Neamul Românesc, noiembrie 1929 (Anul 24, nr. 240-263)

1929-11-01 / nr. 240

^ CIOCOLATA ZAMFIRESCU Societate anonimă Capital lei 12.000.000 CONVOCARE D-nii acționari sunt rugați a se întruni în adunare generală ordinară Joi, 14 Noembrie 1929, ora 17, în localul Băncii de Scont a României, din strada Eugeniu Carada Nr. 1—3, colț cu strada Lipscani. ^Ordinea de zi. M.*’'Darea de seamă a consiliului de administrație și raportul censorilor.ă.*Aprobarea bilanțului și descărcarea consiliului de administrație de gestiunea sa pe anul 1928—1929 (1 iulie 1928—30 iunie 1929).3. Aprobarea întrebuințării beneficiului. 4. Fixarea jetoanelor de prezența. 5. Alegerea a trei membri în consiliul de administrație, în locul d-lor: C. A. Popovici și Gr. Cernătescu, ale căror mandate au expirat. 6. Alegerea a 3 censori și 3 censori supleanți, conform art. 34 din statute. Atât membrii din consiliul de administrație cât și censorii și censorii supleanți, ale căror mandate expiră, sunt reeligibi. D-nii acționari cari doresc să ia parte la adunarea generală ordinară, vor trebui să depună acțiunile lor sau scrisorilor reprezentative ale instituțiunilor depozitare, până în seara zilei de 7 Noemvrie a. c., ora 17, la sediul societății, în bulevardul Elisabeta Nr. 34, sau la Banca de Scont a României din București și la sucursalele sale din provincie. Procurile de reprezentare în adunarea generală ordinară, vor fi depuse până în seara zilei de 13 Noemvrie 1929. i Se atrage atențiunea d-lor acționari asupra art. 44, 45 și 46 din statute. Dacă în ziua de 14 Noemvrie 1929 nu se va prezentă numărul cerut de acționari și mandatari, adunarea se va amână pentru ziua de 21 Noemvrie 1929, când se va ține în acelaș local, la aceeaș oră și cu aceeaș ordine de zi, oricare ar fi numărul acționarilor prezenți. In acest caz însă depunerea acțiunilor și scrisorilor reprezentative se va putea continuă până la 18 Noembrie 1929, ora 17, iar procurile până la 20 Noembrie 1929, la aceeaș oră. Consiliul de Administrație CIOCOLATA ZAMFIRESCU S. A. R. Președinte, D. Dobrescu• Director general, C. I. Zamfirescu. Ac-tor-delegat, C. I. Zamfirescu Directorul fabricii, Olimpiu Stelorian, expert-contabil. Censori: M. S. Zender, expert-contabil, C. L. Naumescu _____ 57.449.479 97 ,r CONTUL DE PROFIT & PIERDERE încheiat la 30 iunie 1929 a distribuit I dividente , . . 72G.OOO,— 1.107.704 30 _____________________________________________ 19.676.443 85) 19.676.443 85 Președinte, D. Dobrescu. Director general, O. 1. Zamfir eseu. Actor-delegat, C. I. Zamfirescu. Directorul fabricii: Olimpiu Stellarian, expert-contabil. Censort: M . Zender, expert-contabil; (7. L. Naumescu. Gheltueli generale, chirii etc................. 6.431.877)15 Beneficiul brut . .................................... 19.004.829 21 Salariile personalului de magazine și Gestiunea imobilului ....... 26.500 — administrație......................................... 5.366.565—Diferențe de curs..................................... 77.263 — Provizioane la vânzare....................... 1.469.333 90 Beneficii repurtate...................................... 567.851 64 Dobânzi și comisioane....................... 281.21850 Amortismente.............................................. 2.257.906 — Impozite......................................................... 2.761.839 — Beneficiul fond de rezervă 110.748,30 net de tantieme . . . 