Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. június

1999-06-05

Aranykárászok az Árapasztó­­csatornán Olcsó húsnak híg a leve. Az egyik disz­kont áruházban száraztészta-akciót hir­dettek, s mi ráharaptunk. Szerencsére csak négy csomaggal vettünk a szarvacs­ka tésztából, amiről megfőzve kiderült, emberi fogyasztásra nem alkalmas, raga­csos, rossz ízű, így aztán a pörkölt mellé burgonyát ettünk, a szarvacskákat pedig kukára ítéltük. Az utolsó pillanatban ju­tott eszembe, nem dobjuk ki, jó lesz ete­tőanyagnak. Kiraktam száradni, majd húsdarálón, négyes rostélyon ledaráltam, s az így nyert granulátumot kukoricada­rával kevertem. A napokban jó hírt kaptam a ráckevei térség csatornafelügyelőjétől, Kovács Zo­litól: aranykárászt észleltek a dömsödi Árapasztó-csatornán, a szúnyogpusztai zsilip és a dömsödi halastó közti szaka­szon, a vasúttól nem messzi. Pest megyében az aranykárász ritka hal, jóllehet igénytelenebb, mint rokona, az ezüstkárász. A szakirodalom Caras­­sius carassius néven jegyzi, a horgászok pedig többnyire úgy jellemzik: széle­­hossza egyforma. Ami nagyjából így igaz, a hossza alig valamivel több, mint a magassága. Színben merőben elüt az ezüstkárásztól, tisztább vízben aranysár­ga, iszapos közegben fekete. A matuzsá­lemi példányok a 4-5 kilót is elérik, ám az átlagméret 300-500 gramm. Nagy elő­szeretettel kereszteződik a ponttyal, az ilyen egyedek kevésbé iszapízűek. (Az ecetes víz semlegesíti az iszapízt, fel­­használás előtt a már konyhakész halakat tegyük egy-két órára sós, ecetes vízbe, majd mossuk át jól.) Hallgattam Kovács Zolira, kimentem a jelzett helyre, egészen pontosan a vasúti hídtól 300-400 méterre a halastó felé. Egy csendes öbölnél letanyáztam, de előbb vasmacská­val kigyomláltam a hínárt. Csináltam egy másfél méter átmérőjű tükröt, amit beetettem a szarvacska és ku­korica keverékéből gyúrt bombákkal. A gyomlálást követően volt egy félórás szélcsend, ennyi idő után bátorkodtak vissza a pikkelyesek a tükörhöz. Beindult a bodorka és a tenyérnyi dévérek, s már kezdtem kétségbe vonni a hír valódisá­gát, amikor befutott az első kárászom. Keményen ellenállt, bemenekült egy hí­nársziget alá, ahonnan nem volt könnyű kicsalni a 0,12-es élőkével. Okulva a haj­­cihőből, vastagabb élőkét kötöttem, ami annyiból is jó volt, hogy békén hagytak a bodorkák. Menet közben arra is rájöttem, hogy a trágyagilisztát jobban „komál­­ják”, mint a csontit, sajnos nemcsak a ká­rászok, hanem a naphal is. Az utóbbi idő­ben fölöttébb elszaporodott ez a semmire sem jó halfajta, ami ráadásul káros is, pusztítja az ikrát és a halivadékot. Ahová egyszer betelepedett, lehetetlen kiirtani. A hitelrontási pert elkerülendő nem írom le, hogy hol vettük a szarvacska tésztát, másrészt nem biztos, hogy emiatt volt szerencsém az arany kárásszal. Közel három kilót fogtam belőlük, a legna­gyobb 30 dekás volt. Azt viszont leírom, hogyan közelíthetjük meg az említett víz­szakaszt. Pestről az 50-es utat ajánlom Kiskunlacházáig, ahol a Bugyit jelző táb­lánál eltérünk bal felé, majd a községet elhagyva újabb táblával találkozunk, ami az apaji irányt mutatja. Ezen haladva el­érjük az Árapasztó-csatornát, de nem me­gyünk át a hídon, hanem letérünk jobbra, s a gáton haladva a vasúthoz érünk. Vi­gyázat az átkelésnél, mert veszélyes hely! Innen tetszés szerint választhatunk helyet a környezetében is kellemes vízparton. Matula Gy. Oszkár NÉPSZABADSÁG VENDÉGVÁRÓ 1999. JÚNIUS 5., SZOMBAT 39 Árvalányhajtúra a Faház-tetőre A Gödöllői-dombság völgyei talán még a „hegyeitől” is