Primăvara, 1928 (Anul 8, nr. 1-52)

1928-06-10 / nr. 24

Si adunarea li lip. Luni, a doua zi de Rusalie, cei ce au fost la Timișoara s’au putut convinge de un adevăr care a risipit minciuna și scorniturile ce erau puse în cârca partidului poporului. In gazetele dușmane partidului poporului, național-țărăniștii și liberalii o bună bucată de vreme spuneau: partidul poporului nu mai are oameni, iar conducătorii lui foștii miniștrii, deputați, senatori, prefecți, nu mai vor acest partid. Toate aceste minciuni și scornituri, au fost spulberate de frumoasa și marea adunare a partidului poporului de la Timișoara unde au fost toți șefii partidului, unde s’a adunat mii și mii de țărani însuflețiți aderenți ai partidului și unde au venit corurile și fanfarele să cânte pentru dragostea ce păstrează partidului poporului. La Timișoara, s’a dovedit odată și mai mult proverbul ,că cu minciuna poți prânzi, dar nu mai poți și cina, așa și cu minciunile și scorniturile puse până acum în cârca partidului poporului. Marea adunare dela Timișoara, a risipit miniciuna și a arătat adevărul, că nu va trece multă vreme și iară partidul poporului va fi chemat la putere pentru ca să aducă liniște în țară și să întărească cinstea țării în străinătate. Pe sate, ca și la orașe, după greșelile cari le face zi de zi partidul național și după nepriceperea ce o dovedește guvernul care a încurcat așa de greu lucrurile în țară și în străinătate, lumea bună românească are o dorință care este exprimată fierbinte, vine la putere partidul poporului. Adunarea din Timișoara a fost bunavestire, că nu e departe aceasta zi. nele Și lumea dornică pentru bițării se pregătește pentru această zi. MUZEUL PRESEI SEVER BOCU JIMBOLIA Nr. Anul VIII. No. 24. * ^Prețul 3 lei. Sânnicolaul-mare, 10 Iunie 1928. Abonementul íln <»n om . ol 1 On. Biblioteca Centrala »Asociatiunii« Sibiu TELEFON No. 39. MELGEKi Director Teodor Bacurescu 2 Dolari. Jugoslavia 120 Dinari. Pentru primării și societăți 300 Lei. Situația Internă Național-țărăniști, să spune că plătiți și îmbetați la Timișoara de Dl. S. Bocu, Leucuță și alții, voiau să facă scandal, să împiedece ținerea marei adunări a partidului poporului. Și bieții de ei oameni cari s’au lăsat momiți de aceste apucături s’au trezit cu spatele vânăte și cu capetele sparte. Vr’o 30 național-țărăniști au mâncat bătaie, așa că sigur nu o să le mai vie oamenilor pofta să asculte de momelile și minciunile la cari i-a îndemnat Dl. S. Bocu. Toți cari au ascultat ca să facă scandal, au pățit rușine și au mâncat bătaie și încă ce bătaie. Să spune chiar, să unul din ei a și murit. Despre cei bătuți ca mărul, provocatori de scandal iată cum scrie gazeta »Dreptatea« dela 7 Iunie din București a național - țărăniștilor după care publicăm aceste șire. »Totuși s’a încins o bătae în toată regula. Pentru că între băncile localului era prea puțin loc, mai mult ca trei sferturi dintre participanți au eșit afară unde însă au fost înconjurați de jandarmi și înghesuiți cu baionetele spre piața vecină. Intre cei răniți mai grav în această învălmășeală notăm în fugă dintrei cei peste 30, pe următorii: Baschi Nicolae, Popa Gheorghe, Barbu, Rista Predescu, Cocoș, Giulvezan Lazăr, Petru Mateiu țăran din Igriș, Gh. Parca din Sânmiclăușul mare, D. Dr. Ștefan Grigorovici care împreună cu unii senator Ioan Pascu, Dr. Nicolaevici, Leucuța, au fost duși la prefectura poliției și reținuți mai mult ca o oră.« Toți aceștia sunt național-țărăniști. Ba unul din ei, care a ascultat și a venit cu ouă clocite a gustat din ele. Patru olteni viteji după ce l-au prins i-au căscat gura și i-au băgat un ou clocit în gură. Așa pățiră național-țărăniștii cari au ascultat pe Dl. Bocu și alții ca să meargă la Timișoara să facă scandal la adunarea partidului poporului. Pățiră și rușine și mâncară și bătaie. Rușine pe conducătorii cari i-au îndemnat și ocară și pe oamenii cari i-au ascultat, dar proverbul românesc spune: »Cine sapă groapa altuia, cade el în transa«, așa o pățiră și național-țărăniștii la marea adunare a partidului poporului în Timișoara. Dl. General Averescu, a spus ce partid poate fi al național-țăraniștilor, care zboară în gura mare după democrație și libertate și când e vorba de libertatea unui alt partid ca să-și țină adunarea, vine să-l împiedece, să facă scandal. Ceia ce păsiră național - țărăniștii la Timișoara credem că le vă fi de bună învățătură dacă vor mai fi între ei oameni cu sânge rece și cu cumpăt la judecată. Ar fi mare rușine pe ei dacă nu vor fi învățat nimic din vorbele: »Ce ție nu-ți place, altuia nu face.« Externă Chestiunea optanzilor este iarăși la ordinea zilei. Consiliul Societăței Națiunilor se va ocupa de ea în ședința de Vineri. Până atunci presa se arată preocupată iarăși de această problemă. »Journal des Debats« și »Le Temps« îi consacră articole dintre cari desigur cel mai călduros este al Dlui Auguste Gauvain. In schimb articolul din »Le Temps» are toate aparențele că ar vrea să mulțumească în același timp și România și Ungaria, ceiace desigur este o sarcină grea chiar pentru marele cotidian parizian. Adevărul este că nici de data aceasta nu va ieși de la Geneva o soluție acceptată de ambele părți interesate ca să însemne o soluție întreagă a problemei. In așteptarea ședinței de Vineri a Consiliului Ligei, reprezentanții Micei Înțelegeri la Geneva duc o acțiune comună pe chestiunea contrabandei de mitraliere de la St. Gotthard. Mica înțelegere, de perfect acord, nu aprobă nici fondul și nici forma raportului întocmit de către Consiliul Societăței Națiunilor în vederea soluționărei contrabandei maghiare de la St. Gotthard. Punctul acesta de vedere al Micei înțelegeri a fost comunicatori Dlui Paul Boucour de către cei trei reprezentanți ai României, Cehoslovaciei și Iugoslaviei. Solidaritatea micei înțelegeri nu va putea fi nesocotită cu ușurință la Geneva. Marile manifestații în Timișoara ale Partidului Poporului. Șeful Partidului Poporului D. general Averescu a sosit în gara Timișoara la orele unsprezece jumătate. Președintele Partidului Poporului a fost întâmpinat la descinderea din vagon de fruntașii Partidului Dnii gen. Coandă, P. P. Negulescu, V. Goldiș, O. Goga, I. Petrovici, gen. Văleanu, Trancu-Iași, I. Lupaș, gen. Rășcanu, Sergie Niță, Cudalbu, gen. Iancovescu, Berlescu, Groza, Cristi, Dr. Busuiocescu, Bucșan, Victor Moldovanu, foști miniștri, Al. Otetelișanu, C. C. Brăescu, de toți foștii deputați, senatori, prefecți de corul din Lunga sub cond. Simion Balan, corul Grovat, fanfara Rusova, de toți Comloșăni veniți la adunare cu cinci autobuse și cu trenul, vr’o 150 persoane. Gara era ticsită de lume însuflețită.