Pajtás, 1973. július-december (28. évfolyam, 27-52. szám)

1973-09-19 / 38. szám

B­onjours, fa va? — Jóna­pot, hogy vagytok? Ezzel a néhány kedves szóval fogadták a Bourget re­pülőtéren csoportunkat, amely júniusban részt vett Franciaország fővárosá­ban, Párizsban a „Napfény és barátság” kavalkádon. Az évente — és immár 6. alka­lommal — megrendezésre ke­rült kavalkád nemzetközi út­törőtalálkozó és folklór feszti­­tivál volt. Idén a mi megyénk kapta a megbízást, hogy a ma­gyar úttörőket képviselje ezen a találkozón. Így esett a vá­lasztás a pécsi zeneiskola és a Mátyás király utcai Általános Iskola növendékeire. Lázas készülődés előzte meg az utazást. A táncosok már ja­vában ropták a táncot, amikor mi, zenészek még a kontrát és a düvőt nyertettük óraszámra, hiszen zenekarban népzenét játszani — ez valamennyiünk­nek új volt. Végül csak bele­jöttünk és megkezdődött a nagy munka, a közös próbák. Naponta találkoztunk, gyako­roltunk botostáncot, menettán­cot, éneket, lánytáncot, Bartók­­darabok­­t. Aztán egyszer csak elérkezett az utazás napja. 17-én vonattal négy óra alatt Budapest, másnap reggel repü­lővel két és fél óra alatt Pá­rizs. Első nagyobb megpróbálta­tásunk a repülőutat követően az ebéd volt. Kíváncsian vártuk a messze földön híres francia konyha ínyencségeit, és miután egy önkiszolgáló étterembe ve­zettek bennünket, mindenki nagy gonddal válogatta össze a tarkábbnál tarkább ételekből a négyfogásos ebédet, annak el­lenére, hogy még csak nem is sejtettük mi az a zöld, kék meg piros tányérainkon. Sajnos kiderült, az arcunk meg elborult a szinte nyers húsok, a különböző tengeri szörnyek, az ismeretlen zöld­ségfélék és csípős sajtok fur­csa ízétől. Szerencsére a dél­utáni városnézés egykettőre kiverte a fejünkből az első kis csalódást, a vacsorát pedig friss erővel és fokozott óva­tossággal válogattuk. Erste alig tudtunk elaludni, felidéztük még egyszer a látot­takat, a festők terét, a mindig mozgalmas Montmartre-ot, a Louvre hatalmas épületét, a notre-dame-i orgonamuzsikát. Igaz, mindezt egy délután, az utazás után kissé fáradtan és hirtelen láttuk, de felejthetet­len élmény volt! És ekkor még nem is tudtuk, hogy az Eiffel­­torony második emeletéről is megcsodáljuk Párizst, hogy megismerjük a várost, a Champs-Elysées, a Montmartre éjszakai fényeit, hogy mi is koptatjuk majd a versailles-i palota köveit, ahol hajdaná­ban XIV. Lajos, a napkirály is járt-kelt. Minden napra jutott valami csodás látnivaló. Busz­­szal szállítottak bennünket mindenfelé, így amíg eljutot­tunk a város egyik pontjától a másikig, addig is akadt, mit nézni. Idegenvezetőink besanconi úttörők voltak, kikkel már az első napon összebarátkoztunk és szinte valamennyi program­ra elkísértek minket. Nagyon sok jó ismerőst szereztünk ez alatt a néhány nap alatt. A baráti találkozón, a szereplé­sek után alig győztük írni a címeket, annyit kaptunk és adtunk, összesen nyolcszor szerepeltünk parkban, ifjúsági házban, iskolai tanévzáró-ün­­nepélyen, játszótéren. Az egyik „nagy fellépés” a gálaesten volt, ahol egy rövid, nyolc­tíz perces műsort adott minden együttes. (Rajtunk kívül szov­jet, bolgár, lengyel, NDK, cseh­szlovák, jugoszláv és belga út­törők szerepeltek.) A másik a kavalkádon, a karneváli felvo­nuláson volt, amely másnap, 24-én, vasárnap délután kettő­kor kezdődött Ivry-ben, Párizs egyik külvárosában. Hatalmas plakátok, feldíszített utcák tel­jes hangzavar és sok-sok úttö­rő fogadott bennünket, amikor megérkeztünk a tanácsházára. Színes, kavargó, tömeg min­denfelé. Forgó léggömbök, virágból kirakott békegalamb, vietnami autó, CIMEA jelvény, tarka­barka népviseletek, skót dudá­sok, dobzenekar — amit csak el lehet képzelni, azt mind lát­tuk ott. Kanyargó utcákon vo­nultunk, míg végre kiértünk a főtérre, a tribün elé. Végig tapsvihar kísérte táncunkat. Kis pihenő után az esti órák­ban a városka sportpályáján 3 tánccal búcsúztunk el bará­tainktól. Felejthetetlen élmény volt ez a kavalkád! Két nap múlva szomorúan, fájó szívvel vettünk búcsút Párizstól is. SARKADI ESZTER GÖRÖG JIÍVA RAJZA