Mişcarea, iulie 1928 (Anul 22, nr. 149-173)

1928-07-01 / nr. 149

Stimate Ivan Alexandrovici L. N. Tolstoi a primit scrisoarea d-tră care l-a interesat foarte mult. El v’ar fi recunoscător în cel mai înalt grad dacă i-aţi trimite interesante date despre viaţa fi doctrina scopiţilor, ce Ie posedaţi. In ce priveşte doctrina religioasă împărtăşită de d-voastră, Leon Nicolsevici admiră puterea credinţei şi curajul cu care coreligionarii d-Bfil trecând în faptă aceea înce cred, dar nu poatefi de acord cu această doctrină. Vă trimitem o broşură compusă din diferite scrieri ale lui Leon Nicolsevici „Bărbatul şi Femeea“ consacrată chestiunii luptei cu poftele sexuale. Vederile d-sale despre caatraţie, dacă ele vă interesează, sunt înserate la paginele 96-88 Vă doresc cele bune, cu stimi. (8?) N. I. GUSEV In această lucrare „Bărbatul şi Femeea“ contele Tolstoi se ocupă în treacăt şi de secta «copiţilor Tolstoi având cuvinte bune pentru această sectă, se declară împotriva castrărei. Această doctrină, zice Tolstoi, rezultă după o interpretare greşită a evangheliei, iar castrarea cere o faptă în totul potrivnică adevăratului creştinism. Cust, — zis Tolstoi — propovăduite cumpătarea, temperarea, rare la rândul ei înseamnă virtute. Virtutea írtba® atrată, fără nici un păcat. £Virtutea siliţi, nenaturală, se poate asemui cu un om mincinos, care pentru a-şi calma pofta de a mânca, şi-ar provoca o durere de stomac. Duhul dumnezeiesc pe care Domul l-a insuflat în corpul său trebuie singur el, să birste toate pntimde. Omul nu trebue siși ciuntească trupul pentru a corija făptura creată de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa. Tolstoi, prin urmare, nu consideră castrarea ca urmarea unei înalte morale. Dimpotrivă, el o combate chiar cu perceptele religioase. In ce priveşte castitatea sufletească şi trupească, Tolstoi cere ca acestea să fie realizate numai prin voinţa supremă a omuli. Această voinţă, trecută prin prisma filosofică religioasă a marelui apostol din Iasnaia Poliana este proslăvită până la simbol. ARALD Întâlnirea colegială a promoţiei 1883-85 Parastasul de 6 luni dela moartea regretatului prof. X. Gheorghiu Ieri 29 Iunie, lotsneit această generaţiune. La ora 9 a. m. au fost prezenţi: Preotul econom Ştiubeisi, generalul I. Popovici, d-rul G. Gheorghian (Buc.), Al. Mustea, decanul avocaţilor Roman, G. Stino directorul liceului din Fălticeni, Gr. Gaţu profesor Galaţi, Al. Budu profesor Tg. Neamţ, I. Mihaitescu avocat, S. Herman, Fiip apostol avocat, V. Teodoreanu profesor şi George G. Maxim publicist, toţi din Iaşi, au lipsit dassili profesori : A. B. Blandia şi I. Pop-Fiorantini, cei din foştii elevi: P.Floru insp. sanitar Bacău, dr. Oristaiu (R. Sarat), Panaintes- RU I, prof. (Bac.), Al. Rotşcanu avocat (Bac.), D. Borş pensionar, (Iaşi), Gh. Chirac avocat (Buc.), C.Ginofeanu avocat N.scet (Dâmboviţa), Artur Gorovei avocat (Fălceni), Vicol Aug medic-veter (Craiova) şi Emil Manole (Uşi). întâlnirea a avut loc la Liceul Naţional unde această generaţiune se întâlneşte în fiecare an începând dela 1925. Apoi în corpore, cu toţii, au aplecat la cimitirul Eternitatea unde a avut loc parastasul de 6 luni de la încetarea din viaţă a iubitului şi neuitatului profesor Xenofon Gheorghiu, oficiul devin a fost ţinut de preotul Tetrovana, profesor la Liceul Naţional, în faţa mormântului toţi foştii lui Relevi, aminitindu-şi bunătatea şi chipul blândului lor profesor, la a curs lacrimeie. După săvârşirea acestui pios serviciu divin, cu toţii s’au îndreptat la mormântul lui