Moldova Socialista, 1970 (XLVI/102-126)

1970-05-26 / nr. 121

Марць, 26 май 1970 Х ОТЭРЫРЯ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Ку приводе ла мэсуриле ын вед еря ымбунэтэцирий ын континуаре а комерцулуй ши десервирий сочиале а популацией РСС Молдовенешть (Сфыршит). ник, а локуинцелор ла команда гтопулацией, репараря уржентэ а часорничелор, ынкэлцэминтей ши алтор обьекте ын презенца персоанёлор, каре фак команда, сэ сусцинэ ши сэ рэспындяскэ тот че есте ноу ши ынаинтат ын десервиря оаменилор мунчий; сэ анализезе систем-атик активитатя економикэ а ынтреприндерилор де комерц ши десервире сочиалэ а популацией, сэ гэсяскэ кэй пентру мэриря рентабилитэций тутурор фелурилор де сервичий, Сэ екзаминезе оператив ши ла тимп плынжериле, пропунериле ши черериле оаменилор мунчий; сэ интенсифиче контролул асупра пунерий ла тимп ын функциуне а инсталациилор, сэ асигуре фолосиря лор максималэ, сэ ынтродукэ пе ларг технология модернэ ши методеле ынаинтате де мункэ ла ынтреприндерь; сэ чарэ де ла кондукэторий ынтреприндерилор де десервире сочиалэ цинеря регулатэ а тречерилор ын ревистэ-експозициилор ши демонстраря лукрэрилор ефектуате де еле, яр резултателе експозициилор ши а тречерилор ын ревистэ а лукрэрилор сэ фие диекутате ла шединцеле комитетелор екзекутиве але Советелор лекале де депутаць ай оаменилор мунчий, акордынд о деосебитэ атенцие пропунерилор популацией; сэ ымбунэтэцяскэ Мунка Дё прегэтире ши едукаре а кадрелор, окупате ын комерц ши ын сфера десервирий сочиале, сэ обцинэ фолосиря май деплинэ а формелор ын вигоаре де студий ку фреквенцэ ши прин кореспонденцэ, сэ ымбунэтэцяскэ калитатя прегэтирий кадрелор прин ынвэцэмынтул, ефектуат прин студий индивиду але ши ын бригэзь, атрэгынд ла ачаста мештерь ши спемиалишть де ыналтэ калификаре, сэ едуче пе лукрэторий комерцулуй ши десервирий сочиале ын спиритул унуй симц де ыналтэ рэспундере пентру лукрул ынкрединцат, де мындрие пентру професия лор, де нэзуинцэ пентру а десерви май бине омул советик. 3. Комитетеле екзекутиве але Советелор орэшенешть ши районале де депутаць ай оаменилор мунчий; сэ екзаминезе регулат кестиунь ку привире ла старя ши дезволтаря комерцулуй ши десервирий сочиале ла шединцеле лор ши сэ ле презинте спре екзаминаре ла сесииле Советелор ши адунэрилор оаменилор мунчий; сэ интенсифиче контролул асупра активитэций ынтреприндерилор комерчиале ши десервирий сочиале, антренынд ла ачаста черкуриле ларжь але обштимий, комисииле перманенте ши пе депутаций Советелор локале; сэ стабиляскэ тимпул комод пентру оамений мунчий де лукру ла ынтреприндериле комерчиале ши але десервирий сочиале; конструинд ной райоане локативе, сэ асигуре конструкция ынтреприндерилор нечесаре де комерц ши десервире сочиалэ ши пунеря лор ын експлоатаре одатэ ку каселе де локуит. 4. Министерул комерцулуй ал РСС Молдовенешть, Министерул десервирий сочиале а популацией ал РСС Молдовенешть ши «Молдавпотребсоюз»-ул сэ ее мэсурь пентру перфекционаря апровизионэрий технико-материале а ынтреприндерилор комерчиале ши десервирий сочиале, сэ интенсифиче контролул асупра екзактитэций черерилор презентате де ынтреприндерь пентру обцинеря мэрфурилор ши материалелор ши сэ асигуре реализаря ла тимп а фондурилор; сэ перфекционезе активитатя де организаре штиинцификэ а мунчий ла ынтреприндериле комерчиале ши десервирий сочиале а популацией. 