Mişcarea, mai 1920 (Anul 14, nr. 90-106)

1920-05-01 / nr. 90

T" BOIM HfflMNGSCH, SLUNK & CO. $. A. CAPITAL SOCIAL Lei 75.000.000 Deplin varsat. Rezerve lei 80.700.000 Sediul în Bucureşti PROSPECT Consiliul de Administraţie în şedinţa sa din 25 ort. în puterea mandatului ce i s’a dat de către Adunarea Generală extraordinară a acţionarilor din 4 Decembrie 1919, a decis sporirea capitalului social de la 75 milioane la 125 milioane lei printr’o nouă emisiune de 100.000 acţiuni la purtător, de câte lei 500 valoare nominală fiecare. 75.090 acţiuni din aceasă emisiune se oferă subscripţiunei publice cu drept de preferinţă pentru vechii acţionari ai Societăţei în proporţia de una acţiune nouă pentru două acţiuni din vechile emisiuni pe cursul de: Lei 1.100 din cari: Lei 600 de fiecare acţiune se vor vărsa începând de azi până cel mai târziu în ziua de 15 Maiu a. c. iar restul de lei 500 se va vărsa cel mi târziu în ziua de 1 Septembrie a. c. sau deodată cu primul vărsământ, în care caz se va bonifica subscriitorilor o dobândă de 5 la sută până la 1 Septembrie a. c. asupra sumei vărsată anticipat de lei 500 din preţurile de emisiune. Vărsămintele se vor face: IN BUCUREŞTI, La sediul Central, Str. Paris No. 4 şi la Sud, realele şi Agenţiile noastre locale. IN PROVINCIE: La sucursalele Băncii din Brăila, Galaţi şi Constanţa precum şi Banca Comerţului din Craiova, la Banca Moldova din Iaşi şi la Banca Centrală din Ploeşti. Suma de lei 60% din preţul de emisiune de lei 1.100 de fiecare acţiune, se va vărsa la fondul de rezervă al societăţei. Acţiunile din această nouă emisiune dau dreptul la jumătate din dividendul ce se va distribui pe exerciţiul anului curent 1920. Neexercitarea de către acţionari a dreptului lor de preferinţă până în ziua de 15 Mai a. c. atrage de drept pierderea acestui drept al lor. In cazurile de neefectuare în termen al celui de al doilea vărsământ se va proceda conform dispoziţiunilor art. 170 din Codul de Comerţ. Restul de 25.000 acţiuni din această emisiune, Consiliul de Administraţie l’a rezervat de a-l plasa în condiţiunile ce va găsi mai avantagioase intereselor societăţei. 1 Consiliul de Administrare DACIA SOCIETATE ANONIMĂ - IAŞI — Capital social lei 3.000.000 deplin vărsat — ■ 10T DE EffîSnmE Adunarea generală extraordinară a acţionarilor, în vederea extensiunei operaţiunilor Băncei şi a rezultatelor obţinute până acum, a aprobat sporirea capitalului social deja 3 milioane la 40.000.009 lei, prin una sau mai multe emisiuni. Consiliul de administraţie a Băncei în baza art. 5 din statute a hotărât a se face deocamdată o emisiune de 18.000 acţiuni la purtător pentru a spori capitalul băncei la lei 12.000 000. Din aceste 18.000 acţiuni se preiau 7000 acţiuni de la Banca de Scont a României din Bucureşti, 6000 acţiuni se oferă vechilor acţionari în baza dreptului pe preferinţă, socotit una acţiune nouă pentru una veche cu lei 500 preţ de emisiune, iar 5000 acţiuni se pun în subscripţia se publică cu 700 bucata, preţ de emisiune din care lei 590 se varsă la capitalul social şi lei 200 la fondul de rezervă. Dreptul de preferinţă se va exercita de vechii acţionari în termen de zece zile in'' În 20 Aprile până la 30 Aprilie 1920. Odată cu exercitarea acestui drept se vor