276.926,— Tri Mafit man Urmare din padina la le, liniile fine și svelte ale bisericii Otto de lemn cu turnurile asemănătoare cu gâtul unei pasere de pradă care supraveghează orizontul. Căsuțele lor cu acoperișul ascuțit și cu cerdacuri deschise încărcate cu flori, uneltele lor pentru cari își cheltuiau imaginația lor bogată, cu care erau înzestrați, cămeșile lor, sumanele lor, imprimate de instinctul geometric al Barbarilor, despre cari istoria tace . Orice colonist trăind pe urma unui privilegiu ia aspectul a ceva îngălbenit, el se ofilește în mijlocul atâtor foloase asigurate- Avântul de biruință îi este oprit. El își târește zilele între limitele strânse. Oricare altul este fiul robust al pământului. Ceea ce îți tai la suprafața se refugiază în rădăcini, în puternicile rădăcini ale pământului, mama sa, care nu-l pasă să moară. La prima posibilitate de a ajunge din nou la soare, slaba plantă persecutată, se înalță în drumul luminat de raze. Iată de ce rătăciți după secolul al XIV- lea, când au dat cavalerii lui Ludovic de Anjou, regele Ungariei, și după secolul XV-lea, când vitejia lor își găsi cea mai înaltă întrupare într’un Ioan Hunyadi, regent al regatului, ei își revin, împiedicați de a fi militari, ei vor fi preoți, episcopi, pentru a purta cu alte mijloace aceeași luptă bănuitoare pentru lumină. îndepărtați prin legi de zidurile orașelor ei le asediază din mahalalele lor; noua biserică românească, zidită în piatră, înzestrată cu cerneluri îndrăznește să înfrunte catedrala burghezului și a prinților unguri. Sunetul modest al acestui clopot de abia topit în atelierele saxone pare a chema o întreagă națiune la menirea sa. Uniții ridică steagul papei la ferești și reclamă la Roma cerând sprijinul bisericii căreia se închină Habsburgii, regii Ungariei. Din acești țărani se formează oameni de meserie, cari știu să fasoneze frumosul obiect, de care lucru ceilalți nu sunt totdeana capabili. Plecând de la coliba începuturilor sale nebăgate în seamă, episcopul se pregătește să intre în cetate. El ridică școli alături de acelea ale stăpânilor și în curând cupola valahă va răsări în mijlocul frumos al orașului întărit, care nu se mai poate apăra. Traian, prin cucerirea sa nu face alta decât să stabilească o operă de expansiune populară. Prin luarea în posesiune după aproape 2000 ani împliniți, regele Ferdinand nu făcea decât să tragă ultima consecință politică a unui lung și dureros urmaș al rasei românești în vechea sa moștenire transilvăneană. minister»V"justiției Comisiunea de Naturalizare D-l Alfred Bammé supus german de profesiune inginer, domiciliat in orașul Reșița, str. Aurel Vlaicu 19, născut în București la data de 13 Iulie 1889 de religie romano-catolică venit și stabilit în țară a făcut la această Comisiune cerere de a i se acorda naționalitatea română, declarând că renunță la cetățenia germană și la orice altă supușenie străină. Dosar 652/929. Conform art. 22 din legea privitoare , dobândirea și pierderea naționalității române, se publică următoarea cerere de naturalizare, spre știința acelora cari ar voi să facă vreo întâmpinare, potrivit dispozițiunior art 23 din zisa lege: MINISTERUL JUSTIȚIEI Comisiunea de Naturalizare D-l Nicolae Carantino supus grec de profesiune agricultor domiciliat în comuna Pârscoveni, județul Romanați născut în Cârlomănești (Tutoca) la data de 17 Septembrie ,1882 a făcut la acestă Comisiune cerere de a i se acorda naționalitatea română, declarând că renunță la cetățenia greacă și la orice altă supușenie străină. Dosar 485/929 Conform art. 22 din legea privitoare la dobândirea și pierderea naționalității române, se purică aceasta spre știința acelora art. 23 din zisa, lege, mare, potrivit dispozițiunilor .rt. 23 din zisa lege. D. Eric