V. Buri, fostul lor director şi apoi la mormântul colegului, profesorul V. Ţilinschi; la fiecare mormânt sta ţinut un serviciu divin, iar colega George G. Maxim, a ţinut o elogioasa şi demni cuvântare în memoria lui X. Gheorghiu, arătând meritele didactice şi sufleteşti ale defunctului. Apoi, cu toţii s’au prezentat la cinematograful „Enisabeta“, unde a avut loc Împărţirea premiilor a elevilor merituoşi a liceului Naţional. La ora 1 p. m. s’au întrunit la o agapă colegiali în localul d-lui Neftorică din Piaţa Unirei, invitaţi fiind P. S. Sa Arhiereul Leu, vicarul Sf Mitropolit, dr. G. Manoliu, directorul Liceului Naţioaal şi dl. Basili, un reprezentant al generaţiei 1904 , s’a petrecut în cea mai intimă colegialitate până la ora 6, când crnd la alte localităţi, tarunând a pleca la locurile lor, cu destui regret, despărţit, pentru a se intruni la anul; totodată sta decis, ca la întrunirea uda 1929, să se ridice un bust, alăturea de acel a lui Burii, lui X. Gheorghiu, lucrăr, fiind aproape gata, vin şi un soclu mai mic, cu fotografie, la mormântul său, pentru ai rămânea veşnică amintirea. Au toastat părintele Leu, general Popovici, I. Mihailescu, Al. Mustea, G. G. Maxim, în cea mai bună armonie şi dragoste. INFORMAŢIUN Unele ziare, epuizăndu-şi toate fantaziile în jurul „retragerea guvernului", au inventat pe ziua de ieri demisiunea d-lui N. Titulescu, ministrul de externe. In realitate d. N. Titulescu— care a fost supus unei uşoare operaţiuni—îşi continuă activitatea la departamentul pe care-l conduce, iar pe ziua de alaltăieri d. Titulescu a lucrat cu înalta Regentă. — Dl. Eduard Lăzărescu prefectul judeţului a vizitat ieri regiunea lg. Frumos care a fost bântuită de grindină şi inundaţie. D. Lăzărescu a dispus alcătuirea unui tablou în care să se arăte toate pagubele ce au fost cauzate spre a fi comunicat ministerului cu un demers de a se veni în ajutorul sătenilor din aceste locuri. Municipiul Bucureşti a înaintat municipiului Iaşi o adresă prin care dă indicaţiuni preţioase asupra modalităţilor cum va putea lua fiinţă un birou de centralizare a datelor statistice, referitoare la recensământul populaţiei. Aceste date vor fi apoi centralizate la Bucureşti. Culegerea informaţiunilor privind situaţiunea economică şi socială a oraşului se va face de către un comitet statistic, în conformitate cu art. 14 din lege. Ieri a avut loc serbarea premiilor la școlile primare. Serbarea de fine de an de la Liceul „Naţional“ dri dimneaţa Sa sala „Elisabeta“ a avut loc serbarea de fine de an şi împărţirea premiilor la liceul Naţional. Coruri sub dirijarea d-nului profesor Constanţii, orchestră sub conducerea d-lui Csrol Nosek piano şi câteva bucăţi de muzică executate la vioară şi plane de devii liceului au fost momite din program. Dl director a liceului Gh. Manaik a făcut o dare de seamă a actmtiţei şcolare pe 1927—1928 , apoi ca elev absolvent mulţumeşte d-lor profesii, comitetului şcolar şi tuturor acelor cari ata« interesat de bunul mers al şcolii, aduce la cunoştinţă ca biblioteca şcolii să poarte numele Gheimonu ca fondator al ei. Urmează apoi împărţirea premiilor: CI. l-a A. Anastasia Petru, Petrovasss Codat., Macoveanu Iosef. CI. l-a B. Roseablat Alfons, Buruiană Petru loaef Uşer. CI. l -a A. Serios Mircea, Savopol Emil, Speranță Gheorghe. CI. iI-a B. Vicol Dumitru, Păscuta loan. Cl. II-a A. T*tomir N-lsi, Haagsna Titus, Seieanu Marcei. Cl. III-a B. Sislou C„ Kogălniceanu Ch. Granspan Mişu. CI. IV-a A. Ianovici Haralamb, Ghenghea D-tru, Hitel Alter. Cl. IV-a B. Thirer