presenta vechile acţiuni spre ştampilare. Acţiunile nesubscrise în acest termen rămân la dispoziţia Consiliului de administraţie. Domnii acţionari care moşi vor exercita dreptul de preferinţă în termenul de mai sus vor fi consideraţi că au renunţat la acest drept. Subscrierea acţiunilor oferite în subscripţia publică se va face în termen de cinci zile de la 25 Aprilie până la 39 Aprilie 1920.Consiliul da Adminisdeclara de extraţie îşi rezervă dreptul de a subscripţiunea închisă şi înainte pirarea acestui termen.’ Acete subscripţii sunt reductibile. Consiliul de Administraţie va face repartizarea acţiunilor. Valoarea acţiunilor subscrise se achită astfel: Pentru vechii acţionari 150 lei plus 10 lei cheltueli de emisiune. Pentru nouli acţionari 350 lei de acţiune adică lei, 150 cîn capitalul social şi lei 200 fon lei de rezervă plus 10 lei cheltueli de emisiune. Restul vărsămintelor se va efectua la epocile ce se vor fixa de către Consiliul de Administraţie, subscriitorii având facultatea de a achita o singură dată, toate vărsămintele. Termenele de plata a vărsămintelor ulterioare se vor aduce la cunoştinţă prin publicaţiuni în ziare cu 15 zile înainte de fiecare termen. Acţionarii care nu vor face la timp plata vărsămintelor vor plăti o dobândă de întârziere de 9 la sută pe an iar după 30 zile, se va urma conform dispoziţiunilor Cod. Corn. Noile acţiuni vor avea drept la dividentul anului 1920 proporţional cu timpul şi vărsămintele efectuate. Prin faptul subscrierea se aderă la actul, constitutiv şi la statutele Societăţei. Subscrierile se vor face la sediul Bancei Dacia în Iaşi strada Ştefan cel Mare No. 8, la Banca de Scont a României la Bucureşti şi la Banca de Scont Galaţi. Consiliul de Administraţie UI£ îlme Information! — Iasi la Ieşi.—Comisiunea socialistă încă nu a adus răspunsul în ceia ce priveşte dacă se conformă dispoziţiilor luate cu privire la manifestaţia de stradă. Prefectura de poliţie e ferm decisă a nu permite nici o manifestaţie decât în condiţiunile indicate, în afară numai dacă acele condiţiuni arfi modificate. — Autorităţile desmint svanul că prin un decret lege, s’ar fi decretat ziua de 1 Mai ca serbare a muncei. Se respectă însă tradiţia în marginea leganitâţei. — Duminică 2 Mai ora 5 p. m. va avea loc în Aula Universităţii conferinţa d-lui profesor loan Petrovici, în folosul societăţii pentru profilaxia tuberculosei. Eminentul conferenţiar va trata subiectul „Ce este sufletul“. Rugăm publicul să asiste în număr cât de mare. — La 9 iunie încep examenele partiparticulare de curs secundar. — Garda Conştiinţei Naţionale roagă pe toţi pe toţi bunii Români iubitori de patrie şi neam precum şi pe toţi funcţionarii, meseriaşii şi muncitorii organizaţi in sindicate Naţionale să ia parte la ezătoarea literară şi instructivă care va avea loc astăzi 294 ora 8 juni. seara fix în saloanele Societăţei de Gimnastică Sport şi Muzică. La această şezătoare d. Calmuschi cunoscutul artist al Teatrului Naţional va declama bucăţi alese. — Pierzând cartela de alimente în ziua de 9 I 4 1920 cu No. 8891, o declar nulă şi fără valoare în mâna ori cărei persoane s’ar afla. E. Tanta. — Agenţia „Thalia“ aduce la cunoştinţa persoanelor care au reţinut din timp biletele da teatru pentru