5. Министереле комерцулуй, десервирий сочиале а популацией, конструкциилор, ксжструкциилор сэтешть але РСС Молдовенешть, «Молдавпотребсоюз»-ул ши комитетеле екзекутиве але Советелор орэшенешть ши районале де депутаць ай оаменилор мунчий сэ ее мэсурь пентру ындеплиниря ынтокмай а планурилор конструкцией капитале ла обьективеле де комерц ши десервире сочиалэ ши пунеря лор ла тимп ын експлоатаре. 6. Министереле индустрией ушоаре, индустрией алиментаре, индустрией кэрний ши лапУелуй, индустрией локале ши алте министере ши департаменте але РСС Молдовенешть сэ ликидезе неажунсуриле, каре ау лок ын апровизионаря организациилор комерчиале ку мэрфурь де консум популар, луынд мэсурь пентру неадмитеря фабрикэрий де мэрфурь де калитате проастэ. 7. Министерул окротирий сэнэтэций ал РСС Молдовенешть сэ ее мэсурь пентру интенсификаря контролулуй дин партя органелор сервичиулуй санитар-епидемиоложик асупра стэрий санитаре а ынтреприндерилор де комерц ши алиментацие публикэ, сэ лупте хотэрыт ымпотрива ынкэлкэрилор регулилор де санитарие ын комерц. Советул Супрем ал Републичий Советиче Сочиалисте Молдовенешть ышь експримэ ынкредеря, кэ министереле ши департаментеле РСС Молдовенешть, Советеле локале де депутаць ай оаменилор мунчий, тоць лукрэторий комерцулуй ши десервирий сочиале дин републикэ, адынк конштиенць де ыналта лор даторие фацэ де попорул советик, вор десфэшура ши май ларг ынтречеря сочиалистэ пентру перфекционаря континуэ а комерцулуй ши десервирий сочиале а популацией ши ындеплиниря ынаинте де термен а сарчинилор пе анул жубилиар, ултимул ан ал чинчиналулуй. Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем гл РСС Молдовенешть К. ИЛЬЯШЕНКО. Секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть А. КРАЧУН. ор. Кишинэу, 22 май 1970. ДЕЛЕГАЦЬ ЛА КОНГРЕСУЛ XVI АЛ КОМСОМОЛУЛУЙ ДИН УНИУНЯ СОВЕТИКЭ КЕМАРЯ ВИЕЙ Дездедмминяцэ се порнеште ку тинерий дин звеноу ла кымп. Де ла подул дин мартйиня сатулуй друмул май департе ый дуче спре Валя-Мэлаюлуй. Ын ачастэ вале, апэратэ дин тоате пэрциле де костише питорешть, се аштерн, на ниште ковоаре, вииле ши ливезиле звеноулуй Ниней Конева дин сатул Лозова. Ымпреунэ ку активиШтий бригэЗий Нина пуне ла кале, кум требуе де мунчит, ка лукрэриле, каре се фак, сэ фие де о ыналтэ калитате. Мэ рог, о туфэ де вие е ка о флоричикэ, наре требуе сэ фие ынгрижитэ ку чя май маре кибзуинцэ. Ши фата ачаста енержикэ, виоае шк* куминте се цине ануме де ачесте принчипий. Адеся лягэ ворбэ ку тинерий дин звеноу ши ку тоатэ бригада, дискутынд, кум с’а ефектуат кутаре сау кутаре лукраре. Ынтр’о зи де примэварэ ворбяу деспре курэцит: — Яка, Василе а уйтат, кыць окь сэ ласе ла корзиле де Фетяскэ. Пынэ ну-й тырзиу, дынсул требуе сэ-шь ындрепте грешала. Фетеле ши бэеций ёскултау ынгындураць. Де лукрул фиекэруя ын парте, о сэ депиндэ ла тоамнэ реколта Ши деатыта е невое, ка де пе акум сэ фий ку окий ын патру. Рэспундеря е кыт се поэте, де маре. Ну поць сэ скапь ку уна, ку Доуэ. Яр чея че с*А обцинут, требуе де ынмулцит ши де фэкут ка сэ девинэ трздицие. Ын анул трекут звеноул, кондус де Нина Конева, а лукрат ку мултэ стэруинцэ. Вииле дин Валя-Мэлаюлуй ау дат 83 чентнере де стругурь ла фиекаре дин челе 12 хектаре. Букурынду-се де о бинемеритатэ стимэ ла тинеретул дин господэрие ши дин район, еа е алясэ делегата ла конгрбсул ал ХУ-ля републикан ал номсомолулуй» яр аич — делегата ла Конгресул XVI ал комсомолулуй дин Униуня Советикэ. Звеноул, кондус де кэтре делегата челуй де-ал