vonzóbbak. Az alsó Galga-völgy Ikladtól Túráig egymáshoz épült települések láncolata. Két szom­szédos falu nevével is ezt a patakra fű­zött gyöngysort „betűzi”: Hévízgyörk és Galgahévíz. A táj zajos, élénk életét a Besnyői-völgynek köszönheti: ezen át - mint egy átjárón - éri el a vasút, a főút és az autópálya a sűrűn lakott vidéket. Bagra Budapestről és Gödöllőről is közvetlen autóbuszjárattal érkezhetünk, s egyaránt a művelődési ház melletti megállóban kell leszállnunk. A szem­közti házban Deme Bözsi néni néprajzi gyűjteményét tekinthetjük meg. Ha erre nincs időnk, a kultúrház homlokzatára feltétlenül vessünk egy pillantást, ami­kor az országúton visszafelé, a 300 mé­ter után majd balra nyíló László utcába indulunk. Nagy Gyula műkovács mun­kája díszíti a művelődés otthonát. Az egykori menhelyi gyermek nevelésével - a helyi krónika szerint - egy év alatt hat család is próbálkozott, de ő mindig megszökött, és Kollár Pál kovácsmű­helyében kötött ki. Júliusban lesz 25 éve, hogy a földről is elszökött, de meg­maradt utána kovácsoltvas remeke. A kultúrház előtti téren hat méter magas kerámiaoszlop idézi fel a falu múltját. Pannonhalmi Zsuzsanna péceli képző­művész a falu első okleveles említésé­nek 600. évfordulója tiszteletére készí­tette. A háttérben, az Újtelep mögé ma­gasodik a Tatárülés, ahonnan a szájha­gyomány szerint a törökök nézték a fel­gyújtott község pusztulását... Mi megke­rüljük a dombot. A László utcába érve, a vasúti megál­lóhelyről kiinduló kék sáv turistajelzés déli irányban tizenöt perc alatt kivezet bennünket a faluból. A felhagyott ho­mokbánya után már nem követjük a jel­zést, hanem a homokos, majd agyagosra váltó kocsiúton megyünk tovább, be a tágas Nagy-völgybe. Három kilométert gyalogolunk a las­san emelkedő, kanyargós úton. Virágzó repcevetés kísér bennünket, amely bal oldalon felhúzódik a cseres-tölgyes er­dőségig. Zöld és sárga szín uralja a tájat, amely a madarak vegyes korával kiegé­szülve az erdő- és a mezőgazdálkodás harmóniáját sugallja. Gyakran találko­zunk megmászásra érdemes magasle­sekkel. A Százéles dűlő mel­lett erdeifenyő-ültetvény friss illatát szívhatjuk magunkba. Túránk 3200. méterén jobbról a Halyag-völgy nyílik. A va­daskert bejáratához érünk, ahol zöld turistajelzéssel ta­lálkozunk. Egyenesen hala­dunk tovább, immár a pontosan vezető turistajelzést követve. A kaputól 300 méterre elágazik az út, jobbra fordulunk. Először fiatal akácos- és csemetekert között kezdünk kapaszkodni a közepes emelkedőn, majd ezer méter után enyhül a part, már az edzetlenebb kerékpárosok is a nyeregbe ülhetnek. Száz méterre töl­gyes váltja fel az illatosan virágzó akác­fákat, de utunk még egyenesen folytató­dik ötszáz méteren. Egyszer csak az út két oldalán álló magasles figyelmeztet rá, hogy a derékszögben becsatlakozó úton balra kell fordulnunk. Rövid, 300 méteres lejtő következik, majd újabb el­ágazáshoz érünk, de egyenesen me­gyünk tovább, változatlanul lefelé, még 200 métert, egy elkerített irtásig. Itt újra jobbra fordulunk, tölgyes és fiatal aká­cos között kapaszkodunk az emelkedőn. Hamarosan a Gyertyános rétjére érünk, mintha a Bükk-fennsíkra jutottunk vol­na. Négyszáz métert tovább gyalogolva figyelnünk kell arra, hogy észrevegyük: bal­ról zöld háromszög jelzés mu­tatja a Faház-tetőre vezető ös­vényt. Ezen egyre idősebb tölgyfák között érünk a 271 és fél méter magas „csúcsra”, amelynek nyugati oldala meredeken szakad le a Besnyői-patak alattunk elte­rülő völgyére. Kirándulásunk fénypont­ja a völgy aljából is látható magasles kö­zelében