Moldova Socialista, 1986 (LXII/15-26)

1986-01-18 / nr. 15

АКЧЕЛЕРАРЯ Пе зи чс трече ышь грэбеште пасул примул ан ал чинчиналулуй ал дойспрезечеля. Мажоритатя колективелор де мункэ ау луат де ла бун ынчепут ун ритм сусцинут ши лукрязэ ку тоатэ дэруиря. Лукрул ачеста есте фоарте импортант, ынтрукыт де ритмул де астэзь депинде кум ва фи зиуа ноастрэ де мыне. Авынд о индустрие путерникэ, о маре агрикултурэ меканизатэ, децинынд позиций де фрунте пе мулте дирекций але дезволтэрий штиинцей ши техничий, Цара Советелор а пэшит ын чинчиналул ал дойспрезечеля ку ун програм десфэшурат ал крештерий економиче, ал ридикэрнй бунэстэрий популацией, ал перфекционэрий пе тоате кэиле а модулуй де вяцэ советик. Дупэ кум превэд проектеле документелор дин пряжма конгресулуй, ын чинчиналул ал дойспрезечеля ши ын периоада де пынэ ын анул 2000 урмязэ сэ спорим ын пропорций немайвэзуте потенциалул форцелор де продукцие але сочиетэций ноастре, сэ пунем ын конкорданцэ ку еле релацииле де продукцие, сэ креэм ши сэ апликэм ной мижлоаче техниче де маре рандамент. Пынэ ла сфыршитул ачестуй секол требуе сэ дублэм потенциалул продуктив, сэ атинжем чел май ыналт нивел мондиал ал продуктивитэций мунчий. Ачаста есте о сарчинэ неспус де гря. Дар ной путем, сынтем даторь с’о ындеплиним. Че не фаче сэ авем атыта ынкредере? Ын примул рынд, експериенца анулуй трекут. Цинем минте ку тоций кыт де греу а ынчепут ел. А фост невое де ефортурь уриаше дин партя ынтрегулуй партид, а ынтрегулуй попор де а ындрепта ситуация ши де а ынкея анул ку резултате дестул де буне. Пентру ной тоць анул трекут а фост ын маре мэсурэ ун ан деосебит ши плин де ынвэцэминте, ун ан ынкэркат де евенименте, каре ау грэбит ын фелул лор алергаря тимпулуй, не-ау детерминат сэ привим ын кип ноу проблемеле дезволтэрий економиче ши сочиале, неау ынгэдуит сэ апречием ын мод реалист чея че ам реуи/йт сэ реалнзэм ши сэ ведем май клар чея че май авем де фэкут. Ла хотарул динтре доуэ чинчинале с’ау десфэшурат дэриле де самэ ши алежериле ын орга•низацииле примере де партид, конферинцеле орэшенешть ши районале де партид. Ла еле ау фост анализате амэнунцит резултателе активитэций десфэшурате ын чинч ань, ау фост елаборате ын колектив хотэрырь, каре ау детерминат дирекцииле принципале але фолосирий форцелор комуништилор ын периоада че урмязэ. Ын кадрул дискутэрий рапоартелор де активитате ау фост фэкуте песте 150 мий де пропунерь ши обсерваций критиче. Ачаста есте о маре банкэ де идей, каре требуе сэ фие фолосите дин плин. Ла адунэрь с’а букурат де ун сприжин унаним линия партидулуй — де а фолоси ын деплинэ мэсурэ уриашул потенциал ал орындуирий социалисте, де а асигура пе база луй трансформэрь сочиале калитативе, ынаинтаря динамйкэ, сигурэ пе каля перфекционэрий тутурор аспектелор веций ноастре. Ачастэ сарчинэ де чя май маре ынсемнэтате, трасатэ де Пленэра дин априлие (1985) а КЧ ал ПКУС, се реализязэ дежа ын практика. С’ау контур ат модификэрь позитиве ын стилул ши методеле мунчий мултор организаций де партид. Дар деокамдатэ с’ау фэкут абя примий пашь. Ной, а спус М. С. Горбачев, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, ын адреса,ря са де Анул «оу кэтре попорул советик, не афлэм абя ла ынчепутул уней муичь комплексе, ал унор трансформэрь профунде, каре чер дин партя ноастрэ ши май мултэ персеверенцэ, абнегацие, ренунцаря фэрэ тямэ ла тот чея че шь-а трэит траюл, ла инерция гындирий, ла скемеле ши атитудиниле обишнуите, дар каре астэзь сынт инутиле. Ануме ьгн презент, кынд се ынфэптуеште о котитурэ акчентуатэ спре фолосиря ла максимум а авантажелор орындуирий социалисте, не сынт деосебит де нечееаре ыналтул спирит актив ын вяца сочиалэ, мунка креатоаре, интолеранца фацэ де неажунсурь, оприжиниря хотэрытэ а тот че наште ноу ши ынаинтат тимпул ностру. Ной н’ам трекут пе ун лок гол ла реализаря планурилор чинчиналулуй ал дойспрезечеля. Индустрия републичнй а ындеплинит ынаиите де термен планул пе анул 1985 ла реализаря продукцией, а фост вындутэ песте преведериле де план продукцие ын валоаре де 38 милиоаие де рубле. Волумул продукцией индустриале, ын компарацие ку анул 1984, а крескут-\ку 0,7 проценте, яр ын аний 1981—1985 — ку 28 проценте. Перфекциовынд релацииле речипроче дин комплексул агроиндустриал, ынсушь прочесул де продукцие, оамений мунчий дин агрикултурэ, лукрынд ьш компликате кондиций натурал-климатиче, ау асигурат ын чинчиналул ал унспрезечеля, ын компарацие ку нивелул челуй де-ал зечеля, у,н спор де 7 проценте ал волумулуй медиу аяуал ал продукцией глобале а агрикултурий. Пентру сукчеселе обцинуте де крескэторий де анимале ши де лукрэторий дин продукция де нутрецурь ын Ынтречеря социалиста унионалэ пентру спориря продукцией ши акизициилор де продусе анимале ын периоада де ярнэ 1984/85 РСС Молдовеняска а фост декоратэ ку Диплома де Оноаре а%КЧ ал ПКУС, Советулуй Миништрилор ал Уяиуний РСС, КЧС дин Униуня РСС ши.