Mişcarea, mai 1912 (Anul 4, nr. 96-118)

1912-05-01 / nr. 96

INFORMAŢII . Aflăm că guvernul a hotărât să participe la inaugurarea monumentului Cuza- Vodă. „ D-nul Emil Costinescu fost ministru de finanţe, a sosit duminică în localitate, şi va rămânea până mâne seară. Sosirea d-lui Costinescu în Iaşi este în legătură cu boala surorei domniei sale d-na Maria Iordachi. D-nul Costinescu a luat dejunul la dl. A. D. Xenopol. Facultatea juridică a recomandat pe d. Virgil Arion profesor provizor la catedra de sociologie şi filozofia dreptului de la facultatea de drept, secţia doctoratului, ca profesor definitiv la numita catedră. Deciziunea aceasta va fi supusă senatului Universitar care se va pronunţa în şedinţa de Mercuri 2 Mai. „ Pe ziua de astăzi s’a înregistrat în oraş în str. Păcurari, un caz nou de febră tifoidă. Bolnavul a fost izolat la spital, iar locuinţa dezinfectată. Studenţii români din Bucovina şi de la Universitatea din Viena, care vor sosi în Iaşi cu prilejul serbărilor inaugurării monumentului Cuza-Vodă, vor fi întimpinaţi la intrarea în ţară, în gara Burdujeni, de o delegaţie a studenţilor din localitate. — Dl. I. Pricop, a fost numit în funcţiunea de notar în Corn, Coarnele Caprei. = I. P. S. S. Mitropolitul Pimen va pleca în astă seară la Bucureşti pentru a participa la şedinţele consistorului superior bisericesc. = Dl. Gh. Tabacaru a dimisionat din postul de agent fiscal al Corn. Lungani, de 4000 lei, adresat d-lui B. Sussman bijutier. Găsitorul ei e rugat a aduce acel pachet la oficiul poştal din str. Arcu, unde va primi o bonă recompensă. „ Comitetul de acţiune pentru organizarea stricărilor înaugurărei statuai Cuza Vodă, a luat hotărârea ca în ziua solemnităţei desvelirei monumentului, să se rostească cel mult 6 discursuri. După cum se știe în ultima consfătuire a comitetului general care a avut loc la Mitropolie, s-a decis ca oratorii să nu atingă chestiunea aşezărei monumentului în Piaţa Unirei. MIȘCAREA Escrocheria unui autor de moşie Administratorul moşiei Coada Stâncei escrochează pe ţărani cu o însemnată sumă de bani şi apoi dispare. Gh. Botez fostul administrator al moşiei Coada Stâncei din Comuna Ungheni s’a făcut vinovat de o vastă escrocherie în dauna ţăranilor din acea comună. Iată cum s’a operat această afacere. D. Paladi fostul proprietar al moşiei Coada Stâncei a vândut această moşie d-lui Vasiliadi. După ce vânzarea a fost efectuată, administratorul Botez care avea procură din partea d-lui Paladi pentru încheerea contractelor de arendă și munci în numele său, a continuat să facă uz de această procură. In consecinţă numitul a încheiat contracte pentru arendare de pământuri cu un mare număr de ţarani din comuna Golăeşti, ţaranii care neştiind că atribuţiile de procurist ale administratorului Botez au încetat, au semnat contractele şi au dat chiar şi arvune. * Dar administratorul Botez nu se mulţumeşte cu această escrocherie, ci se hotăreşte a o face în mai mare. Aşa aceleaşi pământuri din moşia Coada Stâncei pe care le arendase ţăranilor din Codăeşti, le arendează şi ţăranilor din Mânzăteşti. După aceste operaţiuni, Botez încasând o însemnată sumă de bani din arvune a dispărut din Comună făcându-se nevăzut. In ziua de 23 Aprilie ţaranii contractanţi au cerut să fie puşi în stăpânirea pământurilor arendate. D. Vasiliadi proprietarul moşiei ştiind că d-sa a cumpărat moşia fără nici o sarcină, cum era firesc a refuzat să satisfacă cererile ţăranilor. La rândul lor ţaranii neştiind că au căzut victima administratorului Botez, au început să-şi reclame drepturile şi dânşii crezând un un moment ca sunt nedreptăţiţi au început să se îndârjească. Cu mare greutate autorităţie au putut să-i potolească. Parchetul fiind avizat a început