Opinia, august 1934 (Anul 30, nr. 8183-8209)

1934-08-01 / nr. 8183

) S-a deschis CAZINOUL DIN VATRA DORNEI cu jocuri diferite. Bulă, Ruletă, Chemin de fer, etc. VIZITAŢI ORIENTUL LEVANT Excursii regulate spre TURCIA, GRECIA, EGIPT Soc. Anon. de Voat Bucureşti, Smârdan 11 TELEFON 329 . 83 Călătorii confortabile Reprezentanţa p. Iaşi: Casa de Credit şi Preţuri extrem de reduse Schimb Bernhard Blimes Stefane, Mare 16 .* Tg'WW gsv IMN'V PREMIERĂ ŞI TOT NUMAI CU 12 şi 8plus aviaţie la MIBJL , cel mai emoţionant film Criminal cu Hary Baur Al doilea filmCântecul Dragostei de la Metropolitan House Complectare: Miky şi Jurnalul din New York. erfase CU UN PARFUM MODERN TENACESI DISTINS CARE VA VA PLACE CU SIGURANŢĂ . NUMAI IMILACOAHI ORIGINALE SPRE A VĂ FERI DE IMITAŢIUNI PRODUS DE F(^mwnkl\(rdmss ENE CEL MAI BUN ANTINEVRALGIC, CU EFECT IMEDIAT JAWOL Cinematograful Phoenix prezintă de la ora 3 jum. la 12^2 zilnic CU 15, 10 și 8 lei AMANTA cu Jean Crawford și Clark Gabie Loman’jil femeei moderne, al axului frapant și al patmior profund umane. Al doilea film saruta ma comedie de Tristan Bernard cu GEORGES MILTON DE ÎNCHIRIAT apartament cu vad vchi comercial, în [st, Socola, alăturea de farmnacia Flach, Adresa Milgrom socola 32. Cinema SIDOLI Astăzi - 2 grandioase premiere — Mero-Goldwyn prezintă falanga de artişti: Marie Dresler, Jeana Harlow, John şi Lionel Barymore, Eduard Lowe şi Anita Page In PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa publică, ţinerea unei licitaţii la Liceul Militar Iaşi în ziua de 14 August 1934, ora 10 a. m pentru apovizionarea cu materiale, cărţi şi rechizite, pentru anul şcolar 1934 - 1935 a unui efectiv de circa 291 eevi. Valoarea furnizurei este de aproximativ 598.546 lei. Garanţia de 5%, prevăzută de ar . 92 din legea contabilităţei publice, se va depune in numerar sau efecte garantate de stat, socotite la valoarea lor nominală, în ziua licitaţiei. In primirea comisiunei. Furnitura se va preda la sediul liceului militar in Iaşi, până la 1 Septembrie 1934. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 88—110 din legea contabilităţei publice, care împreună cu cadtul de sarcini repectiv, se pot vedea în orice zi de lucru, de la ora 9—12 la cancelaria liceului militar, Iaşi. p. Comand. Liceului Militar Iaşi Lt. Colonel I. Popescu Ofiţer cu mat. didactice Locot. Constantinescu nmne« la ora 8 Magnifică realizare de cel mai grandios spectacol. Al doilea film Stan şi Bran în noua şi ultima creaţie Soţi ideali Complectare: Jurnalsoaor Paramount Reprezentaţiile se succed dela 3 jum.—9 în sală şi dela 9 jumiîn grădină. Balneolog confirmat Dr. Albert Fider Medic-Şef de Spital în Bucureşti, consultă în Băile Vatra-Dornei Strada Regele Ferdinand 40 (casa Klipper) peste drum de Farmacia „Steaua“ Doctor Mendel Avram Medic de Spital Boli Chirurgicale, Boli de femei, Mamos Cons, 8-10 a. m., 3-7 p. m, str. I. C. Brătianu 120 (Etaj) Atinor*1 (păsârica) pr* lfm 111*1 ma traducere românească a rugăciunilor de rostit la mormintele sufletelor scumpe. Mai cuprinde în cele 100 paginii şi: Kaddis, hcor, Eil-Mulei, o tabelă pentru înscrierea zilelor de furtat şi o tabelă a zilelor de Izcor după calendarul obişnuit până anul 1960. Format de buzunar Copila simbolică admirabilă 25 lei. Contra ramburs sau mandat postal a se adresa autorului : Şef Rabin Dr. Thenen, Brăila str. Carol 55. La Piatra Neamţ „Opinia" se găseşte de vânzar zilnic şi la depozitul de