Monitorul Oficial: Desbateri Parlamentare, Senatul - Sesiunea Ordinară, mai-iunie 1933 (nr. 39-50)

1933-06-10 / nr. 48

2258 Ședința se deschide la ora 16,55, sub președinția d-lui profesor N. Costăchescu, președintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai Biroului : M. Ionescu-Berbecaru și Victor Motogna. Pe banca ministerială se află d-nii : Voicu Nițescu, ministrul domeniilor; I. Lugoșianu, ministrul industriei și al comerțului. — Prezenți 166 d-nn senatori.— Nu răspund la apelul nominal 82 d-nn senatori și anume: I. P. S. S. Miron Arhiepiscop al Bucureștilor și Mitropolit al Ungro-Vlahiei, Patriarh al României , I. P. S. S. Pimen, Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Sucevei ; I. P. S. S. Nectarie, Arhiepiscop al Cernăuților și Mitropolit al Bucovinei; I. P. S. S. Nicolae, Arhiepiscop de Alba-Iulia și Sibiu, Mitropolit al Ardealului, Banatului, Crișanei și Maramureșului ; I. P. S. S. Gurie, Arhiepiscop al Chișinăului și Mitropolit al Basarabiei; P. S. S. Vartolomeu, Episcop al Râmnicului Noului-Severin ; P. S. S. Lucian, Episcop de Roman ; P. S. S. Ghenadie, Episcop de Buzău ; P. S. S. Cosma, Episcop al Dunării-de-Jos; P. S. S. Gherontie, Episcop de Constanța ; P. S. S. Visarion, Episcop de Zlotin ; P. S. S. Grigorie, Episcop al Aradului, Xenopoliei și Halmagiului; P. S. S. Iosif, Episcop de Caransebeș; P. S. S. Roman, Episcop de Oradea; P. S. S. Nicolae, Episcop al Vadului, Fetescului și Clujului; I. P. S. S. Mitropolitul grecocatolic român al Albei-Iuliei și Făgărașului, Vasile Suciu; P. S. S. Episcopul greco-catolic român al Lugojului, Al. Niculescu; P. S. S. Episcopul grecocatolic român al Gherlei, Iuliu Hossu ; P. S. S. Episcopul greco-catolic român al Oradei Mari, Dr. Valeriu Frentziu ; P. S. S. Episcopul greco-catolic român al Maramureșului, Dr. Alex. Rusu; I. P. S. S. Arhiepiscop și Mitropolit romano-catolic de București, Alex. Th. Cisar; P. S. S. Episcopul Dieceziei reformate a Clujului, Dr. Alex. Makkai; P. S. S. Episcop al Bisericii regnicolare ev. C. A. Sibiu, Dr. V. Glondus ; d-nii : Alexandru Andrei, Arjonianu Vasile, Auonit Max, Averescu Alexandru (Mareșal), Balogh Arthur, Bejan Ioan (Protopop), Bibescu Gheorghe Valentin, Bolintineanu Aurel, Borcia Lucian, Botez N. Nicolae, Boțianu Francisc (Preot), Brezeanu Gh. Constantin, Cruporeatchin C., CăpăJneanu Iuliu (Protopop), Cecherul-Cuș Nicolae, Comșa Ionel, Crâsmariu Octavian, Debu Petre (Preot), Duda Tulbure, Erhan Mihail, Filipescu Gr., Florescu Th. Ion, Ghilea Aurel (Protopop), Haase Daniil (Oberpastor), Horea Mihail (Preot), Iancu Alexandru, Ionescu .MONITORUL OFICIAL Nr. 18 SENATUL: Ședința dela 11 Aprilie 1333 Gonzalv, Isopescu Grecul Constantin, Jianu Amza (Dr.), Lapedatu Alexandru, Macaveiu Victor, Manoilescu Mihail, Matei Ion (Dr.), Mărdărescu Gheorghe (General), Moldoveanu Artemie, Mrazec Ludovic, Nemeș Simion, Nica Iosif, Nicolau Alexandru (Preot), Oros Vasile, Popescu Pavel, Popescu Policarp (Preot), Poruțiu Valentin, Rusu Octavian, Sassu P. Vasile, Săveanu N. Nicolae, Sauciuc Săveanu Teofil, Simionovici Teofil, Stere Constantin, Șerban Mihail, Tănăsescu I. (Dr.), Tima Dumitru, Tatomir Anghel (Colonel), Udrea Octavian, Vidrighin Stan, Vlasie Nicolae, Zaborovschi Ioan, Zaloziecki Vladimir și Zipstein M. Moisei. D-l senator Victor Motogna, secretar al Biroului, citește sumarul ședinței precedente. D-l Orest I. Cozloschi. D-le președinte, cer cuvântul la sumar. D-l profesor N. Costăchescu, președinte. Aveți cuvântul. D-l Orest I. Cozloschi. D-lor senatori, de mai bine de o lună