Monitorul Oficial, Partea 1, august 1934 (nr. 175-200)

1934-08-21 / nr. 191

21 August 1934 6302 MONITORUL OFICIAL Hr. 191 Caracterele Umanismului și ale Renașterii, cu lecturi din: 1) Lorenzo dei Medici. 2) N. Machiavelli („II Principe“). 3) L.. Ariosto (din „Orlando furioso“). 4) T. Tasso (din „Gerusalemme liberata1 ‘ ). CLASA VIII (3 ore pe săptămână). Partea generală: Scurtă privire asupra evoluției literaturii italiene din secolul XVII (inclusiv), până în zilele noastre. Caracterele Secentismului, cu lecturi din: 1) G. B. Marino. 2) G. Ghiabrera. 3) Galileo Galilei. Caracterele Setteeentismului, cu lecturi din: 1) P. Metastasio (din „Attilio Regolo“. 2) C. Goldoni (din „Locandiera“ sau „Bottega del Caffé“). 3) G. G. Vieo („Corsi e ricorsi“. 4) G. Parini (din „II Mattino“ și oda „La Caduta“). 5) A. Alfieri (din „Saul“ și din „La Vita“). 6) P. Monti („Morte di Giuda“). Caracterele Romantismului italian, cu lecturi din: 1) U. Foscolo („I. Sepolcri“). 2) Al. Manzoni („II cinque Maggio“, „Pentecoste“, „Promessi Sposi“). 3) G. Leopardi „A. Silvia“, „La Ginestra“, „Dialogo della Natura e di un Islandese' ). Caracterele literaturii italiene în a doua jum. a sec. XIX, cu lecturi din: 1) G. Carducci (din „Odi“). 2) G. Pascoli (din „Myricae“). 3) G. D’Annunzio (din „Canto Nuovo“, „La pioggia nel pineto“ și proza „II Canto dell’usignolo“). Se vor adăuga lecturi particulare din: Giovanni Verga, Pirandello, Papink Ada Negri, Grazia Deledda. LIMBA MAGHIARĂ CLASA I (3 ore pe săptămână) 1. Citire : Lecturi în proză și în versuri, având ca subiect vieața familiară, vieața de la țară, obicieuri populare ; bucăți ușoare cu conținut științific sau economic-social, din sfera diferitelor ocupațiuni, meserii și arte ; lecturi în legătură cu pământul și istoria țării noastre, fabule, basme și legende. Se vor trata și memoriza din următoarele poezii : Gyulai Esi látogatás, Petőfi Téki világ, Kutyakaporó, Fekete Kenyér, Anyám tyúkja, Füstdement terv, Arany Családi kör, Tóth Coloman Anyámhoz. Balada poporană Kömives Kelementé. 2. Lectura particulară : Benedek E. Mesek, Petőfi János Vitéz. 3. Gramatica : a) Morfologia. Elemente de fonetică cu aplicarea practică la ortografie. Părțile vorbirii. Sufixarea („névragozás“) și conjugarea: b) Sintaxa. Propoziția simplă și părțile ei sumar. CLASA II (3 ore pe săptămână) 1. Citire : Bucăți în proză și în versuri, tratând descrieri și povestiri cu caracter estetic și etic din scriitori reprezentativi. Se vor trata și memoriza poeziile : Gyulai Krisztus és a madarak, Tompa A jávorfáról, Három a daru. Arany A gyermek és a szivárvány, A fülemile. Petőfi, A tintás üveg, A jó öreg kocsmáros. Vörösmarty A szegény asszony könyve. Eötvös A megfagyott gyermek. 2. Lectura particulară : Jókai Kedves atyafiak, A székely adott szava. Gárdonyi Kék pille. 3. Gramatica : După repetarea și completarea morfologiei se va trata sintaxa, felurile propozițiunii cu părțile ei. Fraza, cu tot ce privește propozițiile principale și secundare. Formarea cuvintelor prin derivare și compunere. Punctuația rațională. CLASA III (3 ore pe săptămână) 1. Citire : Narațiuni, descrieri, poezii lirice, epice, balade. Se vor trata și memoriza poeziile : Petőfi Megy a juhász, Falu végén kurta kocsma, Szeptember végén. Kisfaludy A. din „Himfy“. Berzsenyi Fohászkodás. Vörösmarty Kis gyermek halálára. Ady A föl-földobott kö. Arany I. Ágnes asszony. 2. Lectura particalară: Mikszáth Szent Péter esernyője, Gárdonyi A bor. 2. Gramatica. Repetarea și resumarea cunoștințelor gramaticale. Ortografia: Sinonime, anonime, sens propriu și figurat. Formarea cuvintelor. Schimbarea înțelesului. Familii de cuvinte. Compoziție și teorie literară. Fond și formă, proză și poezie. Noțiuni de versificațiune poporană și formele clasice cele mai însemnate. Acte private și publice. CLASA IV (3 ore pe săptămână) 1. Citire; Descrieri, narațiuni, disertațiuni. Arany Toldi. Petőfi üti levelek. Kölcsey Parainesis. Deák F. Vörösmarty Ilonához. Arany, A hamis tanú, Tetemre hivás. Ráchel siralma. Tompa Az ibolya álmai. Fazekas Ludas Matyi. Vörösmarty Szép Ilonka, A merengöhöz. Garay Az obsitos. Mikes. Câteva scrisori. Csokonai Zsugori Uram. Eötvös. Körösi Cs. Sándor. Petőfi Szülőföldemen, Vándorlegény, Pató Pál ur, Minek nevezzelek, A székelyek, Poezii moderne, 2. Lectura particulară : Jókai Nagyenyedi két fűzfa. Sárgarózsa. Kisfaludy G. Mátyás Diák. 3. Teoria literară. Elemente de stilistică, calitățile stilului, figurile mai caracteristice și armonia stilului. Cunoștințe sumare despre genurile literare în legătură cu bucățile citite și scurte informațiuni asupra autorilor. La fiecare bucată de lectură se vor cerceta ideile principale și secundare, planul, evoluția sentimentului și motivarea. CLASA V (3 ore pe săptămână) 1. Citire: Discursuri, disertațiuni, nuvele și romane, în deosebii Kossuth : Szinmüvészetünkröl. Kölcsey Védelem P. I. számára. Halotti Beszéd. Pázmány o predică. Gyulai Emlékbeszéd Arany János felett. Széchenyi Hitel (introducere). Anonymus (o parte). Gyulai Vörösmarty életrajza. Jósika Abafi. Kemény A rajongók. Jókai Fekete gyémántek Gárdonyi, Isten rabjai. Lecturile se vor face parte în școală, parte acasă ca lecturi particulare : vor fi însă controlate și acestea de profesori. 2. Teoria literară: Genurile prozaice, proza oratorică, disertativă și poetică. Toată teoria se va face în bază de lectură. CLASA VI (3 ore pe săptămână) 1. Citire: Zrínyi Szigeti veszedelem. Vörösmarty Cserhalom. Kisfaludy K. Iréné și Kérek. Shakespeare Coriolanus. Sophocles Antigone. Fragment în traducere din o dramă din lit. rom. (d. ex. 30