ziare Poplingher. Ieşeni cu toţii mercuri 8 August la Grădina Pomul Verde unde are loc spectacolul extraordinar beneficiu şi ultima reprezentaţie de adio a tinerei, talentatei şi celei mai iubite subrete SIDY THML In program dublu Veţi admira într'o singură seara trei mari şlagăre Mau. mm $ mm Biletele se vând zilnic de la 111 și 48 la cassă. SIDY THAL Pe scândurile teatrului „Pomul Verde“ unde înainte cu jumătate de veac neuitatul Abram Goldfaden a creat opereta evreească şi nemuritorul Eminescu a scris cronici teatrale—pentru „Curierul de Iaşi“ — joacă o tânără artistă ca o regină biruitoare — Sdy Thal. Distinsa actriţă e aplaudată în fiecare seară la rampă deschisă. Sidy Thal ştie să facă o atmosferă de curată intelectualitate, de tragedie interioară, de comedie sclipitoare. Ea poservă o înţelegere technică, psicholog că puternică. Cum ştie să redea scene, să înveselească mulţimea, să evoce sentimente în nevinovăţia amăgită, ce forţe depune în rolul în care crede că există o dreptate, în iubirea de mamă împinsă până la jertfe, de soţie, de dragoste aşa cum o cerşesc idilele, amor fără speranţă, tovarăşe cu gelozie de necruţare surda. Cu un talent indescriptibil ştie să scoată în evi ■ denţă umorul evreesc. Beţiva e o incarnaţie subtilă a tot ceea ce a gândit şi simţit autorul pentru eroina lui. Prin Comedianta cunoaştem profund viaţa din culisele teatrulii. Sidy Thal joacă fragede, comedie, operetă. Această răsfăţată artistă ştie să apară ca un inger şi ca un demon care se amuză să înveselească şi să schimbe rostul celor mai serioase lucruri din viaţa asta amară şi bizară. Sidy Thal e dotată şi cu o voce admirabilă de mezo-soprană a cărei întindere nu diferenţează în registru şi de aceea a reuşit să lase aci amintiri neşterse şi o temeinică admiraţie. Carol Drimer OPINIA O evadare din cartierul Hala până ce n’ai înregistrat toate necazurile existente (şi doamne, multe ma sânt!) este aproape imposibilă. Ne pregăteam tocmai să părăsim Hala când am fost întâmpinaţi de un mare număr de mici negustoraşi, cari, cu lacrimi in ochi ne-au rugat să intervenim pe cale publică, împotriva izgonirii lor din piaţă pe motivul că n’au autorizaţii... Autorizaţii şi taxe Informându-ne la organele pieţii, aflăm că este o dispoziţie a primarei care se cere aplicată în cel mai scurt timp posibil ca toţi negustorii din piaţă să aibă autorizaţiuni. Faptul n’ar fi de loc grav, din punct de vedere legal, dacă sar da posibilitate acestor necăjiţi negustori de a’şi scoate autorizaţiunile cu uşurinţă. Ni se spune însă că taxele (ah ! taxei buclucaşe) pentru o asemenea autorizaţiune se ridică la modica sumă de... 600-700 lei... Ori valoarea acestor dugheni, pentru cari se impun autorizţiile in chestie (şi sunt sute la număr) se ridică la.. maximum 150—200 lei fiecare cu marfă cu tot... De aici, oamenii își scot un pol sau doi pe zi pentru hrana lor şi a copiilor lor... D. primar Racovitză care şi face fală din înelegerea nevoior cetăţeneşti, ar trebui să aprecieze că aceste taxe constitue o aberaţie, în raport cu acei cari sunt siiţi să le plătească .. Ar fi un gest umanitar ca aceşti modeşti negustori car au şi ei drept la viaţă să fie lăsaţi să-şi câştige existenţa mai departe, ca şi până în prezent.. Sau macar să se reducă taxele la maximum 60- 80 lei... La alte magazine Mai facem o raită prin cartier pentru a ne controla dacă nara omis cumva vre-o firmă importantă. Un scurt popas „La