anchetarea cazului lansând mandat de arestare împotriva fostului administrator Botez care cu toate cercetările făcute pănă în prezent nu i s’a putut da de urmă. Cu ocaziunea acestor cercetări s’a mai constatat că Botez a săvârşit şi mai înainte escrocherii în dauna fostului său stăpân d. Paladi. Aşa dânsul încheia contracte pentru arendare de pământuri cu ţaranii şi în cntract prevedea o sumă mai mică de căt era dată în realitate punând diferenţa în buzunar. Conductorul poştal Gh. Balanaru a pierdut ieri dimineaţă 29 April în dreptul Seminarului Veniamin, un pachet poştal care conţinea 3 perechi cercei de aur cu briliante şi diamante în valoare CENTENARUL BASARABIEI Alte amănunte Cu toate că programul oficial al serbării centenarului Basarabiei n’a fost încă întocmit aceste serbări vor avea loc la 16 Mai negreşit. Volumul scris în limba rusească în care se face istoricul şi situaţia geografică şi economica a Basarabiei a apărut, de asemenea a apărut într’o broşură un sumar al lucrărei întăia, pentru a fi răspândită în popor. — La inaugurarea statuei lui Alexandru I va asista şi Ţarul Rusiei. In cazul acesta va veni la Chişinău şi Regele Ferdinand al Bulgariei care va veni să asiste la această solemnitate. — Toate cursurile şcolare vor fi suspendate în timpul când vor avea loc şerdinţele centenarului. — Dl. Gr. D. Constantinescu profesor de limba română la gimnaziul eparhial din Cişinău a fost autorizat de guvernatorul Basarabiei să scoată un ziar care va fi redactat în limba românească Ziarul va fi intitulat „Glasul Basarabiei“ şi va fi consacrat exlusiv intereselor moldoveneşti din ţinutul Basarabiei. Dr. Gr. D. Constantinescu este originar din Iaşi, fiul def. econom Dim. Constantinescu de la biserica Sf. Neculai Domnesc, şi noul ziar după însuşi titlul său ne va face să cunoaştem situaţia fraţilor noştri de peste Prut. — Eun (29 Aprilie) Ischiodromul comunal din Chişinău a avut loc o întrunire publică, organizată de „Liga adevăraţilor ruşi de sub patronajul Arhanghelului Mihail“. Intre altele s-a discutat chestia participărei la serbările ce se vor organiza cu ocazia centenarului Basarabiei sub imperiul rusesc. Amănuntele lipsesc. — Societatea ortodoxă „Hristo-rojdestvenskoe bratstvoi din Kişinău a editat cu ocazia serbărilor de la 16 Mai o foae intitulata „O zi de sărbătoare pentru Basarabia“. Ea va fi citită în toate bisericele din Basarabia şi răspândită gratis în popor. Foaia s’a tipărit în 100.000 exemplare și este scrisă în ambele limbi: rusască și moldovenească—paralel. — „Societatea istorico-arhiologică bisericească din Basarabia“ va scoate cătră 16 Mai volumul al Vll-lea al lucrărilor sale, denumindu-l „jubilar“. Printre articolele, în volumul acesta va apărea un studiu despre arhiepiscopul Pavel (Jandarmul rus în mantie episcopală care a inaugurat politica de rusificare a bisericei în Basarabia) scris de I. M. Parhomovici (un admirator al lui Pavel). Alte știri din Basarabia In timp ce elementele străine Basarabiei sau elementele moldoveneşti însă inconştiente se pregătesc pentru serbările jubilare ale centenarului Basarabiei sub Rusia un grup de boeri moldoveni în frunte cu M. E. Theodosiu, fostul mareşal al noblimei din Basarabia a început să lucreze pentru înfiinţarea unui partid politic moldovenesc. Puterea nouei formaţiuni deocamdată se mărgineşte la ţinutul Orheiului care a dat din sinul ei pe însuş şeful noului partid M. E. Theodosiu apoi pe cunoscuţii patrioţi moldoveni — V. I. Anghel şi G. S. Gore. Dintre scopurile imediate ale noului partid face parte şi lupta contra celei mai puternice dar totodată şi a celei mai reacţionare familii boereşti din Basarabia—în contra familiei Crupenschi. Această familie a acaparat totul în Basarabia, singurul