XVI Конгрес ал комсомолулуй ленинист, анул ачеста шь-а луат ангажаменте ку мулт май марь декыт ын аний трекуць. Звеноул луптэ пентру а кэпэта де пе тот секторул де вие кыте 140 центнере де поамэ ла фиекаре хектар. Б. ГЕОРГЕ. р-нул Ниспорень. УКАЗУЛ ПРЕЗИДИУМУЛУЙ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ РСФСР Ку привире ла конфериря титлулуй онорнфик де ом емерит ал артелор дин РСФСР луй П. С. ДАРИЕНКО Пеитру мерите ын домениул литературий ши артей советиче, а конфери титлул онорифик де ом емерит ал артелор дин РСФСР луй Дарией ко Пьотр Степанович, редактор-шеф ал газетей «Советская культура». Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСФСР М. ЯСНОВ. секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСФСР X. НЕШКОВ. Моснова...... ; 15 май 1970. М О Б И Л Э ЛА.....ЕКЗАМЕН Павилиоиул ротунд де ла ЕРЕН а РСС Молдовенешть гээдуеште де ерь о експозицие де мобилэ. О експозицие-тырг. Необишнуитэ прин фаптул, кэ ну- нумай демонстрязэ реализэриле индустрией кореспунзэтоаре, чи не прилежуеште о «привире ын вийтор»: с’ау презен-. тат ла «екзамен» моделеле де мобилэ, че вор фи фабрикате ын анул виитор. Де аич ши денумиря експозицией: «Мобила-71». Консуматорул авя ын трекут мулте претенций фацэ де фабричиле ноастре де прелукраре а лемнулуй. Ши пе бунэ дрептате: се продучяу ын кантитэць марь моделе де мобилэ ынвекитэ, че ну май кореейунде черинцелор актуале. Привинд експонателе, презентате ла / ачастэ «парада» а мобилен, о сэ спунець неапэрат: , — Да, аста-й алтэ ворбэ! О сэ вэ плакэ. Е, ьштр’адевэр, фрумоасэ. Фэкутэ ку густ ши, путем спуне, ку мултэ фантезйе. Се си.мте, кэ ын индустрия мобилей ышь пун акум «умэрул» ну нумай мештерь калификаць, дар ши пикторь ши архитекць. Ачесте гарнитурь ау о архитектура модернэ ши лаконикэ тот одатэ, аспектул лор екстериор адуче о адевэратэ сатисфакцие естетикэ. Мобила ва фи, пе дрепт кувынт, о подоабэ а локуинцелор ноастре. Примий визитаторь ай експозицией, — «екзаминаторь» северь, репрезентанць ай организациилор де комерц, ау. обсерват: — Гари иту риле презентате ну чедязэ челор май буме моделе, пе каре ле импортом. Мулте сынт кяр супериоаре челор дин стрэинэтате. ...Серванте ши дулапурь, зкилцурь ши канапеле. Капит.онате ку ун материал. де кулорь плэкуте. Лакуриле, ейнтетиче, ку каре сынт акоперите, ле дау ун аспект деосебит де атрэгэтор. Фабрика дин Бэлць презинтэ гарнитура де дормитор «Стелуца», пе, каре консуматорул а апречият-о бине. Алэтурь — гарнитура «ВэлЦянка». О гарнитурэ де тоатэ фрумусеця ши, йоинчипалул, фоарте комодэ. Ыць рэпеште привиря мобила пентру «колцул де одихчэ». пе каре о пр.езннтэ фабрика No 1 дин Ь{ишинэу. Ын анул 1971 ынт'реприндеря ва фабрика 2.500 де асеменя «унгераше». каре ау жилцурь де о конструкцие ку тотул ноуэ. Мулте иноваций а ынтродус ын продукция ей ши фабрика No 2 дин капитала. Ун .комплект дин сервантэ, дулапурь пентру кэрць, мэсуцэ пентру телевизор ши алте пьесе е дестинат унуй перете де одае, формынд ун ансамблу комплект, модерн. Комбинатул «Кодру» пропуне мобилэ пентру бироурь, ла фабрйкаря кэрея се фолосеште метал, лемн ши материал синтетик. Визитаторий се рецин ын «букэтэрииле» презентате ла екслозицие дё фабрика дин Тираспол. Гкрнитура ку марка ачестей Кштреприндерь а фост .