DOUMMId la Bona Roma 30 (Rador). — Sir Eric Brumond, secretarul general al Ligei Naționale a sosit aseară la Roma Vizita, care va dura câteva zile, nu are caracter oficial. Sir Eric Drumond va fi primii de Papa și de d-l Mussolini. „NEAMUL ROMÂNESC"' Grefa tribunalului Ilfov, secția I-a c. cor EXTRACT Tribunalul Ilfov Secția I-a c. c. Conform art. 92 din legea persoanelor juridice. Prin sentința acestui Tribunal cu Nr. 57 din 20 iunie 1929 rămasă definitivă s-a recunoscut personalitatea juridică Societății Liga Tineretului cu sediul la București, strada Washington Nr. 1, Parcul Bonaparte, și pe baza dispozițiunilor art. 84 din legea persoanelor juridice s-a înscris în registrul respectiv la No. 42/929 având ca comitet de conducere următoarele persoane: D-șoarele Tania Șeptilici, Sevastia Roșanu, Madeleine Penciulescu, Coca Davidoglu, Sande Chiriacescu, Georgette Gâlcă și Pulvia Vasilescu din care primele patru vor forma Comitetul de direcțiune după cum urmează : Presidentă: D-șoara Tania Șeptilici, Vice-Prezidentă: d-șoara Sevastia Roșianu, Casieră : d-șoara Madeleine Penciulescu, Secretară Generală: d-șoara Coca Davidoglu, Cenzore: D-șoarele Flory Tașcă, Marie Angelo Scodrea, Letiția Lucasievici, Cenzore Supleante: D-șoarele Viorica Scodrea, Ana Berindei, Mimi Deleanu, Grefa Tribunalului Ilfov Secția I-a Civilă corecțională Atestă prezentul Extract spre a se publica în ziarul „Neamul Românesc”. Grefier: Alex. Constantinescu No. 63279 din 5 Octomb. 1929. Dosar Nr. 2903/929 Subsecretariatul Aviației A început să se ventileze la noi ideia înființărei unui subsecretariat al Aviației Am arătat in atâtea rânduri că la noi nu este justificat un subsecretariat al Aviației, deoarece suntem la începutul creării acestei industrii. Nu avem linii internaționale; nu avem linii coloniale; nu avem nici chiar linii naționale stabilite; nu avem încă industrii aeronautice; nu avem încă o politică aeriană. Care poate fi deci politica noastră aeriană și cu anume interese multiple și generale, are de apărat un subsecretariat de Stat ? O direcțiune generală a aviației înzestrată cu toate serviciile tehnice și cu un serviciu al fabricațiilor, recepțiilor și studiilor pentru toate comenzile statului este suficient, in prezent, pentru țara noastră. Fondurile necesare unui subsecretariat, ce nu ar avea alt rol decât pentru plasarea unei persoane, se pot întrebuința cu folos la crearea aviației civile pe care nu o avem. Exemplul țărilor occidentale ne poate fi de mare folos. In materie aeronautică, avem nevoe de fonduri și o muncă intensă modestă și reală iar nu de politică propriu zisă. Când ne vom devolta suficient, va putea veni și ziua în care să ne putem gândi și la subsecretariat. Până atunci mai mult Interes de nevoile țării. OR. niscirc nu mai Mold D- Constantin Paraschivescu, judecător de instrucție cu gradul de președinte de tribunal la tribunalul Tecuci a fost numit judecător de ședință, cu acelaș grad, la acelaș tribunal, în locul d-lui Aurel C. Atanasiu, trecut în alt post. D- Constantin N- Vasiliu, judecător de instrucție cu gradul de președinte de tribunal la tribunalul Lăpușna, a fost numit judecător de ședință, cu acelaș grad, la acelaș tribunal, în locul d-lui Stelian E. Popescu, trecut în alt post. D. Ioan Rosei, judecător de ședință cu gradul de președinte de tribunal la tribunalul Caliacra, a fost numit judecător de instrucție cu acelaș grad, la acelaș tribunal, în locul d-lui Ioan-Romulus I- Frumușeanu, trecut în alt post. »■ D. Aurel C- Atanasiu, judecător de ședință la tribunalul Tecuci, a fost numit