Mişcarea, decembrie 1916 (Anul 8, nr. 272-296)

1916-12-02 / nr. 273

ANUL VIII No. 273 In localul Clubului National-LiberalMişcare ZIAR NATIONAL-LIBERAL COTIDIAN UN NUMĂR 5 REDACŢIA şi ADMINISTRAŢIA IAŞI, PIAŢA UNIREI No. 6, VINERI 2 Decembrie 1916 UN numAr Sub direcţiunea unui comitet Instituit de Clubul Naţional Liberal ÎNDATORIRILE RĂZBOIULUI Avem de purtat un războiu în care trebue să ne încordăm toate forţele de care suntem capabili şi să facem toate jertfele, pentru că trebue să învingem cu orice preţ. Victoria însă, e condiţionată de disciplina severă a războiului, care ne impune îndatoriri ce trebuesc respectate cu sfinţenie. Oştirea noastră luptă eroic pe fronturile unde sălbătăcia teutonă face un efort disperat. Lupta e grea, jertfele sunt mari, dar trebue să avem încredere neştirbită în vitejia unei armate care luptă cu vigoare, luptă cu entuziasm, luptă cu cre- 4 dinţa că pănă la sfârşit duşmanul va fi doborât şi România va fi acoperită de glorie şi mărire. Când armata noastră duce o luptă atât de grea, se impune ca cei rămaşi acasă să fie la înălţimea jertfelor şi a eroismului luptătorilor de pe fronturi. Să fim stăpâni pe noi înşine şi să nu dăm frâu liber impresionabilităţii care slăbeşte energiile şi dezorientează sufletele. Să privim situaţia cu bărbăţia necesară şi să facem faţă tuturor cerinţelor cu acel spirit de disciplină, de devotament şi de jertfă care face suprema forţă a unei naţiuni. Să fim pătrunşi că vorba nu serveşte la nimic şi că în război totul e munca încordată, continuă şi tăcută a fiecăruia. Să fim dicreţi, muncitori şi liniştiţi. Trăim vremuri prea mari, pentru a nu ne arăta vrednici de lupta ce avem de susţinut, vrednici de jertfele ce ni se impun şi conştienţi de disciplina morală de care avem nevoe. In încordarea de forţe pe care trebue să o facem, fiecare trebue să aibă conştiinţa şi mândria de a contribui cu tot ce poate la opera anevoioasă a războiului şi la izbânda cauzei mari pentru care luptăm. Am intrat în război pentru înfăptuirea unor sfinte năzuinţi naţionale, am intrat în război pentru o mare cauză a neamului şi pentru o mare cauză a Europei. Un asemenea război cere tot ce poate da un neam mai bun ca forţă fizică şi morală. Să dăm această contribuţie cu gândul întreg la opera grandioasă ce o plămădim cu sângele şi cu jertfele noastre. Sărbătorile ostaşilor Sărbătorile se apropie. Ele vor găsi pe mulţi pe fronturile de luptă şi pe paturile de suferinţă. Ostaşii noştri nu vor putea gusta din tihna zilelor sfinte ale creştinătăţii, ei vor trăi aceste zile în atmosfera aspră a luptei şi a jertfei. Datoria noastră e să le trimetem semnul dragostei şi al admiraţiei noastre. Să ne grăbim a le strânge şi trimete daruri care să le arăte solidaritatea ce ne leagă de ei, grija ce le-o purtăm şi gândul ce vecinie e la ei. Să răspundem cu toţii cât mai ţi în grabă la apelurile făcute şi să trimitem ostaşilor noştri darurile de mângăere şi de uşurare. Distribuţia zahărului Administraţia comunală a adus o nouă cantitate de zahar pentru a fi distribuită populaţiei. De altfel în limita mijloacelor de transport de care dispune Comuna va aduce încă şi alte cantităţi de la fabrica din Roman. De asemeni din zaharul ce a putut fi salvat de la fabrica Chitila, o însemnată cantitate va fi adusă la Iaşi. Pentru ca distribuţie să se facă în chip mai satisfăcător şi pentru a se evita abuzurile la care s-au dedat unii comercianţi cu prilejul vânzărei zahărului, Primăria a înfiinţat depozitele Comunale pe deşii părţiii. La aceste depozite zaharul se va distribui în baza bonurilor eliberate de administraţia Comunală. Evident, operaţia este dificilă, prin faptul că numărul acestor depozite este redus în raport cu mulţimea populaţiei. De aceia facilitarea operaţiunilor depinde numai de îngăduinţa publicului, care este rugat a păstră ordinea în aşteptarea rândului. Cu chipul acesta toată lumea va putea fi satisfăcută şi se va evita neplăcerea aglomeraţiilor deopotrivă de dăunătoare publicului ca şi celor însărcinaţi cu desfacerea. De altfel administraţia Comunală îşi dă toate silinţele pentru a pune populaţia oraşului la adăpostul lipsei