Save!, Helman E- msuuel. CI V-a R. Hrimovlcl Adolf, Sîoleru E- mls, Grimberg Carol. Cl. V-a M. Balia Ștefan, Segail Artur, Steaerman Jean. Cl. Vl-a R. Botezatu Petru, Kogălniceanui Emil, Creangă Ioan. CI. Vl-a M. Costăchel Octav, Rubrica D-tru. Baran N-lai. CI. VII-s R. Manoliu Cheorghe şi Sigal Louis pr. Iancu David pr. ii. CI. Vila M. Repciuc Emilian, Rosen Marcel, Tatomir Alexandru. Cl. Villa R. Caţichi Edmond, Cambarcenu Aurel, Stern Adolphe. Cl. VIII- M. R. binevici Marcus, Rotarii Aurel, Berks cu D-tru. CONVOCARE Se aduce la cunoştinţa domnilor membri ai Cooperativei de manufactură „Frăţia Moldovei Unite" din Iaşi, că pentru Duminică 1 Iulie, ora 3 p. m., în localul Laboratorului de Chimie Medicală din strada Săulescu No. 6, este convocată Adunarea generală extraordinară, când urmează a se alege un alt consiliu de administraţie în locul actualului, care a demisionat. Aceasta fiind convocarea a doua, şedinţa se va ţine cu oricare număr de membri prezenţi. Consiliul de Administraţie MIŞCAREA Circulaţia automobilelor în regiunea Copou Prefectura judeţului Iaşi în urma deselor redatmţinuri ale pietonilor cari îşi fac preumblarea obicinuită în regiunea Copou- lui, având în vedere desele accidente din ultimul timp a fixat cinci paturi de jandarmi pe şoseaua Copou cu începere de la 27 iunie e. c. Aceste posturi sunt orânduite pentru a pune în vedere şi a fac imediate măsuri împotriva şoferilor şi a proprietarilor de automobile cari fac exces de viteză. Pe această porţiune de şosea nu este îngăduit a circula cu vit zi mai mare de 10 km. pe oră. Prefectura judeţului Iaşi atrage atenţiunea serioraă a suntombilljtiilor că va lua cele mai severe măsuri împotriva acelora cari cu vor respecta secantă dispoziţie. Desssmesse« prefecture judeţului Iaşi »trag» sstttfiţiunta autorităţilor saru mi sast competente sau* pronunţa in asemenea cazuri că dacă va mai înregistra redasnațisml contra instruire unor acte ce au stssa Iu cădtre ier va aduce faptul l% cunoştinţa organelor superioare. Cum a murit Stejărei Ionescu — Impresiile locale — O ştire sosită ieri la ora 4 p. m. la poliţia ieşani, apoi la redacţia ziarului «Opinia» asmuită lacuri ci ziaristul Stejărei Ionescu a fost omosi îatr’un accident de automobil pe şoseaua Stanic—Tg. Ocna. Ştirea s’a răspândit prin tot oraşul care comenta cu îndurerat trista veste. Seara au plecat la Tg. Ocna d. C. R. Ghiulea din partea «Opinisi» şi d. G. Bârgioanu din prnima redacţiei «Viaţa Româneasca». De la Bucureşti au plecat delegaţii redacţiilor «Adevarul» şi «Dimineaţa». O coincidenţă dramatică: Stejărei Ionescu a plecat alaita din noaptea din Stanic ca si vie la Iaşi. Ieri dimineaţa părintele sâu care domiciliază la Ploeşti a sosit în localitate şi venind la domiciliul fiului său a găsit o îdegrandă din partea doamnei Stejărei Ionsecai (noras) care întreba pe soţul ei «Cum a sosit la Iaşi». Părintele nedumerit a plecat a ieşită la Tg. Ocna, cu ştiinţacum îi s’a camutatat de aici,—că Stejărei lonescu este numai îăait. Altăzi dimineaţa sosind relaţiani telegrafice la Sguranţa locali şi posedând declaraţiile unui martor pcsstar, putem da fimiaunte complecte asupra nenorocitului accident, întâmplat alaltaeri noaptea. lait’au automobil care face cursa Stănis*Tg. O.n*, au plecat zece persoane ce părăseau Stanicul. Intre acei cari luaseră loc în msştaă se afla şi Stejărei Io- Bescu care anunţa şi telegrafic redacţia sa ieşani, ci soseşte a doua zi, adică ieri dmineaţa. Şoseaua dintră Slănic şi Tg. Ocna este foarte bună, dacă ploaia din timpul zilei