Patria, iulie 1921 (Anul 3, nr. 140-167)

1921-07-22 / nr. 159

22 iulie 1921. Traducerea Bibliei — In ce stadiu se găseşte: lămuririle situl Galaction — Numai rareori s’a insistat la noi asupra folosului covârşitor al Iecturei Bibliei. Câ|iva cunoscători au amintit In treacit bogata contribuţie a unei a■emenea lecturi in cultura şi viata morali a poporului englez. Intr’o oarecare măsură s’a accentuat şi influenta ei asupra unei părţi din literatura universali şi în special asupra câtorva personalităţi literare streine de întâia mână. Cu toate acestea, o propagandă mai întinsă pentru răspândirea Bibliei în masa cetitorilor români şi in special a marei popula- Jiuni la noi nu s’a fâcut. Afară de câţiva sectari, şi de profesionalişti bisericeşti, mai nimeni la noi nu este orientat în bogăţia plină de taine a Bibliei. Cunosc oameni de cultură respectabilă, la noi, cari n’au deschis nici măcar de curiositate partea sfântă. ■ In genere s’a argumentat că adevărata cauză a acestei absenţe se datoreşte faptului că nu avem o bună traducere a Bibliei şi în special, o traducere penru popor. Deşi nu e unica această cauză, este totuşi atât de importantă şi de decisivă încât ne scuteşte să mai enumărăm şi actele. Cercurile noastre bisericeşti, cele mai indicate la remedierea acestui rău, au încercat a face o traducere care însă era rezumat la reeditarea celor vechi. Am anunţat Insă că astă toamnă, s’a produs un eveniment care dădea cele mai depline speranţe pentru a avea o Biblie vie în româneşte. Şi anume editura Viaţa Românească oferea tot sprijinul necesar cunoscutului literat şi teolog, G. Galaction, pentru pentru a întreprinde traducerea integrală a Bibliei. Interesându-ne în timpul din urmă despre mersul lucrării am vizitat pe dl Galaction care cu amabilitatea care-l caracterizează ne-a expus stadiul în care se găseşte traducerea d-sale. Cu începere din luna Septemvrie, anul trecut, dl Galacţion a tradus zilnic din Noul Testament. Cele patru Evangelii împreună cu Faptele Apostolilor sunt gata în ultima lor redactare. Acestea vor trece la tipar cel mai târziu prin luna Septemvrie viitor, când vor fi terminate şi celelalte părţi ale Noului Testament şi anume: Epistolele şi Apocalipsmul Către sfârşitul toamnei Noul Testament va apărea astfel complect în editura Viaţa Românească. Vechiul Testament va fi obiectul unei munci mai îndelungate; după declaraţiile dlui Galaction această muncă va necesita cel puţin patru ani. Găsindu-ne astfel în domeniul faptelor reale şi plina de cea mai legitimă nădejde, urăm neobositului traducător seninătate şi deplină sănătate pentru a duce la bun sfârșit marea operă întreprinsă. D. C. „CETATEA“ Bancă Economică-Comercială S. A. BRAŞOV. Concurs Prin aceasta escriem concurs pentru următoarele posturi, ce sunt a se ocupa imediat : 1. Un post de dirigente la sucursala Odorheiu. 2. Un post de şef-contabil la sucursala Odorheiu. 3. Un post de dirigente la sucursala Topliţa Română. 4. Un post de şef-c®ntabit la sediul din Bucureşti. 5. Un post de şef-contabil la sucursala din Gherla. 6. Un post de practicant la sediul din Bucureşti. Retribuţiunile pentru aceste posturi sunt cele prevăzute în pragmatica de serviciu a funcţionarilor institutului. La aceste posturi pot competa numai absolvenţi de şcoală comercială superioară sau academie comercială şi cu prată de bancă de cel puţin 8 ani pentru posturile de sub 1—5. Ofertele instruite cu documentele necesare sunt a se înainta la centrală, ’ Braşov, până la 1 August 1921. 836—2—3 Direcțiunea generală. Concurs Societatea comercială pe aeţii „Românul“ din Aiud, cu circulaţie anuală de aproape 2 milioane Lei, publică concurs pentru ocuparea postului de conducător al afacerilor comerciale. Angajatul va depune o cauţiune de 20 000 Lei, sau va garanta cu averea lui mobilă sau imobilă până la valoarea acestei sume. Reflectanţi vor binevoia şi nainta, ofertele prevăzute cu documente, la adresa de mai sus indicând şi pre- tenziunile precum şi eventualele condiţiuni. Postul este a sa ocupa la 1 Septem- 1921. Ofertele se pot înainta până la 15 August 1921. 