judecător de instrucție la acelaș tribunal, în locul d-lui Constantin Paraschivescu, trecut în alt post-D. Stelian E. Popescu, judecător de ședință la tribunalul Lăpușna, a fost numit judecător de instrucție la acelaș tribunal. In locul d-lui Constantin N. Vasiliu, trecut în alt post-D. Ioan-Romulus I. Frumușeanu, judecător de instrucție la tribunalul Caliacra, a fost numit judecător de ședință, la acelaș tribunal, în locul d-lui Ioan Rosei trecut în alt post. D. Mihail C. Antonescu, judecător de instrucție la tribunalul Prahova a fost numit judecător de ședință la acelaș tribunal, în locul d-lui Radu Dimiu, care trecut în postul ocupat de d- Mihail G- Antonescu. D- Radu P. Manea, judecător de instrucție la tribunalul Bacău, a fost numit judecător de ședință la acelaș tribunal, în locul d-lui Constantin St. Gurău, care trece în postul ocupat de d- Radu P. Manea. UZINELE DE FIER ȘI DOMENIILE DIN REȘIȚA, S. A. ■era: «»____ Aviz Se aduce la cunoștința domnilor acționari că plata dividendului pe anul 1928 se va face cu începere de la 1 Noembrie 1929 la ghișeele următoarelor bănci: LA BUCUREȘTI: Bancia de Credit Român și la sucursalele acestei bănci. LA VIENA; OesterreichischeKreditanstalt für Handel und Gewerbe. LA LONDRA: Banca Qlyk, Mills & Co. Ltd. Se plătesc cupoanele No. 5 ale titlurilor definitive, plătindu-se un dividend netto de 50 lei de fiecare acțiune și lei 2 drept dobândă de întârziere de 12% pe 4 luni, adică în total lei 52 de fiecare acțiune. Consiliul de administrație spectacole spectacole OPERA ROMANA : Cavaleria ruttioană și Paiața, NAȚIONAL: George Dandia, TEATRUL VENTURA : Karl și Ana-TEATRUL REGINA MARINA: Topaze TEATRUL FANTAZIO : Noi nu nu jucăm săi nu amuzăm . NAȚIONAL (Studio): Mary Dugan este vinovată cu Al. Jolson și marele tenor Benjamino Gigli. CINEMA CERCUL MILITAR: Orașul roșu, comedie și jurnal. BULEVARD PALACE: Aventurierul. CINEMA FEMINA : Sărut m&nuța, doamna mea.. LIPSCANI PALACE : Premiera Aventurierul Galant după romanul lui Paul Cambry. CINEMA MARNA: Idiotul cu Lon Chaney și revista Mic și al dracului cu Țuchi Eremia, CINEMA ROMA. Căpitanul voinicilor. ___ TEATRE CINEMATOGRAFE CAPITOL: Marșul nupțial. SELECT: AventuriaruL REGAL: Venus cu Constance Talmagde, Andi Boanne și Mazndlan. CINEMA TRIANON: Filmul sonor cu cea mai reușită operă The Singing Fool. Cântărețul nebun, «dar No. 22. Evoresli Tipografia „TIPARUL ROMANESC”, strada Sări i Proprietarii urbani pretind ca imobilele care sunt închiriate prin legi excepționale și cu chirii reduse, să fie scutite de impozite. Ar fi, desigur sa se împlinească un act de dreptate elementara. Proprietatea ținută sub regim special de chirii, nu-și acoperă din venituri nici dările. De reparațiile absolut necesare nu mai vorbim s ar înghiți deodată chiria pe mai mulți luni, încercarea proprietarilor urbani de a corecta indirect nedreptăți strigătoare, va avea parte, credem, de toată bunăvoința guvernului. Pitala Bursa din Dew-M NEW YORK, 30 (Rador). — Atmosfera de panică la Bursa din New York s’a accentuat erl, intrecând chiar scăderile din prima zi a crahului. Toate încercările de a se opri scăderea și toate intervențiile marilor bănci au fost zadarnice- Unele valori, din cele mai cântate, au înregistrat pierderi ce ating până la 70 dolari de acțiune. Numărul transacțiunilor a fost enorm- In câteva ore sau negociat În milioane 410 000 acțiuni, sub presiunea lichidărilor forțate- Numeroși au fost aceia cari speculând fără acoperire suficientă, au fost nevoiți să se desfacă de acțiuni la orice curs și care sau ruinat din această pricină-Totalul pierderilor suferite Marți se cifrează la peste 14 miliarde dolari Ședința Rusei a trebuit să fie prelungită, față de numărul mare al ofertelor de vânzare-Cercurile financiare sunt alarmate din această catastrofală scădere, ce păgubește grav interesele generale ale economiei național. Se cere cu stăruință reducerea taxei scontului pentru a înlesni creditul și a întări astfel rezistența valorilor amenințate de faliment- tr. Petre Țopa Chirurg primar al Casei Centrale Consultații 5—8, str. 11 Iunie 17. Pensionările funcționarilor publici cari împlinesc 30 de ani de serviciu și 57 limita de vârstă până la 1 Ianuarie 1930, sânt fixate pentru toate departamentele. Toți funcționarii cari cad în această categorie, vor primi cel mai târziu până la 1 Noembrie c., înștiințări oficiale individuale. Academia Română va ține ședință publică mâiiei Vineri, la ora c d. a. D. N. IORGA va face următoarele comunicări: 1) Originea lui Ștefan Răzvan; 2) Petrecerea lui Vasile Lupu in exilul de la Constantinopol. „Dimineața” spune că d. profesor Iorga a numit „mascaradă” demonstrația averescană de Duminică. D. profesor N. Iorga a vorbit de mascaradele pe care ni le servesc pe rând toate partidele care voesc să arate că sunt „populare”. E desigur, o ușoară deosebire. Prăbușirea de la Bursă, pare incontestabil că este o consecință ce nu putea fi evitată a catastrofei bursiere mondiale — îngrijorează cercurile noastre financiare. Câteva bănci, recunoscute ca solide, se găsesc în jenă din cauză că au rămas descoperite cu sume importante. Până după liniștirea spiritelor îa guvern, d. Maniu socotește cu cale să nu purceadă la soluționarea problemei remaniere. O asemenea operație în momentul de față ar oferi elemente de discordie noui între cele două ramuri guvernamentale. In ce privește remanierea cabinetului, din nici o combinație nu lipsesc ca viitori titulari de departamente d-nii D. R. Ioanițescu și Mirto. Mare agitație în sânul partidului liberal pe tema numirii d-lui Maidgearu ca ministru de finanțe. Expoziția a carnete si vinuri romanești la Varșovia Pentru desvoltarea raporturilor economice cu Polonia, „Uniunea Generală de Agricultură“ împreună cu „Uniunea Camerelor de Comerț“ și sub auspiciile Ministerului de Agricultură și Ministerul de Industrie, a hotărît să organize o expoziție de fructe și vinuri românești la Varșovia, pentru 23—30 Noembrie a. c. Se vor prezenta la această expoziție vinuri și fructe din întreaga țară, pentru a ne asigura în viitor un debușeu sigur pe piețele poloneze. Majoritatea acestor produse se vor pune la dispoziția publicului polonez în scopul de a se cunoaște atât calitatea cât și prețul produselor noastre. Pe tot timpul expoziției, o orchestră românească va delecta publicul în restaurantele mai de seamă ale Varșoviei. Cu organizarea acestei expoziții a fost însărcinat d. L. Burda, director la Uniunea Camerelor de Agricultură, care în urma cercetărilor făcute la Varșovia, a depus concluziuni scrise care au fost aprobate în întregime de către d. Ion Mihalache, ministrul Agriculturii. Date fiind prețurile destul de ridicate ale acestor produse pe piețele poloneze, sunt speranțe că produsele noastre vor fi bine apreciate și într’un viitor apropiat, bine valorificate. ~k ’ Indignarea d-lui Vintilă Brătianu a ajuns la punctul culminant. Se crede că șeful partidului liberal va reveni asupra rezervei ce și-a impus și va imprima partidului o nouă atitudine de ofensivă , campania finală de răsturnare a guvernului. Rezultatul vânzarei „Floarei galbene” ce a avut loc în ziua de Duminică 