl. Carp despre această graba a d-lui Marghiloman. „ Ministerul de instrucţie a trimis un ordin circular şcoalelor normale la cari se ţin examenele de capacitate, ca notele obţinute la proba teoretică şi practică militară, să se adune cu media generală a celorlalte studii. Momnentul lui Başotă.— Au mai subscris pentru monumentul An. Başotă: Gh. Secrieriu profesor 50 lei, Petre Irimescu 100, Rusu D. 50, Atanasoaie 50, D. Zamfirescu 50, Const. NovleanU 10, X. Cernescu 10, Gh. Scripcă 50, D. Dumitriu 58, C. I. Ștefănescu fost profesor la liceul A. Başotă 50 lei. 1 . Ploaia torenţială care a cazut ’ în ultimele zile nu s’a revărsat numai asupra judeţului nostru, ci şi asupra judeţelor învecinate. Astfel ■ la Vaslui şi Roman a căzut o abudentă ploaie care a inundat toate semănăturile cauzînd mari pagube. ♦ Elevii liceului militar din localitate au plecat aseară in escursie în jud. Neamţ. Cu această ocazie elevii vor executa diferite lucrări topografice şi vor vizita valea Bistriţei. Emisiunea va dura pănă în ziua de 25 iunie. lă... Insă „doamna care flirta“ nu făcea deosebire—şi flirta într’una! A, stimată „doamnă care flirtezi“ împotriva teoriilor lui Tolstoi, nu mi-aitrecut neobservată, şi în noianul de senzaţii culese în timpul acestei escursii îţi consacru,— cum nu vei putea şti—aceste rînduri de omagii!... Cu cine vei fi flirtind oare acuuia ?... In timp ce urmăriam flirtul „doctoresei" doctorul Brăescu închină un toast prin care salută oaspeţii Slănicului... Ii răspunde doctorul Botescu, care ne invită apoi să ne dedăm odihnei pentru a fi sculaţi în revărsatul zorilor... Ne ridicăm de la masă—după voioasa chemare a doctorului Burghelea care esclamă: — Doamnelorşi domnilor, poftiţi în vagoane !... — „In vagoanele cu paturi..." adaog eu mulţumiţi... Muzica chită finalul—şi în sunetul marşului pornesc de la Casino străbătînd in lumina globurilor electrice drumul spre hotel... In apropiere, deoparte şi de alta, se ridică umbre uriaşe, ca nişte nori înspăimîntători... Sunt munţii cari imprejmuesc Slănicul şi brazii lor deşi, a căror vîrfuri par, in noapte, a se uni cu cerul... Nu ştiu de ce—dar străbătind aceasta localitate pitorească în întunerecul nopţii, tabloul acesta nocturn şi plin de melancolie îmi evoacă romantica poezie a lui Eminescu : „Feste vîrfuri trece luna Codru ’şi bate frunza lin, Dintre ramuri de alin Melancolic cornul sună. De ce taci cînd fermecată Inima ’mi spre tine ’ntorn Ma’ suna-vei dulce corn Pentru mine vre-odată?...“ N. MAXIM AVOCAT —------ STR. PACURARI No. 46 ■ MIŞCAREA ■niuii"~H W n'i inm T "ni" niw ir I mmammm sammmmm GH. DIMITRIU-PAUŞEŞTI AVOCAT Consultaţii de la 8—9 a. m.şi de la 7—8 p. m. — Iaşi, Strada Palat No. 38 — Vânzare de mărfuri Luni 13 Iunie 1911 ora 1 p. m. va avea Ioc vînzarea mărfurilor de manufactură ale faliţilor Ch. Ist. Dresner evaluate la 134973 lei 45 bani şi Schnürer & fiu evaluate a 37.805 lei 88 bani. Licitaţiile vor începe de la suma de 77.000 lei pentru falimentul Dresner şi 81.000 lei pentru falimentul Schnürer, sume oferite până în present. Supra oferte, după închiderea licitațiilor nu se primesc. Judecător Sindic Dimitrescu Secretar C Boian Ploile torenţiale de cm ezăstrul din Str. Nicolina şi Socola.-Zeci de case inundate de apă—Ajutoarele.TM Distrugerea terasamentului liniei Iaşi-Ungheni.—In Mahalaua Frumoasă apa ajunge la o Înălţime de doi metri.