813 5—16 .............................. *1 Colonel retr. Nr. Boerescu Bucureşti, Str. Eroului 2, cunoscând bine toată România şi multe personalităţi, vorbind binişor germana, ceva francesa şi ungara, cunoaşte ingineria agricolă arhitectura, poate reprezenta o instituţie din Ar- 857 28 deal sau afaceri solide. Atențiune/ t Var nestins cea mai bună calitate se poate procura orice cantităţii la firma: Vasile Oniga,, Poiana-Blencu posta Gălgău, jud. Solnoc-Doboca. g.s ._2 Dela „Asociaţiune" („Astra“), Sibilu. Se aduce la cunoştinţa Onor. Direcţiuni ale despărţăminilor „Asociaţiunii“, că comitetul central al acestei instituţiuni da cultură a hotărât, să dea deocamdată în schimbul taxei de membru de (2 Lei) membrilor săi ajutători .Calendarul Asociaţiunii" pe anul 1921, unul din cele mai bune calendare ale noastre, al cărui preţ a fost fixat cu Lei 7 pentru neabonaţii „Bibliotecii poporale*, editată de „Asociaţiune* şi cu 5 Lei pentru abonaţii acestei biblioteci. Astfel Onor. Direcţiuni, cărora li s’a trimis de mai Înainte câte un număr mai mare de exemplare din acest calendar, sunt rugate să Împartă cu ocazia adunărilor peronale şi în alte ocazii, acele exemplara membrilor ajutitori cari achită taxa reglementară de Lei 2. Direcţiunilor, oari nu li s'a fost trimis exemplare, li se vor trimită un timp apropiat, rugate fiind, şi aceste, să le distribue în modul susindicat. — Intru cât nu s’ar ajunge examplarele trimise, Onor. Direcţiuni sunt rugate a mai cere ntemîrul necesar de exemplare. Sibiiu, în 9 Iulie 1921. BIUROUL „ASQCIAŢIUNII“. De vânzare un prânzitor masiv de stejar cu un ciasornic. Se poate vedea în prăvălia de antichități Cluj, Str. Memorandului (fostă Urro-utca). Succesorul lui 3 Petru Czetz cea mai mare întreg prindere i de pompe | funebre în Ardeal, | Furnizorul angajat g cu contract al Spi- | talului Regal Român g de Trupă | Str. nicolae Iorga nr. 2, sat Telefon 253. | Depozitul fabricelor de sicriuri de metal și lemn. | Transporturile înmormântările ler execută cu cea mai splendidă pompă pe lângă prețurile cele g mai convenabile. | 785_g_6 . 2 - CULTURALE ■ POLITICE ■ ECONOMICE Echilibrul financiar al Germaniei Cancelarul Wirth expune programul financiar al guvernului privitor la nouile impozite Cu prilejul discuţiunei asupra creditelor suplimentare pentru anul 1921, cancelarul Wirth, a făcut înReichstag, un larg expozeu, anunţând proectele fiscale ale guvernului. Bugetul Germaniei „Situaţia financiară — a spus cancelarul Germaniei — este determinată de aceste două fapte: enormele chel- tueli cauzate de lichidarea războiului şi deprecierea monetei noastre. Trebue să ne gândim fără întrerupere la raportul dintre marca de hârtie și cea de aur, pentru a aprecia bugetul care se prezintă ast- fel: Buget ordinar, 48 miliarde 500 ’ milioane; buget extraodinar, 59 mi- liarde, din cari 26 miliarde pentru exe- ■ cutarea tratatului de pace și 8 miliarde pentru ieftinirea traiului“. ’ In afară de aceste două bugete, can- celarul Germaniei arată ce cuprinde cel de al treilea, al contribuţiunilor, în care se înglobează 15 miliarde pentru întreţinerea trupelor de ocupaţie. Reforma financiară, Insistând asupra obligaţiunilor exce- siv de grele Wirth, face oarecari consi- ] deraţiuni asupra modalităţilor pentru putinţa acoperirii lor. I In acest sens, vorbeşte despre prima ’ fază a reformei financiare privitoare la * impozitele indirecte pentru a,, echilibra bugetul ordinar. Programat guvernul în legătură cuj aceste impozite este următorul: Perceperea strictă a impozitului pe venit; adăugarea impozitului asupra veniturilor