ţinut liber de influenţa acestei caracatiţe este ţinutul Orheiului de unde tocmai şi porneşte astăzi mişcarea de mult aşteptată. Noul partid va încerca la alegerile generale în viitoarea Dumă imperială şi la alegerile în instituţiunile locale basarabene să-şi susţie candidaţii săi. Noul partid are câţiva sorţi de izbândă. Aceasta ar reuşi cel puţin din succesul repurtat de el în citadela sa, în ţinutul Orheiului. Aici prin sforţările boerilor moldoveni a fost înlăturat grecul Panteleimon V. Sinadinos, împreună cu întreaga ceată a sa de la cârma afacerilor■publice. „ Ministerul de interne a fixat preţul buletinul de vot pentru timpul de la 30 Aprilie 1912 pănă la 30 Aprilie 1913 la 4 lei suta. Congresul Ligei culturale nu va avea loc la Iaşi după cum se anunţase ei la Constanţa.. Pentru a nu se dăuna serbările de la Iaşi congresul se va ţine în zilele de 13 şi 14 Mai. Următorii studenţi ai facultăţii de medicină, au fost numiţi ca stagiari în serviciul spitalului sf. Spiridon : I. Ariton, August Fingherhut, Garabet Papazian şi I. G. Vasiliu, la clinica I chirurgicală, G. Apostolicii, C. Gheorghiu, Adela Naftale şi Estra Zalmanovici, la clinica 11-a chirurgicală, N. A. Balaban, Sigmund Leibovici şi filofteia Simionescu, la sec. I chirurgicală, Agata Costinescu, I. Gheorghiu, şi Ecaterina Strat, la clinica oftalmologică, Columb Teodorina, Gh. Oprescu şi C. Petrescu, la clinica dermato-sifilitică şi Emil Dimitrescu, C. Mavromati şi I. Pascali la secţia genito-urinară. Comisiunea de verificare a diplomelor compusă din decanii facultăţilor de litere şi ştiinţă sub preşidenţia rectorului Universităţei, a admis a se echivala cu diplomele de absolvire a cursurilor liceale diplomele de licenţă în teologie a d-lor C. Popescu-Roşiori, Preot C. Constantinescu, C. Sandoovici, C. Stupcanu, N. Oşlobanu, Preot Emil Lascar, precum şi diplomele de la Universităţile streine a d-lor Căpiţa N. Neguru, Spiru Topi, P. A. Naumescu, Aurel Mărculescu, şi Valerian Niculescu. După stăruinţele harnicului paroh al comunei Belceşti Economul Gh. Movilescu, s-a început reparaţiunile bisericei din acel sat, care va deveni una din cele mai frumoase biserici rurale. A apărut Mersul trenurilor „Socec“ cu toate modificările introduse pe ziua de 1 Mai 1912. Recomandăm călduros cititorilor noştri această broşură, cea mai practică şi complectă din cele similare, conţinând şi orariul trenurilor din străinătate. Prea cucernicul econom Nicolae Dărângă, parohul bisericei Cuvioasa Paraschiva din Tg. Frumos, a fost numit revizor eclesiastic al eparhiei , Sf. Mitropolii a Moldovei şi Sucevei. = Serviciul divin cu ocazia hramului mănăstirei Neamţu—care are loc în ziua de Joi 3 Mai (înălţarea Domnului) —va fi oficiat de către noul arhiereu Antim Petrescu. = Comisiunea însărcinată de Consiliul de higienă, va începe de mâini, inspectarea farmaciilor din oraş. Din comisiune fac parte d-nii din. Fior, farmacist Răteanu şi Şumuleanu. „ Consiliul profesoral al facultăţii de medicină este convocat pentru astăzi la orele 6 pentru a lua în discuţie noul proect de regulament al acestei facultăţi care va trebui să fie conform cu dispoziţiunile nouei legi a învăţământului superior. Azilul confesional „Talmud Tora“ din Iaşi a fost închis de minister pentru abateri de la regulamentul învăţământului primar. In beneficiul societăţei Electrotechnică din Iaşi se va juca la Teatrul Naţional Sâmbătă 5 Mai cu frumoasa comedie „Fericirea casnică“ de Volabreque. Judiciare.