de alimente, care la rândul ei îşi are altă îndatorire decât aceia de a fi îngăduitoare, ţinând seamă de împrejurări. PÂ$EI$I ŞI FSPTE Armata—şcoala Daţiunei * _Pe lângă cunoştinţele pe cari le capătă pe băncile şcoalei tinerele vlăstare, care vor forma noua generaţie într’o ţară nouă şi prosperă, îşi mai asumă o serie de învăţăminte, în armată. Armata este şi ea deci o instituţiune educativă în care se desvoltă mai larg conştiinţa şi simţiimântul naţional. Acestea sunt de fapt bazele fundamentale ale armatei. Fiecare element chemat să-şi facă datoria către patrie trebuie să devie o forţă conştientă despre ceea ce însamnă viaţa naţională. Evident soldatul are menirea de a se pregăti cât mai bine împotriva duşmanului care ar ameninţa patria—dar această pregătire izvorăşte tocmai din cel mai profund simţimânt naţional. Paralel cu educaţiunea militară propriu-zisă, ofiţerului îi incumbă datoria de a face pe soldat să fie conştient de misiunea sa. Având în vedere că o parte însemnată a tineretului nostru părăseşte şcoala fără a fi avut o matură pregătirn pofQ ovîiloni înnnnl nn i.--1--* - -■ * ***. ---------- ---------------------x'----------------«w wj.muiiu lilCOUICOUi ilO o continuare a şcoalei. De aceia ofiţerul are şi menirea unui educator. In această privinţă s’au scris şi la noi tratate în care s’a pus în evidenţă rolul educativ ce trebuie să domine în armată—şi ce e îmbucurător e că unele din aceste lucrărijj au fost scrise chiar de ofiţeri. Faptul este îmbucurător întru cât el denotă că ofiţerii noştri, pătrunşi de importanţa culturei, îmbrăţonează ideile pedagogice. Ofiţerul care e convins că are misiunea unui pedagog va fi de folos şi armatei şi ţării. Cu drept cuvânt spune unul din publiciştii noştri : —„Ofiţerul care şi iubeşte soldaţii e un apostol în timp de pace, un erou în timp de război“. Soldatul desvoltându-şi în oaste fizicul ca şi caracterul, armata are însemnătatea unei adevărate şcoli naţionale. PENEȘ CITIŢI ULTIMELE ȘTIRI TELEGRAFICE DIN PAGINA ll-a informaţiuni . Publicul laşan este rugat în interesul său de a face cea mai mare economie de lumină electrică. D-nii preşedinţi sau reprezentanţi ai societăţilor de Binefacere, ai Caselor de Economie şi ai Corporaţiunilor, sunt rugaţi de d. Primar al Comunei Iaşi, G. G. Mârzescu, a se întruni In sala mare a Primăriei astăzi Joi 1 Decembrie ora 8 jum. seara pentru a se lua hotărârea definitivă în chestiunea confederărei tuturor societăţilor pentru ajutorarea meseriaşilor şi muncitorilor fără lucru. Direcţiunea generală a şcoalelor militare s’a instalat in localul Liceului Militar. Dl I. Rădulescu a fost numit învăţător suplinitor la şcoala din corn. Zahoria (jud. Iaşi). Laboratorul de chimie din st. Săulescu a fost mutat în localul Seminarului pedagogic universitar din str. Carol Dl. Găvănescu, preşedintele comitetului cohortei cercetaşilor ieşeni „Gh. Asachi“ a luat iniţiativa înfiinţărei unei cantine pentru cercetaşii refugiaţi în oraşul nostru. Pentru a înlesni călătoria tinerilor cu termen redus ce trebuiau a se prezintă şcoalelor militare din Dorohoi şi Botoşani, serviciul de mişcare a dispus ataşarea la trenul de persoane care a plecat aseară, un număr de vagoane cu destinaţie directă. Sindicatul agricol a comunicat Administraţiei Comunale ca zilele acestea va trimite un nou transport de 19 vagoane de grâu, pentru Primăria Comunei Iaşi . Aseară în şoinţa comitetului regional sanitar al oraşului care s’a ţinut la Primărie sub presidenţia I. P. S. S. Mitropolitului Pimen al Moldovei, s’au discutat între altele şi chestiunea înfiinţărei unor noui spitale în Iaşi. Astăzi au început înscrierele la şcoala militară de artilerie, geniu şi marină, pentru tinerii din contingentul 1919 urmând ca cursurile să înceapă de îndată ce se va fi isprăvit vizita medicală. 