-Amănunte. Am dat eri amănunte cu privire la inundaţiile provoate în urma ploilor eoenţiale căzute în conţinu în curs de zile. Revenim astăzi dînd noi amănunte realiv la pagubele cauzate de aceste ploi în diferite părţi mărginaşe ale oraşului, precum şi în judeţ. * In oraş după cum se ştie, ploaia a nceput a cădea de Miercuri după amază şi a continuat pănă la orele 7 seara, cînd contenind puţin a început cu nai mare lume pe la orele 10 şi a coninuat să cadă pănă dimineaţă la ora 4. In prima zi şi voaele de apă venite lin str. Carol, Romină şi Sârărie, îmnreunîndu-se in Piaţa Unirei, a cauzat ■île-va stricăciuni pătrunzînd în pivniţele caselor Moloş. Apa aruncind la o înălţime de o jumăate metru, circulaţia, atit a trăsurilor cât şi a tramvaiului, a fost întreruptă vreo 3 ore. Dar dacă în centrul oraşului, unde letul e ridicat, pagubele au fost mici, în vale însă, în special cartierele din str. Socola, Nicolina şi Sft. Andrei, şiroaele de apă au cauzat mari stricăciuni, pătrunzind în case şi luind cu ele tot ce intîlneau in cale. * Eri dimineaţă pe la orele 10, după cum am spus mai sus, ploaia reîncepe din nou, de astă dată deslânţuindu-se ca un adevărat potop asupra oraşului, şi continuînd să cadă fără intrerupere toată ziua, pănă la orele 4 juni. Ploea de emi a cauzat şi mai mari stricăciuni decît cea dintai, producînd pagube care nu se pot evalua încă. Cartierele care au suferit mai mult, şi care au fost ameninţate a fi distruse de şiroaele de apă, au fost: str. Nicolina, mahalaua Frumoasa şi str. Sîta Cruce. In acea parte a oraşului, apele au început să vie mari pe la orele 3, inundînd in jumătate de oră întreg cartierul Nicolinei. In mahalaua Frumoasa, locul fiind mare, apa s’a ridicat la o înălţime de 2 metrii, trecînd în unele părţi peste acoperişul caselor. Populaţia din acel cartier , surprinsă de curentul de apă fără veste, n’a putut să-şi salveze aproape nimic din avutul ei. Panica printre aceşti nenorociţi era de nedescris. Aproape toţi n’a putut face alt ceva, de cit să şi salveze viaţa părăsindu-şi locuinţele, sau refugiindu-se pe acoperişu caselor. Ajutoarele au fost date aci de către soldaţii din Reg. 13, care a desfăşurat cu această ocazie o mare activitate şi au dat dovadă de mult curaj. In str. Socola au fost inundate deasemenea mai multe case de lungă barieră, şi întreg cartierul vecin cu mahalaua şi atelierele de la Frumoasa. In afară de aceste cartiere au mai fost inundate şi str. Sft. Crucei şi Sft. Andrei.* Tot din cauza ploilor torenţiale şiroaele de apă venite din dealul Repedei, a distrus terasamentul liniei ferate Iaşi- Ungheni între corn. Vladiceni şi Socola, întrerupîndu-se astfel circulaţia trenurilor. Intre Ciurea şi Nicolina, terasaraentul liniei Iaşi-Bucureşti, a fost slăbit, aşa că trenurile circulă cu mari precauţiuni. * Ca măsură pentru salvarea locuitorilor din cartierele inundate, au fost trimise la faţa locului un batalion din Reg. 13 şi Bat. 4 vînători, de asemenea secţiile de pompieri, şi mai multe echipe de lucrători cu plutele. Apele s-au început a retrage pe la orele 7, totuşi ajutoarele au continuat toată noaptea. Pagubele cauzate de inundaţii sun foarte mari, multe case ameninţă cu frămarea, aşa că administraţia comunală a dispus evacuarea lor pentru a reveni nenorocirile. Tot din cauza ploilor, Bahluiul a venit mare, insă teama unei revărsări e exlusă. * In judeţ pagubele cauzate de aceste doi, nu sunt mai mici. Prutul în 24 ore a crescut cu 3 me, revărsînduse şi inundind tot sesul, lingă Sculenii, Bosia şi Ungheni’. Jijia a revărsat de asemenea şi a inundat şesul de lingă Cristeşti. Semănăturile au suferit mari stricăciuni, în unele locuri fiind chiar distruse. Dar aceste pagube nu se pot şti încă fact, deoarece comunicaţia telefonică între prefectura de judeţ şi comunele rurale, e întreruptă. Pe mini vom continua să dăm noi amănunte. Rep. Un concert ţărănesc.