13 Octombrie 1929 a fost de lei 14130. Liga Culturală mulțumește și pe această cale tuturor acelora cari și-au dat obolul lor. A. S. R. Principesa Elena sosește azi dim., în Capitală, venind de la Balcic. D. C. Sărățeanu, Imi Regent s’a înapoiat aseară în Capitală, venind de la Buzău, unde a asistat la desfășurarea manevrelor militare. Tot aseară s’a întors în Capitală și d. Maniu. Ministerul de externe a transmis celui de industrie și comerț un proect de convenție de comerț și de navigație, proect înaintat de legația engleză din București în numele guvernului Marii Britanii. Monitorul Oficial No. 238 din 24 octombrie publică a doua serie de decrete de decorații acordate cu ocazia serbărilor Unirii. Decretele poartă numerile 2.270, 2.271 și 2.272 din 12 iulie 1929. Vineri 1 Noembrie 1929 Cu prilejul solemnității de încheiere a manevrelor regale d. Iuliu Maniu a ținut un discurs în care a anunțat un mare program de înzestrare a armatei. Faptul a făcut o excelentă impresie în public. Mai ales că armata a fost până azi în afară de sfera preocupărilor guvernanților și deci într-o situație extrem de precară. Din cîinul... ... d-sale voluntar din ’Ardeal d. Vaida și-a trimis adesiunea la toate hotărârile consiliului de miniștri. Barometrul pofldtie se îndreaptă spre timp frumos. Principele de Hohenzollern, cari a fost câteva zile oaspete Familiei Regale, a plecat ori, la ora 12 și 20, în străinătate. In interesul accelerării lucrărilor bugetare, audiențele la d-nii secretari generali de la toate departamemtele, pentru public, au fost suspendate pe timp de 7 zile. Comitetul asociației generale a pensionarilor a fost astfel constituit: d. inginer Al Periețeanu președinte, general Anastasiu și C. Pop Bancheriu, vicepreședinți. In cursul acestei săptămâni va fi prezentat d-lui prim-ministru un memoriu al pensionarilor. Banca Centrală Cooperativă ne roagă să publicăm următorul comunicat Știrile ce au apărut in unele ziare cum că ar fi avut loc zilele acestea conversațiuni intre Organele Băncii Centrale Cooperative și reprezentanți ai grupului Mendelsohn cu cari s’a încheiat împrumutul de finanțare a recoltei, sunt lipsite de temei, deoarece operațiunea este terminată. Academia Română, a decernat d-lui dr. Ing. Blum, șef de lucrări la Facultatea de științe, premiul Soc. „Lignitul“ în valoare de lei 15 000, pentru lucrarea d-sale: „Studiul Ligniților în România“. De altminteri, distincția acordată d-lui dr ing. Blum, nu e decât o justă apreciere a meritelor d-sale care nu e la prima lucrare, d-sa fiind autor a numeroase lucrări științifice și în special în domeniul științei chimice* BERLIN, 30- (Rador). — Azi s’a ținut primul consiliu de administrație al băncilor luzkmata „Disconto Geselschaft“ și ,Deutsche Bank“ Președinte de onoare al instituției a fost ales d-l Max von Schinckel. Președinți, cu drepturi egale, au fost aleși d-nii Max Steinhart și Arthur Salomonsohn. „Norddeutsche Bank“ din Ham burg a decis fuzionarea cu ,Dls» conto și Deeutsche Bank“ Londra, 30 (Rador). — Reparația dispozitivului de plecare a diriabilului „R. 101“ temuuându-si, acest dirijabil își va relua zborurile de încercare în curând. Uniunea francezilor din România va celebra Sâmbătă, 2 Noembrie ora 9 dimineața in catedrala Sf. Iosif un requiem solemn pentru soldații francezi căzuți in timpul marelui războiu. După ceremonie, ministrul Franței și membrii coloniei franceze se vor duce să depună o coroană pe mormântul Soldatului necunoscut la Parcul Carol. Va urma o pioasă vizită la cimitirul militar francez și la cimitirul catolic Lelu