reprezentaţiile de operetă ale ansamblului Maximilian- Leonard, ca să se ridice în cursul acestei săptămâni, deoarece cererile de bilete fiind prea mari, se vor pune in vânzare şi biletele reţinute. MIŞCAREA marile seri de licn In zilele de 22, 23 şi 24 a. c. vor avea loc în grădina Copou mari Serbări populare organizate de societăţile „Reuniunea Femeilor Române“ şi „Societatea grădinelor de copii“. Un comitet de doamne şi domnişoare din elita ieşană se ocupă de aranjamentul acestor mari şi frumoase serbări, care vor cuprinde un program din cele mai distractive. Intru altele : minunate jocuri de artificii, batae de flori, bazar de obiecte şi alte numeroase surprize artistice. In afară de restaurantul grădinei va funcţiona un bufet ce va fi asortat de către comitetul organizator. Vom da in curând programul frumoaselor serbări de Mai din grădina Copou. — Prietenul nostru Gh. Vasiliu-Voina şi-a reînoit demisia din avocat al statului cl. I la laşi, demisiune care i-a fost primită. — LA CERCUL DIDACTIC.—Şedinţa de aseară a cercului didactic, a fost prezidată de d. Bratu. Îndată, după deschiderea şedinţei, Preşedintele şedinţei, anunţă că d. profesor I. Simionescu a revenit asupra hotărîrei sale, de a demisiona din demnitatea de Preşedinte al Cercului didactic, căruia va consacra şi de acum înainte o activitate, care a adus atâtea foloase instituţiei. Adunarea primeşte această veste cu aplauze sgomotoase; se intră în ordinea zilei. Se face cunoscut actul de cumpărare a casei Smirnov, din str. Lăpuşneanu de către Cercul didactic. Din restul banilor rămaşi, s-au subscris 10.000 lei la împrumutal refacerei, iar o parte a fost depusă la o Bancă. Se dă citire adresei ministrului de instrucţie cu privire la mutarea examenului de capacitate. D-nii Borcea, Bratu, Gheorghiu, Diaconescu şi Barbu, respund argumentelor invocate de minister şi scot în relief ilegalitatea săvârşită prin această mutare. Adunarea, după discuţiunile urmate, declară chestia închisă în ceia ce priveşte acţiunea Cercului didactic. Se hotărăşte ca în şedinţa viitoare, să se ia în discuţiu, punctul, în ceia ce priveşte crearea unei cooperative a corpului didactic din oraş şi judeţ. Şedinţa se ridică la ora 8 seara. — FIRME NOUI IN IAŞI.— La tribunalul comercial din Iaşi s’au mai înscris următoarele firme :’ H. Cohn & Co. pentru comerţul de manufactură. G. Fara şi Iluster pentru agentură şi comision. P. Făinaru şi M. M. Goldenberg pentru manufactură. Fraţi Wachtel & Co. societate în comandită pentru comerţul de ferărie sub emblema „Fermon“. „Agricola“ societate anonimă de asigurari. „Tîmplăria de mobile“ societate cooperativă pentru desfacerea mobilelor. S. Regensteich şi Moraru pentru exploatarea hotelului „Traian“, Gh. Fotescu & Co. pentru comerţul de automobile. L. Aronovici şi I. Şerman pentru comerţul de lemne. — In şedinţa de Vineri, comisia interimară se va ocupa de soarta serviciului de aprovizionare. — DE LA TEATRU.