mobiliare, unul cât mai ridicat asupra automobilelor și asupra curselor de cai, și un impozit special de sacrificiu. De asemenea se vor mări taxele asupra cărbunilor, tutunului și berei, dându-se o mai largă extensiune monopolului alcoolului. Noul Impozite In Septemvrie se va prezenta în Reichtag uri proect privitor la participarea Statului la beneficiile industriale. Evaluarea probabilă a acestor impozite se ridică la suma de 80 miliarde. Această sumă va fi însă insuficientă pentru acoperirea bugetului. In acest, scop trebue să se caute modilitatea de a se valorifica cât mai mult preţul cărbunilor la export. Al treilea punct din program este: reforma monetară. Vorbind despre amestecul aliaţilor, cancelarul declară că măsurile actuale luate de aliaţi trebuesc modificate. „Noi vom ţine seamă — spune oratorul — de toate cererile aliaţilor, dar cerem suspendarea sancţiunilor care produc prejudicii considerabile situaţiei economice a Germaniei. Şi cerem totodată limpezirea definitivă a situației din Silezia“. Atentate plănuite contra regentului Serbiei Belgrad — Autorităţile iugoslave au reuşit să descopere la Sacsa un nou atentat ce sa plănuia in contra regentului Alexandru al Serbiei. Se promptase anume aruncarea In aer trenului în care principala trecea prin Agram mergând spre streinătate. * Despăgubirile de război Emiterea bonurilor de despăgubiri — Cu ele se vor plăti impozitele operate chiar din oficiu — Cum se vor amortiza ! Pentru reperarea pagubelor de război, ministerul da finanța va emite bonuri din despăgubiri până la raloarea pagubelor constatate. Constatarea pagubelor de război se va false pa cale judiciară, conform dispoziţiilor luate. Hotarârile pronunţate în ultma instanţă constituesc titlul de drept pentru cei păgubţi, cari vor primi în virtutea hotărârei bonurile de despăgubire în valoarea corespunzătoare. Bonurile da despăgubiri se emit în valoare da 100, 1000, 5000, 10.000 şi lOOCOO lei, cari vor purta o dobândă de unu fp, sută anual şi vorfi transmisibile. ’ Statul este obligat să răscumpere bonurile de despăgubiri în termen de zace ani, amortizând în fiecare an cel puţin o zecime din totalul valorii bonurilor emise şi a dobânzilor cuvenite. Casele publice primesc bonurile de despăgubiri numai drept plată a sumelor datorate de cetăţeni ca impozit unic excepţional asupra capitalului. Bonurile de despăgubiri, odată întrate în posesia tezaurului public, ca plăţi de impozite asupra averei sau prin amortizări, nu se mai pot respune în circulaţie, ministerul de finanţe fiind obligat a le distruge. Pentru oricine are de primit drlaStat bonuri de despăgubit şi ora de plătit către Stat o sumă de bani ca impozt asupra averei, fiacul operează din oficiu o compansaţiune, comunicând pârtei operaţiunea făctei. Compensarea sa face in aşa fel încât sumele datorate ca impozit asupra averei să fia acoperite deodată în întregime, sau până la valoarea bonurilor de despăgubire ce ar fi să primească contribuabilul de la Sat, chiar dacă Iig’a asupra averei ar fracţiona impozitul datorat pe un număr oarecare de ani. Sumele necesare pentru retragerea bonurilor de despăgubiri se vor procura numai din rezultatele impozitului unic excepţional asupra capitalului. După acoperirea obligaţiilor Statului, sumele încasate din impozitul litre excepţional asupra averei, vor servi la" amortizarea bonurilor de despăgubiri din anul următor, făcându se în fiecare an o rezervă de o treime din acestă surplusuri. Acesta este proeetul de lege al ministrului de finanţe, proect care va suferi modificări, printre cari și aceia oara precede ci despăgubirile până trei mii de lei se vor plăti integral. Preţurile maximale la Cluj Din cauza unei neînţelegeri între comisia pentru fixarea preţurilor şi consiliul orăşenesc, nu s’au putut modifica actualele preţuri maximale Se ştie că acum două săptămâni