Grünberg" un elegant magazin de încălțăminte, situat la capătul străzii Anast. Panu, alături de făclieria Şerban. D. Grünberg este un comerciant dotat n arta de a servi clientul. întrebat de noi asupra vinzării, d. Grünberg ne spune, mai mult în glumă: — „S’ar face vânzare, dacă,, negustorii ar avea o bancă să împrumute parale clienţilor. Dar şi aşa, şi aşa, tot negustorii ar fi aceia cari ar pierde paralele“. In rezumat: încălţăminte i eftină, dar clienţii n'au parale... Ne mai oprim la firmele Bereş Biber, Grün, Kohn, din aceiaş breaslă, la magazinul de guanterie şi bumbăcăria „Waldman“, la sticlăria Hirschenzohn, băcănia Iancu Froim, Solomon Rozenfeld etc. • Cheia Halei Cine nu cunoaște în cartierul Halei pe frizerul Rachmil Haim, — cheia Halei — cum foarte plastic l-a caracterizat d. dr. Esceanu. Deși sub firma „La Figaro“ d. Rachmil n are nimic comun cu colegul său intru profesiune, eroul din Bărbierul din Sevilla. Figaro era un sentimental care cânta cu ghitara romanţe madonelor , iar figarodul nostru e un gospodar şi încă din cei aşezaţi, cu soţie şi cu copii însuraţi... Dacă d. Rachmil nu e sentimental şi nu cântă din chitară, în schimb are un alt dar care la făcut celebru: vorbeşte.. Din momentul în care ai intrat în prăvălia lui şi te-ai aşezat in fotoliu să te tundă sau să te bărbierească, d. Rachmil începe să vorbească. D. Rachmil Haim are ceva din înfăţişarea actorui evreu de comedie sau opoetă , a actorului mucalit, talentat alnoavei, iar vorba lui e pină de farmec şi humor.. Buletinul zilei Să nu credeţ însă că d. Rachmil are un sac cu anecdote, mereu aceleaşi învăţate pe de rost, pe cari le varsă cu orice prilej... D. Rachmil cunoaşte în amănunt tot ce se petrece în cartier ; şi în timpul în care te bărbiereşte îţi dă raportul de tot ce s’a petrecut in ultimile 24 de ore. Şiţi că raportul detailat, colorat, cu spirit şi vervă, încât stai tot tipul cu respiraţa oprită s -l asculţ. Când se termină serviciul parcă îţi pare rău şi-l rogi pe Rachmil să te mai aranjeze piţin, adică, să continue povestea. Tot ce se petrece în cartier, Rachmil află însă şi îţi dă imedat raportul. Este „ediţia specială", gazeta gratuiă a cartierului. Intr’un sertăraş, ascunse cu îngrijire, d. Rachmil are nişte scuze richeate, cărora el le spune „scuze regale“—şi susine că a servit cu ele pe M. S. Rigele in 1913. Pentru aceste scule d. Richmil are un cult deosebit, obligând pe ucenici să Ie cureţe şi să le revizuiască mereu. Indiscreţie Salonul de coafură de damă este condus de un „figuro“ modern d. Carol Haim fiul d-lui Rachmil, care şopteş ei serenade şi romanţe direct în urechea madonelor cliente, D. Rachmil se laudă cu preţuri elţine, cu coaforul specialist şi manichiureza abilă cari sunt după spusa d-sale „produse proprii“ (adică fiu şi fiică). Se mai laudă că are costume frumoase de carnaval şi un lucrător engez în frizerie. Am cus să menţionez însă că d. Rachmil e şi un subchirurg imnent, utilizat ades de medicii specialişt. E interesant să-l vezi cu trusa în mână, grăbit, cu paşii lui uriaşi, alergând când e chemat să dea vreun ajutor. Dacă încerci să-l opreşti cumva Rachmil îţi spune sincer şi naiv: „Lasă-mă draga că sânt grăbit, am un consult cu d-nul.. cutare.. Un îndrăgostit de.. bărbaţi Ţin să vă anunţ că aici nu e vorba de d. Rachmil Haim, ci de d. I. Talmaciu un frizer mai tânăr, proprietarul unui atelier de frizerie şi coafură de dame, din strada