КЧ ал УЛКТ дин Униуня РСС. Фэрэ сэ чедезе ритмул, креынд о стабилэ базэ фуражерэ, апликыяд реализэриле штиинцей ши експериенцей ынаинтате, крескэторий де анимале дин републикэ ау асигурат ын 1985 депэширя индикаторилор де план ла продучеря продукцией глобале а секторулуй зоотехник ку 63 м.илиоане де рубле (6 проценте), ла продучеря кэрвий (ын греутате вне) — ку 22,4 мий де тоне, а лаптелуй — ку 126,8 мий де тоне, а оуэлор — ку 72,3 милиоане. Ын анул 1985 конструкторий ау пус ын акциуне фондурь фиксе ью сумэ де 1.255,9 милиоане де рубле, инклусив де мевире продуктивэ — ын сумэ де 969,1 милиоане де рубле, чея че ынсямнэ ку 5 ши, респектив, 8 проченте май мулт фацэ де нивелул анулуй 1984. Ын 1985 с’а дезволтат ын републикэ ын континуаре десервиря ку мижлоаче де транспорт а економией национале ши а популацией. Планул траф.икулуй де мэрфурь ла тоате тилуриле де транспорт де фолосинцэ женералэ а фост ындеплинит ку 100,4 проявите, яр ын компарацие ку анул 1984 ачест индиче с’а мэрит ку 1,1 проченте. Ынтршриндериле де телекомуникаций ау ындеплинит ши еле сарчиниле ла волумул продукцией. Ау фост ынфзптуите конформ планулуй мэсурь центру ридикаря нивелулуй бунэстэрий оаменилор мунчий дин републикэ. Ау крескут венитуриле реале ла ун локуитор. С’а мэрит салариул медиу лунар ал мунчиторилор ши службашилор, ретрибуиря мунчий колхозничилор, ау крескут фондуриле сочиале де консум. Дар ын мунка ноастрэ ну мерже тотул аша кум се кувине. Ын периоада дэрилор де самэ ши алежерилор комуняштий ау авут буна лоскбилитате де а скоате ла ивялэ локуриле слабе, ш,и ной ле куноаштем бине ши ле ведем акум. Ын тимпул тречерий ын ревистэ дин пряжма конгресулуй комуништий стабилеск пунктеле конкрете але апликэрий форцелор, се ынгрижеск де ындеплиниря хотэры.рилор че с’ау луат. Дар, дакэ е сэ ворбим деспре о тендинцэ женералэ пе тэрымул ынфэптуирий реструктурэрий, требуе сэ спунем кэ еа се десфэшоа.рэ ыячет, фэрэ енержие, ку о анумитэ ферялэ. Пе де о парте, инерция, консерватизмул гындирий, каре се ман.ифестэ пе алокурь, яр пе де алтэ парте — спиритул актив екстериор, «мекавик», тоате ачестя фрынязэ реализаря идеилор бинефэкэтоаре, ынаинтате де КЧ ал партидулуй ностру. Ачаста есте уна динтре принчипалеле каузе, каре ну не-ау ынгэдуит сэ рекуперэм ын анул 1985 рэм.ынериле ын урмэ дин економия националэ а републичий, каре с’а ынрежистрат ла ун шир де индикаторь ы,н примий патру ань ай чинчйналулуй ал унспрезечеля. Резултателе релатив буне але мунчий ынтреприндерилор дин индустрие, бунэоарэ, ын примул триместру де мункэ ал анулуй 1985, ау авут у и ефект оарекум лиништитор асупра унор кондукэторь, де алтфел ши асупра оргаяизациилор де партид ын фрунте ку комитетеле орэшенешть ши комитетеле районале де партид. Пробабил кэ н’а фост ынцелясэ претутиндень кум се кувияе черинца Пленарей дин априлие (1985) а КЧ ал ПКУС купривире ла акчелераря консидерабилэ а интенсификэрий продукцией сочиале ка преведере програматикэ, дестиватэ перспективей ши реферитоаре ла тоць ши ла фиекаре. Ын организацииле иерархик супериоаре се тримитяу дэрь де самэ плине де оптимизм деспре активитатя десфэшуратэ, ынтр’о серие де казурь ау авут лок ден-атурэрь але адевэратей стэрь де лукрурь —‘пент.ру а адорми вижиленда органелор де контрол. Ши треб у риле ау ынчепут сэ стагнезе. Пынэ ла сфыршитул анулуй ынт.реприндериле дин индустрие ау пердут позицииле кучерите ши н’а.у ындеплинит плануриле ла о серие де индикаторь принчипаль. Аетфел, дакэ ын примул триместру 70 де ынтреприндерь ши асочиаций н’ау ындеплинит плануриле ла фабрикаря продукцией-марфэ, потривит резултателор анулуй 1985 нумэрул лор с’а ридикат ла 169. Ка урмаре, ачест индикатор а фост ындеплинит ын индустрия републичнй доар ын пропорцие де 96,9 ла сутэ. Бинеынцелес кэ н’а фост ындеплинит нич вндикаторул фабрикэрий продукцией-марфэ ла ун лукрэтор — ел а ко.