autorităţile clujene, în urma speculei care nu mai cunoaşte margini, mai ales pentru articolele de prima necesitate, au stabilit preţuri maximale pentru vânzători, aplicând dispoziţiile şi ordonanţele ministerului de interne, în conformitate cu legea împotriva speculei. Ca o dovadă de specula care se făcea este faptul că, în urma stabilirei acestor preţuri maximale, piaţa a fost tot atât de abondenta, mai ales în articolele alimentare. Conform unei deciziuni a ministerului de interne, preţurile maximale trebuesc modificate din 15 în 15 zile, pentru a fi conforme cursului pieţei. Această măsura este foarte bună, mai ales că se pot face erori în plus , sau în minus şi ca aceste erori să poată fi îndreptate. Şedința comisiei I Pe ziua de eri la orele 5 p. m. a fost convocată în sala de şedinţe a primăriei comisiunea pentru înfrânarea speculei, pentru a modifica preţurile fixate anterior. Au luat parte la şedinţă din Tânăseanu, secetar general; Meteş, prefect; Ursu, din partea primăriei; consilier Vargă; Decusară, judecător şi reprezentanţi ai ziarelor din Cluj. Au mai luat parte şi reprezentanţi ai diferitelor categorii de negustori. După ce s’a ascultat raportul dlui consilier Vargă care, în urma unei anchete făcute pe piaţă, a opiniat pentru scăderea preţurilor anterioare s’a început revizuirea pe articole. Astfel, la zarzavaturi preţurile au fost scazute aproape la teste cu 50 la sută şi la unele chiar mai mult. La carne şi grăsime, în afară de cea de vită s’a scăzut cu 15 la sută; lamezeluri 10—20^ la sută; la lapte 10—40 la sută.’Tia restaurante preţurile au fost scăzute cu 50 bani până la 2 lei la felul de mâncare. La cafenele preţurile au rămas neschimbate. întreruperea lucrărilor Mai rămăsese de fixat preţurile numai pentru cofetării când, lucrările au fost întrerupte din cauza unei neînţelegeri de pe urma căreia va avea de suferit numai publicul consumator. Dl consilier Vargă comunică Comisiei că consiliul orăşenesc a acordat câtorva restaurante şi cofetării un spor de 20 la sută peste preţurile maximale. Această comunicare adusă la cunoştinţa comisiunei aproape la sfârşitul lucrărilor, a avut ca efect întreruperea lor şi suspendarea şedinţei, deoarece, in urma faptului că consiliul orăşenesc acordase sporul de 20 la sută unor localuri, trebuia revizuită de nou toată lista preţurilor. Şedinţa a fost suspendată la ora 8 şi jumătate p. m.* Credem că comisiunea, care a dat dovadă de un larg spirit de înţelegere a intereselor tuturor, şi consumatori şi comercianţi, va aplana neînţelegerea ivită cu consiliul orăşenesc pentru ca marele public să nu sufere. Până la fixarea definitivă a nouilor prețuri, rămân în vigoare tot cele de zi.  Politica petroliferă a Angliei Lyon. — Ziarele publică acum o notă adresată în 21 Aprilie de Lord Curzon, ambasadorului Statelor Unite, sir Aukland Gaddes, în chestiunea petrolului. Lord Curzon desminte că guvernul britanic a susţinut, ca şi cum ar fi ale lui proprii, interesele întreprinderilor petrolifere engleze. El scoate în evidenţă că Eglittera este cel mai mare consumatorde petrol după Statele Unite şi menţine că Anglia a păstrat întotdeauna principiul porţilor deschise, cu toate argumentele ce s’ar putea invoca în favoarea acestei politici, din cauza enormelor nevoi ale Beghterei. Nota declară că aesusul terenurilor petroliere este permis streinilor în Africa de Sud, în Australia, în Noua Zelandă şi în Tara Nova. Restricţiuni în favoarea naţionalilor britanici nu există decât în Canada şi în Indii, la Trinidad, în Honduras și în Nigeria. Nu există nici o restrigtoase pentru Jamaica, insulele Barbados, Egeiul și Sudanul. Războiul greco-turc . Luptele din jurul Eutehiei — Kutahia a căzut — Optimismul turcesc Atena. Trupele noastre din aripa stângi au luat poziţiunile inamicului la Nord-Vest ,de Kutahia, capturând 4 tururi de câmp, 2 mitraliere şi numeroji prizonieri. Trupele noastre de la Scollz, după ce au ocupat prima linie a insmiou-u lui, au atacat poziţiila inamice, bine organizate cu bariere şi sârmă ghimi pată. Trupele dela sud după o luptă eroică au sfărâmat rezistenţa succesivă a inamicului dela Sud şi Sud- Est de Kutahia, înaintând spre Nord. Spre sesia inamicul s’a retras pe tot frontul, urmărit de trupele noastre.* București. — Legatlunta greacă din București ne comunică textul de mai jos al unui telegrame primite în ultimul moment din partea ministrului de războ Teolokis, dela Cordells (Smirna). Kutahla a fost ocupată Duminică la orele 3 d. a. * Paris. — Mareşalul Izzat Paşa, a declarat reprezentantului agenției „Ha-' vas*, cu privire la situata din Ana- tolia, că armata din Anatolia are în’ dicătul ei un vast câmp. Ea va lupta cu încredere O intervenție a puterilor aliate ar putea face să înceteze starea de răz-j boi atât da păgubitoare lumii întregi. Iasă în urma refuzului pe care Grecia la dat încercării aliaţilor de' a curma acest război, nu cred, că' încercarea făcută cu atâta bună voinţă' de Anglia şi Franţa se vr msi repera. 5 PATRIA Informaţiuni — O gazetă rectifică informaţiunea apărută în toate ziarele bucureştena îa susul că dl O. Tăzlăuanu nu ar fi fost bătut da dl deputat Popa. Atunci de ce a fâcut plângera la parchet împotriva opresorului său? — D 1 Dikiusohn, vicepreşedintele Legii Naţiunlor a sosit îa Catali. Dsa a fost întâmpinat la gară de un reprezentant al ministrului nostru de externe şi de întreg personalul legaţiei Begleze. — De vânzare urgent pe lângă preţ favorabil o vilă cu etaj împreună cu o grădină de model aproape de un jugar, grădină de pomi, grajd de beton şi stupini. Doritorii să se adreseze între oarele 12—2. Str. Regală (Majális) Nr. 31. 143 3 —3 — Cele mai eftine Bijuterii şi Ceasornice garantate se pot căpăta cu preţuri convenabile la ceasornicăria I. Ratiu, Calea Regele Ferdinand Nr. 3 Cluj. M1 s_,s — Şofer, mecanic de maşini ■şi electricitate, cunoscând perfect limba română, germană şi maghiară, caută post. Merge şi în provincie. Adresa la administraţia ziarului. iii» Pirothnia Armatei, Şcoala Elevilor Artificeri. Anunţ ce aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziu de 26 August 1921, se va ţine în Ioealul Pirotehniei Armatei Bucureşti, examenul de admitere în anul I al şcoalei Elevilor Artificieri pentru ocuparea a 40 locuri vacante de bursieri. Durata şcoalei este de 4 ani. Scopul şcoalei este de a forma sub maiştri şi maiştri artificieri, având posibilitatea să înainteze până la gradul de Colonel Artifîcier. Actele candidaţilor se vor depune la Pirotehnie până la 15 August 1911. Actele de care au nevoie candidaţii precum şi celelalte condiţiuni se pot vedea în Monitorul Oficial Nr. 80 din IS/VIL—1921. 1 şi 1-2 Direcţiunea. Constructor s’ar angaja la fond»««rea vnoi moșii sau fabrici, tot acolo femeea s’ar angaja la conducerea casei sau la alt la ora de birou. Adresa la administrația. Caut un instructor, pianist (Dom, sau Doamnă) pe anul şcolar viitor pentru fetiţele mele, eleve de clasa I. şi III, liceală. — Dr. Mihaiu Tirem, advocat Puii Jud. Hunedoara. Administraţia Economia a oradului Ciuj. Nr. 4038—921. Cons. I CONCURS ; pentru ocuparea: 1. unui post de maestru rotar, care e vărsat a lucra şi cu maşini. 2. unui post de văpsitor de trăsuri (Sattler). Cererile sunt a se înainta până la 31 Iulie, împreună cu documentele ce posedă, — pe lângă fixarea retribuţiunilor, — la registratura Cons. oraşului. Cluj, la 15 iulie 1921. Administraţia Centrală 149-2-2 a oraşului Cluj. _______________ Cel mai bun loc de petrecere pentru vară, vor grădina „VICTORIA“ Str. Gen. Grigorescu (Donat) 36 tot felul de mâncări reci și calde, în tot timpul băuturi speciale, muzică vielentă. — Rog *i6 »-io sprijinul onor. public Chiorean și Bucur.