—In seara de 19 iunie a. c. va avea loc la Teatrulaţional un concerdat de corul ţăranilor din satele Mînzăteşti, Coada Stîncei şi Osoi din judeţul Iaşi. Ţăranii tornînd un excelent cor ţărănesc vor fi conduşi de dirigintele acestui frumos cor, d. Ioan A. Tomua şi concertul, al 42 lea la număr, cuprinde cărţi din cele m mai melodiase compoziţii naţionale. In afară de partea muzicală, programul mai prevede lecturi literare făcute de ţăranii din sus numitele sate. lată o festivitate deosabită la care îndemnam pe ieşeni să reziste în cît mai mare număr. ♦ Citim în „Evenimentul“: „D. Dimitrie Greceanu primarul oraşului a inspectat astăzi toate locurile ce au fost inundate de ploile căzute in cursul zilei de eri“. Complectăm „Evenimentul“ . In urma acestei inspecţii, apele s’au retras imediat !... Examenele particulare de cum primar.După cum am anunţat Luni 13 Mai a. c., vor începe examenele de curs primar a elevilor şi elevelor preparaţi în particular. Ministerul instrucţiei a numit următoarele comisiuni : Comisia I D. Sachelarescu, preşedinte ; C. Buţureanu, Ortansa Popescu, Vîtlănescu Sevastia. Comisia II, C. Andrescu, preşedinte; I. Dimitriu, Laura Roiu, V. Agapi. Şcoala catolică (băeţi) Ed. Cozmiţă, preşedinte ; Grigoraş V. Şcoala Notre Dame de Sion : Elena Costaki, preşedinte ; Dimache Lucreţia. „ Ministerul instrucţiune! a trimis o circulară revizorilor şcolari, prin cari le face cunoscut să nu achite lefurile institutorilor suplinitori, decît numai la 30 ale fiecărei luni, afară de lunile de vacanţă. ♦ Autorităţile noastre au fost înştiinţate că băiatul C. St. Măcărescu în vrstă de 18 ani din comuna Odaia-Bursucani (Tutova) a dispărut de la locuinţa părinţilor săi. ® In zilele de 13 — 24 iunie a. c., ofiţerii şcoalei superioare de război vor veni ln Iaşi pentru a lucra la harta oraşului şi judeţului nostru necesară ministerului de război. ♦ Mîine Simbată 11 Iunie, or. 4 p. m., consiliul comunal se va întruni din nou pentru rezolvirea mai multor chestiuni ca: acordare de credite, aprobări de vinderi şi cumpărări de locuri, scutiri şi reduceri de taxe, devize de lucrări, rescumpărări de embalicuri etc. Astăzi la ora 4 p. m., se întruneşte cercul comercial şi industrial din localitate pentru a se fixa în mod definitiv candidaţii ce vor figura pe listă la alegerea camerei de comerţ. Printre cei ce vor figura sunt: d-nii R. Tuffli, lonescu—Tipograf, D. Pascu (Socola), Zaharia (Nicolina) și Croitorii comerciant din str. Carol. tride Fabricile Uleiuri ( Moleiuri „O I. B A“ Nftraeliile anonimă pe acţiuni Convocare Domnii acţionari ai societăţei anonime pe acţiune „Olea“ din Iaşi, sunt convocaţi in adunarea generală ce va avea loc în ziua de 23 Iunie 1911, s. v., orele 5 p., în localul societăţei Iaşi, str. Zugravilor No. 66. La ordinea zilei fiind : 1) Raportul cenzorilor. 2) Raportul consiliului de administrație. 3) Aprobarea bilanțului pe gestiunea anului 1910—1911. 4) Descărcarea consiliului de administrație pe această gestiune. 5) Fixarea dividendelor. 6) Alegerea a 3 membrii noui in consiliul de administraţie, locul d-nilor C. Crupenschy, I. Swipeinsky şi dr. Carol Konya căzuţi prin sorţi şi 7) Alegerea censorilor. Se atrage atenţiunea d-lor acţionari caii vor sa participe la adunarea generală, că acţiunile şi procurele trebuesc depuse la sediul societăţei cu cel puţin trei zile libere înainte de ziua fixată. Cinci acţiuni dau dreptul la un vot. Nimeni nu poate avea mai mult de 10 voturi pentru sine şi alte zece ca madavar. Acţionarii nu pot fi reprezentaţi în adunare generală decît tot printr’un acţionar. Femeile, minorii, interzişii, persoanele morale, vor putea fi reprezentaţi prin mandatar care nu ar fi acţionar. Preşed. Consiliului de Adiţie (ss) Const. Crupenskij. I I I 1 Vaccinări și Revaccinări 3 practică Dr. A. STEUERMAN Str. Golia No. 3