рекунбекутэ дрепт уна динтре челе май буне продукций де ачест фел а ынтреприндерилор дин царэ. Спечиалиштий ау перфекционат гарнитура, ау комплектат-о ку ной пьесе, фэкынд-о май комодэ. Маса паре акоперитэ ку о таблэ де. мармурэ. Ну е мармурэ, се ынцелейсе. Лемнул есте «емайлат» ку лакурь симтетиче спеЧиале, деосебит де дуре. Сынт ла експозйцие мулте букурий пентру чей мичь: комплекте де мобилэ пентру одэиле копиилор ши мобилэ спечиалэ пентру школь. Е продукцие а фабричий дин Орхей. Експозиция презинтэ нумероасе сувенире, пе каре ле фабрика ынтреприндериле де мобилэ. Ле привешть ши-ць дай сама, кэ е невое ну нумай де мэбстрне, дар ши де ун адевэрат та лент, пентру ка сэ фачь дин лемн ачесте адевэраТе опере де артэ... — Кьшд вом путя ведя ачесте гарнитурь ла магазине? Борис Павлович Терехов, шефул дирекцией индустрией мобилей ши де прелукраре а лемнулуй, каре а дескис експозиция, а менцио- Нат: — Фабричиле сынт прегэтите пентру а ынчепе продукция ын масэ а ноилор моделе. Организацииле де комерц шь-ау гримис репрезентаиць пентру а фаче комензйле кореспунзэтоаре. Ынсямнэ, кэ ши .мобила фаче примул пас спре консуматор... М. ДРАЛЮК. Ын фотографие: ла експозиция мобилей. Фото де С. Галперин. и 1Ш111Ш1ШШ11 РЕФОРМА ЕКОНОМИКЭ: ПРО В ЛЕМЕ Шй СУ1ЕСТИИПерфекционаря хозрасчотулун Проблема чентралэ а економией ноастре есте азь спориря ефичиенцей продукцией сочиале. Реформа економикэ а креат посибилитэць марь пентру грэбиря дезволтэрий продукцией ши споририй коинтересэрий ынтреприндерилор ын реализаря планурилор прОгресулуй техник. Унул дин инструментеле конкрете але ачестей реализэрь есте хозрасчотул, карактеризат прин фолосиря деплинэ а коинтересэрий индивидуале ши колективе. Де аич реесэ ши маря импортанцз а елаборэрий жусте а системулуй де коинтересаре. Ла ынтреприндеря ноастрэ, де пилдэ, дин а доуа жумэтате а анулуй 1966 ла тоате сектоареле а фост ынтродус хозрасчотул. Ын легэтурэ ку ачаста с'а елаборат ун систем ал коинтересэрий лукрэторилор, техничиенилор ши инжинерилор. Ной ам реешит дин нечеситатя империоасэ де спорире а коинтересэрий фиекэруй мембру ал колективулуй, ын ындеплиниря унор сарчинь де план кыт май марь ши привинд тоць индичий. Ера ворба ши де крештеря гДобалэ а продукцией, ши де спориря волумулуй бенефичиилОр, ши де о ымбунэтэцире а фолосирий фондурилор де продукцие, ши де перфекционаря калитэций. Ла ынчепут плануриле ерау кам женерале, дар пе ан че тремя еле девеняу дин че ын че май конкрете. Астфел, ын сарчина де хозрасчет а фиекэруй сектор пе анул 1970 се импуне колективулуй ун план ал продукцией ын експресие натуралэ ши ын сумэ, ун индиче ал ритмичитэций, нумэрул лукрэторилор ши фондул де саларий, о калкуларе а келтуирий материалелор ла фиекаре унитате де продукцие ши алць индичь. Ка о консечинцэ а ынтродучерий хозрасчотулуй интерн а спорит ку мулт ролул майструлуй ын продукцие. А крескут рэспундеря луй ши и с'ау лэржит дрептуркле. Атыт майструл, кыт ши ажуторий луй, прекум ши лукрэторий де ла контабилитатя секторулуй се окупэ акум ну нумай де ындеплиниря планулуй, дар каутэ сэ гэсяскэ кэиле де ефтинире а продукцией, студиязэ економия секторулуй. Резултателе ынтродучерий хозрасчотулуй ау авут о инфлуенцэ директэ асупра ритмичитэций продукцией, яр ын урма диферителор мэсурь организаториче а спорит волумул продукцией пе ачеляшь супрафеце. Хозрасчотул а пус ын функцие пыргий аскунсе. Астфел, майштрий Душкевич ши Товник ау организат ла секторул лор прелукраря капетелор л а фиреле тоарсе, яр майструл Теренин де ла секторул дин Резина, а гэсит де кувиинцэ сэ ренунце ла