Anast. Panu. D. Talmaciu este un îndrăgostit după bărbaţi, dar în schimb e foarte adorat de femei. Să nu se creadă că este vorba de vre-o pasiune perversă a d-lui Talmaciu. D. Talmaciu este „îndrăgostit" de bărbaţi numai in ceace priveşte profesiunea lui ce „frizer". — „Eu sunt îndrăgostit de bărbaţi, ne spune d. Talmaciu, pentru că bărbaţii sunt mai curanţi Un bărbat se bărbiereşte azi şi păţeşte; iar mâne dacă l-ai mai dat odată cu briciul, plăteşte din nou. Cu duduile ii altă socoteală. Vine azi o duduie se coafează şi plăteşte puţin (femeile sare zgârcite iar coafatul lor durează destul) ; mâine vine din nou şi cere să fie „puţin“ retezată, (şi nu mai plăteşte nimic) ; poimâne vine din nou şi cere să i se facă buclele, şi iar nu plăteşte; şi aşa vine o serie de zile. Şi adaugă frizerul, de câte ori vine, e însoţită de o prietenă, câteodată de două, trei sau chiar mai multe; iar când vine un client găseşte atelierul ocupat şi pleacă. D. Talmaciu e însă băiat simpatic considerat burlac deşi are o soţie drăguţă, şi duduile vin mereu la dânsul. Trebue să adăugăm că atelierul de coafură al d-lui Talmaciu este condus de d-na Didina, o bună mânuitoare a drotului. Pe mâine, distracţiile de Hal?. Scule regale ANCHETELE „OPINIEI“ URMMSH LUI FIGMRO ■■■DIN HALA IAŞULUI! Şi plângerea unor miei negustori.— Autorizaţii şi taxe Un răspuns şi o precizare (Continuare din nacina I-ai pornită din minţile câtorva tineri cari până mai ieri erau şomeui, întrucât nici D-sa, cu toată autoritatea pe care o are, nu poate trece, nici o clipă, peste hotărârea Comitetului Central. Asociaţia Generală a Învăţătorilor are o disciplină şi o răspundere. Dl. D. V. Ţoni nu este o secundă, împotriva sărbătorirei d-lui dr. C. Angelescu, întrucât D sa este acel ce a dat această ideie. D-sa vrea însă, ca această sărbătorire să se facă cu tot fastul cuvenit şi în acelaş timp de către întreaga învăţătorime a ţării. Acesta este adevărul şi orice încercare de ponegrire a acestui om, este copilărească şi ca atare nu poate prinde rădăcini în lumea mai bătrâni şi serioasă, a corpuui didactic primar din ţară. Din moment ce învăţătorii fără posturi şi-au căpătat catedre, încă din Fevruarie cu o asociaţie a lor nu mai poate exita, ei trecând cu toţii în rândurile Asociaţiei Generale a învăţătorilor din România, al cărei preşedinte este D. V. Toni, iar nu un oarecare domn C. Damian. Ca atare orice hotărâre în numele învăţătorimii n’poate lua decât numai comitetul Central prin cuvântul hotărâtor al d-lui D. V. Toni. Acesta este adevărul, în această chestiune şi el nu poate suferi nici un fel de desminţire. CONST. I. EREMIA Institutor Membru în Comiteui Asoc. învăţ. Ieşeni Z. Dessmond mcui la Hatra Duna O sumă de 50.000 lei în bancnote, mistuită de flăcări, Dorna-Vatra 31 —în noaptea de Sâmbătă spre Dumnică la ora 12 jum., locuitorii Dorneni şi vizitaţii au fost treziţi de alarma de sirene şi clopoele bisericilor. Toată lumea s’a îmbrăcat în grabă şi a ieşit în stradă, crezând că a sunat... mobilizarea. Curând însă, zărindu se limbi de foc în întunericul nopţii, fiecare şi-a dat seama că alarma anunţa incendiul ce a izbucnit în centru, între hotel Trayan şi hotel Central. A ars depozitul de vinuri al locuitorului Gh. Raicu. Cum multe case de aici sânt de scânduri, era şi natural ca autorităţile să pună în gardă cetăţenii, sunând alarma. După ce s-a stins focul, Gh. Raicu şi-a amintit că a avut în sertarul dela tejghea