— Aseară s’a jucat pe scena Teatrului „Elisabeta“ drama d-lui dr. A. Verea „După moartea lui Manasse“—continuare la acţiunea piesei lui Ronetti Roman. Piesa d-lui Verea continuă conflictul şi teza lui Ronetti Roman, în jurul aceloraş persoane, cu un singur adaos al unui nou personaj, unchiul lui Matei Frunză, antipodul lui „Manasse“. Zeilig Şor din drama lui Ronetti îşi păstrează acelaş comic viguros. Conflictul întregei piese se deslănţuie mai mult în interior, ceea ce insamni că acţiunea piesei nu e destul de pronunţată. Tânărul artist Moruzan, a creat un Zeilig Şor mai ruginit de vremuri dar cu aceiaşi vervă caracteristică, dovedind astfel multe calităţi artistice. Bine în roluri d-nii Cârjă şi Momuleanu, iar din elementele tinere, artistele cari au jucat pe Lelia şi pe Natalia, şi d. Dimitriu în rolul lui Matei Frunză. „După moartea lui Manasse“ merită atenţiunea tuturor acelora cari sunt convinşi de valoarea dramatică a operei lui Ronetti-Roman. Cronica Spectacolelor CINEMA ELISABETA.— Astăzi în matineuri şi seara : A 3-a serie din „T1HMiN“ In lumea misterelor dramăte aventuri senzaţionale de Louis Feuillade. In curând : Comici Iulian şi Costin — Familia Romachov (varieteu). —„TARZAN“ (cel mai senzaţional film) —Aventurile unei Regine Lampo etc. «WC*» *<!>» «MO*» *4j>H» s«x*& *<0*0® * Or. C. MABZESCU I IAŞI Strada Lascar Catar,gi 13 *<0» «*30» «*30» 3KO* SMO» «MO» ««O»tO* ttWT'.W-VTVrK'JWW!» nrmr \mm11B,, , ma oră Căderea guvernului din Albania Bucureşti.Ştiri din Albania anunţă că guvernul a fost răsturnat, de Essad-Paşa, ai căruia partizani au pornit spre DUrazzo. Cereronica Mărfuri sosite din Anglia In portei Brăila a sosit din Anglia vaporul „Freglion“, aducând pentru serviciul de aprovizionare al C. F. R. 1867 tone diferite mărfuri. Guvernul şi 1 Mai Circulara Ministerului de Noi — " Bucureşti.— Ministerul de război a trimis Comandanţilor Corpurilor de armată o circulară cu privire la sărbătorire zilei de 1 Mai la corpurile şi stabilimintele militare. Ministrul socoteşte că toţi trebue să se bucure de această sărbătoare a primăverei. Şi mai spune circulara ministrului: „Sunteţi rugaţi să binevoiţi a dispune ca toate stabilimentele militare să sărbătorească această zi, în spiritul legilor şi obiceiurilor. Incident la o fabrică de zahăr București.—La fabrica de zahar din Giurgiu s’a declarat grevă, din cauza concedierei a doi lucrători. Instalarea şi hirotonisirea Mitropolitului Ba&tan Bucureşti.—La Palatul Mitropolitan a avut loc o consfătuire a Sinodului, în chestiunea hirotonisirei noului Mitropolit al Ardealului, doctorul Balan. După dezbatere, s’a formulat părerea că Sinodul ortodox din vechiul regat nu are a impune nici un mod de vedere, şi că până la o lege de unificare, biserica din Ardeal este autocefală. Sinodul recunoaşte de bună alegerea noului Mitropolit al Ardealului. Hirotonisirea se va face la Sibiu, într’una din Duminicile lunei Mai şi înainte de deschiderea Sinodului, așa că noul ales să poată lua parte la dezbateri. Aliaţii şi Germania Neuen. —Garcurile oficiale Germane, resping cu energie declaraţiile presei aliate, cum cu Aliaţii vor ocupa noi teritorii în Germania. Prada de râsboi de peste Dunăre Bucureşti. Se anunţă că guvernul a aprobat raportul încheiat între comandantul armatei franceze din Orient şi armata noastră, cu privire la prada de râsboi de peste Dunăre. Mobilizarea în Polonia Nauen.