дой лукрэторь, ындрептынд економия реализатэ дин фондул де саларий ла премиеря лукрэторилор рэмашь. Уний майштри чер сэ ле фие мэрит планул де продукцие, дымду-ш4 сама, кэ аста е спре фолосул колективулуй. Тоате ачестй резултэ дин скимбаря атитудиний оаменилор фацэ де мункэ ши де сарчина датэ. Ын ачест домениу ау апэрут моменте ной, пе каре ле кэпэтэм принтр'о интенсэ активитате де пропагаре а ноилор методе економиче, сприжините пе коинтересаре материалэ. Ам елаборат ун систем де премиере а тутурор лукрэторилор дин фондул де стимуларе материалэ, креат дин бенефичий. Мунчиторий продукцией де базэ, цесэторий де ковоаре сынт премияць ын мод индивидуал пентру ындеплиниря ши депэширя нормелор де лукру ши а калитэций обцинуте (мэримя премиилор е де 25 проценте дин салариу). Пынэ ла 20 де проценте дин мэримя салариулуй капэтэ ка премий ши лукрэторий дин сектоареле аукзилиаре але продукцией. Пентру а мэри коинтересаря майштрилор дин сектоареле де продукцие, лор ли се акордэ ун премиу ын мэриме де 50 проценте дин саларий, дакэ ау ындеплинит ку о сутэ де проценте планул де продукцие. Индичий де премиере а инжинерилор ши техничиенилор сынт легаць де ындеплиниря планулуй де вынзаре а продукцией ши де коефичиентул рентабилитэций, обцинут де ынтреприндере. Есте интересант де ремаркат, кэ ынтродучеря хозрасчотулуй фаче сэ споряскэ дин ан ын ан фондуриле де стимуларе материалэ. О алтэ карактеристикэ а системулуй ностру де стимуларе материалэ есте структура репартицией фондулуй. Е мереу асигурат ун процент май маре де премий пентру мунчиторь, декыт пентру инжинерь ши техничиень. Дакэ ын анул 1966 52 де проценте дин фонд ыл кэпэтау мунчиторий, яр 48 де проценте — челелалте категорий, апой ла ефыршитул анулуй 1969 структура есте ку тотул алта: мунчиторий примеск 80 де проценте, яр инжинерий ши техничиений нумай 20 де проценте. Ын ачешть ань ам ынтымпинат мулте греутэць ын легэтурэ ку ынтродучеря хозрасчотулуй. Ын активитатя ноастрэ ау фост, бинеынцелес, ши липсурь. Дар ын ноиле кондиций економиче але мунчий ноастре хозрасчотул интерн с’а перфекционат мереу, а фост бине примит ши есте мереу сприжинит де ынтрегул колектив. Г. ЧУЛСКИИ, шефул секцией де планификаре ши продукцие а фабричий де ковоаре дин Орхей. ЛА СФЫРШИТ ДЕ АН ШКОЛАР ФЛОРИЛЕ АБСОЛВЕНЦИЛОР О мынэ а ридикат с/с, де асупра капулуй, нлопоцелул ши евениментул с’а продус. Емоцииле тремурэ ын валурь де аржинт песте умерий куприншь де фиарь ай школарилор. О маре де зым бете ши флорь стэ аштернутэ ынтре доуэ женераций. Абсолвенций школилор медий с’ау адунат претутиндень ын кареурь традиционале, ка сэ партичипе ла черемониалул ултимулуй сунет. Луческ алэмуриле фанфарелор. Гласул прелунг ал тромпетей анунцэ ла шкоала молдовеняскэ N9 1 Дин Кишинэу ынчепутул манифестациилор. Стау фацэ ын фацэ ынколонаць елевий класелор I ши а Х-ц. Ау венит ынкоаче пэринций, тоць ынвэцэторий. Е сэрбэтоаре! Ворбеште А. И. Мустяцэ, дирижинтеле класей а Х-я. «О кохортэ ыйтрягэ де тинерь, 77 ла нумэр, пэшёште астэзь пе каля даргэ а веций. Ной, чей каре й-ам ынвэцат ши ле-ам култи ват тимп де эече ань ыналте калитэць четэценешть, ле дорим акум друм бун спре ной авынтурь, спре ной уркушурь». Абсолвентул Костенко Константин а фост лаконик; «Пентру кэ ам венит аич копилашь ши не дучем оамень матурь, мулцэмиг;; воуэ, луминоасе феце педаготниче». й-а комплектат гындул колега са Бордеян Валентина: «Вом фаче тотул, пентру