нститувт 97,3 ла сутэ. Ау скэзут ритмуриле ьгндеплинирий планулуй ла реализаря продукцией индустриале. Дакэ ын примул триместру а фост реализатэ о продукцие ын пропорцие де 102,1 ла сутэ фацэ де план, потривит резултателор анулуй ачест индикатор -а скэзут ла 100,5 ла сутэ. Нумэрул ынтре-приндершюр, каре н’ау ындеплинит плануриле ла реализаря продукцией, а крескут де песте доуэ орь. Токмай деачея сарчиниле чинчивалулуй ау фост зэдэрничите ын маре мэсурэ атыт ла продукция-марфэ, кыт ши ла продуктивитатя мунчий. Ситуация н’а фост май бунэ ын че привеште ындеплиниря индикаторилор принчипаль ын секторул аграр. Аетфел, ын анул трекут, потривит дателор прелиминаре, ла шасе културь агриколе принчипале н’ау фост ындеплините плануриле де продукцие (ла череале — 80 проценте, рэсэрнтэ — 99,5, сфеклэ де захэр — 77, легуме — 86, фрукте — 82, поамэ — 43 проченте). Ка резултат, рэмынеря ын урмэ фацэ де сарчиниле де директивэ але чинчиналулуй с’а акчентуат ши май мулт. Планул чинчиналулуй ал унспрезечеля ла волумул медиу ануал ал продукцией агриколе а фост ындеплинит ку 87,5 проченте. Конструкторий дин републикэ н’ау асигурат пунеря ын акциуне а фондурилор фиксе (планул а фост ындеплинит ку 91,5 проченте), ла асимиларя инвестициилор капитале (99,7 проченте). Суб посибилитэциле екзистенте ау мунчит лукрэторий дин транспортурь, комерц ши десервиря сочиалэ а популацией. О вом спуне де-а дрептул: резултателе ачестя ну пот сатисфаче пе нимень динтрё ной. Астэзь есте клар кэ аша чева се ынтымплэ дин каузэ кэ ынтр’о серие де организаций де партид с’а ынрэдэчинат де-а лунгул анилор о атитудине толерантэ фацэ де делэсаре, бирократизм, аутолиништире. Уний комуништь дук пе умерь повара грижилор, каутэ ку персеверенцэ кэиле де интенсифнкаре а продукцией, резервеле де крештере а продуктивитэций ши де ымбунэтэцире а калитэций мунчий, де економисире а ресурселор материале, де резолваре май рационалэ а проблемелор сочиале ш. а. м. д., ын тимп че алций о яу аша, дин ушор, толерязэ феноменеле негативе, лимитынду-се ла акитаря котизацийлор де партид ши ла о презенцэ меканикэ ла адунэрь. Астэзь организацииле де партид сынт кемате сэ перфекционезе ку персеверенцэ стилул ши методеле кондучерий ын конформитате ку ориентэриле политиче але Пленарелор дин априлие ши дин октомбрие (1985) але КЧ ал Г1КУС. Ын мунка лор практика комитетеле де партид требуе сэ акорде мулт май мултэ атенцие организэрий контролулуй асупра активитэций органелор економиче, администрацией ын домениул интенсификэрий ын континуаре а продукцией, акчелерэрий прогресулуй технико-штиинцифик. Дар есте импортант, ши асупра ачестуй лукру се атраже атенция ын проектеле документелор дин пряжма конгресулуй, ка, акционынд ын кадрул Конституцией Униуний РСС, сэ ну ле субституим, сэ ну адмитем конфундаря функциилор, паралелизмул, дубларя. Спиритул новатор ши ам* плоаря сарчинилор нечеситэ спирит новатор ши ефичиенцэ ын мижлоачеле ши методеле де резолваре а ачестор сарчинь. Ын кадрул адунэрилор де даре де самэ ши алежерь комуништий ау сублиният кэ о асеменя старе де спирит требуе сэ се симтэ зилник ын требуриле ноастре. Ачастэ черинцэ н’а девенит ынтотдяуна ши пентру тоць о регулэ. Пе алокурь с’а консидерат кэ дупэ ынкееря програмечлор пе анул 1985 не путем пермите о релаксаре, путем ревени ла ритмул де алтэ датэ лиништит ал веций. Периколул ачестей менталитэць се агравязэ прин фаптул кэ ын секторул агроиндустриал ал економией републичнй се десфэшоарэ о реструктураре де адынчиме. Дин пэкате, ритмул ей ну кореспунде спиритулуй тимпулуй. Требуе сэ спунем, ынсэ, кэ ын презент комплексул агроиндустриал трече принтр’о периоадэ де рэспундере. Се десфэшоарэ прегэтиря мижлоачелор техниче пентру лукрэриле де кымп. Ачаста импуне черинце мулт май марь фацэ де ордине, фацэ де спиритул де организаре дин сервичииле де репараций але комплексул-уй агроиндустриал. Ну пот фи нич де кум сокотиць ка ыналць индичий де анул трекут, каре сервеск акум ’дрепт пункт де плекаре. Ын ачешть индичь се ресимте ын маре мэсурэ дестрэбэларя, ынапоеря, липса де спирит господэреск. Сэ не аминтим, де пилдэ, кыт де мулт тимп с’а пердут анул трекут дин кауза проастей репараций а трактоарелор, комбайнелор ши алтор мижлоаче техниче. Нумай стационэриле трактоарелор дин мотиве техниче ау алкэтуит 623 мий де зиле-трактор, рандаментул ла ун трактор-еталон конвенционал ын медие пе ан с’а микшорат ку апроапе 5 проченте ын компарацие ку анул 1984. Дупэ кум ау сублиният комуништий ын кадрул адунэрилор де партйд де даре де самэ ши алежерь, ачаста есте уна динтре принчипалеле каузе але рандаментулуй скэзут ал фондурилор ын агрикултурэ. Есте инадмисибил сэ фие толерат фаптул кэ именселе мижлоаче, репартизате де стат пентру асигураря техника а крештерий продукцией де алименте, с’ау доведит а фи мортификате. Ну, сукчеселе ши ешекуриле ноастре ну требуе мэсурате астэзь ку рэмынеря ын урмэ дин трекут. Требуе сэ не ориентэм спре акчелераря че-шь я авынт ын економия националэ, спре нечеситатя унор скимбэрь радикале, темейниче. Меканизаторий де ла сате консидерэ, пе бунэ дрептате, кэ посибилитатя реалэ де а акчелера репарация мижлоачелор техниче, де а ымбунэтэци калитатя ей резидэ ын реструктураря кыт май грабникэ а кондучерий комплексулуй агроиндустриал, каре се десфэшоарэ конформ хотэрырий КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Тот че а реушит сэ обцинэ май бун «Сельхозтехника» ын че привеште ридикаря културий продукцией, а спиритулуй де организаре а мунчий требуе сэ девинэ о авуцие а тутурор. Датория ши облигация инжинерилор ши техничиенилор де ла фоста «Селвхозтехника» есте де а ле ымпэртэши експериенца, деприндериле, куноштинцеле' лор меканизаторилор дин колхозурь ши совхозурь. Инклусив-експериенца де лукру дупэ антреприза де бригадэ. Ну требуе сэ уйтэм нич де фаптул кэ сукчесул ачестуй ан ын агрикултурэ ва депинде ын маре мэсурэ де калитатя десфэшурэрий ернатулуй вителор. Пе ачест тэрым ну екзистэ аспекте мэрунте ши ну се пот адмите ынтреруперь. Ла челе май буне комплексе зоотехниче, унде сынт апликате ку причепере реализэриле штиинцей ши експериенцей ынаинтате, ау фост креате тоате кондицииле нечееаре пентру о мункэ де ыналтэ продуктивитате, мештерий секторулуй зоотехник обцин резултате ыналте. Кынд вине ворба деспре ачаста, аузь адесеорь: «Де унде сэ луэм ла о адикэ мижлоачеле ши утилажеле нечесаре пентру а креа асеменя кондиций?» Пынэ ши ын модул де а пуне проблема се фак симците анумите репрезентэрь перимате. Дупэ пэреря мултор комуништь, нумай пе сама ачелор резерве, пе каре ле осЬерэ ынсэшь интолеранца фацэ де рэмынериле ын урмэ, пе сама институирий ординий елементаре, курэценией се поате ридика ын кытева лунь ку мулт култура продукцией ла ферме. Есте невое, десигур, ши де инвестиций капитале, е нечесар ши ажуторул инжинерилор ши кредем кэ акум, кынд се ликидязэ бариереле департаментале де алтэ датэ ши комплексул агроиндустриал девине ун комплекс уник ши унитар, ритмул трансформэрилор ва креште, фэрэ ындоялэ. Дар ши делэсаря а фост маре! Мулте организаций де партид ау адоптат хотэрырь конкрете, ындрептате спре ликидаря неажунсурилор екзистенте. Ситуация, ынтр’адевэр, требуе ындрептатэ фэрэ нич о ынтырзиере. Ной ну путем, пур ши симплу ну авем дрептул, сэ ынчепем мунка ын ноул ан фэрэ авынт, фэрэ тражере де инимэ, аша кум с’а ынтымплат адеся ын трекут. Дин мултитудиня де деприндерь нерационале, кэпэтате ын тимпул дезволтэрий екстенсиве а економией ноастре ачаста се поате спуне кэ есте уна динтре челе май дэунэтоаре. Сэ амынэм пе мыне, пе поймыне, пентру сфыршитул луний, триместрулуй, анулуй чея че требуе сэ фачем астэзь — токмай ачаста есте о скемэ веке, о атитудине веке, о психоложие веке. Партидул не-а дат тутурор ун екземплу де фермитатё, хотэрыре ын лупта пентру институиря ординий претутиндень, пентру ынтэриря дисчиплиней, легалитэций, пентру афирмаря нормелор сэнэтоасе але веций, ын апликаря принчипиулуй екитэций сочиале. Мэсуриле луате ын ачастэ дирекцие се букурэ де сприжинул ларг ал комуништилор, ал тутурор оаменилор мунчий дин република ноастрэ. Ау конфирмат ын мод конвингэтоо ачест лукру дэриле де самэ ши алежериле, ын тимпул кэрора с’ау фэкут мулте пропунерь, ындрептате спре ынсэнэтоширя ситуацией дин колективеле де мункэ, спре асигураря интегритэций проприетэций сочиалисте. Бине ау прочедат организацииле де партид орэшенешть ши районале, кынд ау синтетизат пэреря комуништилор ши ау трасат мэсурь пентру реализаря пропунерилор лор. Президиумул Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть а гэсит ку кале, дупэ кум с’а комуникат дежа ын пресэ, сэ презинте спре екзаминаре сесией а трея а Советулуй Супрем ал републичий де лежислатура а унспрезечя кестиуня ку привире ла респектаря легалитэций сочиалисте ши ла ынтэриря ординий де дрепт. Ын економия националэ а републичий сынт ынкэ фоарте марь пердериле дин тимпул де мункэ дин кауза диферителор дезординь. Принчипала каузэ а мажоритэций ачестор