11 Din rapoartele medicilor de plasă din judeţ înaintate direcţiunei Serviciului sanitar rezultă că afară de două comuni în restul judeţului nu s’a mai înregistrat nici un caz nou de boală molipsitoare. B1 Camera de Comerţ a intervenit pe lângă comisiunea de import în chestia importurii unor transporturi de mărfuri de manufactură din Rusia. Conform ordinului Marelui Stat Major, toţi tinerii cari posed studii speciale şi cari erau repartizaţi la alte arme au fost trecuţi la şcola de artilerie secţia geniului. Ministerul de Instrucţie printr’o circulară a comunicat direcţiunilor şcoalelor a căror cursuri s’au deschis, că profesorii nemobilizaţi sunt datori a suplini în mod gratuit pe colegii lor mobilizaţi. * Astăzi a început la Primărie judecarea apelurilor făcute de contribuabili la impunerile la taxele comunale.* Direcţiunea Serviciului sanitar a însărcinat pe un dom medic care va inspecta aproape zilnic localurile de Consum din localitate şi va înainta câte un raport asupra stării de curăţenie a acelor localuri. Elevii şcoalei militare de artilerie geniu şi marină, care la supravizită medicală medicală au fost găsiţi neapţi pentru serviciul de combatanţi, vor fi trimişi conform rezoluţiei ministerului de război, la noua şcoală de administraţie care va începe a funcţiona pe ziua de 15 Decembrie. Inspectoratul şcolar a cerut revizoratelor şcolare de a-i reun,ca amănunţit despre activitatea 11 ■ rer institutorilor şi învăţătorilor pe lângă Instituţiile Crucei Roşie. Raportul va fi înaintat apoi ministerului de Instrucţie. Nu Sasaf« becurile electrice aprin»se în camarile nelocuite, nici consumii Si fort» motrice In zadar. 09 Orice reclamaţiune sau reânoire de bonuri de zahar publicul Ie va adresa serviciului aprovizionărei al Comunei. Pentru înlăturerea aglomeraţiei de pe la depozitele de zahăr ale Comunei, Administraţia Comunală a a introdus iarăşi biletele numerotate care se vor împărţi publicului şi zahărul va fi distribuit după număr. Publicul este rugat de a nu cutreera toate depzitele ci să-şi aştepte fiecare rândul la depozitul circumscripţiei din care face parte. E® Prefectura de judeţ a încunoştitn Administraţia Comunală că a sosit în gară un transport de 3 vagoane de var care va fi distribut populaţiei; dată începerei distribuţiei se va anunţa de către Primărie. m Consiliul facultăţii juridice se va întruni zilele acestea pentru a se hotărî asupra mai multor chestiuni importante. Pentru a se economisi conbustibilul întrebuinţat pentru lumina electrică, guvernul francez a luat dispoziţia ca toate magazinele, afară de acele cari vând articole alimentare, să fie închise încă de la 6 seara. Publicul francez a primit cu multă simpatie această măsură a guvernului, care dictată de împrejurări. In ziua de 15 Decembrie a. c. se va înfiinţa pe lângă şcoala militară din Dorohoi o şcoală pregătitoare pentru ofiţeri de administraţie. In această şcoală vor fi primiţi tinerii amânaţi ai contingentului 1918, precum şi cei găsiţi neapţi pentru serviciul activ, la revizuirea medicală a cercurilor de recrutare şi repartizaţi la servicii auxiliare. Au fost avansaţi pe ziua de 1 Noembrie a. c . , maior C Cruceanu de la divizia II-a la gradul de locot-colonel. D. administrator-sublocotenent Constantin Rick din regimentul 53 infanterie la gradul de locotenent. D. adtor sublocotenent V. P. Sârbu de la corpul de armată la gradul de locotenent. Comenduirea Pieţei Iaşi ORDIN Nl 1 Toţi tinerii cari fac parte din config. 1918, 1919, 1920, precum şi toţi acei cari fac parte din vreunul din elementele armatei şi ale căror birouri de recrutare de care aparţin nu se găsesc în Iaşi, să se întrunească la Cazarma Regimentului 13 şi 53, de unde vor fi trimişi în grupe la reşedinţele birourilor de recrutare. Acei cari nu se vor conforma imediat acestui ordin, vor fi consideraţi ca nesupuşi şi se vor aresta de patrulele şi agenţii Comenduirei. arcam no. „ Toţi ofiţerii şi gradele inferioare ce nu contează şi corpurile şi serviciile din garnizoana Iaşi, să părăsească imediat garnizoana, pentru a se prezenta centrelor de instrucţie respective şi anume : Acei din Corpul I, II şi III armată, la centrul de instrucţie al garnizoanei Tecuci. Aceia din corpul IV armată, la centrul de instrucţie al garnizoanei Bacău. Acei din corpul V armată, la centrul de instrucţie al garnizoanei Brăila. Cei ce se vor mai găsi în oraş, în urma acestui ordin, vor fi imediat arestaţi şi daţi judecăţii. Comandantul Pieţei Iaşi, Colonel, (ss) BOBOC