а ындрептэцк сперанцелё ши стрэдуинцеле Думнявоастрэ...». Аскултаць о клипэ! Динтр’ун капэт ын алтул ал цэрий клопоцелул анунцэ ефыршитул анулуй школар. Мыне копиий вор инунда потечиле кодрулуй, вор плена сэ-шь ынтэряскэ форцеле ла табереле пионерешть. Абсолвенций адук браце де флорь педагожилор, флориле сакре але рекуноштинцей. • -------- И. ВЭРЭЧАНУ. Абсолвента школий молдовенешть No 1 дин напитала ТИХОНОВА Алина ынмынязэ нлопоцелул симболик елевулуй класей ынтыя ОПРЯ Валентин... \ / молдова сочиапмстэ Паркэ динтр’ун ындемн ау коборыт пестб пэмынтул Молдовей Советиче зиле ымповэрате де плой дарниче, адукынд ку сине ун май, де каре ну май цин мните бэтрыний сэ фи сэлэшлуит прин ачесте пэрць де мулць ань. Ши шь-ау абуркат огоареле спре заре ындемнул родулуй. Верзь ши десе ау девенит грынеле, че ышь лягэ спикул. Маре кыт врабия се чере ачеста. Ши клокотеште мунка дин заре ын заре, вестинд чокырлиилор стингере хэрничия плугарулуй ши драгостя луй де пэмынт. Дар вине время амезий ши се адунэ трудничий кымпулуй ла рэгаз. Атунч, паркэ пе нейрине де весте, ле рэсаре ын фацэ омул, ку каре с’ау депринс де атыця ань сэ ле винэ, адукынд кэлдура кувынтулуй. Вине прннтре оамень ажитаторул сэ ле повестяскэ ростул ши фапта ачестей примэверь... Ын ачесте зиле де май ам попосит прин пэрциле Аненилор-Ной пентру а не ынтылни ку оамений де прин партя локулуй, каре, аидома тутурор четэценилор советичь, ау штиут сэ стрынгэ ын ларгул инимий мэреция реалйзэрнлор, конСакрате чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин ши анивереэрий де ун пэтрар де вяк дин Зиуа Викторией. Ынарипаць де ачесте евенименте ремаркабиле оамений мунчий дин район пэшеск ку фермитате ын ынтымгшнаря алтор евенименте: зиуа алежерилор ын парламентул Цэрий Советелор ши слэвита сэрбэтоаре а Реунирий. — Прегэтириле кэтре ачесте евенименте импортанте, — спуне секретарул комитетулуй районал де партид Анений-Ной Василе Степанович Нёре|уца, — се десфэшоарэ ын атмосфера унуй маре авынт политик ши де мункэ пёнтру реализаря ынаинте Де термен а чинчиналулуй, пентру спориря ефичиенцей продукцией сочиале ши пентру о ноуэ ынфлормре економикэ щи културалэ. Ын тоате сателе районулуй ау фост организате пункте де ажитадие, яр групеле де лекторь ши ажитаторь ышь десфэшоарэ родник мунка. Тематика лекциилор ши конворбирилор о конституе: Тезеле КЧ ал ПКУС «Ын легэтурэ ку чентенарул наштерий луй В. И. Ленин», проблемеле конструкцией комунисте, формулате ын хотэрыриле Конгреоулуй XXIII ал Партидулуй ши Иле на рей дин дечембрие а КЧ ал ПКУС,, рапортул .товарэшулуй Л. И. Брежнев, презентат ла шединца солемнэ, консакратэ чентенарулуй наштерий лун В. И. Ленин, прекум ши Адресаря КЧ ал ПКУС. ын легэтурэ ку алежериле ын парламентул цэрий. Пунктеле дс ажитацне дин колхозул «Маяк» ау девенит ын зилеле ачестя чентрул ынтрежий вець политиче ши обштешть. Организация де партид ын фрунте ку тов. С. Кирикой а авут грижэ, ка тоате пунктеле сэ фие аменажате, асигурате ку литература ши ажитацие илустративэ. Ла кондучеря Лор а.у фост алешь оамень ку спирит органйзаторик. Прин урмаре, аич лекторий ши ажи- Таторий ышь ындеплинеск ку сукчес мисиуня лор нобилэ. Ау фост комплектате ши контролате листеле алегэторилор, се дуче евиденца мунчий. Лекторий Ион Саиду, Василе Бэтрынчя, Ион Рошка ши алцнй сынт оаспець аштептаць ын бригэзнле де кымп, ла ферме, унде цин лекций ши конворбирь ку алегэторий. Ын адевэрате сэрбэторь се трансформэ ынтылнирйле алегэторилор ку кандидашш ын депутаць. Зилеле трек.