пердерь не сынт куноскуте, деспре еа ау ворбит ну о Датэ комуништий. Есте ворба де «индулженца» пентру аматорий де бэутурь спиртоасе. Екзистэ ынкэ мулте колективе де мункэ, ын каре комбатеря ачестуй рэу сочиал се фаче май мулт ын ворбе. Ситуация ачаста ну поате фи толератэ. Е дестул сэ спунем кэ апроапе фиекаре ал трейля ом, каре а сэвыршит ын 1985 о инфракциуне, с’а аЛлат ын старе де ебриетате. Адунэриле де партид де даре де самэ ши алежерь, каре ау авут лок, ау гэсит кэ есте инадмисибилэ ыичетиняла ын реализаря черинцелор де комбатере а бецией. Деачея КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ле чере ын модул чел май север сокотялэ органелор де партид, советиче, кондукэторилор де унитэць економиче ши организациилор обштешть пентру ыичетиняла манифестатэ ын ачастэ привинцэ. Ын ноембрие 1985 Бироул КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, екзаминынд мерсул ындеплинирий хотэрырий КЧ ал ПКУС «Ку привире ла мэсуриле де комбатере а бецией ши алкоолизмулуй», а дат о апречиере севера неажунсурилор дин ачастэ активитате. Реструктураря требуе сэ се поодукэ ши ын ачастэ сфера а активитэций ноастре. Еа нечеситэ ефортурь май персеверенте. Путем сэ репетэм ла несфыршит унеле ши ачеляшь кемэрь, яр карул сэ ну се миште дин лок. В. И. Ленин ворбя ку ироние деспре лукрэтооий, каре дау ла дряпта ши ла стынга челе май фрумоасе сфатурь ши индикаций кэлэузитоаре, ынсэ се доведеск а фи ниште карагьошь, непутинчошь, инкапабиль сэ транспунэ ын вяцэ ачесте сфатурь ши индикаций, сэ екзерчите ун контрол практик асупра пре(Ьачерий кувынтулуй ын фаптэ. Унитатя динтре кувынт ши фаптэ — ятэ че детерминэ есенца реструктурэрйй. Дрепт екземплу требуе сэ сервяскэ ын ачастэ привинцэ органеле де партид елективе. Есте нечесар сэ ридикэм рэспундеря фиекэруй мембру ал комитетулуй де партид, ал бироулуй де партид, фиекэруй секретар ал организацией примере де партид пентру атитудиня са фацэ де датория обштяскэ, пентру ындеплиниря хотэрырилор партидулуй, пентру кипул чинстит ши пур ал мембрулуй де партид. Комунистул есте апречият дупэ акциуниле ши фаптеле сале. Алте критерий ну екзистэ ши нич ну пот екзиста. Унитатя динтре кувынт ши фаптэ, динтре организаре ши верификаря ындеплинирий конституе о трэсэтурэ инсепарабилэ а стилулуй ленинист де лукру. Дар се май ынтымплэ ши аша: се елаборязэ мэсурь, се ынфиинцязэ тот фелул де комисий, се ынтокмеск картотечь пентру а пути фи урмэрит модул де ындеплинире а хотэрырилор, ынсэ хотэрыриле рэмын сэ закэ пе хыртие. Тотул се фаче де формэ. Формализмул ши патима хырцоажелор сынт, ынсэ, душмань ай каузей. Се паре кэ е ун адевэр куноскут. Ку тоате ачестя, не ведем невоиць сэ-л реаминтим, ынтрукыт авем тоате мотивеле пентру ачаста. Комитетул районал де партид Кэушань, бунэоарэ, а адоптат хотэрыре дупэ хотэрыре пентру а ликида рэмынеря ын урмэ ынрежистратэ ын примий ань ай чинчиналулуй ал унспрезечеля. Дар рандаментул кувенит ну се веде деокамдатэ. Легумикултура, каре ын район есте о рамурэ де фрунте, ынрежистрязэ ши пынэ азь анумите скэдерь. Де че? Ын примул рынд пентру кэ хотэрыриле н’ау фост консолидате принтр’о мункэ организаторикэ вие, ну се акордэ атенция кувенитэ експериенцей ынаинтате, споририй ефичненцей де пе урма апликэрий техноложиилор модерне. Де алч ши резултателе тристе але активитэций ачестей рамурь ын чинчиналул ал унспрезечеля. Контролул ынеямнэ ын примул рынд активитатя ку оамений. Дар лукрул ачеста есте дат уйтэрий пе алокурь. Унеорь ынтряга верификаре а ындеплинирий се редуче ла фаптул кэ сынт черуте ной информаций ши ноте информативе де тот фелул. Ну дук ла нимик бун нич фиксаря импарциалэ я неажунсурилор, а грешелилор, фелурителе «сэпунель» ши критичь дистругэтоаре. Ефичиенца верификэрилор ындеплинирий депинде ын маре мэсурэ де систем, де организаря лукрурилор ын аша фел, ынкыт сэ се обсерве ла време ши грэунцеле рационале але експериенцей ынаинтате, ши лакунеле, симптомеле де аутолиништире, де стагнаре. Ши ну нумай кэ сынт обсервате, чи сынт транспусе ын вяцэ елементеле позитиве, яр челе негативе сынт ынлэтурате ла момент. С’ар пэря кэ тотул есте абсолут клар ши ынцелес. Дар ачесте кувинте сынт ынкэ департе де а фи пэтрунс ын конштиинца фиекэруя. Каузеле сынт челе май диферите. Уний ну причеп пынэ ла капэт, алций стау ын аштептаре ку сперанца кэ се ва ревени пе фэгашул обишнуит, бэтэторит ши кэ се ва путя лукра пе векь. Алций пур ши симплу ну вор сэ лукрезе аша кум се кувине. Астэзь ну май есте суфичиент сэ салуць трансформэриле. Требуе сэ пуй умэрул ла ынфэп-' туиря лор ын модул чел май актив. Комуништий ау арэтат пе бунэ дрептате кэ ун мижлок сигур ал комбатерий ефичиенте а неажунсурилор констэ ын дезволтаря континуэ а критичий ши аутокритичий. Ын кадрул адунэрилор де даре де самэ ши алежерь, каре ау авут лок, критика а фост май аскуцитэ, май конкретэ декыт пынэ атунч. С’ар фи пэрут кэ ар требуй сэ не букуре ориентаря де критика аскуцитэ а адунэрилор. Дар о вом спуне дин капул локулуй кэ еа ну асигурэ прин дефиницие вииторул сукчес. Мулт депинде де калитатя критичий ка атаре. Сэ не аминтим кыт де дес с’а ворбит де ла трибуне кэ лупта пентру ымбунэтэциря калитэций продукцией конституе проблема де чя май маре импортанцэ а мултор колективе де мункэ А ынчепут оаре дупэ ачаста сэ се продукэ артиколе май буне? Дупэ кум не аратэ резултателе анулуй 1985, пондеря продукцией де категория супериоарэ а калитэций ын волумул тотал ал продукцией-марфэ, пе каре о фабрика ынтреприндериле де субордонаре унионалэ, ын компарацие ку анул 1984, а скэзут де ла 52,1 проченте ла 51,3 проченте, а крескут нумэрул ынтреприндерилор, каре ну ындеплинеск интеграл планул ла фабрикаря продукцией ку Семнул калитэций. Пынэ май ерь толерам ачастэ старе де лукрурь. О толерам ну де вяцэ бунэ — требуя сэ продучем кыт май мултэ ымбрэкэминте, кантитэць кыт май марь де продусе алиментаре,- челе май симпле мижлоаче техниче де уз касник пентру а сатисфаче нечеситэциле елементаре але оаменилор. Астэзь авем алте черинце. Астэзь ну май есте суфичиент симплул «май мулт», авем невое де «май бине». Ну есте ынтымплэтор фаптул кэ ла ултима шединцэ а Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС а фост пусэ пе примул план ал ынтрежий ноастре активитэць практиче проблема калитэций продукцией. Ши с’а спус: е нечесар ка ынкэ ын тимпул апропият сэ се асигуре ын ачастэ привинцэ о котитурэ радикалэ. Унде требуе сэ се продукэ еа? Ын министере, ын департаменте? Ла дирекцииле женерале? Да, десигур, дар ши ла машина-унялтэ. Ши ла фермэ. Ши ын лаборатор. Алтфел тотул се ва ынека ын кувинте. Астэзь есте инсуфичиент сэ супуй критичий мунка некалитативэ, кяр дакэ ачастэ критикэ се фаче ынтр’о формэ драстикэ. Пентру а елабора ун програм пречис де акциунь, критика требуе сэ фие конштиентэ, конструктивэ, ей ый конферэ ефичиенцэ ымбинаря ку анализа, ку кэутаря активэ а кэилор де ынаинтаре. Ын тимпул адунэрилор ши конферинцелор де партид де даре де самэ ши алежерь се делимитязэ вэдит о сингурэ черинцэ: сэ ну не мулцэмим ын нич ун каз ку резултателе обцинуте (ши нумай ку унеле!), сэ асигурэм претутиндень о реструктураре ефективэ, ну де окий лумий. Ши тот аколо с'а сублиният кэ резолваря ку сукчес а сарчинилор трасате депинде ын маре мэсурэ де перфекционаря ын спирит господэреск а политичий де кадре. Ын ачест каз есте нечесар сэ урмэм линия де принчипиу а партидулуй спре асигураря стабилитэций кондучерий де партид, спре ымбинаря резонабилэ а лукрэторилор експериментаць ши а челор тинерь. Тотодатэ, есте инадмисибилэ стагнаря ын промоваря кадрелор, ну требуе сэ ымблэм ку жумэтэць де мэсурэ, ку «ымбунэтэцирь» мэрунте ши ку атыт май мулт ну требуе сэ фачем нич ун фел де кончесий, ынлеснирь. Ын организация републиканэ де партид диспунем де ун суфичи’ент нумэр де екземпле, каре конфирмэ кэ ачастэ атитудине есте уника атитудине дряптэ. Преса периодикэ рефлектэ пе ларг ачастэ проблемэ. Деачея кред кэ ну есте нечесар сэ не оприм дин ноу асупра унор казурь куноскуте. Цин сэ сублиниез доар кэ екзистэ деокамдатэ кондукэторь, каре ну сынт капабиль сау ну вор сэ лукрезе ын кип ноу. Пе тэрымул резолвэрий проблемелор де кадре есте греу деокамдатэ сэ ынвинжем рутина ши формализмул. Ка ши пынэакум, кондучеря колективулуй де мункэ есте децинутэ де унии, ын пофида рекомандэрий луй Ленин, ну прин форца престижиулуй персонал, прин форца енержией, уней експериенце май марь, уней ерудиций май васте, а унуй талент май ыналт ши а онеститэций, чи прин форца путерий ку каре ау фост ынвестиць. Се май ынтылнеск ши кондукэторь, каре ау обишнуинца нетребникэ де а ну аскулта пэреря организацией де партид, а колективулуй де мункэ. Де че сынт атыт де толерате организацииле примере де партид фацэ де асеменя кадре, каре ау рэмас ын урмэ кыт коло, дар се ынкэпэцинязэ сэ се ымподобяскэ ын зале векь? Пробабил кэ ын минтя унор лукрэторь де партид с'а