felfedezett árvalánghajtó. Szemben az M3-as autópályának a Babati-völgybe ereszkedő szalagja lát­szik. A Gödöllői-dombság egyik leg­szebb tetején állunk, itt még este hétkor is melegen süt a nap. Kilenc kilométert jöttünk idáig, még két-két és fél kilomé­ter áll előttünk. Visszatérve a zöld sáv jelzésre, hama­rosan sárga jelzéssel találkozunk, amely az Erzsébet-pihenőhöz vezet fel a Besnyői-patak völgyéből. Mi a meredek mélyúton leereszkedünk a forgalmas völgybe, hiszen ott ér véget a zöld jelzé­sünk. A 30-as főút buszmegállójából utazhatunk vissza Bagra vagy Gödöllő­re, illetve a fővárosba. Balázs Gusztáv : Kilátás a Faház-tetőről A SZERZŐ FELVÉTELE Teniszkupa és futóversenyek Több ezer asszony és lány a rajtnál Ezen a hétvégén nem csupán a futótávokkal kell megbir­kóznia annak, aki sportolásra adja a fejét, hanem a rettentő hőséggel is. Aki mégis vállal­ja a kihívást, az nem panasz­kodhat, rengeteg futóverseny lesz június első hétvégéjén. Szombaton - mint rendesen - a Margit-szigeten a Hendikepen lehet részt venni. Akik még nem indultak el az idén, vagyis nem vál­tották ki az egész évben használható rajt­számot, azoknak tíz perccel tíz óra előtt kell felsorakozniuk a rajtvonal mögött. Akik a szintidőt már teljesítették, azok a Sportuszoda oldalán kifüggesztett listá­ból tájékozódhatnak rajtjuk időpontjáról. Ma kezdődik a Mini Garros Kupa is, melynek összdíjazása százezer forint. A mérkőzésekre reggel fél kilenc és kilenc óra között lehet jelentkezni a XIV. kerü­letben, a Csömöri út 21/A alatt. A neve­zési díj 1500 forint. A torna öt pályán lesz párhuzamosan, először a férfi egyes, majd a páros, utána a női egyes mérkőzéseket tartják meg. A legjobbak vasárnap mérhetik össze tudásukat a döntőben. További felvilágosítás Túri Katalintól kérhető a 363- 6800-as telefonszámon vagy a helyszínen. Négy és fél kilométert kell futniuk vasárnap azoknak a hölgyeknek, akik beneveznek a 11. Libresse Női Futónap délután négy órakor rajtoló versenyére. A 600 forintos nevezési díjat a helyszí­nen a Városligetben a Széchenyi fürdő előtt lehet befizetni, ahol megkapják az indulók a nekik járó emblémázott pólót. Ha folytatódik a trend, az idén többen fognak indulni, mint tavaly, vagyis el­képzelhető, hogy több mint 3680 nő vág neki a rövidke távnak. A Futapest Klub vasárnapi versenyén férfiak is indulhatnak. Az Angyalföldi Futónapon tíz órakor a három kilométe­res, fél tizenegykor a hat kilométeres táv­nak lehet nekivágni. A nevezési díj a 14 év alattiaknak 150 forint, az idősebbek­nek 300 forint. A Vasas SC Sporttelepé­től (XIII. kerület, Hajdú utca) indulhat­nak a futók, ahol délben az eredményhir­detés után sorsolás is lesz. A kerület la­kói ingyen vehetnek részt a versenyen. Királyi Dániel Segítséget kér? Tourinform-irodák Budaörs Tel./fax: (23) 417-518 Tourinform - Gödöllő Tel: (28) 415-402, fax: 415-403 Királyi Kastély információs iro­da: tel./fax: (28) 410-124. A kastély köz­ponti száma: (28) 430-864 (hét végén). Tourinform - Szentendre Tel: (26) 317-965, fax: 317-966. Tourinform - Vác Tel: (27) 316-160, fax: (27) 316-464. Tourinform — Zsámbék Tel: (23) 342-318 Pest megyei Idegenforgalmi Iroda (Bp. V., Steindl I. u.) Tel: (1) 353-2956. Tourinform - Komárom-Esztergom megye (2890 Tata, Ady E. u. 9) Tel: (34) 384-806 (32)Tourinform - Szécsény Tel: (32) 370-777, fax: 370-170 Nemzeti Turisztikai Informáci­ós Központ és Adatbank Információadás: angol, francia, német, olasz, orosz és magyar nyelven hétköznap 9—19 óráig, hét végén 9-16 óráig. Cím: H-1052 Budapest, Sütő u. 