уте ла Каса де културэ песте 500 де СЛОВА ШИ ФАПТА алегэторь дин колхозул «Маяк» ау венит ла ынтылниря ку кандидата ын депутаць а Советулуй Супрем ал Униуний РСС Олга Никифоровна Завтур. Колхозничий ау повестит кандидате!! деспре сукчеселе обцинуте де дынший ши ау декларат, кэ ла 14 юние ышь вор да тоць ка унул вотул пентру челе май буне финне ши фечорь ай Патрией. Ынтылннрь кэлдуроасе ау авут алегэторий дин колхозул «Путь к коммунизму» ку кандидатул ын депутаць ай Советулуй Националнтэцилор скрииторул Ион Константинович Чобану. Шь-а организат бине активитатя пунктул де ажитацие дин колхозул «Заветы Ленина». Лекторий вин систематик ын бригэзь ши ла ферме, уНде де обичей се адунэ мултэ луме. Ун интерес виу трезеск май алее лекцииле, цннуте де лекторий Мария Богатая, Андрей Доагэ, Плие Малкоч ши алций. Ажитаторий ын зиле анумите адунэ алегэторий дин сектоареле лор ла о касэ, унде цин конворбирь. Ын фелул ачеста ын сфера де ажитацие сынт куприншь тоць алегэторий. Фаптеле аратэ, ынсэ, кэ ну тоате пунктеЛе де ажитацие ышь десфэшоарэ кум требуе активитатя. Бироул комитет,улуй райопал де партид, акордынд тоатэ атенция прегэтирий кэтре аЛежерь, ла 19 Май а аскултат ла о шединцэ а са организация де партид дин колхозул «Ленин» деспре старя ши мэсуриле де ымбунэтэцире а мунчий политиче ын периоада де прегэтире кэтре алежериле ын Советул Супрем ал Униуний РСС ши а атрас атенция ла ун шир де неажунсурь, к#ре ау лок, май алее ын активитатя пункгелор де зжитацие, Пынэ ын презент пунктеле де ажитацие, сектоареле електорале де аич н’ау девенит центре але мунчий органнзаториче ши политиче де масэ. Планул де лукру ал ажитаторнлор есте афишат де форма, ну се дуче евиденца мунчий. Унул дин пунктеле де ажитацие се афлэ емтуат доар пе о мэсуцэ ын кабииетул де лукру ал секретарулуй Советулуй сэтеск. Деспре лозинчь, индикатоаре,—нич гюминэ. Комитету л де партид, кондус де тов. Д. М. Волошин, ну цине суб контрол ши ну ындрумязэ активитатя нунктелор ши а лекторилор. Фэрэ нич ун густ есте аменажат ши пунктул де ажитацие дин сатул Цынцэрень. Пунктул есте ситуат ын одая библиоте-; чий ши ажитаторул де сервичиу вине абя дупэ ореле опт, кынд библиотека ышь ынчеТязэ активитатя. Ну с’ау верификат ынкэ листеле алегэторилор. Лекторий ши ажитаторий, оперынд ку фапте конкрете, требуе сэ повестяскэ деспре трансформэриле, каре ау авут лок ын периоада че с’а скурс де ла алежериле Трекуте ши деспре сарчиниле пусе де партид ши гуверп. Ын унеле сате ынсэ о бунэ парте дин алегэторь рэмын ын афара сферей де ажитацие. Рэмын, май алее, бэтрыний, господппеле ши алте персоане, каре ну пот фи презенте ын локуриле де ынтылнире ку лекторий. Осташий фронтулуй идеоложик суб ындрумаря организацией де партид сынт кемапь, ка ын зилеле, каре ау май рэмас пынэ ла алежерь, сэ дукэ ын маселе ларжь слова ынфлэкэратэ а партидулуй, сэ лэчуряскэ политика интернэ ши екстернэ а цэрий ноастре, системул сойетнк де алежерь, сэ мобилизезе маселе ла ной бнруинце ын мункэ. В. КОЦОФАН. И. СТАДНИКОВ. СПРЕ АТЕНЦИЯ ВИТИНУЛТ0РИЛ0РПливитул ын вий ши плантацииледе порталтой Пливитул лэстарнлор де присос ла бутучий де вицэ родитоаре аре о маре ынсемнэтате пентру коректаря сарчиний ку лэстарь ши пэстраря формей бутукулуй, яр ын плантацииле де порталтой се поэте компара к,у ефектуаря тэетулуй ын ускат ла вия