suma de 50 mii lei, in 50 bilete a om de ei,dar spre nenorocirea lui tejgheaua a luat foc cu bani cu tot. Jad. Accidentul unui ofițer Un grav accident s’a întâmplat în portul Brăila. Locotenentul Goga din reg. 3 Artilerie, trecea pe chei cu motocicleta. La un moment dat, vrând să evite un câine, moi ciclistul a făcut un viraj brusc și s’a răsturnat. Locot. Goga s’a ales cu răni grave și a fost internat in spital. Informaţii . D. Osvald Racoviţă, primarul municipiului, a anunţat apropiata sosire la Iaşi a d lui dr. Costinescu, minstrul sănătăţii. Se vor rezolva cu acest prilej numeroase chestiuni sanitare ale Iaşului. Au fost decoraţi cu meritul comercial şi industrial clasa I din H. Haimovici şef contabil şi M. Blumenfeld ajutor contabil, ambii din serviciul morii Weinstein din Vaslui. La ministerul de externe se fac pregătirile necesare pentru instalarea legaţiei şi consulaelor noastre în Rusia. Probabil până la 15 Septembre vor fi schimbate scrisorile de acreditare în Soviete şi România. x D. Osvald Racoviţă, primarul municipiului, pleacă în astă seară la Bucureşti, în interesul comunei. x In şedinţa de aseară a consiliului municipal s-a arătat, că strada Râşcanu, a cărei pavare a cerut-o „Opinia“, e terminată. x La spitalul israelit s au mai primit ca medici deii din Ovid Goldenberg şi Stein. Numărul medicilor la acest spital a ajuns la 18. x înainte de a pleca la mare sau la munte, abonaţi-vă la „Opinia". Abonamentul lunar lei 50. Noua comisie interimară a Casei de asigurări sociale dri la prânz a avut loc instalarea nouei comisii interimare a casei asigurărilor sociale din localitate. Şedinţa se deschide la ora 12 a. m. sub preşedinţia d-lui Teodor Ionescu consilier technic pe lângă ministerul muncii. D-sa dă cetire listei noului consiu care se compune astfel : Secţia meseriaşi: D. N. O. Mărgarint, Iosub Aron şi Em. Zeitz. Soţia salariaţi: Dumitru Sastavnicu, M. Segal, I. Baicovschi, V. Arseni, M. Lascar şi Eug. Simnschi. Comerţul mare : d. N. Angelescu şi Muţă Sane. Industria mare : d. Eli Davidovici, Scăreier şi Gheler. Funcţionari comerciali: N. Păun şi PincuTonea. Cenzori: au fost desemnaţi d-nii B. Zrimand expert contabil, F. Abramovici şi Mi. Rozner. După cetirea fstei consiliului, membrii comisiei purced la alegerea preşedintelui. Prin vot secret din 15 membri prezenţi, d. Vasile Arseni a obţinut 13 voturi, iar fostul preşedinte d. Zeitz 2 voturi. A fost ales apoi d. Iosub Aron ca vicepreşedinte al asigurărilor. D. B. Tzimand a fost desemnat preşedintele comisiei de cenzori , iar d. D. Zastavnicu delegat in comisia de pensii. D. T. Ionescu a felicitat pe cei aleși, în special pe d. Arsenii conducătorul veteran al asigurărilor ieșene. D. V. Arseni a răspuns, mulțumind pentru tindea ce i s'a făcut. ZI. NEGUSTOR ameninţat prin scrisoare anonimă la Bălţi şi a reînceput activitatea banda de pungaşi, cunoscută subt numele de „banda neagră“. Astfel comerciantul NaftaliŢeperman a primit o scrisoare, prin care a anunţat că va fi omorât, în cazul când nu va depune într-un anumit loc suma de 120.000 lei. Scrisoarea e semnată „banda neagră“. Pofta a întreprins cercetări. DALIN este un preparat verificat de medici iluştri în clinicele mari din Capitală. DALIN este aprobat de Ministerul sănătăţii. Cu DALIN trece durerea. CereţiDalin la farmacii . Dr. Brener specialist mamos, boli de femei. Cons. 2—6 d. a. str. Lăpușneanu, dalin are un efect colosal DALIN ÎNVINSE TOTI