ынрэдэчинат пря адынк идея кэ принчипииле, адикэтеля, сынт принчипий, ынсэ вяца есте мулт май мултилатералэ. Ши ну се авынтэ ын луптэ, аштяптэ сэ винэ ун бинефэкэтор, каре сэ ынлэтуре петроюл че заче ын кале. О асеменя психоложие есте дэунэтоаре, еа требуе скимбатэ. Ши ну ын виитор, чи имедиат, астэзь. Тимпул нечеситэ о атитудине принчипиалэ фацэ де ачастэ каузэ де чя май маре импортанцэ а партидулуй. Сэ не аминтим сфатул инсйстент ал луй В. И. Ленин, каре спуня кэ чел май сигур ремедиу пентру ымбунэтэциря радикалэ а мунчий апаратулун де стат констэ ын селектаря оаменилор ши ын верификаря ындеплинирий. Партидул сублиниязэ: ной ну нумай кэ трасэм целурь гоандиоасе, ной требуе сэ не ынвэцэм а ле ынфэптуи прин асеменя методе, кэрора ле сынт абсолут стрэине полеяла, мистификаря, консидерентеле де оноаре персонала сау орькаре алтеле, каре ымпедикэ сэ фие вэзутэ ситуация реалэ. Акум, ка ничодатэ, кувынтул, позиция кондукэторулуй требуе сэ гарантезе нумай адевэрул. Фэрэ ел есте ку неПутинцэ сэ лукрэм нормал, сэ промовэм о политика сочиал-економикэ жустэ, кумпэнитэ суб тоате аспектеле. Кондукэторий, органеле советиче, економиче, органеле де партид, комуништий ши колективеле де мункэ — ынтр’ун кувынт, ной тоць авем невое де информаций демне де ынкредере, веридиче деспре старя де лукрурь дин рамурэ, дин район, дин фиекаре сектор, кыт де мИк ар фи ел. Токмай деачея чере партидул ку хотэрыре дин партя кадрелор унитатя динтре кувынт ши фаптэ, токмай деачея луптэ ел необосит ымпотрива триумфализмулуй, зарвей, а тот фелул де луструирь. Аколо, унде оамений се абат мэкар кыт декыт де ла ачесте черинце, сынт иневитабиле ной грешель ши лакуне, ынсэ ку амплоаря требурилор ноастре ачаста поате дуче ла пердерь консидерабиле. Дупэ кум аратэ практика комитетелор де партид, а колективелор де мункэ фрунташе, претутиндень екзистэ резерве. Мунка се Десфэшоарэ ку атыт май бине, Ку кыт а фост организатэ май господэреште. Ын попор се спуне: ку кыт е май гря тряба, ку атыт е май ыналтэ чинстя. Датория супремэ а комунистулуй есте де а луа асупра са принчипала поварэ ын активизаря мунчий мултилатерале ын ведеря акчелерэрий дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий. Ла адунэриле де даре де самэ ши алежерь, каре ау авут лок, ау фост ынаинтате мулте идей ной, пропунерь де фолос. Нумероасе идей ши пропунерь ау фост експусе ын кадрул дискутэрий документелор дин пряжма конгресулуй. Требуе сэ ле студием ку тоатэ атенция, сэ ле фолосим ын мод креатор, сэ асигурэм кондицииле нечееаре пентру формуларя унор идей ши пропунерь ной, сэ дезволтэм критика ши аутокритика, сэ комбатем ынфумураря ши аутолиништиря. Ачаста ридикэ рэспундеря комунистулуй, спиоитул сэу актив ын лупта дусэ контра неажунсурилор, девине ун путерник сприжин морал, кынд ай о атитудине сериоасэ фацэ де датория та партиникэ. Кэч енорма активитате де институире а ординий ын тоате сфереле веций ноастре, активитате че се десфэшоарэ дин инициатива Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ын партид гаи ын стат, ну поате Фи о кампание, о етапэ де скуртэ дуратэ, еа требуе сэ девинэ о каузэ де зи ку зи а фиекэруй комунист. Ын презент уна динтре сарчиниле примордиале констэ ын а креа ын фиекаре организацие де партид о ,асеменя атмосфера, Каре сэ ексклудэ ку тотул липса де обьективитате ын апречиерь, сэ дескидэ спациу ларг критичий ши аутокритичий, май алее критичий де жос. Ын документеле дин пряжма Конгресулуй се менционязэ кэ ачаста есте о парте компонентэ а активитэций партидулуй пентру интенсификаря рэспундерий кадрелор, перфекционаря ынтреЖий муичь а комитетелор де партид ын спиритул ындеплинирий ку стриктеце а черинцелор ленинисте ку привире ла нечеситатя де а дезвэлуи ла време неажунсуриле, де а ле да о апречиере жустэ ши де а ындрепта ку хотэрыре ситуация. Ной не конвинжем зи де зи кэ реструктураря ну се десфэшоарэ претутиндень пе о кале нетедэ. Суфлул трансформэрилор се ловеште де обстаколе. Лукрул ачеста е де ла сине ынцелес. Векюл н’а чедат ничодатэ локул ноулуй фэрэ луптэ. Дар, трэгынд конклузий практиче дин резултателе дэрилор де самэ ши алежерилор, комитетеле орэшенешть, комитетеле районале де Партид, фиекаре организацие примарэ де партид требуе Сэ-шь споряскэ ефортуриле пентру а асигура о котитурэ радикалэ ын мункэ. Де пе акум требуе сэ организэм лукруриле ын аша фел, ка фиекаре комунист, фиекаре ом ал мунчий сэ обцинэ ку персеверенцэ резултате