o acoperise cu mi strat de iapă care a format un iuaecus periculos. Noaptea la 11, cu un singur felinar spinos, maşina îndată îa plin întunerec cu o viteză mare, fiind condusă de către un şofeur ce-şi indeplinea această sarcină pentru a treia oară. Când şoseaua a ajuns paralelă cu mersul apei Slănicului, care în urma ploilor curgeau repede, maşina zbătu cu ateeuş viteză cu toate că unii dintre călători sfătuia şaftrul a s o modereze. La o cotitură a şoselei, unde din cauza întunericului şoferul a observat cu întârziere că maşina era amculţată să cadă în şanţ, cârma slăbi la început, iar după puţin încetă să mai funcţioneze. Toate încercările pentru înfrânarea automobilului stau arătat infructuoase. Maşina care fusese pentru ultima oară cârmuită spre a nu pătrunde îa şanţul de la marginea şoselei, sta răsturnat îa dreapta căzând In Stanicul a cărui apă curgea cu furie. Acestea sunt relatările pe cari unul dintre călători le-a făcut la Bacău, stăpând printr’o adevărată minune de nenorocitul accident. Pe la ora 2 noaptea maşina care venea spre Stanic, ajungând la locul nenorocire, s’a oprit. Ci istorii au rămas înspăimântaţi constatând că la marginea şoselei era întins un bărbat cu craniul sângerând. Imediat a început opera de ajutorare. Din cei zece cinători, Stejărei lonescu a plecat pentru totdeauna, patru ale căror nume nu le posedăm, suntemi uşor răniţi, iar ceilalţi cinci împreună cu şoferul am scăpat doar cu leziuni, începea să se facă lumină, când cadavrul nefericitului Stejărei lonescu a fost transportat ca maşina spre Tg.-Ocna unde în prezenţa autorităţilor a fost tatronul Intimian sicriu. Iaşul a fost înştiinţat despre groaznicul accident aseară pe la ora 4 jumătate. Vitrinele librăriei Socec, Indoniaki cu- Comemorarea Regelui Ferdinand I Buc. La 20 iulie împlinindu-se un an de la moartea Regelui Ferdinand I, se va oficia un parastas la Mănăstirea Curtea de Argeş. La această tristă aniversare vor lua parte, în afară de membrii familiei regale, înalţii regenţi şi top membrii guvernului. Desvelirea bustului lui G. G. Mârzescu Etic.—Astăzi a’a deschis congresul anual al Asociaţiei generale a medicilor din ţară. Dimineaţa a avut loc solemnitatea desvelirei bustului fostului ministru al sănătăţii publice şi al muncii, G. G. Mârzescu. Cuvântul omagial a fost rostit de către d. dr. T. Game. prind câte un singur exemplar din primiri volum de proză ai lui Stejărei lonescu, cu inscripţia: «Cetind «ecisstă carte, vă veţi putea da seama ca suflet »’a prăpădit cu Stejar Iones A murit Stejărei lonescu, omul bun, cu calităţi excepţionale, omul care nu ar fi fi fert îa stare să pricinuiască nimărui un rău, omul care nu putea să refuze cuiva un lucru solicitat, Strbel Ionescu pe care-l stimam după primele cuvinte schimbate cu el... JEAN MELLE — înmormântat ea colegului nostru de presă Stejar Ionescu, are loc mâine Duminici, orele 5 p. m. Cortegiul va pleca de la locuința defunctului, din str. Coroi. Examenul de bacalaureat Elevii reuşiţi la proba scrisă LA LICEUL NAŢIONAL : Modern Berneacu, Binitein, Gugurilovici, Jagîer Lazasrovics, Mercoud, Meerovici, Rabinovici, Retaru, Terediri, Tuaofti Leizher, Pasi Braanstein, Cambureaau, Caţichi, D’Alion, Dennk, Pilmcaatl, Heiscurici, Lobei, Mavromati, Menddroha, Saules, Stem Steuerman, Stembol, Ferdinand, Zolberman, şi Zoiţa. DE LA LICEUL «LAURIAN» BOTOŞANI: Arahidisn, Chiriac, Colliner, Iordachisu, Lucinescu, Pinkie Reiss, Segall, Simionescufi, Ştefânescu, Valeiliu, Bantaş Bendel, Cohn, Groia, Huţapaş, Katz, Marcovici, Placa, Polescu, Rapapolt, Schvartz, Sin