—După ştiri din sursă germană, guvernul polonez a ordonat mobilizarea în diferite cercuri. In Giîiţîsa se află o puternică divizie de artilerie greşi, însoţită de trupe franceze. Ora 3 Rutenii cer alipirea la România Peste 120.000 ruteni de la graniţa superioară la Maramureșulul—teritoriu în litigiu cu Cehoslovacia,—au semnat o declarație prin care cer alipirea la România. Guvernul şi Conferinţa de la San-Remo Consiliul de miniştri în şedinţa de distară a luat cunoştinţă de importante comunicări de la Conferinţa de la San- Remo, din care se pare că România va fi admisă în comisia internaţională pentru supravegherea Dardanelor pe acelaş picior de egalitate cu Grecia. AȘI. TIPOGRAFIA «ALBINA» Strada Săulescu a-1 1 Guvernul şi 1 Mai Ministerul de Interne a trimis un ordin circular autorităţilor în privinţa serbărei muncitoreşti de 1 Mai. Manifestaţiile pe străzi vor putea avea loc numai în urma unor prealabile autorizaţiuni şi potrivit unui intinerar stabilit. „ Interzice accesul şi eşirea in localurile de întrunire în grauri sau cortegiu. Scurapetea hârtiei - Ziarele din Buda-Pesta anunţă că în urma crizei de hârtie, aceasta s-a ridicat la preţul fantastic de 70-80 coroane kilogramul. fraporturile dintre patroni şi salariaţi Ministerul Muncii, până la legiferarea contractului muncii, pregăteşte o decizie privitoare la raporturile dintre patroni şi salariaţii din Comerţ. Toate cazurile de concedieri ce se vor produce printre funcţionarii comerciali se vor deferi Ministerului. Lokour-ul din Capitală Patronii metalurgişti continuă a-şi ţinea închise atelierele. Ministerul Muncii examinează tranşarea diferendului cu asigurarea că după reluarea actului greva pasivă nu va mai fi interprinsă. Amânarea alegerilor în Ardeal In unna cerem ce i s’a făcut guvernul a hotărât amânarea alegerilor din Ardeal, fixând datele următoare: 3 şi 4 Iunie Camera, 6 şi 7 Iunie Senat, 8 Iunie Colegiul universitar. In vechiul regat, Basarabia şi Bucovina, alegerile se vor efectua la datele fixate. Proietele financiare ale guvernului Tot în şedinţa de aseară Consiliul de miniştri a ascultat expunerea d-lui Argetoianu asupra unui procet financiar în legătură cu un vast program de activitate economică. Expunerea va continua într’un viitor consiliu. In aceiaşi şedinţă, s’ă discutat chesti-unea împrumutului intern opinăndu-se să nu se prevadă la împrumutul forţat până la unificarea monedelor. Discutându-se chestiunea unui împrumut extern în legătură cu criza financiară, se dă ca sigură contractarea unui împrumut în Franţa în condiţii avantajoase. „SOCIETATEA ocrotirea orfaniLOR DIN RĂZBOI“ IAȘI. Puiblicaţiune Si scoate în licitaţie repararea clădirilor Societatea : 1. Orfsifratul din Ungheni Basrabia; 2. „ din com. Miroslava; 3. Vila Grerul din corn. Bucium 4. Triaj str. Codrestu N-7 laşi; 5 Imoblul din Iaşi str. Cogălniceanu N-1l 6. „ Sur.eu N-3. Licitaţia se va ţine la Sedn. Societăţii din Uşi str. Toma Cozma N-9 în ziua de 30 Maiu 1990 ora 2 a. m. Pontat formalităţi, câtimea lucrărilor de execut, costul lor parţial, caetul de sarcini special, garanţia, Urma şi osebitele clauze aia contractului. D-nii concurenţi pot lua informaţiuni dea Direcţia Administrativă a Societăţii in orele de serviciu. Licitaţi se va face în conformitate cu dispozii arile art. 72-83 din legea asupra contabilităţii pubice pe teza de ofeaie in care se va indicascăzământul sau adausul la suta asupra prețurilor din deviz.