солиде ла локул сэу де лукру, сэ асигуре дин примеле зиле ындеплиниря сарчинилор трасате пе чинчиналул ал дойспрезечеля ши пе периоада де пынэ ын анул 2000. Молдове стчняяметэ ЫН ФАНТЕ, НУ ЫН ВОРБЕ В. И. СМИРНОВ, секретарул ал дойля ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей * Ла коигреселе партиделор комуиисте але републичилор унионале □ Де пе позицииле ексиженцей партиниче АШХАБАД, 17 януарие. (ТАСС). Ын атмосфера конструктивэ, детерминатэ де форца организатоаре ши мобилизатоаре а документелор програматиче але ПКУС, ау венит комуништий дин Туркменистан ла чел де-ал ХХШ-ля конгрес ал Партидулуй Комунист ал републичнй, каре шь-а ынчепут лукрэриле азь ла Ашхабад. Де пе позиций принчипиале, ынтр’о атмосферэ де критика ши аутокритикэ апречиязэ делегаций челе реализате, фак скимб де пэрерь асупра кэилор реструктурэрий радикале каре а ынчепут пе тэрымул кондучерий економией, перфекционэрий стилулуй ши методелор мунчий организаториче ши политиче, скот ла ивялэ резервеле нефолосите але акчелерэрий дезволтэрий сочиал-економиче ши културале а републичнй. Пе ординя де зи а конгресулуй се афлэ рапоартеле де активитате але Комитетулуй Чентрал ши Комисией де ревизие але Партидулуй Комунист ал Туркменистанулуй, дискутаря сарчинилор организацией републикане де партид, че декург дин проектеле ноий редакций а Програмулуй ПКУС, Статутулуй ПКУС ку модификэриле пропусе, Дирекциилор принчипале але дезволтэрий економиче ши сочиале а Униуний РСС пе аний 1986—1990 ши пе периоада де пынэ ын анул 2000, алежериле органелор де кондучере але Партидулуй Комунист ал Туркменистанулуй ши делегацилор ла Конгресул ал XXVI 1-ля ал ПКУС. Рапортул де активитате а фост презентат де С. А. Ниязов, примул секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Туркменистанулуй. Ын ноиле кондиций але господэририй, дебарасэрий хотэрыте де методеле де лукру ынвеките есте нечесар сэ фие ридикат ролул де авангардэ ал комуништилор, нивелул кондучерий де партид, а спус ел. Ын чинчиналул трекут ау фост реализате анумите сукчесе ынтр’о серие де рамурь але економией — а спорит ын ансамблу волумул продукцией индустриале, с’а ыифэптуит ку сукчес програмул енержетик, ау фост дате ын експлоатаре пой марь зэкэминте де газе, капачитэць ын индустрия кимикэ ши де прелукраре а петролулуй. Ачесте сукчесе ар фи путут сэ фие ши май пондерабиле, дакэ с’ар фи десфэшурат май интенсив скимбаря формелор ши методелор кондучерий де кэтре партид а конструкцией економиче. А рэсунат ын мод грэитор ла конгрес екземплул комбинатулуй де цесэтурь де бумбак дин Ашхабад, а кэруй реконструкцие а пермис сэ фие мэритэ продуктивитатя мунчий ку 42 проченте. Ын ансамблу, ынсэ, апликаря реализэрилор прогресулуй технико-штиинцифик се десфэшоарэ ын републикэ ынтр’ун ритм ынчетинит, фэрэ ка органеле де планификаре, Академия де Штиинце а РСС Туркмене сэ екзерчите асупра ей инфлуенца кувенитэ. Делегаций ла конгрес ау менционат, кэ ын аний чинчиналулуй ну с’ау продус скимбэрь ынсемнате ын агрикултурэ. Ау лок сериоасе неажунсурь ын комерц, ын сфера сервичиилор, пе тэрымул окротирий еэнэтэций. Скоцынд ла ивялэ неажунсуриле дин кондучеря економией, делегаций ау критикат аспру тендинца ынрэдэчинатэ спре тутела мэрунтэ ши субституиря кондукэторилор де унитэць економиче, тендинца унор лукрэторь де а резолва ноиле сарчинь прин методе векь. Н’ау фост ликидате казуриле де промоваре а кадрелор дупэ аташамент персонал, непотизм, пэмынтенизм. Пе ун асеменя терен ынфлореск лингуширя, кариеризмул, се манифеста слугэрничия ши липса де рэспундере. Сублиниинд ролул креекынд ын релацииле де продукцие ши сочиале ал факторулуй умай, делегаций ау ворбит деспре фаптул кэ ын мунка идеоложикэ ну с’а фэкут тотул пентру ликидаря формализмулуй, ворбэрией, руптурий ку практика. Дискутынд сарчиниле пе каре урмязэ сэ ле резолве оамений мунчий дин Туркменистан ын чинчиналул ал дойспрезеля, делегаций ау сублиният, кэ дупэ ритмул ынаинтэрий, дупэ резултателе реале вор фи апречияте нивелул кондучерий де кэтре партид а1 економией, компетенца челор кэрора ли с’а ынкрединцат кондучеря диферителор сфере але продукцией ши веций сочиале. Делегаций ау аскултат рапортул де активитате ал Комисией* де ревизие а Партидулуй Комунист ал Туркменистанулуй. Л а лукрэриле конгресулуй партичипэ В. В. Загладин, мембру ал КЧ ал ПКУС, прим-локцинтор ал шефулуй Секцией интернационале а КЧ ал ПКУС. Конгресул ышь континуэ лукрэриле.