Gavril Ella», Sin Nachman Michel, Tudor, Vexter. LICEUL «A. D. XENOPOL» Soroca , Ciugagea, Mateevic», Ruy Loghineacu, Samxonov. LICEUL TEHNIC-AGRICOL (Saroea): Moloanovaki, Comanov, Tarcovtski. LICEUL „KOVALNICEANU“ VASLUI Apaital, Bâîzu, Biroulata Cotei", Ciohoderiu, David. ÎNSCRIȘI PRIN INSPECTORAT: Pisoschi 1, Fabaceala, Ciolan Botez, Pomârneanu, Herşcovici, Ioanov, Fischer, Bilănescu, Rabinovici, Ciabotarm, Voitihomki, Starostii, Coipa 1, Demeschi, Gimni, Ivaneţchi. Mâini dimineaţă unele examinarea prstra « candidaţilor reuşiţi , proba acrui». BĂILE SLANIC-MOLDOVA S’a redeschis vechiul şi cunascutul restaurant „SELECT“ mb conducerea restauratorului işan Vasile Botez, având specialitate în bucătărie româno-franceză, germană şi gratar special. Preţurile cele mai modeşti. Serviciu prompt. B. 1—2 Tipografia «Albina» Iași.—Str. Sanrasea Nr. 1 împrumutul şi Stabilizarea Buc.— In cursul săptămanei fictoare vor lua sfârşit tratativele cu străinătatea pentru contactarea împrumutului. Imediat se vor întoarce în ţară .uni! Victor Antonescu şi Rădulescu care vor aduce formalităţle pentru semnarea convenţunei. Dl. Kiriacescu a avut ieri o întrevedere cu dl. Vintilă Brătanu în această privință. * In ce privește tratativele cu Grmania ele vor fi reluate cât de curând, în urma formărei unului guvern german. * Dl. Kiriacescu se va înapoia la Paris în ultimele Instrucţiuni prinite din partea primului minitru. Dr. Brunn Fingerhutlerul Laboratorului Spitalului Israelit BOLI DE RINICHI şi GENITOUR1NARE CONSULT. 8—10 a. m. 3—6 p. m. — Str. Mârzescu 13 — Publicaţiune Sibvemaatal Ch. Macovic subcomisar de poliţie la comisariatul circ. V-a Iaşi. Conform adresei No. 11919 a jud. ocol. II Met Iaşi, se aduce la cunoştinţa generală , în ziua de 9 iulie 1928 se va văd prin licitaţie publică, la faţa locului, avera d-lui Vasile Corsaru din Iaşi etradela Chi. No. 20 până la concurenţa suniridi lei 70 plus cheflueii ce catoreşte d-rul Avram Iosub din Iaşi str. Cucu 2. Litaţia va începe la ora 10 a. Ias. Subcomisar, MACOVEI DOCTORUL EUGEN SPIRT fie mic balnear la Slănic-Moldova tre onoarea a vă aduce la cunoştiiţii că pe ziua de 16 Iunie c. şi-a eluat consultaţiile pentru sezonul imului acesta la Casino, (camerele Bobul, seu). 15—5 B. A APARUT laşul Cultural si Social de I. DAFIN Din cuprinsul cărţii: Politica laşului. Clubul socialist.Conservatori Şi Liberalii. întrunirile contndictorii. Compararea conştiinţelor. Bătăuşii îa alegeri.— „Partidul Radical“. Gh. Panu.—Opoziţia Uaită. Gh. Mârze- aCu. Cum te făceau alegerile. „Partid«! Junimist“ . Ion Creangă în alegeri.—Mişcarea antisemiţi.—Ruptura între socialişti. Dl. C. Stere şi studenţimea. — Fuziunea radicalo-contenitoare. Epoca lui Al. A. Bădăreu.—„Cm petreceau politicianii: Bolta Rece.—Epigramele lui Fântânaru.— Vsanie Gheorghiffl. — „Iaşul Cultural: „Convorbiri Literare* și „Contemporanul“. «Press Ieşană“ . „Lupt*“.—„Evenimentul“. Expulzsiesul Altert Honigman.—Sirius, St. R. Scribi», Dpi, Beletseu, Chragiale . „Evenimentul“. —Reki, St. O. Iosif. — Virgil N. Cişman, N. Bedicescu.—Rodion, Al. Volanschi.-„Iaşul Literar şi Artistic“ . Archivs.—Rvista efemere. «Epigonii».—„Arta“.—„Pituri şi Sculptură“. C. D. Stahi, Bardassar, Em. Th. Barcîiu, Constanţii?, Gh. Popotei, O. Băncilă, Iile Burgheiea. «Teatre». Tatino, Gr. Manolescu şi Aristiza Romanescu, State Dragomir, P. Sturdza, Penă, P. Liciu,Aglaia Pruteanu etc. „In dram spre martie reforme“. De vânzare la toate librăriile. L. Grunsteri DENTIST Strada Şcoala de Ale 14