— Marcel Hotineanu a făcut astăzi cerere la camera de punere sub acuzare pentru a fi pus în libertate pe cauţiune. Camera se va pronunţa mâine asupra acestei cereri. — Isac Schächter, comerciant falit din Vaslui fiind condemnat de Tribunal la un an închisoare pentru bancrută simplă și frauduloasă a făcut apel la Curte, care s’a judecat astăzi. Curtea i-a redus pedeapsa la 5 luni închisoare. — Tribunalul a reconfirmat astăzi mandatul de arestare emis de judecătorul de instrucţie contra lui Iancu Zilberstein vinovat de atentat la pudoare. Curtea de apel i-a redus pedeapsa lui Isac Elenboghen la 500 lei amendă. Elenboghen, comerciant falit din Fălticeni fusese condemnat de Tribunal la un an închisoare pentru bancrută simplă şi frauduloasă, fi ales prim-ajutor, iar al doilea ajutor va fi ales d. avocat Mavrodin. De altfel d. dr. Cosmovici a declarat că nu va funcţiona nici o minută ca prim-ajutor de primar sub d. Gh. Botez. Aşa fiind, oricare ar fi resultatul alegerei, şedinţa de astăzi a Consiliului comunal promite a fi furtunoasă şi bogată în incidente.* Astăzi la orele 2 p. m. a avut loc acasă la d. Greceanu o consfătuire intimă a consilierilor comunali pentru a stabili o înţelegere asupra acestei alegeri. D. Greceanu aflând în ultimul moment că d. dr. Cosmovici şi-ar fi asigurat voturile a 11 consilieri, a făcut toate sforţările pentru a-l convinge să-şi retragă candidatura. D. Cosmovici a refuzat cu hotărâre această propunere, declarând că-şi menţine candidatura.* D. Greceanu a propus consilierilor că al doilea ajutor de primar să fie ales d. Konya, actual ofiţer al stării civile. Propunerea aceasta a întimpinat o opoziţie unanimă. In fine un candidat comic pentru locul de al doilea ajutor de primar este şi avocatul Lohan. Acesta-şi susţine cu tărie candidatura, dar nu-l ia nimeni în samă. * In ultimul moment aflăm că d. avocat Mavrodin căruia i se oferise locul de al doilea ajutor de primar, refuză categoric această demnitate. D-sa nu ar fi dispus să accepte decât locul de prim-ajutor în care însă are adversar pe d. Stamatia susţinut de d. Greceanu. Toate insistenţele d-lui Greceanu de a potoli aceste veleităţi, au ramas zadarnice, încât lesne ne putem închipui în ce atmosferă tulbure se va face alegerea de primar. La orele 3 p. m. consilierii s-au întrunit în şedinţă sub preşidenţia d-lui Greceanu. D. Greceanu rosteşte o cuvântare prin care mulţumeşte d-lor consilieri pentru concursul dat şi declară că se retrage pentru că nu dispune de timpul suficient pentru a se ocupa de afacerile comunei. Dl. dr. Cosmovici, luând cuvântul îşi exprimă regretul pentru plecarea d-lui Greceanu şi în acelaşi timp rosteşte un vehement rechizitoriu la adresa avocaţilor cari au acaparat toate demnităţile publice. Continuând, d. Cosmovici îşi face o autobiografie şi-şi exprimă regretul că d. Greceanu de dragul politicei a trebuit să-l omoare, să-l determine să se retragă când era în plină activitate. D. Cosmovici termină declarând că şi-a înaintat dimisia ministrului de interne deoarece sub nici un cuvânt nu poate lucra sub un alt primar. * D. Greceanu luând din nou cuvântul spune că n’a făcut nimănui nici o promisiune desfinţând aserţiunile domnului Cosmovici. Un Incident In timpul acesta d. Cosmovici care se retrăsese dintre consilieri continuând să întrerupă pe d. Greceanu cu apostrofe la adresa avocaţilor, se produce un incident penibil. D. Consilier Mavrodi ridicându-se se adresează d-lui Cosmovici cu următoarele cuvinte : „Cu toată deminitatea d-tale de profesor îmi ajung două cuvinte ca să te fac paf!