2. Tel: (1) 317-9800, fax: (1) 317-9656. Rendőrség: A kirándulók és turisták a helyi kapi­tányságokon kérhetnek segítséget. Szent­endre, Dózsa Gy. u. 6., tel.: (26) 310-233. Visegrád, rendőrőrs, Fő u. 57., tel.: (26) 398-273, a járőröket rádiótelefonon, a 06- 30-276-326-os számon is lehet hívni. Vác, Zrínyi u. 7., tel: (27) 314-022. Ráckeve, Kossuth L. u. 22. (24) 385-755, (24) 385- 051, illetve a 107-es telefonszámon. BUDAPESTI SZÍN­HÁZ MŰSO­R SZ: Szombat, V: Vasárnap Budapest Bábszínház: SZ.: Rajkó együttes (8). Bu­dapest BábszínházJátszó­tér SZ.: A zsiráfnyakú cica (fel 5). V.: Párnamesék (fel 5). Operett SZ.: Egy bo­lond százat csinál (3). V.: Cigánybáró (7). Nagycir­kusz: SZ-V.: Moszkvai jégcirkusz­ba. (SZ.: 10,3,7, V: 10, 3). József Attila: SZ.: Budapest, te csodás! (7). V.: Villon és a többiek. Komédium: SZ.: A kék madár (10). V.: Bakkfy és a csúnya királykisasszony (3). SZ.-V.: Az élet egy nagy csodálatos semmi... (lel 8). Madách Kamara: SZ.: Psota! (7). Élelem bére (8). Mikroszkóp: SZ.: Vigyázz NATO, jön a magyar! (fél 8). V.: Nyerünk vagy nyerünk... (fel 8). Nemzeti: SZ.: Ma­jomszínház (3). Radnóti: SZ.: Anconai szerelmesek (7). V.: Háztűznéző (7). Thália Új Stúdió: SZ.: Piaf, Piaf (fel 8 - a Tatabányai Jászai Mari Színház vj.). Operaház: SZ.: Don Pasquale (7). V.: Borisz Godunov. Erkel: SZ.: Faust (11). Új Színház: SZ.-V.: Szarkazmus (SZ.: 5, V.: 7) Vígszínház: SZ.: Játszd új­ra, Sam! (7). V.: Sylvia (7). Pesti Színház: SZ.-V.: A dzsungel könyve (SZ.: 7, V.: fél 3, 7). Duna-fesztivál a Rómain Június első hétvégéje a vízi­sportosoknál olyan, mint a túrázóknál május utolsó hétvégéje: ünnepnap! Ahogyan a bakancsosok ilyenkor az egyik legnagyobb próbán, a 24 órás, 100 kilométeres teljesítménytúrán gyötrik magukat, úgy a vizesek a há­romnapos Duna-fesztiválon, melyet immár hatodszorra rendez meg a Rómaifürdő Telep Szabadidő- és Diákvízisport Egyesület. A sportfesztivál tegnap, pénteken kezdődött a diákok vízi sportversenyé­vel. Ma reggel tíz órától egészen este tí­zig a lakótelepi nagyréten egész napos szabadtéri színpad működik, zenével, sportbemutatókkal, tűzijátékkal. Látha­tó lesz a Honvéd Folyami Flottilla és a III. kerületi tűzoltóság bemutatója is. Persze a fő események a sportesemé­nyek lesznek. A Római Kempingnél (Szentendrei út 189.) strandröplab­dakupát és úszóversenyt rendeznek, az Aquincum Általános Iskolában (Arató Emil tér 1.) kispályás labdarúgás folyik majd. A Hajógyári-szigeten Fila Street Jam működik majd, a Fecskefészekben (Attila u. 121.) pedig bográcsozással egybekötött darts- és tekeverseny lesz. A Római-part 45-47. szám alatt is lesz bográcstalálkozó, melyet petanque­­versennyel ízesíthetnek. A Lidó Sza­badidőközpontban (Nánási út 67.) te­nisz-, squash- és bowlingversenyeket szerveznek, illetve lehetőség nyílik vízifocizni is, négyfős csapatoknak. Mindemellett lesz szépségverseny is. A legszebb hölgyet a „Dunai sellő ’99” titulus illeti majd. Ma kerül sor az elő­ző években nagy sikerrel járó „Tiszán innen, Dunán túl” népdaléneklési ver­senyre, mely a Kalászi u. 5-7. szám alatt zajlik majd. Ugyanitt egyben meg­tekinthető lesz a „Művészek a Dunáért” elnevezésű képzőművészeti kiállítás is. Nem maradhatnak el természetesen a vízi sportágak eseményei sem. A „szo­kásos” kajak-kenu versenyek mellett rendeznek eszkimó-indián játékokat is. Vasárnap a nagy „ho-hók” napja lesz. A nyílt halfogóversenyen bárki indul­hat. A csalit a Római-parton vethetik be a Dunába, melyből minél több és na­gyobb halat kell(ene) cserében kivenni. Arany Gábor