de zile am cerut să mi se fixeze o zi pentru desvoltarea interpelării mele relativ fraudele de la Cadastru. Am fost împieja decât de a vorbi în două vineri dearândul și mi s’a promis că astăzi, marți, mi se va pune la ordinea zilei desvoltarea interpelării. Acum, când d-voastră desvoltați legea Cadastrului și a Cărților Funduare, prin care se pun nouă taxe de sute de milioane de lei, pe care le vor mânui tot direcțiunea... D-l Iuliu C. Mumuianu. Se ridică numai la 20.000.000 anual. D-l Orest I. Cozleschi. Expunerea de motive arată 200.000.000, cari s’au redus la 100.000.000. ... D-l Voicu Nițescu, ministrul agriculturii și domeniilor. De ce vorbiți cu rea credință? Citiți textul de lege, nu expunerea de motive. D-l Orest I. Cozloschi. D-le ministru, nu este nici o rea credință la mine. Eu vreau să-mi desvolt interpelarea cu privire la fraudele de la direcțiunea Cadastrului. D-voastră le cunoașteți? D-l Voicu Nițescu, ministrul agriculturii și domeniilor. Nici nu s’au făcut fraude, atâta vreme cât am fost eu ministru. D-l Orest I. Cozloschi: Nu s’au făcut sub d-voastră, dar tot aceia, cari sunt conducătorii de astăzi ai direcțiunii Cadastrului, au făcut fraude de zeci de milioane. Mi s’a fixat ziua de astăzi pentru dezvoltarea interpelării, și vă rog d-lor, senatori, să-mi aprobați ca să-mi desvolt interpelarea ,le îndată. (întreruperi). 10 iunie 1933 " "V: ’ i *■ntr.: ■ : " D-l Gh. C. Stăncescu: Interpelările se pun la ordinea zilei vinerea. (întreruperi). D-l Orest I. Cozleschi: Vă rog, d-le președinte,, să puneți la vot această cerere a mea, de a mi se permite să desvolț interpelarea astăzi. D-l profesor N. Costăchescu, președinte. D-lor senatori, cu privire la cererea d-lui Cozleschi de a i se pune la ordinea zilei interpelarea, pentru a și-o putea desvolta, eu sunt de părere și vă rog și pe d-voastră să admiteți ea după terminarea ordinei de zi și efectuarea lucrărilor pe care le avem de făcut, să-i dăm cuvântul pentru a-și desvolta interpelarea. — Se pune la vot propunerea d-lui președinte și se aprobă. — Se pune la vot sumarul și se aprobă: D-l profesor N. Costăchescu, președinte . D-lor senatori, Adunarea deputaților ne trimite următoarele proiecte de legi, din inițiativă parlamentară: 1. Proiectul de lege pentru autorizarea Ministerului de Instrucție a contracta un împrumut de 4 milioane pentru clinicile universitare din Cluj. 2. Proiectul de lege pentru autorizarea județului Buzău a contracta un împrumut de 30 milioane lei. 3. Proiectul de lege pentru interpelarea art. 68, alin. 1 din legea advocaților din 28 Decemvrie 1931. Se vor trimite la comisiunile respective și în secțiuni. zi. D-lor senatori, intrăm în ordinea de 1 La ordinea zilei avem de făcut câteva voturi, asupra unor proiecte discutate în ședința de ieri. Primul vot este asupra proiectului de lege privitor la ratificarea Acordului cu Geneva. Vă rog să poftiți la vot. — Se procedează la votarea cu bile a proiectului de lege privitor la Acordul de colaborare tehnică consultativă cu Societatea Națiunilor, dimpreună cu Acordul, anexele și scrisorile ce-l însoțesc. D-l profesor N. Costăchescu, președinte. D-lor senatori, rezultatul votului este următorul: Votanți ................................ 113 Majoritate regulamentară .... 63 Bile albe pentru ........... 105 Bile negre contra ................ 8 Senatul a aprobat proiectul de lege. (Aplauze pe lăncile majorității). D-lor senatori, urmează al doilea vot asupra proiectului de lege privitor la raporturile dintre proprietari și chiriași. — Se procedează la vot. 2