“ De jumătate de oră faci alusiuni maliţioase la adresa avocaţilor pentru a lovi în mine şi în alt coleg. D. Cosmovici încearcă să-şi tălmăcească cuvintele pe un ton rădicat, în timp ce d. Mavrodis îi răspunde: eşti un imbecil. La rândul său d. Cosmovici ripostează cu o expresie pe care nu o putem reproduce. Se produce un tumult enorm. D. Greceanu pentru a evita o încăerare în toată regula, a ridicat şedinţa. Numeroşii funcţionari ai primăriei precum şi publicul asistent au rămas stupefiaţi de scandalul acesta unic în felul lui. La redeschiderea şedinţei se procedează la alegerea de primar. Rezultatul votului a fost următorul: Domnul Gh. Botez 13 voturi Dl. dr. Cosmovici 2 votri Dl. Greceanu declară ales pe domnul Botez pe care-l felicitează. Dl. Botez mulţumeşte consilierilor pentru alegerea făcută în persoana sa. In timpul când dl. Botez a început să vorbească d. Cosmovici a părăsit sala în mod ostentativ. Dimisia d-lui greceanu Alegerea de astăzi.—Lupta între d-nii Gh. Botez şi dr. Cosmovici.—Cine va fi ales ?—Boclucul cu ajutoarele.—Candidaţii d-lui Greceanu. Domisia d-lui Greceanu a fost primită de ministerul de interne fără cea mai mică obiecţiune Primăria a fost înştiinţată despre primirea acestei demisii, iar Consiliul comunal a fost convocat pentru astăzi la orele 5 pentru a proceda la alegerea unui alt primar. Consilierii vor avea să aleagă între d-nii dr. Cosmovici şi Gh. Botez cari şi-au anunţat candidaturile, ambii cu reserva de a demisiona şi din consiliu dacă nu vor fi aleşi. Lupta va fi pe cât de vajnică, pe atât de interesantă. O bună parte dintre consilieri înclină pentru alegerea d-lui Gh. Botez care este susţinut şi de d. Greceanu. In cazul când alegerea se va efectua în favoarea d-lui Botez, d. Stamatiu va Ultima oară Bucureşti, 30 Aprilie 1912 Concentrarea Conservatorilor Tratativele între d-a zii Carp şi Maiorescu Audienţa d-lui Tache Ionescu la Rege Bucureşti.—Tratativele pentru realizarea concentrărei conservatoare continuă. Dl. Maiorescu a pus în curent pe dl. Carp cu toate discuţiunile avute cu dl. Tache Ionescu, şi actualmente d-sa a intrat în tratative pentru a determina pe dl. Carp să facă concentrarea, pentru a satisface astfel dorinţa Suveranului. * In cercurile politice din capitală, se afirmă că singura condiţiune pe care o pune dl. Carp, ar fi acea ca d-sa să fie preşedinte al guvernului de concentrare. Zilele aceste d-nii Carp şi Titu Maiorescu, se vor prezenta Suveranului, pentru a-i expune situaţia. Mâni după amiază dl. Tache Ionescu va fi primit la Sinaia în audienţă specială de către M. S. Regele. Accident de automobil Bucureşti. Un automobil ce trecea astă noapte cu mare viteza, s-a răsturnat în str. Spătari, rănind mortal pe o d-nă şi un domn Herşcovici. Şoferul a fost arestat, iar pacienţii transportaţi în stare gravă la spital. Arestare fraţilor Filipovici Bucureşti.Astăzi a sosit în Capitală d. Pop şeful siguranţei care a arestat la mănăstirea Putna pe fraţii Filipovici. Se afirmă că ambii fraţi vor fi aduşi în ţară în cursul săptămănei viitoare. Loteria La tragerea de astăzi au câștigat: 20000 lei No. 42,405. 2000 lei Nrile 29,521, 49,280, 1162, 11,419, 7296. 1000 lei : 630,18,620, 37,946, 8,010, 53,455, 17,122, 21,675, 25,846. V. APOTECHER AVOCAT S’a mutat în Str. Căpitan Păun No. 12 Marele Atelier ŞiMagazin de Confecţiuni Iaşi, str. Ştefan cel Mare No. 37 vis-a-vis de Mitropolie Vecinie asortat cu un mare bazar de Confecţiuni gata pentru dame şi copii, elegante şi cu şic, ultima creaţiune a sezonului. Marfa fină, stofele cu care confecţionez hainele sunt cele mai fine şi elegante din sursă engleză şi franceză.—Preţuri convenabile. — încercarea va face convingerea onor public. Efectuez orice comenzi în cel mai scurt timp chiar cu stofa clientelor. PEPINERIA N. D. MARCOCI Iaşi Şoseaua Socolei No. 3 Iaşi Pune la dispoziţia unor Proprietari de vii pentru altoirea viţelor americane în verde. Pepiniera N. D. MARCOCI face cunoscut că pentru Octombre 1912 va pune în vânzare un mare stoc de viţe altoite şi tarafie. Cea mai mare parte din speciile Ciorneac Galbenă odobești Selection Corner chachelas, Dore. etc. PREȚURI CONVENABILE