родитоаре. Ын вииле тикере пливитул есте облигаториу. Ын примий чинч ань дупэ плантаре лэстарий де присос требуе ызлэтураць ынтокмай аша, кум чере типул алее де формаре а бутукулуй, дакэ е превэзугэ форма молдовеняскэ, десигур, атунч се чере, ка ын апул ал дойля сэ се ласе ла бутук нумай 4 лэстарь, динтре каре дой пентру формаря примелор браце ын примэвара анулуй ал трейля. Ын ал трейля ан се ынлэтурэ тоць лэстарий де ла база брацелор ши чей крескуць дин капул бутукулуй. Се вор лэса дой пентру формаря урмэтоарелор браце. Ын аний 4 ши 5 дупэ плаитаре се ынлэтурэ тоць лэстарий дин партя де жос. а брацелор ку целул де а ле пэсгра курате ши фэрэ чотурь. Пентру формаря бутучнлор ку тулпина ыналтэ, ынчепынд дин примэвара анулуй ал 3-ля, тоць лэстарий де пе тулпинэ се ынлэтурэ пынэ ла рамификаря брацелор. Лэстарий верзь де пе тулпинэ е май бине сэ-й ынлэтурэм, кынд лунжимя лор ну депэшешге 7—8 чентиметри. Ачесте лукрэрь требуе нумандекыт ефектуате ын плантацииле тинере. Ын челе пе род пливитул требуе ефектуат ку чел пуцин 5—7 зиле ынаинте де ынфлорире. Ын моментул ачеста лэстарий атинг лунжимя де 25—35 чентиметри ши-й фоарте ушор де стабилит сарчина оптимэ а бутукулуй ку лэстарь ши инфлоресченце. Ын примул рынд се ынлэтурэ лэстарий крескуць пе лемн де мулць ань (кэпэцына бутукулуй ши браце). Ачаста ынлеснеште поленизаря ын тимпул ынфлоририй. Стругурий дезволтаць ын кондиций фаворабиле се кок май бине, акумулязэ май мулт захэршнау о ынфэцпшаре атрэгэтоаре. Ын плантацииле, унде плнвитул се ефектучзэ ла тимп, аша дупэ кум рекомандэ агротехника, се пэстоязэ форма бутучиЛбр ши се ымбунэтэцеште ши калитатя роадей. Ын анул курент, луынд ын консидерацие, кэ ярна а фост моале ши'окюриле с’ау пэстрат фоарте бине, ын крештере а порнит ун ирочент маре де лэстарь ши бутучий сынт супраынкэркаць. Май ку самэ ла союриле Фетяска, Алиготе, Шасла, унде апроапе тоць лэстарий поартэ кыте 2—3 инфлоресченце ши, дакэ ну се ва ефектуа пливитул ла тимп, роада анулуй ачеста (дин кауза Супраынкэркэрий) ва фи де калитате инфериоарэ, яр бутучий вор суфери ла ярнэ дин кауза матуризэркй сдабе. Ын тимпул пливитулуй ла асеменя союрь е нечесар сэ се ынлэтуре ши о парте дин лэстарий ку роадэ де пе корзь, ын примул рынд лэстарий дубли ши о парте дин чей рэмашь ын крештере. Ын плантацииле де порталтой ачастэ лукраре требуе ефек- Туатэ атун", кынд лэстарий атинг лунжимя де 40—60 'чентиметри. Екзакт ын моментул ачеста есте фоарте ушор де стабилит путеря де крештере а бутучнлор. Ын функцие де сой ши путеря де крештере се рекомандэ урмэтоаря ынкэркэтурэ ку Лэстарь ла бутучий де порталтой: пентру союл РипарияХРупейрис пынэ ла 20 лэстарь ла бутук, пентру Кобер 5 ББ — 20—25 ши пентру Рнпария Гегуар — 18—24 лэстарь ла бутук. Ын примул рынд се вор ыилэтура лэстарий де пе кэпэцына бутукулуй ши де пе брацеле де мулць ань. Лэстарий, каре рэмын ын крештере (да ачаста се обсервэ фоарте бине ла бутучий супраынкэркаць) ла фел се ынлэтурэ. Ла бутучий ку ун нумэр мик де лэстарь се ефектуязэ чупитул лэстарнлор путерничь. . Атыт ла вия родитоаре, кыт ши ын плантацииле де порталтой Лэстарий требуе сугрумаць де ла базэ ын аша фел, ка сэ ну рэмынэ чотурь верзь. Ачаста се ефектуязэ фоарте лесне принтр’о алэсаре уШозрэ ку дежетул маре пе Лэстар дин партя унгюлун аскуцит, яр дакэ лэстарий сынт путерник дезволтаць, е май бине сэ фие тэяць ку куцитул. П. БУКАТАРЬ, кандидат ын штиинце агриколе. 4 * ю